تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 81652
زیست آنلاین: رئیس جهاد کشاورزی استان مازندران از گردش مالی 10 هزار میلیارد تومانی مرکبات در مازندران خبر داد و گفت: 1200 ایستگاه رصد و ردیابی مگس میوه را در استان فعال کرده‌ایم.
بازار 10 هزار میلیارد تومانی مرکبات مازندران مصون از مگس مدیترانه‌ ای
به گزارش زیست آنلاین، مگس‌های میوه، مهم‌ ترین خانواده حشرات در خصوص آسیب‌ رسانی به محصولات باغی هستند. مگس مدیترانه‌ ای ازجمله این مگس‌ ها است که می‌تواند زیان‌ های اقتصادی مستقیم و غیرمستقیمی را بر باغات میوه وارد کند.

زیان اقتصادی مستقیم این آفت، از بین رفتن محصولات تولید شده است اما جدا از این زیان سبب می‌شود تا به‌ طور غیرمستقیم بر صنایع وابسته با این محصولات، در زنجیره بازار رسانی، شامل بسته‌ بندی، صنایع تبدیلی و بازاریابی مشکل ایجاد کند. وجود این مگس در هر کشور بر صادرات محصولات آن کشور تأثیر گذاشته و محدودیت‌های عمده‌ ای را در تجارت بین‌المللی ایجاد می‌کند. تخمین زده می‌شود خسارات سالانه این آفت در جهان در حدود 2 میلیارد دلار باشد. این خسارت اقتصادی سبب شده است تا کلیه کشورهای جهان تشکیلاتی را برای مقابله با این آفت در ساختار مدیریت کشاورزی خود داشته باشند.

زیست آنلاین در تاریخ یکم مهرماه طی گزارشی با عنوان «خسارت 31 هزار میلیارد ریالی مگس مدیترانه‌ ای به باغداران مازندرانی» به تحلیل و بررسی خسارت‌ های مرتبط با این نوع مگس پرداخت در ارتباط با این گزارش رئیس جهاد کشاورزی استان مازندران در گفتگو با زیست آنلاین آخرین اقدامات این نهاد در مهار مگس مدیترانه‌ ای را تشریح کرد.

 عزیز اله شهیدی فر گفت: گردش مالی مرکبات در مازندران 10 هزار میلیارد تومان است و ازآنجایی‌ که مگس میوه پتانسیل خسارت زدن به مازندران و مرکباتش را دارد باعث خسارت‌ های سنگینی به بازارهای موازی نیز خواهد شد لذا اقداماتی در این زمینه توسط جهاد کشاورزی و مجموعه وزارت جهاد کشاورزی برای آگاهی بخشی به مردم و برگزاری کلاس‌ های آموزشی و توجیهی در قالب کلاس‌های 400 تا 700 نفره حتی با حضور نمایندگان مجلس و فرمانداران انجام‌ شده است. این موضوع برای 4 دهه است که استان مازندران را درگیر کرده است و موضوع جدیدی نیست.

وی افزود هرساله این موضوع را کنترل می‌کنیم. ولی امسال احساس کردیم که تراکم آن می‌تواند بالاتر و احتمال خسارت بیشتر باشد به همین خاطر 1200 ایستگاه رصد و ردیابی مگس میوه را از رامسر تا گلوگاه -شرق استان بیشتر و غرب آن کمتر - فعال کردیم.

رئیس جهاد کشاورزی استان مازندران تصریح کرد: خوشبختانه 99 درصد محصولات تولید شده در مازندران خصوصاً پرتقال تامسون که حدود 2 میلیون تن از مرکبات مازندران را شامل می‌شود سالم و عاری از مگس میوه است؛ و مشکلی در داخل و صادرات آن نداریم البته اقدامات زیادی انجام‌ شده ازجمله تله‌ ها و امکانات گیاه‌ پزشکی با قیمت ارزان و یارانه‌ ای در اختیار کشاورزان قرار داده‌ایم که تصاویر آن موجود است و می‌توان این اقدامات را مستند کرد.

 

وی افزود: ما 600 نوع آفت در کشور داریم که بیش از 400 نوع آن در مازندران وجود دارد. در خصوص برنج، کرم ساقه خور، در گندم زنگ زرد یا درباره باغات همین مگس میوه را کنترل نکنیم مطمئناً خسارات زیادی وارد می‌کنند. اصولاً فلسفه جهاد کشاورزی، سازمان حفظ نباتات، سازمان گیاه‌پزشکی و مراکز خدماتی این است که این امور را مدیریت و رصد کنند. ما بیش از 1000 فروشگاه سموم کشاورزی داریم که غالباً بیش از 90 درصد آن‌ها مهندسین کشاورزی و گیاه‌پزشک هستند و در کنترل آفات کمک می‌کنند.

وی در پاسخ به اینکه مبارزه با مگس مدیترانه‌ ای کاری مشارکتی است، آیا جهاد کشاورزی قادراست این کار را به‌ تنهایی انجام دهد یا اینکه دیگر مسئولان استان با توجه به اهمیتی که مرکبات در اقتصاد استان دارد همکاری لازم را با مجموعه شما داشته‌اند؟ گفت: خوشبختانه صداوسیما، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و خود استانداری در این زمینه خوب عمل کرده‌اند. بخش عمده‌ای از اعتبارات و کمک‌های مالی این بخش را استانداری و سازمان مدیریت تأمین کرده‌اند. سازمان‌ ها و نهادهای یارانه‌ ای باید هماهنگی‌ های بیشتر با بخش کشاورزی داشته باشند.

https://zistonline.com/vdcb50bw.rhb8spiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما