تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۲
کد مطلب : 81378
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: ۲ منطقه جدید حفاظت شده باقران بیرجند و کمرسرخ سرایان در آخرین شورای حفاظت محیط زیست کشور مصوب شد و به زودی به استان ابلاغ می‌شود.
تصویب دو منطقه حفاظت شده در خراسان جنوبی
به گزارش زیست آنلاین ، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی روز گذشته از تصویب ۲ منطقه جدید حفاظت شده باقران بیرجند و کمرسرخ سرایان در آخرین شورای حفاظت محیط زیست کشور خبر داد.

حسن اکبری افزود: ۱۲.۵ درصد خاک استان در تملک مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست قرار گرفته است که منطقه حفاظت شده نایبندان طبس زیستگاه یوزپلنگ و منطقه حفاظت شده شاسکوه بهشت گربه سانان شرق کشور است.

وی بیان کرد: از سال گذشته پیگیر ثبت پارک ملی در منطقه حفاظت شده نایبندان طبس هستیم که در خصوص راه اندازی این پارک کارمان در اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان و اداره‌کل منابع طبیعی قفل شده و تاکنون موفق نشده‌ایم که موافقت نامه بگیریم.

اکبری ادامه داد: در خصوص ثبت ملی اثر طبیعی در استان نیز کارهای کارشناسی انجام شده است.

وی با بیان اینکه تمام مشکلات ما در تمام زمینه‌ها به ناآگاهی، کم آگاهی و یا باور نداشتن برخی افراد به برخی مسائل است، اضافه کرد: تمام رنج و مصیبت‌ ما در حوزه محیط زیست به ناآگاهی مردم و مسئولان با هم برمی گردد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: ما در سازمان حفاظت محیط زیست مدافع تعدادی حیوان بی زبان هستیم، در حوزه محیط زیست چون برخی مصیب‌ها تدریجی و اثر آنی ندارد، همراه کردن بسیار سخت است.

اکبری با اشاره به اینکه وضع الان استان در بحث گرد و غبار وضع قابل قبولی است، افزود: در این خصوص تعداد روزهای ناسالم ما نسبت به اقلیمی که داریم، قابل قبول است ولی اگر با همین شرایط ادامه دهیم در ۱۰ سال آینده با بحران مواجه خواهیم شد و چون این موضوع مساله‌ای پیچیده و منتقل کردن آن هم سخت است.

 وی افزود: موضوع گرد و غبار به برخی مسائل انسانی، طبیعی، معدن کاری، چرای بی رویه دام و شتر، کانون‌های فرسایش بادی و برداشت بی رویه آب از منابع آب زیرزمینی برمی‌گردد.

اکبری اظهار داشت: همیشه در جامعه ما مشکل اقتصاد و اشتغال وجود داشته است و همین موضوع باعث شده که همیشه برگ برنده‌ای در دست ما نباشد و هرجا صحبت از محیط زیست می‌کنیم، اولویت با اشتغال است.

وی ادامه داد: در این شرایط افراد کمی سراغ محیط زیست می‌آیند که یک گروه سازمان‌های مردم نهاد هستند که تعداد آنان هم محدود است و گروه دوم رسانه‌ها هستند که نقش موثری در حفاظت محیط زیست دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با تاکید براینکه تا زمانی که مسائل محیط زیست به یک مطالبه عمومی تبدیل نشود ما موفقیت چندانی در مهار بحران‌ها نخواهیم داشت، اضافه کرد: باید فضای جامعه به گونه‌ای باشد که غالب مردم به مساله محیط زیست توجه کنند و با عده کم برخورد شود.

اکبری بیان کرد: مخربین طبیعت تعداد آنان کم نیست و امکان برخورد با آنان وجود ندارد، البته به نسبت کشور مردم خراسان جنوبی با توجه به بنیه اعتقادی بالا در مسائل زیست محیطی همراه هستند.

وی عنوان کرد: خراسان جنوبی در حوزه محیط زیست، استانی خاصی است با وجود اینکه ما ۹ درصد مساحت کشور را داریم اما ۲۵ تا ۳۰ درصد مهره‌داران کشور در این استان زیست می‌کنند که این موضوع یک رکورد است.

اکبری اظهار داشت: فرهنگ مردم استان از نظر نریختن زباله در طبیعت و مخصوصا از نظر سرانه تولید زباله عالی است، به طور مثال سرانه تولید زباله روزانه هر نفر در بیرجند ۳۰۰ گرم است در حالی میانگین کشوری ۵۰۰ تا ۶۰۰ گرم است.

وی با بیان اینکه وقتی زباله‌ها تحویل شهرداری‌ها می‌شود، تقریبا داخل طبیعت ریخته می‌شود، افزود: در این موضوع با جدیت وارد شده‌ایم و اخطارهایی هم داشته ایم که باید این وضع ساماندهی شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد: وظیفه شهرداری‌ها این است که حداقل زباله‌ها در داخل گود مدفون کنند و اینکه این زباله‌ها تلبار شود و یا آتش زده شود، دوباره این زباله‌ها به طبیعت بازمی‌گردد و خیانت به طبیعت است.

اکبری گفت: از محل تمام دفن زباله‌ها در استان بازدید داشته‌ایم که باید ساماندهی شود، ساماندهی زباله از ساخت میدان و یا آسفالت برخی معابر چون با سلامتی مردم در ارتباط است، ضروری‌تر است.

وی بیان کرد: غالب صنایع استان صنایع پاکی هستند و در خصوص صنایع مشکل زیست محیطی کمتری داریم.

اکبری گفت: مساله گرد و غبار در استان به خاطر پتانسیل استان بسیار خطرناک است و در آینده می‌تواند نگران کننده باشد و این موضوع مسئله‌ای چند وجهی و چندگانه است.

وی بیان کرد: در زمینه گردشگری که در استان در حال رونق است، نگرانی ما در خصوص استفاده گردشگران از تپه‌های ماسه‌ای است که حیات دارند به طور مثال گربه شنی در اطراف همین تپه‌ها و  درحاشه کویر زندگی می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی افزود: بهره‌برداری هیجانی از طبیعت پسندیده نیست و باید به مکان‌های خاصی محدود شود.

اکبری در خصوص استفاده و به کارگیری از روش‌های نوین در حفظ محیط زیست و گونه‌های جانوری هم گفت: روش‌های نوین در حفظ تنوع زیستی مدت‌ها مطرح شده ولی هنوز مصداق‌های آنا زیاد نیست.

وی با بیان اینکه در روش‌های نوین باید حفاظت بخشی از محیط زیست به مردم واگذار شود، اضافه کرد: به طور مثال در آفریقا ۳۵درصد محیط زیست توسط دولت و ۶۵ درصد توسط بخش خصوصی حفاظت می‌شود.

اکبری ادامه داد: در کشور سه قرق اختصاصی داریم و در این خصوص خراسان جنوبی از جمله استان‌هایی بوده که پیشنهاد طرح داده شده ولی هنوز در کشور مصوب نشده و علتش هم درگیری سازمان حفاظت محیط زیست با سازمان جنگل‌ها و مراتع است.

وی پایش الکترونیکی، استفاه از پهباد، گردبندهای ماهواره‌ای و دوربین تله‌ای را از دیگر روش‌های نوین حفاظت از محیط زیست ذکر کرد که به دلیل تحریم‌ها با مشکلاتی در خصوص واردات این محصولات مواجه شده‌ایم.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: در خصوص قرق اختصاصی در خراسان جنوبی پنج منطقه مستعد شناسایی شده که به دلیل عدم تایید سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع هنوز اجرایی نشده است.

به گزارش مهر، اکبری افزود: پایش الکترونیکی به صورت محدود در تالاب کجی را داریم ولی تاکنون در دیگر مناطق استان عملیاتی نشده است.  

https://zistonline.com/vdcg7w97.ak9qu4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما