تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : 81237
پژوهشگران موسسه آموزش عالی انرژی ساوه موفق به طراحی و ساخت دودکش‌های خورشیدی به منظور تامین انرژی الکتریکی شدند و نمونه تحقیقاتی این سیستم در دانشگاه نصب و راه‌اندازی شده است. همچنین، محققان کشور موفق به ساخت نسل جدیدی از سلول‌های خورشیدی لایه نازک از نسل پروسکایتی شدند.
ساخت دودکشی برای تامین انرژی الکتریکی از طریق منابع انرژی تجدیدپذیر و نسل جدیدی از سلول‌های خورشیدی لایه نازک
به گزارش زیست آنلاین، مهندس جواد چهارمحالی، مجری طرح و دانش‌آموخته موسسه آموزش عالی انرژی ساوه، انرژی خورشیدی را منحصر به فردترین منبع انرژی تجدیدپذیر در جهان و منبع اصلی تمامی انرژی‌های موجود در زمین دانست و اضافه کرد: با توجه به اینکه انرژی‌های تجدیدپذیر در جوامع امروزی جایگاه ویژه‌ای دارند، تحقیقات در زمینه استفاده از این نوع انرژی‌های نو در این دانشگاه با هدف تحقیق در رابطه با سیستم‌های جدید خورشیدی در دستور کار قرار گرفت.

وی ساخت نمونه تجربی و تحقیقاتی نیروگاه دودکش خورشیدی را از دستاوردهای این تحقیقات دانست و گفت: برج مکشی خورشیدی یا "دودکش خورشیدی" روشی برای تولید انرژی الکتریکی از نورخورشید است که با استفاده از یک کلکتور گلخانه‌ای که در اطراف یک برج توخالی بلند قرار دارد، هوا گرم می‌شود.

مجری طرح ادامه داد: هوای گرم به دلیل جریان "همرفت" به بالای برج حرکت می‌کند و در مسیر خود توربین را به حرکت در آورده و تولید انرژی الکتریکی خواهد کرد.

ساخت دودکش خورشیدی

چهارمحالی، فناوری دودکش خورشیدی را دارای سه عنصر اصلی "کلکتور خورشیدی"، "دودکش" و "توربین" دانست و یادآور شد: توان تولید برق یک دودکش خورشیدی متناسب با حجم حاصل از ارتفاع برج و سطح کلکتور است.

 

مجری طرح با بیان اینکه دودکش خورشیدی فناوری است که از ویژگی‌های مهمی در بین نیروگاه‌هایی که از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنند، برخوردار است، این تکنولوژی را یک فناوری امیدوارکننده برای تولید توان در مقیاس بزرگ توصیف کرد.

این دانش‌آموخته موسسه آموزش عالی انرژی ساوه، تولید برق بدون مصرف سوخت‌های فسیلی، حفظ محیط زیست، عدم احتیاج به آب زیاد، کاهش استهلاک و عمر کارکرد زیاد سیستم عرضه‌شده را از مهمترین ویژگی‌های دودکش خورشیدی تولیدی دانست و یادآور شد: ذخیره‌سازی انرژی در این دودکش، توسط کلکتور خورشیدی صورت می‌گیرد، ضمن آنکه این سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که نیازی به مراقبت‌های دائمی و صرف هزینه‌های زیاد ندارد.

به گفته این محقق، در تیر ماه سال جاری نمونه تحقیقاتی این دودکش در محوطه موسسه آموزش عالی ساوه راه اندازی شد، اضافه کرد: کلکتور این دودکش خورشیدی با شیشه‌های ۴ میلی‌متر سفید پوشیده شده است، ضمن آنکه ارتفاع دودکش این سیستم ۱۲ متر، قطر آن ۶ اینچ و قطر کلکتور آن ۳ متر است.

به گزارش ایسنا، این طرح از سوی مهندس جواد چهارمحالی و با راهنمایی و هدایت دکتر مسعود جلیلیان و دکتر حیدر مداح از اعضای هیات علمی موسسه آموزش عالی انرژی ساوه اجرایی شده است.

تولید برق بدون مصرف سوخت‌های فسیلی

نسل جدیدی از سلول‌های خورشیدی لایه نازک ساخته شد محققان کشور موفق به ساخت نسل جدیدی از سلول‌های خورشیدی لایه نازک از نسل پروسکایتی شدند.

به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، احمد کرمان پور مجری این طرح پژوهشی بیان کرد: این پژوهش با همکاری و مشارکت محققان موسسه پلی تکنیک فدرال سوییس انجام شد که در ۀآن یک سیستم سلول خورشیدی بر پایه لایه های نازک از نسل پروسکایت ساخته شد. در این پژوهش از روش های جدید پوشش دهی برای ساخت سلول های خورشیدی بهره بردیم که علی رغم ساده و کم هزینه بودن به راندمان بالایی (بالای ۲۱ درصد) دست یافتیم.

وی همچنین توضیحات بیشتری درباره سلول های خورشیدی پروسکایت ارائه داد و گفت: این سلول ها نسل جدید و سوم سلول های خورشیدی و بر پایه لایه های نازک و نانومتری هستند. پروسکایت یک ماده اکسیدی است که عامل جذب نورخورشید محسوب می شود و انرژی را داخل مدار الکتریکی سیستم تزریق می کند. دستیابی به دانش ساخت این سلول ها تحولی شگرف در حوزه سلول های فتوولتاییک ایجاد کرد زیرا سرعت رشد راندمان بالایی دارند.

به گفته وی، توسعه سلول های خورشیدی با بازده بالا نه تنها تأثیر اقتصادی مثبتی به دنبال دارد بلکه مزایای زیست محیطی و اجتماعی بسیاری به ارمغان می آورد. فناوری پروسکایت قابلیت تولید انبوه سلول های خورشیدی با بازده بالا در دماهای نسبتاً پایین و صرفه جویی در هزینه ها را دارد. علاوه بر آن به موجب روش های ساده مورد نیاز برای رسوب اجزای مختلف، فرایند تولید نیز بازده بالایی خواهد داشت. پروسکایت همچنین قابلیت کاربرد بر زیرلایه های انعطاف پذیر را دارد که حمل و نقل و نصب آسان تری خواهند داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در ادامه بیان کرد: این طرح در مقیاس آزمایشگاهی با موفقیت انجام شد که نشان از وجود دانش و فناوری ساخت این سلول ها در کشورمان دارد اما برای توسعه تحقیقات در این حوزه نیاز به سرمایه گذاری بخش خصوصی و حمایت دولت است.

درباره این موضوع بیشتر بخوانید:

دلایل کندی حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر

برنامه های انرژی پاک جهان در حال کاهش است

چهار منفعت صنعت تجدید پذیر با رویکرد جهانی

وضعیت انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران

ثابت ماندن رشد تجدیدپذیرها موج هایی از نگرانی تولید کرده است

 

 

 

https://zistonline.com/vdca0una.49n6e15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما