تاریخ انتشار :شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : 81204
مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از تدوین «لایحه بهینه سازی مصرف آب و انرژی در شهرداری تهران» خبر داد./در حال حاضر ظرفیت زیستی شهر تهران پاسخگوی این حجم از تراکم صنعتی و جمعیتی نیست و باید تلاش کرد که از تراکم بیشتر جلوگیری شود.
لایحه بهینه سازی مصرف آب و انرژی در شهرداری تهران/ظرفیت زیستی محدود در تهران
به گزارش زیست آنلاین، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از تدوین «لایحه بهینه سازی مصرف آب و انرژی در شهرداری تهران» خبر داد و گفت: این لایحه جهت بررسی و تصویب به کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ارسال شد.

صدرالدین علیپور اظهار کرد: بهینه‌سازی و استانداردسازی مصرف انرژی در بخش‌های مختلف از مهم‌ترین روش‌های کنترل مصرف حامل‌های انرژی و صیانت از سرمایه‌های مالی هر سازمان است.

وی با بیان اینکه مهمترین هدف در تدوین این لایحه کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری منابع سازمان‌های شهرداری است، گفت: بهینه‌سازی و استانداردسازی مصرف انرژی در بخش‌های مختلف از مهم‌ترین روش‌های کنترل مصرف حامل‌های انرژی و صیانت از سرمایه‌های مالی هر سازمان است.

علیپور افزود: اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار به عنوان متولی امر انرژی در مجموعه شهری در جهت سیاستگذاری صحیح در حوزه انرژی و تدوین صحیح آیین ‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط در حوزه مدیریت انرژی در ساختمان‌ها، اقدام به بررسی وضعیت مصرف منابع انرژی در ساختمان‌های شهر تهران و ساختمان‌های تحت تملک شهرداری تهران در کاربری‌های مختلف کرده است.

صدرالدین علیپور

وی با اشاره به اینکه میانگین سرانه مصرف انرژی هر فرد شاغل در شهرداری تهران بسیار بالا و قابل ملاحظه است، گفت: از مهم ترین دلایل این موضوع فرهنگ نادرست مصرف انرژی،رعایت نکردن مباحث مدیریت انرژی، پوسته ساختمان و تجهیزات فرسوده و انرژی‌بر مجموعه شهرداری تهران و از همه مهم‌تر چندکاربری بودن برخی از ساختمان‌های اداری در این مجموعه است. همچنین مصرف آب در شهرداری تهران بیش از میزان نرمال است که در این مورد دو مساله مهم عدم تناسب کیفیت آب با کاربری مورد نظر و استفاده بیش از حد از آب مطرح است.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران دلایل عمده هدررفت آب را عدم همکاری، هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه‌ها و سازمان‌های خارج از شهرداری تهران، فقدان ارگانی متولی و ناظر بر این امر، دلایل فنی و تکنیکی و عدم آموزش تخصصی پرسنل، کارگران و شهروندان دانست و اظهارکرد: در چنین شرایطی تدوین و تصویب لایحه بهینه سازی مصرف آب و انرژی در شهرداری تهران می‌تواند کمک بسیاری به ساماندهی اوضاع نابسامان مدیریت مصرف آب در شهرداری تهران کند.

وی ارتقای رتبه انرژی و تسری کاهش هزینه در مجموعه شهرداری تهران، تولی‌گری و مدیریت یکپارچه منابع آب و انرژی در شهرداری تهران، کاهش مصرف آب در کاربری‌های مختلف خصوصاً آبیاری فضای سبز و استفاده از منابع جایگزین آب پایدار به جای استحصال مستقیم از منابع آب زیرزمینی را از جمله اهداف تدوین لایحه بهینه سازی مصرف آب و انرژی در شهرداری تهران برشمرد.

بر اساس اعلام سایت شهرنوشت، علیپور در پایان اظهارکرد: اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران به عنوان متولی امر انرژی در مجموعه مدیریت شهری پایتخت همچنین در راستای حفظ محیط زیست شهری و رسیدن به مدیریت جامع آب و انرژی در مجموعه شهرداری تهران، با همکاری واحد حقوقی خود اقدام به تهیه و تدوین «لایحه بهینه سازی مصرف آب و انرژی در شهرداری تهران» کرده است که جهت بررسی و تصویب به کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ارسال شد. این لایحه قبل از ارائه به کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری به کلیه سازمان‌های ذینفع جهت ارئه نظر ارسال و پیشنهادات آن‌ها در بازنویسی این لایحه لحاظ شده است.

ظرفیت محدود شهر تهران

ظرفیت زیستی تهران پاسخگوی صنعت و جمعیت بیشتر نیست سرپرست اداره محیط زیست شهر تهران ضمن تاکید بر اینکه هیچ استانی در کشور به لحاظ تراکم جمعیتی و صنعتی مانند تهران نیست، گفت: قانون "منع استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران" برای جلوگیری از تراکم بیشتر تصویب شده است و اصلاح آن کار یک یا دو دستگاه نیست.

به گزارش ایسنا، هفته گذشته محمد امامی – معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری استان تهران اظهار کرده بود که با توجه به لزوم گسترش صنایع در جهت رونق تولید و اشتغال در سطح استان تهران، لازم است که قانون "منع استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران" اصلاح شود.

مسعود زندی - سرپرست اداره محیط زیست شهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که آیا چنین موضوعی به محیط زیست شهر تهران اطلاع داده شده است یا خیر و اینکه نظر محیط زیست در این باره چیست، توضیح داد: در حال حاضر هیچ صحبت اولیه‌ای در رابطه با اصلاح قانون"منع استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران" صورت نگرفته است و هنوز اعلام نکرده‌اند که قرار است این قانون چگونه و با چه شرایطی اصلاح شود.

وی با بیان اینکه در شهر تهران به واسطه انتقال جمعیت، تراکم چه از نظر جمعیتی و چه از نظر واحدهای صنعتی و خدماتی بسیار بالا است، تصریح کرد: تراکم جمعیتی و صنعتی در هیچ شهری از کشور مانند تهران نیست؛ از این رو قانون "منع استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران" تصویب شد تا از تراکم بیشتر واحدهای صنعتی در تهران جلوگیری شود.

زندی با اشاره به اینکه اگر قرار باشد چنین قانونی برداشته شود، باید با محیط زیست و دستگاه‌های ذی ربط هماهنگی صورت گیرد، اظهار کرد: قطعاً بدون هماهنگی با محیط زیست چنین تصمیمی گرفته نمی‌شود. به هر حال محدودیت ۱۲۰ کیلومتری استقرار صنایع در تهران مصوبه دولت است و اگر قرار باشد اصلاحی در آن صورت گیرد باید در هیأت دولت نیز مطرح شود.

سرپرست اداره محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه محیط زیست همواره سعی دارد تا واحدهای آلاینده بیش از این در اطراف شهر تهران تجمع نکنند، گفت: اگر قرار باشد "قانون منع استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران" اصلاح شود، صرفاً باید برای یک سری از واحدهای صنعتی خاص که از تکنولوژی‌های نوین برای کنترل آلودگی‌ها استفاده می‌کنند، باشد.

زندی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر ظرفیت زیستی شهر تهران پاسخگوی این حجم از تراکم صنعتی و جمعیتی نیست و باید تلاش کرد که از تراکم بیشتر جلوگیری شود. اصلاح قانون "منع استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران" کار یک یا دو دستگاه نیست و باید ابتدا در کمیته‌های تخصصی، ابعاد مختلف آن بررسی شود تا به یک نتیجه منطقی برسیم.

درباره این موضوع بیشتر بخوانید:

دستاوردهای کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا

طرح مقدماتی کاهش آلودگی هوا جایگزین طرح جامع نمی‌شود

آیا برای اجتناب از فجایع اقلیمی آماده ایم 

دولت چگونه می تواند آسیب های اقلیمی را کاهش دهد؟

منابع آلودگی هوا در ایران چیست؟

آلودگی هوا موجب مرگ سالانه سه میلیون نفر

معاینه فنی راهکاری موثر برای کاهش آلودگی هوا  

خسارت‌های اقتصادی آلودگی هوای تهران

دلایل آلودگی هوای تهران

آلاینده ازون و منابع تولید آن چیست؟

https://zistonline.com/vdceew8v.jh8z7i9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما