تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۸
کد مطلب : 81683
رئیس هیئت‌مدیره گروه نیرو نویان قشم عنوان کرد:

بی‌عدالتی در خصوص رعایت ETS قراردادهای خرید برق صنعت تجدیدپذیر

زیست آنلاین: یک فعال صنعت انرژی تجدید پذیر نسبت به عدم رعایت ETS در محاسبه قیمت خرید برق تولید شده این صنعت به ساتبا اعتراض کرد و گفت: وزیر نیرو در اردیبهشت‌ ماه سال جاری به همه سازمان‌ ها و شرکت‌های زیر مجموعه استفاده از نرخ ETS را اعلام کرد ولی این نرخ در صنعت انرژی تجدید پذیر رعایت نمی‌شود.
بی‌عدالتی در خصوص رعایت ETS قراردادهای خرید برق صنعت تجدیدپذیر
به گزارش زیست آنلاین، جنتی رئیس هیئت‌ مدیره گروه نیرو نویان قشم در چهارمین کنفرانس بین‌المللی انرژی‌ های تجدیدپذیر گفت: امروز برق تجدیدپذیر یک کالای لوکس نیست بلکه ارزان‌ ترین نوع انرژی است که امکان تولید آن در جای‌ جای میهن عزیزمان وجود دارد.
    وی با اشاره همه کار ها و اقداماتی که تاکنون انجام‌ گرفته و با پتانسیلی که در کشور وجود دارد، افزود: هنوز هم با آنچه شایسته نام و جایگاه ایران عزیز در این صنعت است، فاصله‌ داریم.
وی تصریح کرد: در سال گذشته با جهش قیمت ارز مواجه بوده‌ ایم و این اتفاق همه صنایع کشور را تحت تأثیر قرارداد. در ادوار مختلف هم ازاین‌ دست اتفاقات در کشور رخ‌ داده است. در سال 91 هم با این مشکل مواجه شدیم، قیمت ارز حدوداً سه برابر شده، همه دستگاه‌ها و شرکت‌ها در یک بازه زمانی کوتاه با نرخ جدید به کارشان ادامه دادند، تمام قراردادهای جاری با نرخ جدید تعدیل شدند.
جنتی با تأکید بر اینکه وزیر نیرو در اردیبهشت‌ ماه سال جاری به همه سازمان‌ ها و شرکت‌ های زیرمجموعه استفاده از نرخ ETS را اعلام کرد افزود: ولی این نرخ در صنعت انرژی تجدیدپذیر اجرا نمی‌شود. همچنین صورت‌ حساب‌ های تولید کنندگان به‌ صورت علی‌ الحساب پرداخت می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: سال گذشته هم پس از هشت ماه تأخیر در پرداخت از طرف ساتبا، اوراق خزانه با سررسید سال 1400 و محاسبه سود سالیانه 15 درصد دریافت کردیم و در مراجعه به بورس جهت فروش این اوراق با کسر 23 درصد مواجه شدیم. جرائم دیرکرد را که اصلاً بگذارید به کنار، سرمایه‌گذاران این بخش بدهی ارزی دارند، حالا یا به صندوق توسعه ملی و یا به‌ طرف خارجی. وزیر محترم در نامه ابلاغی به‌ صراحت اعلام کردند که از اول سال 97 می‌بایست نرخ ETS جایگزین نرخ رسمی در همه قراردادهای منعقده گردد. هم‌اکنون همه زیرمجموعه‌ های وزارت نیرو همچون توانیرو و مدیریت DG ها و غیره پرداخت صورتحساب‌ ها را به نرخ ETS انجام می‌دهند و ساتبا به هر شکل ممکن برداشت و تعابیر مختلف از پرداخت صورتحساب نیروگاه داران با نرخ ETS خودداری می‌نماید؛ و در جلسات غیر رسمی عنوان گردیده است که ساتبا بودجه لازم جهت این امور را ندارد و همین حالا نیز به‌ سختی پرداختی‌ های نیروگاه داران انجام می‌گردد.

رئیس هیئت‌ مدیره گروه نیرو نویان قشم با تأکید بر این ضرورت که ساتبا باید نرخ ETS و دستورالعمل وزیر را اعمال نماید پیشنهاد کرد: در صورت اجرای این دستورالعمل نیروگاه داران و سرمایه‌ گذاران از ساتبا طلبکار خواهند ماند و در گام بعدی با همکاری و هماهنگی ذی‌ نفعان این صنعت در خصوص تأمین بودجه اقدام خواهیم کرد. همان‌ گونه در چند سال اخیر تا حصول نتیجه پیگیر حل مشکلات بودیم.
وی افزود: با پیگیری‌ هایی که طی چند سال اخیر توسط فعالان صنفی صنعت انرژی تجدیدپذیر از طریق مجلس، سازمان برنامه و بانک مرکزی و دولت انجام گرفت بودجه ساتبا اختصاصی شد. همچنین با همین پیگیری‌ ها عوارض ناچیز برق به ده درصد افزایش یافت. امروز نیز اهالی این صنعت درصحنه حاضر می‌شوند تا سرمایه‌ گذاران و کسانی که به فکر توسعه یا خواستار ورود به این صنعت هستند دلسرد نشوند.
جنتی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم تا این صنعت نوپا به دست خودمان تضعیف شود یادآور شد: در مورد مصوبه جدید وزیر نیرو، در مورد افزایش نرخ‌ها، درصورتی‌ که کارگروهی متشکل از تمام مسئولین و مدیران ذی‌ ربط با موضوع تجدیدپذیر و همچنین بخش خصوصی تشکیل گردد قطعاً در برآورده و روشن شدن برخی از ابهامات مصوبه جدید کمک‌ حال و راه گشای سرمایه‌ گذاران خواهد بود.
    رئیس هیئت‌ مدیره گروه نیرو نویان قشم افزود: عدم تعادل نرخ‌ ها در نیروگاه‌ های مختلف دیده می‌شود و حتی برای نیروگاه‌ های با ظرفیت بیش از ده مگاوات تأکید گردیده است که به‌ صورت مناقصه انجام گردد و همچنین حذف ضریب ساعتی که این شاید نیاز به جلسات کارشناسی دارد و ضمن احترام به مصوبه جدید تقاضا دارم که نظرات و پیشنهاد‌ها سرمایه‌گذاران و کارشناسان بخش خصوصی هم شنیده شود.
وی ابراز امیدواری کرد با همدلی و همکاری که تاکنون به واسطه آن به موفقیت های زیادی دست پیدا کرده ایم بیش‌ از پیش ادامه یابد و روزی برسد که بخش زیادی از انرژی تولیدی ما انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک باشد.
 رئیس هیئت‌ مدیره گروه نیرو نویان قشم در نهایت سخن خود را با این بیت شعر پایان داد: خدایا چنان کن سرانجام کار/ تو خوشنود باشی و ما رستگار
گروه نیرو نویان قشم یک گروه صنعتی که خدمات طراحی، احداث و بهره‌ برداری نیروگاه‌های خورشیدی را ارائه می دهد و اولین سازنده نیروگاه‌ های مگاواتی خورشیدی با استراکچر تمام ایرانی است.
این گروه تاکنون 20 مگاوات نیروگاه خورشیدی در دو سایت 10 مگاواتی و ده‌ ها پروژه کیلوواتی خورشیدی نیز به بهره‌ برداری رسانده است.
 احداث 120 مگاوات نیروگاه خورشیدی در کشور از برنامه توسعه گروه نیرو نویان قشم است با این امید که بتواند گامی درراه اعتلای این صنعت بردارد.
 

https://zistonline.com/vdcfmvdc.w6dycagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما