تاریخ انتشار :پنجشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 81282
تا بوده و هست خلیج فارس، خلیج فارس بوده است و همیشه هم به همین نام باقی خواهد ماند. اما چندسالی است که کشورهای حوزه خلیج فارس مدعی نام خلیج عربی شده اند. طبق معمول باز هم این بار پای انگلیسی ها در میان است و با هدف جبهه گیری فرهنگی در مقابل ملّت ایران و ایجاد خصومت منطقه ای بین عرب و عجم و تفرقه افکنی آغاز گردیده است.
ریشه اختلافات بر سر نام خلیج‌ همیشگی فارس
به گزارش زیست آنلاین، رییس مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس بوشهر گفت: برای اولین بار در سال 1955 یک دیپلمات انگلیسی در مقاله‌ای -در یک مجله عرب زبان- نوشت "خلیج فارس که اعراب آن را خلیج عربی می گویند..."، و با این جمله اعراب را با واژه جعلی خلیج عربی آشنا کرده و این جنگ لفظی را آغاز کرد و به آن دامن زد.

مریم قائمی با اشاره به اینکه دعوا بر سر نام خلیج فارس از کی شروع شد و چه دلیلی داشت، عنوان کرد: آغاز این جنگ لفظی از سوی استعمار در واقع با هدف جبهه گیری فرهنگی در مقابل ملّت ایران و ایجاد خصومت منطقه ای بین عرب و عجم و تفرقه افکنی همراه بوده است.

وی ادامه داد: متاسفانه بعد از آن در سال 1963 کنفرانس حقوق دانان عرب، تغییر نام خلیج فارس به خلیج عربی را تصویب کرد که بعد از آن می بینید در متون مختلف و حتی در مقالات علمی و اطلس هایی که روی گونه های خلیج فارس چاپ کردند از نام جعلی خلیج عربی استفاده می شود.

نام خلیج فارس در سازمان جهانی مالکیت فکری به ثبت رسیده است رییس مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌ فارس در پاسخ به اینکه چه اقداماتی می توانیم انجام دهیم، بیان کرد: جدای از بحث نام خلیج فارس باید بگویم با توجه به تلاش هایی که جمهوری اسلامی ایران و دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت داشته، نام خلیج فارس با پیشوند مروارید در سازمان جهانی مالکیت فکری به ثبت رسیده است.

قائمی خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه نام خلیج فارس برای همه ما مهم بوده و صیانت از این نام برای ما خیلی با ارزش است اما این احساسی شدن و واکنش به نسبت به تغییر نام به تنهایی نمی تواند به حفظ نام خلیج فارس کمک کند، در واقع حساسیت ما نباید صرفاً به تلاش برای حفظ نام خلیج فارس محدود بشود بلکه حساسیت های ما باید به سمت حفظ حیات دریا و محیط زیست آن معطوف شود. چون ما اگر فقط به نام خلیج فارس اکتفا کنیم و محیط زیست آن را رها کنیم و روز به روز با مشکلات و مخاطرات بیشتری روبرو شود در آینده خلیج فارسی نخواهد بود.

خلیج فارس همیشه خلیج فارس باقی می ماند

بدون همکاری کشورهای ساحلی امکان نجات خلیج فارس وجود ندارد وی با اشاره به اقداماتی که باید انجام شود، تاکید کرد: این اقدامات باید به صورت ملی و منطقه ای باشد زیرا بدون همکاری کشورهای ساحلی امکان نجات خلیج فارس وجود ندارد. در حقیقت هماهنگی کشورها و اتحاد در همکاری می تواند خلیج فارس را از وضعیت موجود نجات دهد. همچنین در سطح داخلی و ملی باید از فعالیت های غیر تخصصی و تصمیمات شتاب زده که سلامت محیط زیست خلیج فارس را به مخاطره می اندازد، پرهیز کنیم.

ساخت و سازهای بدون مطالعات زیست محیطی در سواحل متوقف شود رییس مرکز اقیانوس‌ شناسی خلیج‌ فارس بوشهر اظهار کرد: ساخت و سازهایی که بدون مطالعات زیست محیطی در سواحل انجام می شود باید متوقف شود، از ورود فاضلاب به دریا ممانعت شود و یا اینکه ملاحظات زیست محیطی برای این مسئله در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: وضعیت آب شیرین کن ها و تخلیه پساب های آن ها باید بررسی شود و برای آن برنامه ریزی شود، همچنین رسانه ها می توانند نقش بسیار مهمی را در حوزه سیاست گذاری محیط زیست دریایی داشته باشند. در واقع رسانه ها می توانند یک جریان فکری را در این زمینه به وجود بیاورند و افکار عمومی را هم با این مسئله همراه کنند.

این مسئول تصریح کرد: علاوه بر اینکه سازمان های دولتی متولی باید در زمینه محیط زیست دریایی با هم همراه شوند، افراد متخصص نیز در این زمینه گرد هم آمده و کار گروهی، هماهنگ و سازماندهی شده انجام دهند. کارگروه های زیادی در زمینه های مختلف در استان تشکیل شده، ولی باید ببینیم خروجی این کارگروه ها چقدر است؟ و آیا اینکه فقط در حد تصمیم گیری باشد کفایت می کند.

/ImagesInv/139805021419Khalij-Fars-Dechet.jpg

کاهش زباله های دریایی به طور خاص تبدیل به اولویت شود مریم قائمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا بیان کرد: به عقیده من جای اینکه چند بحث پراکنده و گوناگون را انجام دهیم، سالانه و یا هر چند سال یک بار اولویت خاص را در استان مدنظر قرار داده و بر روی آن کار کنیم. مثلا بحث کاهش زباله های دریایی، یا کاهش استفاده از پلاستیک ها در استان. اصلا استان بوشهر به عنوان استانی که در زمینه کاهش پلاستیک ها تمرکز دارد مطرح شود و در این زمینه برنامه ریزی و مطالعه انجام شود و به مردم آگاهی و آموزش داده بشود.

وی ادامه داد: نمایشگاه‌های دانش‌آموزی برای آشنایی با دریا را در مرکز اقیانوس شناسی برپا کردیم و دانش آموزان مدارس مختلف با بازدید از این نمایشگاه ها با فضای آزمایشگاهی و آموزشی مرکز ما آشنا شدند.

رییس مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس بوشهر عنوان کرد: متاسفانه حتی دانش معلمان ما در حوزه مسائل و محیط زیست دریایی بسیار ضعیف است و ما برای معلمان نیز می توانیم دوره‌های آموزشی را طراحی و برگزار کنیم. زمانی که معلمان با این مسائل آشنا شوند می توانند آن را به دانش آموزان منتقل کنند.

درباره این موضوع بیشتر بخوانید:

اثرات سیل اخیر بر خلیج فارس

خلیج فارس از دیروز تا امروز

آلودگی دریاهای ایران از خزر تا خلیج فارس

معرفی جزایر مصنوعی و بررسی پیامدهای زیست محیطی آن

 

https://zistonline.com/vdcauuna.49n6a15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما