تاریخ انتشار :شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۰۰
کد مطلب : 81634
زیست آنلاین: در اتومبیل خورشیدی استانفورد، برای اولین بار در تاریخ به جای شیشه از پنل های خورشیدی قابل انعطاف استفاده شده است.
اتومبیل جدید استنفورد به جای شیشه دارای پنل خورشیدی است
به گزارش زیست آنلاین، اخیرا از اتومبیل خورشیدی تیم استانفورد در مسابقه اتومبیل رانی ماهانه Bridgestone Solar Challenge (BWSC) رو نمایی شد. این خودرو مجهز به شیشه های انعطاف پذیر خورشیدی است که از فناوری خورشیدی Alta Devices بهره می برند.

یکی از سازندگان این اتومبیل در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: این اختراع نه تنها یک اقدام بزرگ برای تیم سازنده و مسابقات این چنینی است، بلکه سایر سازندگان را تشویق به تولید انبوه این مدل اتومبیل می کند.

BWSC یک مسابقه اتومبیلرانی است که بیش از 30 سال قدمت دارد و هر دو سال یکبار در استرالیا برگزار می شود. این مسابقه در مسیری چالش برانگیز که طول آن بیش از 3000 کیلومتر (1864 مایل) است از داروین تا آدلاید انجام می شود. بیش از 50 تیم متشکل از دانش آموزان دبیرستانی و دانشجویان در این مسابقه با هم به رقابت می پردازند.

در این مسابقات، اتومبیل ها باید توسط تیم ها طراحی، ساخته و هدایت شوند و انرژی مورد استفاده خود را از انرژی خورشیدی تامین کنند. یکی از قوانین حاکم بر این مسابقه این است که نباید انرژی ذخیره شده از قبل در این خودروها زیاد باشد.

اتومبیل خورشیدی استنفورد 2019 با نام “Black Mamba"  با طراحی جدید براق و پوسته های کامپوزیتی بزرگ که انرژی خورشیدی را دریافت می کنند در این مسابقه شرکت کرده است. این چهاردهمین خودروی خورشیدی است که این تیم طراحی کرده است.

طراحی این خودرو نامتقارن است و یک پوسته آیرودینامیکی بدنه آن را تشکیل می دهد. سلولهای خورشیدی Alta Devices بر روی سطح بالایی خودرو جایگذاری شده اند.

جیان دینگ بیان کرد: "در آینده وسایل نقلیه الکتریکی به دلیل وزن سبک، ایمنی بالا، پایداری زیست محیطی به تولید انبوه خواهند رسید. این خودروها با نور خورشید شارژ می شوند. اشکالات خودروهای خورشیدی قبلی که باعث شده هنوز به تولید انبوه نرسند این است که سلولهای سیلیکونی آنها با وجود راندمان بالا، بسیار شکننده است. همچنین فرآیند تولید آنها پرهزینه و زمان بر است.

اتومبیل تازه رونمایی شده تیم استنفورد بسیاری از این مشکلات را مرتفع کرده است. در این خودرو از فناوری خورشیدی گالیوم آرسنید با فیلم نازک استفاده شده است که یک فناوری جدیدتر نسبت به سیلیکون های خورشیدی قبلی است. این شرکت با بیان اینکه این محصول در مقایسه با محصولات قبلی دارای قابلیت انعطاف بالاتر، سبک تر، سیستم خنک کننده پیشرفته و کارآمدتر است، گفت : این محصول قرار است به تولید انبوه برسد.

منبع : renewableenergyworld

https://zistonline.com/vdcba0bw.rhb8fpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما