تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب : 81191
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در خصوص آتش سوزی جنگلها اظهار کرد: در دو ماه نخست سال به علت سرد بودن هوا و ورود کمتر مردم به عرصه های طبیعی، آتش سوزی زیادی نداشتیم، اما در خرداد ماه آمار آتش سوزی‌ها افزایش یافت طوری که در جنگل ها، ۹۰ فقره و در مراتع ۳۰۰ فقره آتش سوزی گزارش شد.
افزایش آمار 30 درصدی آتش‌سوزی جنگل‌ها نسبت به سال گذشته
به گزارش زیست آنلاین، آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور طی خرداد ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش یافته که حدود ۹۵ درصد علت آن عامل انسانی بوده است.

علی عباس نژاد اظهار داشت: بر اثر آتش سوزی در خرداد ماه امسال به رغم تلاش یگان حفاظت نزدیک به ۵۰۰ هکتار از جنگل های کشور آسیب دید.

وی تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۹۰ تا ۹۵ درصد آتش سوزی‌ها در منابع طبیعی، منشاء انسانی دارد و برخی افراد با روشن کردن آتش در جنگل‌ها و انداختن ته سیگار و یا اشیایی که نور را منعکس می‌کنند، موجب آتش سوزی در سطح جنگل‌ها و مراتع می‌شوند.

عباس‌نژاد، سوزاندن علف‌های مزارع نزدیک به جنگل‌ها و عدم کنترل آتش را از دیگر عوامل آتش‌سوزی در اراضی طبیعی عنوان کرد و گفت: برخی از آتش سوزی‌ها نیز عمدی است و ریشه در اختلافات منطقه‌ای دارد.

زاگرس و هیرکانی بیشترین آتش سوزی وی ادامه داد: در سال جاری حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آتش سوزی‌ها در جنگل‌های زاگرسی و هیرکانی روی داده و در خرداد ماه سال جاری، بیشترین آتش سوزی مربوط به استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و کردستان بوده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: در برخی استان‌ها مانند قم و مرکزی به رغم آنکه پوشش جنگلی کمی دارند، اما آتش سوزی در سطح مراتع داشتیم.

وی گفت: در سال جاری با توجه به افزایش چشمگیر نزولات آسمانی، پهنه مرتعی پوشیده از علف است و با گرمای هوا و خشک شدن آنها، امکان آتش سوزی در این اراضی بیشتر شده، از این رو مردم نیز باید در صورت ورود به این عرصه ها مراقبت های لازم را انجام دهند.

عباس‌نژاد با بیان اینکه در سال ۹۸ امکانات و تجهیزات خوبی با همیاری دولت و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری برای حفاظت از منابع طبیعی در اختیار قرار گرفته است، گفت: ۸۳ درصد از وسعت کشور بالغ بر ۱۳۵ میلیون هکتار را منابع طبیعی تشکیل می‌دهد و این در حالی است که ما نیروی انسانی و امکانات مناسب را به نسبت گستردگی منابع طبیعی برای حفاظت نداریم.

افزایش آمار آتش سوزیها

بالگرد برای اطفای حریق نداریم وی با اذعان به اینکه حفظ جنگل‌ها و مراتع کشور به عنوان یک وظیفه ملی بر عهده همه سازمان‌ها و ارگان های کشور و همچنین مشارکت و مراقبت مردم است، تصریح کرد: طی چند سال اخیر، بر اساس توافقنامه‌ای میان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، وزارت دفاع و ستاد مدیریت بحران کشور، می‌توانستیم از بالگرد برای اطفای حریق در سطح جنگل‌ها و مراتع استفاده کنیم که امسال این امکان محقق نشد.

عباس‌نژاد افزود: بر اساس توافقنامه یاد شده در سال گذشته از ۱۶ پایگاه وزارت دفاع، امکان استفاده از بالگرد برای اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع را داشتیم طوری که با اعلام ما، بالگرد از هر یک از این پایگاه‌ها به محل آتش سوزی اعزام می‌شد.

وی درباره نیروهای یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: هر چند در حال حاضر برای حفاظت از ۱۳۵ میلیون هکتار اراضی منابع طبیعی، چهار میلیون نیرو فعال هستند، اما هنوز ساختار یگان حفاظت تصویب نشده است.
چهار علت طبیعی اصلی برای آتش‌سوزی جنگل اعم از آذرخش، فوران آتشفشانی، جرقه در اثر فروافتادن صخره‌ها و احتراق خودبخود است، با وجود این بسیاری از آتش‌سوزی‌های جنگل در اثر عوامل انسانی مانند آتش‌سوزی عمدی، سیگارهای دورانداخته شده، جرقهٔ ابزار و وسائل و همچنین قوس‌های الکتریکی خطوط انتقال نیرو پدید می‌آیند.

در مناطقی که کشت متناوب انجام می‌شود و زمین کشاورزی باید به سرعت برای کشت آماده شود، قطع درختان و سوزاندن زمین ارزان‌ترین راه برای آماده‌سازی زمین برای کشت است. در مناطق جنگلی که در اثر قطع درختان زمین صاف شده‌است، احتمال آتش‌سوزی علف‌ها افزایش می‌یابد و جاده‌های متروکه‌ای که در اثر قطع درختان به وجود آمده و گیاهان در آن رشد کرده‌اند مانند راهروی آتش عمل می‌کنند.

درباره این موضوع بیشتر بخوانید:

کمبود امکانات بر جان مهم ترین ذخیره‌گاه‌های طبیعی ایران آتش می‌افکند

بررسی و شناسايی عوامل تخريب جنگل ها و مراتع درايران

ایران در میان شش کشور مخرب جنگل قرار گرفته است

معرفی زیباترین جنگل های ایران​

بررسی آثار آتش سوزی جنگل ها

آتش و تبر بلای جان جنگلهای ایران آیا با ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی بی‌مهری‌ ها نسبت به آن پایان می یابد؟

۹۵ درصد آتش سوزی‌ در جنگل‌ عامل انسانی دارد/اختصاص۷۰۰ میلیون دلار برای توسعه جنگلکاری در کشور

 

https://zistonline.com/vdcjvveo.uqevhzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما