تاریخ انتشار :پنجشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب : 81288
یکی از دغدغه های امروز جامعه بشری دستیابی به انرژی پاک و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر است که می توان گفت اگر جویای کار هستید و علاقه ای به مباحث انرژی و زیست محیطی دارید به راحتی می توانید وارد گود شوید.
کسب و کارهای جدید با دستیابی به انرژی خورشیدی
به گزارش زیست آنلاین، یکی از کسب و کارهای جدید در کشور ایران، تولید انرژی برق توسط مشترکان خانگی است، شغلی که افزون بر اطمینان از درآمدزایی آن، انرژی پاک را به ریه های شهر تزریق و نوعی اشتغال خانگی که در عین مصرف کنندگی به تولید کمک می کند.

شعار " از تولید به مصرف" را بارها شنیده ایم اما در خصوص تولید برق توسط مشترکان خانگی باید " از مصرف به تولید" را مد نظر داشت چراکه مشترکانی که همواره مصرف کننده و خریدار انرژی بوده اند با طرحی ساده و کم هزینه به تولیدکننده و فروشنده تبدیل می شوند.

همه با تبلیغات درآمدزایی و کسب و کارهای عجیب رو به رو شده ایم، تبلیغاتی که می خواهد در خانه بمانید و کسب درآمد کنید، البته که تمام این تبلیغ ها صحت ندارد اما این سخن را باید جدی گرفت که در پشت بام خانه خود شاغل شوید.

امروزه کسب درآمد از مشغله های اصلی هر فردی است که برای رفع این معضل راه های متفاوتی را پی می گیرد، مشاغلی که گاهی اوقات به جز اتلاف وقت و هدر رفت سرمایه دستاوردی برای انسان ندارد.
از طرفی یکی دیگر از دغدغه های امروز جامعه بشری دستیابی به انرژی پاک و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر است که می توان گفت اگر جویای کار هستید و علاقه ای به مباحث انرژی و زیست محیطی دارید به راحتی می توانید وارد گود شوید.

کارگاه های کوچکی که نیازی نیست برای دریافت مواد اولیه معطل نوسان های قیمت ارز و طلا و دلار بمانیم، چرا که اصلی ترین مواد اولیه تولید برق خانگی، انرژی پاک خورشیدی است که ایران با داشتن حدود ۳۰۰ روز آفتابی، ظرفیت مناسبی برای ترویج این نوع تولید انرژی دارد.

اینجا با خرید تضمینی توسط دولت شاغل می شوید اما نه محصولاتی همچون گندم و کلزا، بلکه برق تولید خانگی را قرار است دولت تا ۲۰ سال به صورت تضمینی از شما خریداری کند.
تکلیف مجلس به وزارت نیرو تولید ۵ درصد برق مصرفی از سلول های خورشیدی تا سال ۱۴۰۰ است، اسناد بالادستی هم تولید این گونه برق را تا پایان برنامه ششم ۲۶ هزار مگاوات هدف گذاری کرده است.

تا کنون بیش از یکهزار نیروگاه در مناطق محروم کشور احداث شده که در راستای توسعه مناطق محروم و از طریق انعقاد قرارداد تضمینی خرید برق توسط ساتبا و با همکاری شرکت های توزیع نیروی برق سراسر کشور احداث شده و هر روز شاهد افزایش تعداد آنها هستیم.
پراکندگی این نیروگاه ها نشان می دهد که در بخش های زیادی از کشور شاهد احداث این نیروگاه ها هستیم و از این حیث استان های خراسان رضوی، فارس و کرمان پیش رو هستند.

نیروگاه های خورشیدی، معیشت جایگزین در مناطق خشک کشور به گفته کارشناسان نیروگاه های خورشیدی در مناطق خشک و نیمه خشک کشور می توانند به عنوان ظرفیت مناسب برای معیشت جامعه محسوب شوند و طبق برنامه، در دولت دوازدهم باید به ظرفیت حدود ۴ هزار مگاوات برسیم که این یک تکلیف دست یافتنی است.

امروزه موضوع انرژی های تجدیدپذیر از عرصه های مهم تولید در کشور ما و خیلی از نقاط جهان است که نقش مهمی در کاهش آلاینده ها دارد و تکلیف قانونی جمهوری اسلامی ایران در کنوانسیون پاریس این است که حدود ۴ درصد به صورت قطعی و ۸ درصد مشروط میزان آلاینده ها و دی اکسید کربن معادل آن را کاهش دهد.
علاوه بر نقش انرژی های تجدیدپذیر در زمینه صرفه جویی در مصرف آب، امروز در دنیا شعار «پنل بکاریم و برق درو کنیم» به یک شعار جدی تبدیل شده است.

استفاده از انرژی خورشیدی در مناطق سخت گذر


استفاده از انرژی خورشیدی در مناطق سخت گذر یک کارشناس برق در این مورد می گوید: انرژی خورشیدی یکی از منابع تجدید پذیر است که میزان تابش آن در مناطق مختلف جهان متغیر بوده و ایران با داشتن متوسط ۳۰۰ روز آفتابی جز نواحی پر تابش محسوب می شود.

«عزیزالله کشاورز فرد» افزود: این شرایط فرصت را برای ایجاد نیروگاه های خورشیدی کوچک و بزرگ فراهم کرده که باید با آشنا کردن مردم در این خصوص، نیروگاه های خانگی راه اندازی کرد.
وی تصریح کرد: افزون بر تولید انرژی برق پاک، شرایط مطلوبی برای اشتغالزایی در این زمینه ایجاد می شود به نحوی که سرمایه راه اندازی نیروگاه پس از حدود سه سال جبران شده و مابقی فروش برق توسط مشترکان خانگی با سود همراه است.

این کارشناس برق ادامه داد: همچنین استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق در مناطق سخت گذر بسیار به صرفه است و اگر ساکنان این مناطق تصمیمی برای فروش نداشته باشند، می توانند با راه اندازی نیروگاه های بسیار کوچک، برق مورد نیاز خود را تامین کنند.

کشاورزفرد گفت: در مناطقی از لرستان همچون تنگ ۵ و ۷ که راه دسترسی به سختی حاصل می شود می توان با راه اندازی نیروگاه خانگی برای هر خانوار، روزانه یک کیلووات برق مورد نیاز آنان را تامین کرد.
وی اضافه کرد: پتانسیل جذب انرژی خورشیدی در ایران به طور متوسط ١٨٠٠ کیلووات به ازای هر متر مربع است که عدد بالایی محسوب می شود.

خرید تضمینی ۲۰ ساله برق از مشترکان خانگی این کارشناس صنعت برق اظهار داشت: مشترکانی که دارای انشعاب برق هستند، می‌توانند نیروگاه‌های خورشیدی احداث کنند و به مدت ۲۰ سال به صورت تضمینی برق تولید شده توسط این نیروگاه‌ها را به شبکه سراسری برق تزریق و درآمد کسب کنند.

کشاورزفرد ادامه داد: بر اساس قانون، سازمان های دولتی اجازه استفاده از بودجه دولتی برای احداث نیروگاه خورشیدی را ندارنداما امکان واگذاری فضای ساختمان های اداری به صورت اجاره ای به سرمایه گذاران بخش خصوصی برای این موضوع وجود دارد.

وی تصریح کرد: نیروگاه خورشیدی توسط شرکت توزیع برق به شبکه متصل وانرژی تولید شده با کنتور مجزا به شبکه سراسری تزریق و اندازه گیری می‌شود که از کنتور انرژی مصرفی مشترک مجزاست.

بهره وری نیروگاه خورشیدی در لرستان ۲۰ درصد بیشتر از کویر یزد است

بهره وری نیروگاه خورشیدی در لرستان ۲۰ درصد بیشتر از کویر یزد است مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق لرستان گفت: نیروگاه های خورشیدی با وجود ۳۰۰ روز آفتای و زاویه تابش مناسب، فرصت مناسبی برای لرستان هستند که با توجه به زاویه تابش در استان، بهره وری این نیروگاه ها ۲۰ درصد بیشتر از کویر یزد است.

فریدون خودنیا اظهار داشت: بر اساس مجوز وزارت نیرو صدور مجوز و انجام مراحل ایجاد نیروگاه های خورشیدی تا سقف ظرفیت ۱۰۰ کیلووات در اختیار استان است.

وی با اشاره به بازگشت سرمایه چهار ساله و خرید تضمینی ۲۰ ساله از نیروگاه های خورشیدی خانگی افزود: به ازای تولید هر پنج کیلو وات یک شغل ایجاد می شود و برای هر کیلووات نیز باید هشت میلیون تومان سرمایه گذاری شود.

وی توضیح داد: این سیستم استهلاک ندارد و به ازای هر ۱۰ متر مربع می توان یک کیلووات انرژی خورشیدی نصب کرد.

ایجاد ۶۴ نیروگاه خانگی در لرستان / نهادهای حمایتی استقبال کنند مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق لرستان ادامه داد: تاکنون ۶۴ نیروگاه خورشیدی در استان احداث و ۶۰۰ میلیون تومان به تولیدکنندگان ۵۰۰ کیلووات برق پرداخت شده است.

خودنیا گفت: پیشنهاد می شود دستگاه های حمایتی همچون کمیته امداد امام (ره) و بهزیستی برای اشتغال مددجویان خود از این طرح استقبال کنند.

وی بیان کرد: چنانچه سرمایه گذاران استقبال کنند ۱۲۰ هزار شغل ایجاد می شود و ماهیانه به ازای هر پنج کیلو وات یک میلیون تومان درامد حاصل می شود.

وی افزود: بروکراسی های اداری را برای نیروگاه های خورشیدی خانگی به حداقل کاه شداده ایم به نحوی که اخذ مجوز تا زمان نصب تجهیزات حدودو یک هفته طول می کشد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق لرستان گفت: استقبال خوبی در بخش نیروگاه های کوچک مختص مشترکان برق صورت گرفته و کارهای موثری با حمایت موسسات مالی برای پرداخت تسهیلات کم بهره انجام شده است.

خودنیا انرژی خورشیدی را فرصت مناسبی برای اشتغالزایی دانست و اظهار داشت: تولید برق چالشی ملی بوده و با توجه به خاموشی های تابستان، وزارت نیرو شرایط مناسبی برای تولید برق از انرژی های تجدیدپذیر و خرید تضمینی ۲۰ ساله در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه سود راه اندازی نیروگاه های خانگی برق معادل ۳۵ تا ۴۰ درصد میزان سرمایه گذاری برآورد شده است، گفت: ضریب نفوذ برق در لرستان تقریباً ۱۰۰ درصد و سرمایه گذاری در هر نقطه استان امکان پذیر است.
 

ایجاد کسب و کار با مزارع خورشیدی

برق ۱۲ روستای لرستان با انرژی خورشیدی تامین می شود به گزارش ایرنا، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق لرستان گفت: برق ۱۲ روستای استان در شهرستان های خرم آباد و الیگودرز توسط انرژی پاک خورشیدی تامین می شود.
خودنیا افزود: این تعداد روستا بیش از ۱۷۰ خانوار دارند و در مجموع ظرفیت تولید انرژی خورشیدی استان ۱.۳ مگاوات است.

وی با بیان اینکه ۲۰۰ طرح تولید انرژی خورشیدی استان در دست اقدام است اظهار داشت: این طرح ها در شهرک های صنعتی و شهرستان های خرم آباد، کوهدشت و پلدختر با پیشرفت ۵۰ درصدی دنبال می شود.
او ادامه داد: با توجه به نوسان های برخی کالاها از جمله لوازم الکترونیکی و فلزی تلاش می شود این طرح ها در سریع ترین زمان ممکن بهره برداری شوند.
خودنیا، حذف آلودگی های زیست محیطی، وجود منبع نامحدود، رایگان و در دسترس بودن، هزینه کم تولید در طولانی مدت و هزینه کم نگهداری از تاسیسات تولید و امن و بی خطر بودن را از مزایای انرژی خورشیدی عنوان کرد.
وی گفت: پاک بودن، امنیت و بی خطر بودن و همچنین جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای و کاهش مصرف سوخت های فسیلی از دیگر فواید استفاده از پنل های خورشیدی است.

درباره این موضوع بیشتر بخوانید:

دلایل کندی حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر

برنامه های انرژی پاک جهان در حال کاهش است

چهار منفعت صنعت تجدید پذیر با رویکرد جهانی

وضعیت انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران

ثابت ماندن رشد تجدیدپذیرها موج هایی از نگرانی تولید کرده است

اهمیت آشنایی با اصلاح الگوی مصرف

مزارع خورشیدی شناور راهکاری برای توقف گرمایش زمین

https://zistonline.com/vdcg7x97.ak9q74prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما