تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 81193
پدیده پسماند و جمع‌آوری، دفن و امحاء زباله از مشکلات اساسی استان‌های شمالی است که در این میان شهرستان محمودآباد به دلیل نزدیکی به محل دپو و انباشت زباله یکی از کانون‌های اصلی مشکلات زیست محیطی در مازندران به شمار می‌آید. با وجود تمام رایزنی‌های انجام شده از سوی مجموعه شهرداری و شورای شهر و محیط زیست شهرستان تاکنون هنوز اقدام مؤثری در راستای حل معضل پسماند محمودآباد صورت نگرفته است و اینکه این روند تا چه زمانی ادامه دارد. باید از مسئولان پرسید.
پدیده پسماند و امحاء زباله از مشکلات اساسی استان‌های شمالی است
به گزارش زیست آنلاین، مردمی که در آن محل سکونت دارند و مسافرانی که به دلیل توریست پذیر بودن مازندران از محمودآباد می‌گذرند برای شنا به منطقه ساحلی رفته و دقیقاً در محلی شنا می‌کنند که شیرآبه های زباله‌ها راهی دریا شده است.

این شهرستان که از جمله شهرهای اصلی محورهای مواصلاتی مازندران تلقی می‌شود و مسافران با توجه با حضور در این شهر و یا گذر از آن شاهد آلودگی و عوارض ناشی از آن هستند.

محسن صالحی، عضو شورای شهر محمودآباد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه توافق نامه‌ای بین مجموعه شهرداری محمودآباد و مجموعه مدیریتی فرمانداری آمل امضا شد که بنا بر آن محمودآباد روزانه ۶ سرویس زباله در در محل دپوی زباله آمل تخلیه کند، اظهار کرد: به علت بحث‌هایی که در محل دپوی زباله عمارت آمل به وجود آمد امروز شاهد تخلیه حتی ۳ سرویس زباله نیز از محمودآباد به عمارت نیستیم.

وی تصریح کرد: ناگفته نماند که مجموعه عمارت نیز گنجایش این حجم زباله‌ها را ندارد و مجموعه فرمانداری آمل همکاری لازم را داشته اما منطقه ظرفیت بیش از این را ندارد.

عضو شورای شهر محمودآباد خاطرنشان کرد: این موضوع یک همت استانی از سوی علوم پزشکی، جهاد کشاورزی، محیط زیست و استانداری مازندران را طلب می‌کند تا این شهرستان از چالش بزرگی همچون زباله رها شود.

صالحی گفت: مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر محمودآباد آمادگی لازم برای سرمایه گذاری در بحث محل دپوی زباله و زباله سوز را داشته و منتظر تأیید زمین مناسب از سوی محیط زیست هستیم.

عضو کمیسیون محیط زیست شورای شهر محمودآباد افزود: بوی بد زباله در محل دپو باعث اعتراضات مردم آن منطقه شده و ما چاره‌ای پیش رو نداریم مگر اینکه زمین مورد نظر از سوی محیط زیست و نهادهای ذی ربط برای خرید تأیید شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شرایط جغرافیایی و استراتژیکی محمودآباد به علت پایین دست بودن به گونه‌ای بوده که نهادهای ذی ربط زمین موردی را تأیید نمی‌کنند، بیان کرد: نزدیکی به واحدهای صنعتی و مسکونی در منطقه نیز باعث شد تا نتوانیم زمینی مناسب برای دپوی زباله خریداری کنیم.

عضو شورای شهر محمودآباد تصریح کرد: مجموعه شهرداری و شورای شهر از هزینه‌های عمرانی شهر نیز برای خریداری زمین مناسب و مکانی برای زباله سوز می‌گذرند اما راه حل ممکن وجود ندارد.

صالحی اظهار کرد: آتش زدن زباله‌ها در محل دپوی زباله کار مجموعه شهرداری نبوده چون قطعاً از عواقب عمل که منجر به آلودگی‌های زیست محیطی می‌شود، اطلاع دارند.

عضو کمیسیون محیط زیست شورای شهر محمودآباد خاطرنشان کرد: شرایط جغرافیایی محمودآباد به گونه‌ای بوده که باید هر چه زودتر وضعیت مشخص و زمین خریداری شود و ما منتظر اعلام وضعیت از سوی محیط زیست برای خریداری هستیم.

سرنوشت نامعلوم زباله ها

سرنوشت نامعلوم زباله‌ها در محمودآباد رئیس اداره محیط زیست محمودآباد گفت: مشکلات در دفن زباله در منطقه عمارت آمل باعث شد تا زباله‌های محمودآباد روی هم تلنبار شده و نیاز به ورود جدی نهادهای استانی در این منطقه داشته باشد.

علی محمد دعاگو در گفت و گو با ایسنا با توجه به شرایط قرمز و حاد دفن زباله آمل، تصریح کرد: متأسفانه شرایط به گونه‌ای شد که محمودآباد نمی‌تواند زباله‌های خود را برای تخلیه به آمل انتقال دهد با وجود اینکه اعتبارات بخش پسماند از سوی شهرداری محمودآباد به آمل پرداخت می‌شد.

وی افزود: روزانه کمتر از نصف زباله تجمیع شده در محل دپوی زباله محمودآباد به منطقه آمل انتقال داده نمی‌شود و متأسفانه هیچ گونه فرهنگ سازی نیز در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

رئیس اداره محیط زیست محمودآباد بیان کرد: زمینی به محیط زیست معرفی شد تا محلی برای تخلیه زباله‌ها باشد اما با بررسی و بازدید از آن مکان مورد تأیید قرار نگرفت و تاکنون ۱۰ نقطه مورد بررسی و بازدید قرار گرفته است.

دعاگو گفت: در بخش سرخرود محمودآباد زمینی برای دپوی زباله‌ها در نظر گرفته شد اما هنوز در دست بررسی بوده و نیاز به تأیید دارد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه کارهایی که باید شهرداران قبلی انجام می‌دادند اما انجام نشده امروز وضعیت پسماند محمودآباد را به خط قرمزهای خود رساند، اظهار کرد: با توجه به قوانین آئین نامه‌ها در بخش زباله، شهرداری‌های زیر یک میلیون نفر موظف به اجرای تفکیک زباله هستند اما فرهنگ سازی، آموزش و اطلاع رسانی دقیق صورت نگرفته و فقط زباله‌ها جمع آوری و در محل دپو انباشت می‌شود.

رئیس اداره محیط زیست محمودآباد یادآور شد: چندین بار اخطار از سوی محیط زیست به مجموعه شهرداری در زمان شهردار قبلی داده شد اما متأسفانه به آن عمل نشده و با شکایت از آنها به حبس تعریزی و دادن جریمه نقدی ۱۸ میلیون تومانی محکوم شدند.

دعاگو تصریح کرد: وضعیت حاد زباله فقط مختصص محمودآباد و سرخرود نیست و این مشکل در اکثر شهرهای استان دیده می‌شود و نیاز به حمایت مجموعه استانی و دولت دارد.

وی افزود: بحث تحریم‌ها باعث شد تا واردات تکنولوژی و دستگاه‌های به روز زباله با مشکل روبه رو شود، قدرت خرید زباله سوز پایین بیاید و دستگاه‌های مربوطه توان خرید نداشته باشند.

رئیس اداره محیط زیست محمودآباد خاطرنشان کرد: با ورود به بخش فرهنگ سازی و آموزش تفکیک زباله در شهرها و روستاهای استان حجم زباله‌ها را کاهش دهیم و با تکنولوژی‌ها مشکلات زباله و چالش‌های زیست محیطی را حل کنیم.

شیرآبه ها را جدی بگیریم

شیرآبه ها را جدی بگیریم محمدرضا انصاری عضو هیئت علمی محیط زیست دانشگاه چالوس در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: آسیب شیرابه ناشی از دفن زباله‌ها آنقدر فجیع است که می‌تواند بخشی از جنگل را از بین ببرد.

وی با اشاره به استانداردهای حداقلی در موضوع مکان نگهداری زباله، خاطرنشان کرد: رعایت فاصله ۵۰۰ متری محل زباله تا سواحل و جاده‌های اصلی و ۳۰۰ متری تا رودخانه‌ها، نگهداری در محل مخالف جهت باد، عدم نگهداری در محل ورودی آب‌های سطحی و دور بودن از مزارع و محل مسکونی از جمله مواردی است که باید در مکان‌های نگهداری زباله رعایت شود.

عضو هیئت علمی محیط زیست دانشگاه چالوس تصریح کرد: متأسفانه سازمان‌های محیط زیستی در برخی از موارد شاخص‌های خودشان را رعایت نمی‌کنند که این موضوع در بعضی از سایت‌های بزرگ دفن زباله در مازندران مشاهده می‌شود.

انصاری با بیان اینکه آلودگی‌های ناشی از دفن در چند دسته قرار می‌گیرند، گفت: در زمینه شیرآبه های ناشی از زباله که به دریا می‌ریزد یکی از بخش‌ها فلزات سنگین است که دائماً سیستم را آلوده، آبزیان را آلوده کرده و موجب بیماری‌های پوستی کسانی می‌شود که در آن منطقه شنا می‌کنند.

وی یادآور شد: یکی از بخش‌های دیگر شیرآبه ها، مربوط به زباله‌های بیمارستانی است که موجب بالا رفتن سطح میکروب در دریا شده و خودکشی دسته جمعی ماهیان که چند سال قبل شاهد آن بودیم نتیجه وارد شدن همین میکروب‌ها به دریا است.

درباره این موضوع بیشتر بخوانید:

پسماند طلای کثیف

انواع روشهای دفع و بازیافت زباله- بخش اول

انواع روشهای دفع و بازیافت زباله- بخش دوم

بررسی انواع زباله و ماهیت آنها

 

https://zistonline.com/vdcbf8bw.rhb89piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما