تاریخ انتشار :شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 81293
زیست آنلاین: صبح روز گذشته، جمعه ۴ مردادماه، در اقدامی نمادین و با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران، مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران، ارتفاعات توچال توسط فعالین محیط زیست و سمن ها، ورزشکاران و عده ای از کوهنوردان پاکسازی شد.
پاکسازی توچال از زباله با حضور سمن های محیط زیستی و ورزشکاران
به گزارش زیست آنلاین، این برنامه پاکسازی از ایستگاه ۷ توچال آغاز شد و مسیر بین این ایستگاه به سمت هتل و محل برگزاری مراسم پاکسازی شد.

کیومرث کلانتری در حاشیه این پاکسازی با اشاره به اینکه طبیعت دوست داشتنی است و قرار نیست با یک روز در طبیعت بودن آن را آلوده کنیم و تصور کنیم افراد دیگری آن را پاکیزه خواهند کرد،گفت: امروز ما هم در این اقدام ارزشمند در کنار مردم قرار گرفتیم و خوشبختانه مشارکت مردم بسیار بالاست و خرسندیم که چنین شهروندان دوستدار محیط زیست و طبیعت داریم.

وی با بیان اینکه برنامه های این چنینی  مردم محور است و هدف از برگزاری آن اشاعه فرهنگ زیست محیطی و حس مسئولیت پذیری بیشتر در بین مردم است، اظهار داشت: پیام این برنامه این است که بگوید طبیعت متعلق به همه است و هر کس آن را آلوده کند باید خود آن را تمیز و پاکیزه کند.

برنامه پاکسازی توچال

محیط زیست سرمایه بین نسلی است مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه طبیعت امانت است و ما در طبیعت و زمین ساکن هستیم و مالک اصلی خداوند متعال است، گفت: آنجا که خداوند در قرآن کریم می فرماید همه چیز را برای تو آفریدم ای انسان و تو را برای خودم به معنای آن است همه امانت دار هستیم و باید امانت دار خوبی باشیم.

کلانتری ادامه داد: اجرای این برنامه ها در واقع تحقق اصل ۵۰ قانون اساسی است که حفظ محیط زیست را وظیفه عمومی می داند و محیط زیست جز با مشارکت آحاد مردم حفظ نخواهد شد.

وی همچنین گفت : موضوع فرهنگسازی درخصوص جلو گیری از رهاسازی زباله ها در طبیعت با اجرای برنامه های فرهنگی و نمادین همچون طرح بی زباله و نه به پلاستیک از سوی محیط زیست استان تهران با همکاری مردم ، تشکل ها و سایر دستگاه های مسئول و علاقه مند همچنان پی گیری و اجرا می شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه طبیعت و محیط زیست تنها مختص ما نیست و در واقع سرمایه مشترک بین ما و نسلهای آینده است، تصریح کرد: حق نداریم طبیعت را آلوده کنیم و باید به اندازه از طبیعت بهره برداری کرده و ضمن احیاء و بازسازی بقیه را به نسلهای آینده محول کنیم.

رضا گل محمدی_ مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران نیز در این برنامه با بیان اینکه برنامه پاکسازی امروز با حضور جوانان، ورزشکاران و دستگاههای همکار ما در استان تهران با همکاری محیط زیست انجام شد، افزود: برنامه امروز یک اقدام نمادین است تا به مردم توصیه کنیم محیط زیست را باید پاکیزه نگه داریم.

وی با اشاره به اینکه ورزشکاران به نوعی نخبگان و نمایندگان جامعه هستند، اظهار داشت: حضور آنها در اینگونه برنامه ها در جهت فرهنگسازی بویژه در حوزه محیط زیست بسیار تاثیرگذار است.

گل محمدی با بیان اینکه هفته آینده نیز برنامه پاکسازی طبیعت در حاشیه رودخانه جاجرود اجرا خواهد شد، تصریح کرد: حفظ طبیعت و محیط زیست مسئولیت اجتماعی همه ما است و به امید روزی که دیگر شاهد رها شدن زباله در طبیعت نباشیم.

نکات مثبت و منفی برنامه ولی متاسفانه،‌ نکاتی در این برنامه وجود داشت که از دید چشم ما پنهان نماند و آن تولید حجمه ای دیگر از زباله بود که در خود این برنامه تولید شد. از تعداد زیاد بنرها تا میزان پلاستیک های زباله که بهتر بود به جای آن از گونی استفاده می شد. همچنین، نحوه پذیرایی و میزان ظروف و پک های یکبار مصرفی که در این برنامه مورد استفاده قرار گرفت و این متاسفانه مشکل بیشتر برنامه هایی است که برگزار می گردد. مسئله ای که باید به طور واقع برای آن چاره اندیشی گردد، خصوصا برای سازمان محیط زیست به عنوان پیشگام حرکتهای زیست محیطی.

ایستگاه ۷ توچال-جمع آوری زباله

به گفته یکی از فعالین محیط زیست، قرار بر این بود که در این برنامه کارگاهی برگزار گردد که مردم را با نحوه جمع آوری و کم حجم کردن زباله آموزش دهند که متاسفانه برگزار نگردید.

پاکسازی توچال

نبود روحیه تیمی و حرکت انفرادی در این برنامه از نکات منفی دیگری بود که انتقاد برخی از فعالین محیط زیست را برانگیخت. چرا که در برنامه های پاکسازی که قبلا صورت می گرفت افراد شرکت کننده در این حرکت مسیر را از یک نقطه و با حضور چندین لیدر آغاز می کردند و در یک نقطه این حرکت به پایان می رسید. این حرکت باعث دیده شدن و پیوستن مردم عادی به جمع و مشارکت آنها می گردید.

تقدیر و تشکرها در برنامه پاکسازی توچال

نکته منفی دیگر این برنامه تقدیر و تشکرهای درون سازمانی بود که در یک مراسم بی نظم، انجام گرفت آن هم در هوای گرم تابستان که بیشتر بر خستگی مشارکت کنندگان دامن می زد و نه تنها برای مردم جذابیتی نداشت، بلکه می توانست در درون خود سازمان تربیت بدنی صورت بگیرد.

اما از نکات مثبت برنامه می توان به حضور مسئولان تاثیرگذار همچون دکتر کیومرث کلانتری، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران و روحیه نقدپذیری ایشان اشاره کرد که باعث دلگرمی و افزودن روحیه نشاط به مردم و شرکت کنندگان در برنامه بود.

درباره این موضوع بیشتر بخوانید:

راهکارهایی برای کاهش مصرف پلاستیک

پسماند طلای کثیف

انواع روشهای دفع و بازیافت زباله- بخش اول

انواع روشهای دفع و بازیافت زباله- بخش دوم

بررسی انواع زباله و ماهیت آنها

https://zistonline.com/vdcc1iq4.2bqso8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما