تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب : 81411
محل دفع پسماند اراک در امان آباد سال هاست که در کانون نقد و نظر کارشناسان قرار دارد و به عنوان مطالبه مردمی و زیست محیطی همواره در کانون توجه بوده و ساماندهی آن انجام برنامه های علمی و اجرایی را می طلبد.
طلای کثیف، زخم ناسور بر پیکره محیط زیست
به گزارش زیست آنلاین، مدیریت پسماند اراک سال ها است که با منطقه امان آباد گره خورده و شرایط انتقال ودفع مواد زاید، احتمال تجمیع شیرابه ها در لایه های زیرین زمین، جولان حیوانات موذی و ولگرد و موضوع احتمال آلودگی منابع آب و خاک این منطقه؛ همواره در بوته نقد و نظر کارشناسان و مسئولان بوده است.

در پی باران های سیل آسای بهاره امسال وضعیت ساماندهی محل دفع پسماندو لزوم سلامت حوزه آب های زیرزمینی در افکار عمومی با قوت بیشتری مطرح شد و موج جدیدی از مباحث در خصوص احتمال نفوذ شیرابه پسماندها به منابع آبی در گرفت.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که با وجود میزان قابل توجهی از شیرابه ها در لایه های زیرین زمین منطقه امان آباد، هیچ نگرانی در خصوص نفوذ این مواد به منابع آب زیرزمینی نیست چرا که جنس و ساختار زمین در این ناحیه نفوذ ناپذیر است اما هنوز طیف بزرگی از مردم این نگرانی را دارند که آیا منابع آبی شهرستان که از امان آباد تامین می شود و به عنوان یکی از بهترین آب های سالم آشامیدنی است با وجود همجواری با مرکز دفع پسماند، تضمینی از سلامت را دارد؟

روزانه به طور میانگین بیش از ۳۰۰ تن انواع پسماندهای شهری و بیمارستانی تحویل مرکز دفع پسماند امان آباد اراک می‌شود که با راهبری شهرداری اراک در ترانشه های ایجاد شده دفع می شود.

۷۰ درصد پسماندهای کلانشهر اراک تر و ۳۰ درصد آن خشک است و چهار و نیم تن پسماند عفونی نیز به مرکز دفع پسماند امان آباد منتقل می شود که حوزه بیمارستانی آن بی خطرسازی شده اما در بخش پسماندهای مطب ها و درمانگاه ها هنوز مشکلاتی وجود دارد.

منابع آبی آمان آباد عاری از هرگونه آلودگی است مدیر سلامت محیط کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: آنالیز انجام شده از منابع آب شهرستان نشان می دهد محل دفن پسماند اراک در حال حاضر عاری از هرگونه آلودگی است.

«حسن مهرعلی» افزود: ارزیابی های کارشناسی بیانگر آن است که در محل دفن امان آباد اراک نشت شیرابه صورت نمی گیرد اما، باید مهندسی بهداشتی و برقراری شیوه های موثر در محل دفن صورت گرفته و با همه گیر کردن طرح تفکیک پسماند از مبدا شرایطی ایجاد شود که از این زمان به بعد علاوه بر ساماندهی اصولی، اقتصاد مدیریت پسماند نیز باید اعمال شود.

وی اظهار داشت: ضروری است برای ریزفاکتورها و تهدید کننده های احتمالی منابع آبی برنامه ریزی صورت گیرد و این مهم نیازمند همکاری بین بخشی قوی است.

مدیر سلامت محیط کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: گسترش اقدامات مهندسی دفع در محل پسماند اراک  با توجه به قدمت دپوی مواد زاید در این منطقه ضروری است هرچند که اقدامات خوبی برای ترانشه مهندسی در محل دفن زباله اراک پیش بینی شده و در حال اجرا است.

مهرعلی افزود: در شورای سلامت و امنیت استان مرکزی مصوب شده که در صورت بروز هر گونه آلودگی امکان جایگزینی منابع آب شهرستان اراک از سدکمال صالح فراهم آید و از این لحاظ مردم نباید هیچ گونه نگرانی داشته باشند.

وی اظهار داشت: بازرسان بهداشت محیط نظارت بر تولید آب سالم، غذای سالم، رصد تخلفات بهداشتی و دفع غیر بهداشتی فاضلاب را برعهده  دارند.

مدیر سلامت محیط کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: رصد و پایش آب آشامیدنی شهروندان از وظایف بازرسان بهداشت محیط است که اندازه گیری کلرسنجی و کیفیت شیمیایی آب به صورت روزانه کنترل می شود.

مهرعلی افزود: استانداردهای لازم سنجش و هرگونه مغایرت به متولی توزیع آب و فاضلاب شهری و روستایی منعکس می شود ودر این خصوص هیچ اغماض و ارفاقی وجود ندارد.

وی اظهار داشت: نمونه بردرای میکروبی، باکتری و شیمیایی آب از شبکه آبرسانی به صورت مستمر انجام  و نتایج گزارش به کارشناسان ذیربط داده می شود.

مدیرسلامت محیط کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت:  هرگونه اختلال در شبکه آبرسانی شهر با کمک پارامترهای آب آنالیز و توسط تیم های کارشناسی رصد می شود.

مهرعلی افزود: شبکه، مخزن و چاه های آب در کلانشهر اراک در ۴۸ ساعت پایش می شود تا آب سالم در اختیار مردم قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: مدیریت پسماندهای عفونی در اراک باید با اولویت دنبال شود و در مدت زمان کوتاه  ساز و کارهای لازم در این راستا عملیاتی شود.

«مهدی زندیه وکیلی» افزود: سلامت مردم اهمیت زیادی دارد و نظام پزشکی مکلف است در بازه زمانی کوتاه نسبت به سامان فرآیند جمع آوری، بی خطرسازی و دفع بهداشتی پسماندهای عفونی مطب ها از طریق شرکت های ذی صلاح بخش خصوص اقدام کند.

وی اظهار داشت: برابر ماده ۵ قانون پسماند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است مطابق معیار و ضوابط ترتیبی اتخاذ دهد تا سلامت، ایمنی و عوامل اجرایی در سامان پسماندهای عفونی تحت نظارت باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی یادآور شد: ماده ۱۱ این قانون نیز به صراحت عنوان کرده که مدیریت پسماند عفونی برعهده تولید کننده آن است و باید به صورت جدا از پسماند عادی جمع آوری و دفع شود و نسبت به بی خطرسازی آن با حساسیت عمل شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی نیز گفته است: مطالعات کاربردی برای محل دفع پسماندهای شهری اراک باید توسط محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری در کوتاه ترین زمان ممکن در دستور کار قرار بگیرد.

«بهروز اکرمی» پیش از این در حاشیه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان مرکزی افزود:  وضعیت آب آشامیدنی شهرهای استان به لحاظ شرایط بهداشتی باید بررسی شود و با توجه به اینکه شیرابه حاصل از پسماندهای انباشته و چندساله در محل دفع کنونی ممکن است در سال‌های آینده احتمال خطرآفرینی داشته باشد، موضوع مطالعات کاربردی به دستگاه‌های متولی باید تکلیف شود.

وی افزود: حفظ و بهبود شرایط زیست محیطی از اولویت‌های تصمیمات راهبردی استان است و با توجه به اینکه پسماندها می‌تواند منابع پایه آب، خاک و هوا را آلوده کند، مدیریت اصولی آنها در دفع بهداشتی اهمیت زیادی دارد.

شهردار کلانشهر اراک گفت: جلوگیری از ورود آب های سطحی و سیلاب به محل دفن زباله شهرستان اراک از دغدغه های مهم استانداری، آب منطقه ای استان مرکزی و شهرداری این شهرستان در بارش های سیل آسا بود و برای جلوگیری از ورود سیلاب به این منطقه کانالی به عمق پنج و عرض ۱۰ متر با همکاری پالایشگاه شازند حفر و رواناب ها به آن هدایت شد.

«محمدعلی شفیعی» افزود: در مدت ۳۰ سال گذشته به دلیل تخلیه نخاله های ساختمانی و خاک در مسیر روان آب های منطقه رودباران این مسیر مسدود شده بود که برای جلوگیری از مشکلات زیست محیطی مسیر  این منطقه با کمک ۵۰ دستگاه انواع ماشین آلات سنگین بازگشایی و روان آب ها قبل از ورود به محل پسماند اراک به سمت تالاب میقان این شهرستان هدایت شده است.

هیچ گونه آلودگی منابع آبی در امان آباد گزارش نشده است همچنین مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی گفت: در بهار امسال با وجود بارش های سیل آسا و عبور رودخانه از حاشیه محل دفن پسماند اراک در امان آباد منابع آبی منطقه سالم است.

«عزت الله آمره ای» افزود:در گزارش های مستمر کارشناسان از این منطقه  هیچ موردی از آلودگی منابع آب های زیرمینی موجود وجود ندارد.

وی اظهار داشت: نمونه گیری های مختلف از چاه های آب و کشاورزی در منطقه گرفته شده و کیفیت آب تضمین شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی گفت مشکل اصلی، روش غیراصولی فعلی دفع مواد زاید در این مکان است و تا زمانی که انواع پسماندهای شهر اراک به روش نادرست و غیر اصولی جمع آوری و در منطقه امان آباد رها شوند،امکان آلودگی محیط دور از ذهن نیست.

آمره ای افزود: شهرداری باید با اجرای روش درست و اصولی از خطر احتمال آلودگی منابع آبی موجود در این منطقه جلوگیری کند.

وی اظهار داشت: انجام چنین روشی در دفن زباله در هر منطقه دیگری به جز امان آباد نیز احتمال آلودگی منابع آبی و تهدیدهای زیست محیطی را به دنبال خواهد داشت.

رئیس اداره فاضلاب شهرستان اراک گفت: ۱۵ حلقه چاه آب در این منطقه وجود دارد که ۱۰ حلقه آن فعال و تامین کننده آب آشامیدنی اراک است.

«سعید سرآبادانی» افزود: آزمایشگاه میکروبی و شیمیایی طبق استاندارها در منطقه برروی آب انجام شده و تاکنون گزارشی از آلودگی مشاهده نشده است.

وی اظهار داشت: بارندگی اخیر نیز نتوانست به منابع آب های زیرزمینی منطقه آسیب وارد کند.

دفع اصولی راهبرد اصولی برای پشگیری از پیامدهای زیست محیطی  مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: تفکیک زباله از مبدا، ایجاد ایستگاه و مخازن تفکیکی در محله ها اجرایی شده اما کامل نیست که در دستور کار سازمان پسماند شهرداری قرار دارد.

«رضا میرزایی» افزود: محل دفع پسماند در این منطقه فاقد ترانشه مهندسی و اصولی است که با پیگیری های محیط زیست استان مرکزی، ۲ ترانشه خاک برداری شده است.

وی اظهار داشت: همچنین تهیه غشای های غیرقابل نفوذ و ایجاد زیرساخت های مناسب براساس روش های اصولی در حال پیگیری است.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی گفت: سیستم پردازش مشکلاتی دارد که برخی اوقات از مدار خارج و سایت تولید کمپوست هنور ساخته نشده که با توجه به حجم زباله، وجود این مجموعه در امان آباد ضروری است.

میرزایی افزود: براساس بررسی ها و مطالعات انجام شده توسط شهردرای و آب منطقه ای سطح آب های زیرزمینی در این منطقه پایین است و آب چاه های منطقه توسط شرکت  آب منطقه ای سنجش و پایش می شود.

وی اظهار اشت: ساخت سایت دفع و مهندسی اصولی با ایجاد سایت های پردازش، کمپوست، بازیافت و همچنین لندفیل های مجهز به سیستم های جمع آوری شیرایه و گاز در منطقه ضروری است.

آلودگی منابع آب خط قرمز وزارت نیرو  معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی گفت:کیفیت آب آشامیدنی امان آباد شهرستان اراک بر اساس پژوهش های علمی درحال کاهش به سمت لب شوری است و آلودگی نیز ندارد.

به بیان «بهمن آنالویی»، اگر منبع آب آشامیدنی آلوده شناسایی شود تحت هیچ شرایطی در شبکه مصرف پمپاژ نمی شود و مهر و موم خواهد شد می شود حتی اگر کمبود آب برای مصارف خوراکی وجود داشته باشد.

وی اظهار  داشت: خط قرمز برای وزارت نیرو سالم بودن آب آشامیدنی است و توجه به این مهم در اولویت کاری قرار دارد.

معاون بهره برداری شرکت آبفای استان مرکزی  اظهار داشت: منابع آبی ذخیره شده به طور مستمر در شبانه روز نمونه برداری و مورد آزمایش قرار می گیرد تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل شود.

آنالویی گفت: آلودگی آب با آشامیدن ظاهری قابل شناسایی نیست فقط آزمایش علمی می توان سالم بودن آب را تعیین کند.

وی  افزود: کدر بودن آب، لب شوری، شفافیت و گوارا بودن از شاخص های زیبا شناختی آب است و فقط مرجع آزمایشگاهی می تواند سلامت آب را تایید کند.

ساخت کارخانه پردازش ۲۵۰ تنی طلای کثیف اراک

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: ساخت کارخانه پردازش پسماند شهر اراک به ظرفیت ۲۵۰ تن در روز به منظور کاهش در دفن پسماند های شهری، ایجاد استخر شیرابه به منظور ذخیره سازی، ایجاد فضای سبز و محوطه سازی در سایت دفن از جمله اقدامات نوین مدیریت پسماند در مسیر اراک - خمین است.

"طوفان محمدی" افزود: کاهش میزان مواد زاید و انجام اقدامات زیرساختی مناسب دفن از اولویت های کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی اراک است.

وی اظهار داشت: ساخت ترانشه های فنی و مهندسی به منظور دفن پسماندهای شهری و پسماندهای بیمارستانی در دستور کار این کمیسیون قرار دارد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت:در گام اول خاکبرداری و حفر ترانشه ها انجام شده است و در گام دوم خرید لایه های نفوذپذیر GCL در دستور کار است که با لایه بندی ترانشه ها به قطعیت می توان گفت دیگر هیچگونه نفوذ شیرابه ای در سایت دفن پسماندهای شهری اراک اتفاق نخواهد افتاد.

محمدی افزود: درباره نشست شیرایه به چاه های آب امان آباد باید گفت، این چاه ها در شعاع ۲ و نیم کیلومتری از محل دفن پسماندهای شهری واقع شده اند که همواره سلامت آن ها از طریق آزمایش های متعدد و دوره ای توسط محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی و آب و فاضلاب شهری انجام می شود و تاکنون نتایج آزمایش ها به آلوده نبودن چاه ها ختم شده است.

وی اظهار داشت: در سال جاری و با ورود سیلاب به سایت دفن زباله اقدامات موثری از سوی شهرداری راهبری و اجرا شد که در مرحله نخست با هدف کنترل سیلاب و انجام عملیات عمرانی سیلاب کنترل شد و بستر سازی مناسب حریم رودخانه در سایت در دستور کار قرار گرفت که اکنون با شناسایی مشاور، مرحله مطالعات و نقشه برداری اولیه در دست اقدام است.

به گزارش ایرنا، مردم و کارشناسان زیست محیطی و فنی معتقدند که کارگروه محیط زیست باید مقتدرانه در این زمینه عمل کند و یک بار برای همیشه با نقشه راه هدفمند و روش های روزآمد مدیریت اصولی پسماند را برای کلانشهر اراک انجام دهد چرا که منابع آب ، خاک و هوا جز لاینفک زیستی است و اقدامات پیشگیرانه از آلاینده های احتمالی باید در اولویت راهبردهای گروه تصمیم سازی استان قرار گیرد.

کلانشهر اراک مرکز استان مرکزی است و در این شهر بیش از ۵۲۰ هزار نفر جمعیت زندگی می کند.

دهستان امان آباد در ۳۷ کیلومتری شرق اراک واقع شده است.

https://zistonline.com/vdceze8v.jh8zzi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما