تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 81234
تفاهمنامه همکاری سازمان محیط زیست و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، در ۵ ماده بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت به امضاء رسید.
امضا تفاهمنامه همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و ایمیدرو
به گزارش زیست آنلاین، حمید ظهرابی در مراسم امضای تفاهمنامه با ایمیدرو گفت: فعالیت‌های معدنی جزو فعالیت‌هایی است که همواره با محیط زیست در ارتباط بوده است و اگر همراه با رعایت ملاحظات محیط زیستی باشد، می‌تواند به یک فعالیت اقتصادی با بهره‌وری مناسب، رشد اقتصادی پایدار و تولید سرمایه و شغل برای کشور تبدیل شود و اگر بدون رعایت ملاحظات محیط زیستی باشد، طبیعتا به فعالیتی مخرب تبدیل می‌شود که اثرات زیانباری را بر اجزای محیط زیست و تنوع زیستی وارد می‌کند.

ظهرابی افزود: ایمیدرو به عنوان یک نهاد پیشرو در زمینه فعالیت‌های معدنی کشور که قوی‌ترین مجموعه در این حوزه نیز هست، می‌تواند نقش وسیع و مهمی در حفظ محیط زیست داشته باشد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر اینکه ایمیدرو می تواند به الگویی برای بهره‌برداری پایدار از معادن همراه با حفظ محیط زیست تبدیل شود، تصریح کرد: در حال حاضر فعالیت‌های معدنی در کشور چندان منطبق با ملاحظات محیط زیستی نیست.

وی امضای تفاهمنامه همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و ایمیدرو را زمینه‌ساز ایجاد ساز و کاری مناسب برای سازگاری فعالیت‌های معدنی با ملاحظات، استانداردها و ضوابط محیط زیستی دانست و ابراز امیدواری کرد: اجرای صحیح این تفاهمنامه منجر به آن شود که ایمیدرو به الگویی برای فعالیت‌های معدنی پایدار و ارائه دهنده شیوه‌هایی از حفاظت و بهره‌برداری پایدار از منابع معدنی کشور تبدیل شود.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به فشارهای مختلف بر سازمان حفاظت محیط زیست به منظور پیشبرد فعالیت‌های توسعه‌ای در کشور گفت: در عین حال سازمان حفاظت محیط زیست از منابع و امکانات مناسبی برای اجرای کامل وظایف خود نیز برخوردار نیست و از این رو این تفاهمنامه می‌تواند زمینه‌ای باشد برای بهره گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ایمیدرو برای حفظ محیط زیست و تنوع زیستی کشور همچنین جبران و کاهش تخریب‌هایی که بر اثر فعالیت های معدنی بر محیط زیست تحمیل شده است.

ظهرابی ابراز امیدواری کرد: ایمیدرو در اجرایی شدن برنامه‌های مدیریت مناطقی که فعالیت‌های معدنی در آن‌ها انجام می شود همچنین حفاظت و حمایت از گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض تهدید با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری کند.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه از بدو شکل گیری مناطق چهارگانه تاکنون بر اثر قوانین و مقررات حدود ۳۴۰ معدن در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در حال فعالیت هستند، اظهار کرد: بخشی از این معادن از جمله زیرمجموعه‌های ایمیدرو هستند و طبق این تفاهمنامه مقرر شده که این معادن به عنوان معادن سبز ارائه دهنده الگوهای مناسبی از بهره برداری پایدار از منابع معدنی باشند.

وی ادامه داد: کارگروه مشترک میان سازمان حفاظت محیط زیست و ایمیدرو به منظور تغییر روال‌های پیشین و دریافت نظر کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست پیش از هر اقدام معدنی در مناطق تحت مدیریت در متن تفاهمنامه تعریف شده است.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تفاهمنامه منعقد شده را بخشی از تلاش‌های مجموعه معدنی کشور و ایمیدرو به عنوان پرچمدار این مجموعه‌ها برای حفظ محیط زیست برشمرد و ابراز امیدواری کرد: با اجرای این تفاهمنامه که صندوق ملی محیط زیست نیز در اجرایی شدن آن نقش دارد، شاهد جهت گیری فعالیت های معدنی کشور به سمت معادن سبز و پایدار باشیم.

ظهرابی ضمن یادآوری شرایط حساس و اهمیت ویژه گونه یوز در کشور و تلاش‌های صورت گرفته برای حفظ و احیای این گونه ارزشمند خاطرنشان کرد: بخشی از آسیب‌های وارد شده به یوز به‌ویژه در مناطق مرکزی ایران به دلیل فعالیت‌های معدنی و از همین رو یکی از درخواست‌های مهم محیط زیست از ایمیدرو همکاری گسترده با محیط زیست برای حفظ یوز در زیستگاه‌های اصلی است.

در ادامه این نشست خداداد غریب پور - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) - با اشاره به روند همکاری‌های میان دو مجموعه برای شکل‌گیری این تفاهمنامه گفت: این تفاهمنامه بر پایه حفظ محیط زیست توامان با سرمایه‌گذاری در بخش معدن و توسعه فعالیت معدنی است.

غریب پور ادامه داد: ایمیدرو در این تفاهمنامه متعهد شده که تمامی مولفه‌های محیط زیست طبیعی را در فعالیت‌های خود رعایت کند و همراه با فعالیت‌های خود برای رشد سرمایه گذاری در بخش معدن به توسعه پایدار کشور نیز کمک کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از عزم مجموعه ایمیدرو برای رعایت ملاحظات محیط زیستی در فعالیت‌های معدنی در قالب بهره‌گیری از نظرات کارشناسی کارگروه مشورتی مشترک خبر داد و گفت: پیش از این نیز همکاری‌هایی مشترکی شکل گرفته بود اما این تفاهمنامه منجر به افزایش سرعت و کیفیت فعالیت‌ها خواهد شد.

امضای تفاهم نامه بین سازمان محیط زیست و رزارت صمت

رعایت استانداردهای محیط زیستی منجر به رونق سرمایه‌گذاری در بخش معدنی کشور می شود رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تاکید کرد: رعایت استانداردهای محیط زیستی منجر به رونق سرمایه‌گذاری در بخش معدنی کشور می شود.  

غریب‌پور با اشاره به نتایج یک پژوهش جهانی اظهارکرد: بر اساس این پژوهش، فرآوری مواد معدنی پس از استخراج منجر به افزایش ۱۰ برابری ارزش افزوده آن‌ها می‌شود و استفاده صنعتی از این مواد حتی ۴ برابر بیشتر ارزش افزوده به همراه دارد و به همین دلیل بر جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی تاکید شده است اما همه این فعالیت‌ها باید همراه با حفظ محیط زیست باشد.

وی ادامه داد: ایمیدرو امسال در بخش اکتشافات گام بسیار بزرگی برداشته است و پروژه‌های قابل افتتاح در سال جاری نیز ارزش اقتصادی بالایی برای کشور به‌ویژه در این شرایط سخت اقتصادی دارد.

غریب پور با اشاره به قرار گرفتن ۹۰ درصد معادن کوچک در حاشیه روستاها، از فعال شدن ۱۵۰ معدن کوچک در قالب طرح‌های توسعه و اشتغال روستایی خبر داد و گفت: در بخش آموزش و پژوهش هم مقرر شد با همکاری دانشگاه‌های برتر کشور، تمرکز بر پژوهش‌های کاربردی از جمله پژوهش در حوزه معادن سبز و بهره برداری پایدار از منابع معادنی باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه ایمیدرو در نمایشگاه بومی سازی صنایع معدنی کشور، حضوری فعال خواهد داشت، اظهار کرد: در جایزه بهره‌وری امسال نیز میزان بومی کردن و سازگاری دانش فنی به عنوان شاخصی جدید برای سنجش فعالیت‌های معدنی اضافه شده است.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ابراز امیدواری کرد: تفاهمنامه منعقد شده منجر به ایجاد زمینه‌ای برای همکاری ایمیدرو در حفاظت از محیط زیست و سرمایه‌گذاری برای حفاظت از محیط زیست کشور شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، غریب پور با تاکید بر اینکه ایمیدرو آماده است تا برای حفاظت از محیط زیست نه تنها در قالب تفاهمنامه بلکه در قالب مسئولیت اجتماعی خود همکاری داوطلبانه داشته باشد، گفت: هر هزینه‌ای برای حفظ محیط زیست، سرمایه‌گذاری برای آینده است.

درباره این موضوع بیشتر بخوانید:

برگزاری گردهمایی در حمایت از شاهوار و اعتراض به معدن بوکیست

معدن بوکیست آب شرب شاهرود را از بین می برد

تاثیر مخرب آلایندگی معدن بوکسیت بر شاهرود

مشارکت معدن‌کاران در احیا و بازسازی عرصه‌های تخریب شده منابع طبیعی  

 

https://zistonline.com/vdchkin6.23nzxdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما