تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 81159
حدود شش روز از گرمای شدیدی که منجر به وقوع آتش‌سوزی‌های طبیعی و تشدید آلودگی‌ هوا شده و طبق آمارهای رسمی جان چهار نفر در فرانسه و دو نفر در اسپانیا و ایتالیا را گرفته بود، می‌گذرد. این گرما یادآور موج گرمای کشنده سال ۲۰۰۳ در فرانسه است که موجب مرگ نزدیک به ۱۵ هزار نفر در این کشور شد.
گرمای بی سابقه و مرگبار اروپا، نشانه‌ بحران اقلیمی در جهان
به گزارش زیست آنلاین، در حالی که آتش‌سوزی‌های طبیعی در فرانسه و اسپانیا وسعت زیادی از زمین‌های این کشور را سوزانده اما شیب کاهشی دمای هوا در برخی از مناطق اروپا که تقریبا یک هفته با موج گرمای کشنده مواجه بودند، موجب تسکین این قاره شده است.

هشدارهای هوای گرم در سراسر شمال و غرب فرانسه روزها پس از موج گرمای تمام مدتی که سراسر ایتالیا، اسپانیا و برخی کشورهای اروپای مرکزی را فرا گرفته بود، برداشته شد.

حدود شش روز از گرمای شدیدی که منجر به وقوع آتش‌سوزی‌های طبیعی و تشدید آلودگی‌ هوا شده و طبق آمارهای رسمی جان چهار نفر در فرانسه و دو نفر در اسپانیا و ایتالیا را گرفته بود، می‌گذرد.

ثبت رکورد گرما در فرانسهدمای هوا در منطقه جنوبی "گارد" فرانسه  در روز جمعه به بالاترین حد خود در تمامی سال‌ها یعنی ۴۵.۹ درجه سانتی‌گراد رسید که موجب آتش‌سوزی و سوختن  ۶۰۰ هکتار زمین و نابودی چندین خانه و وسیله نقلیه شد. این درجه حرارت از دمای "دره مرگ" در کالیفرنیا نیز بیشتر است.

فرانسه هفتمین کشور اروپایی است که در کنار  بلغارستان، پرتغال، ایتالیا، اسپانیا، یونان و مقدونیه شمالی دمای هوای ۴۵ درجه‌ای را به ثبت رسانده است و همین امر باعث شد تا سرویس هواشناسی این کشور برای نخستین بار هشدارهای هواشناسی قرمز را صادر کند.

محصولات کشاورزان جنوب فرانسه نیز به دلیل موج گرمای شدید اروپا از بین رفته است.

این گرما یادآور موج گرمای کشنده سال ۲۰۰۳ در فرانسه است که موجب مرگ نزدیک به ۱۵ هزار نفر در این کشور شد.

هشدارهای آب و هواییآژانس ملی آب و هوایی اسپانیا اعلام کرده که از ۵۰ منطقه، ۴۰ منطقه در این کشور با هشدارهای آب و هوایی مواجه بوده و از آن میان هفت منطقه نیز با خطرات جدی روبه‌رو شده‌اند.

دمای هوا در منطقه "خیرونا" در شمال شرقی اسپانیا در روز جمعه به ۴۳.۹ درجه سانتی‌گراد رسید که - بالاترین میزان دمای ثبت شده در این منطقه محسوب می‌شود.

همچنین آتش سوزی که در روز جمعه در شهر مرکزی اسپانیایی "آلمورکس" آغاز شد، حداقل ۱۶۰۰ هکتار زمین را سوزانده  و سپس با عبور از منطقه مادرید منجر به تخلیه اجباری یک روستا شده بود.

از روز یک‌شنبه دمای هوا روند کاهشی پیش گرفت، هر چند طبق اعلام آژانس هواشناسی ملی اسپانیا دمای هوا در برخی از نقاط کشور  به خصوص در شمال شرقی این کشور هم‌چنان بالای ۴۰ درجه سانتی‌گراد باقی خواهد ماند.

سرویس آب و هوایی آلمان نیز با هشدار نسبت به شدت گرما در روز یک‌شنبه، دمای بیش از ۳۹ درجه سانتی‌گرادی برای مناطقی از "زاکسن" در شرق تا "راین بالا" در غرب و رسیدن دما حتی به ۴۰.۳ درجه سانتی‌گراد خبر داده بود. طبق اعلام این سرویس، دمای هوا در ماه ژوئن امسال چهار درجه بیشتر از میانگین دوره مرجع ملی بین سال‌های ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۰ میلادی بوده است.

گرمای شدید اروپا هم‌چنین منجر به افت کیفیت و آلودگی هوا در برخی از شهرهای اروپا شده و مقامات این شهرها را بر آن داشت تا اقدامات ضد آلودگی در پیش گیرند.

سال ۲۰۱۹ یکی از داغ‌ترین سال‌هاکارشناسان هواشناسی می‌گویند تضعیف یک جریان تند باد در سطح بالا به طور فزاینده‌ای باعث سکون سیستم‌های آب و هوایی و افزایش دمای هوا در تابستان‌ها ‌می‌شود.

پنج مورد از داغ‌ترین تابستان‌های ۵۰۰ سال اخیر اروپا در قرن جاری به وقوع پیوسته است.

در اوایل هفته جاری سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرد ۲۰۱۹ در مسیری قرار گرفته است که در میان داغ‌ترین سال‌های جهان قرار داشته و  دوره ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ نیز داغ‌ترین دوره پنج ساله‌ای به شمار می‌رود که تاکنون به ثبت رسیده است.

این سازمان هم‌چنین اعلام کرد که موج گرمای اروپا کاملا با ارتباط شدیدِ اثرات انتشار گازهای گلخانه‌ای هماهنگ است.

بنا بر گزارش شبکه خبری الجزیره، روز جمعه "اعتراضات روی پل"  در پاریس برگزار شد و طی آن صدها نفر که اغلب از میان دانش‌آموزان بودند، برای اعتراض به وضعیت نامطلوب آب و هوایی ترافیک را بند آوردند. این اعتراضات هدف هشدار به مردم و فراخواندن رسانه‌ها برای توجه بیشتر به تغییرات اقلیمی و پیامدهای آن را دنبال می‌کرد. اما دولت‌ها به جای گوش دادن به این اعتراضات و پیگیری مطالبات معترضین با نیروهای امنیتی با آن‌ها برخورد کرده‌اند.

گرمایش زمین از حد سالم می گذردگرمایش زمین از حد سالم می‌گذردمطالعه جدید محققان آمریکایی نشان می‌دهد که نیروگاه‌ها و خودروهای فعال این روزها آن‌قدر زیاد شده‌اند که گرمایش زمین را از حد سالم آن فراتر می‌برند.

در سال‌های اخیر تردیدی باقی نمانده که شدت گرمایش زمین افزایش یافته و فرصت اندکی برای جبران خسارات وارده به محیط زیست باقی مانده است، نتایج مطالعه محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد که زیرساخت‌های مصرف انرژی موجود در زمین، آن‌قدر زیاد است که گرمایش زمین را از حد سالم آن فراتر می‌برند و این موضوع ربطی به ساخت نیروگاه‌های آتی ندارد.

بر اساس توافق‌نامه پاریس که سال ۲۰۱۵ منعقد شد، کشورها باید تلاش کنند گرمایش زمین تا سال ۲۱۰۰ از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد فراتر نرود. این توافق‌نامه همچنین کشورها را تشویق می‌کند تا افزایش حداکثری ۱.۵ درجه سانتی‌گرادی دمای زمین را هدف خود قرار دهند تا خطراتی همچون وقوع توفان‌های شدید، بالا آمدن سطح آب دریاها و به نابودی کشیده شدن کشاورزی کاهش یابد.

محققان دانشگاه کالیفرنیا در این مطالعه زیرساخت‌های مصرف سوخت‌های فسیلی فعال و نقش آن‌ها را در انتشار کربن در جهان در دهه‌های آتی، مورد بررسی قرار دادند، مبنای این مطالعه و مجموعه داده‌ها در خصوص زیرساخت‌های موجود در سال ۲۰۱۸ بر این فرض بود که نیروگاه‌ها و دیگ‌های بخار موجود تا ۴۰ سال آینده و ماشین‌های سبک تا ۱۵ سال دیگر بر روی زمین فعالیت خواهند کرد.

طبق نتایج این مطالعه، نیروگاه‌ها و خودروهای فعال در جهان، حدود ۶۵۸ گیگا تُن دی‌اکسیدکربن در اتمسفر منتشر خواهند کرد که بیش از کل سقف کربن پیش‌بینی شده برای گرمایش ۱.۵ درجه‌ای هوا و حدود دو سوم میزان کربنی است که دمای هوای کره زمین را دو درجه گرم می‌کند. محققان همچنین در این مطالعه به بررسی این موضوع پرداختند که آیا از فعالیت انداختن زودهنگام این منابع می‌تواند به کاهش انتشار کربن در اتمسفر کمک کند یا خیر، نتایج این مطالعه نشان داد که اگر نیروگاه‌های موجود به جای ۴۰ سال فعالیت بعد از ۲۵ سال فعالیت بازنشسته شوند هنوز می‌توان از افزایش ۱.۵ درجه‌ای گرمایش هوا جلوگیری کرد.

محققان در این مطالعه نیروگاه‌های در حال ساخت یا آنها که قرار است ساخته شوند را نیز مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند که در صورت ساخت این نیروگاه‌ها، آنها نیز ۱۸۸ گیگا تُن دی‌اکسید کربن بیشتر به رقم ذکر شده اضافه خواهند کرد.
به گفته محققان، نتایج مطالعه آن‌ها نشان می‌دهد که بر اساس اهداف بین‌المللی اوضاع اقلیمی هوا اصولاً هیچ جایی برای افزودن زیرساخت‌های جدید انتشار دی‌اکسید کربن وجود ندارد، همچنین لازم است که نیروگاه‌های موجود که با سوخت فسیلی کار می‌کنند و تجهیزات صنعتی زودتر از به پایان رسیدن طول عمر آنها، بازنشسته شوند، بدون این تغییرات اهداف توافق پاریس در معرض خطر قرار می‌گیرد.

نتایج این مطالعه در مجله نیچر (Nature) منتشر شده است.

آلودگی هوا در اندونزی
افزایش اعتراضات علیه دولت اندونزی به دلیل آلودگی هواگروهی از طرفداران محیط زیست در اندونزی با توجه به این موضوع که "جاکارتا" از جمله شهرهای بزرگ دنیا است که آلوده‌ترین هواها را دارند، تصمیم گرفته‌اند به طور قانونی دولت این کشور را مجبور به انجام اقداماتی در راستای مقابله با این مشکل کنند.

کیفیت هوا در جاکارتا، کلان‌شهر واقع در جنوب شرقی آسیا در ماه گذشته به طرز چشمگیری کاهش یافته است و شرایط بدتری را نسبت به شهرهای مشهور به آلودگی از جمله دهلی و پکن رقم زده است.

کاربران رسانه‌های اجتماعی عکس‌های پایتخت اندونزی را که با ابری از دود پوشیده شده با هشتگ SetorFotoPolusi# منتشر کرده‌اند.

در تاریخ ۲۵ ژوئن  جاکارتا شاخص کیفیت هوای ۲۴۰ را به ثبت رسانیده است. این در حالی است که این شاخص (AQI) برای شهرهایی نظیر لندن و سان فرانسیسکو به ترتیب ۱۲ و ۲۶ بوده است.

آلودگی شدید جاکارتا بیش از ۳۰ شاکی از جمله فعالان و حامیان محیط زیست، کارمندان دولتی، هنرمندان و تجار را برای همکاری به منظور تسلیم یک دادخواست مدنی علیه دولت این کشور در ماه جاری گردهم آورده است. این پرونده علیه نهادهای دولتی اندونزی مطرح خواهد شد.

با توجه به شاخص دینامیک IQAirVisual جاکارتا در ماه ژوئن حداقل شش مرتبه در صدر جدول آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار گرفته است. این شاخص بر اساس اندازه گیری ذرات جامد از جمله PM ۲.۵ است که ذرات کوچک با قطر کمتر از ۲.۵ میکرومتر هستند و می‌توانند مورد  استنشاق قرار گرفته و مشکلات جدی برای سلامت ایجاد کنند.

بر اساس مطالعه صلح سبز و AirVisual که در ماه مارس منتشر شد، جاکارتا در سال گذشته میلادی (۲۰۱۸)  آلوده‌ترین شهر در جنوب شرقی آسیا شناخته شد.

سازمان صلح سبز هم‌چنین بر این باور است که ترافیک‌های سنگین مشهور جاکارتا، صنایع شهر، کارخانه‌های قانونی و غیرقانونی، سوزاندن پسماندها در فضای آزاد و کارخانه‌هایی با سوخت  زغال سنگ نیز از عوامل آلاینده جاکارتا محسوب می‌شوند.

اما دولت اندونزی تمایلی به پذیرفتن این معضل ندارد. رئیس اجرایی آژانس زیست محیطی جاکارتا ضمن تکذیب اخباری مبنی بر آلودگی هوا در ماه ژوئن، اظهار داشت که کیفیت کلی هوای جاکارتا در سال جاری "متوسط" بوده است.

فرماندار جاکارتا نیز تنها مقصر این مشکل را تعداد بالای وسایل نقلیه دانسته است، در حالی که کارشناسان تاکید دارند این تنها بخشی از مشکل آلودگی این شهر به شمار می‌رود. داده‌های سال ۲۰۱۸ میلادی نشان می‌دهد در حالی ترافیک جاکارتا بهبود یافته، معضل آلودگی هوا تشدید یافته است که این امر در تضاد با ادعای فرماندار جاکارتا است.

به نوشته روزنامه گاردین، داده‌های مربوط به ذرات PM ۲.۵ نشان داده که تعداد روزهای ناسالم جاکارتا در سال ۲۰۱۸  میلادی تقریبا دو برابر شده است.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

افزایش سریع تغییرات مخرب اقلیمی

امتناع آمریکا از مقابله با تغییرات اقلیمی و همکاری پاریس و پکن در مبارزه با آن

نابرابری اقتصادی ناشی از گرمایش

آیا برای اجتناب از فجایع اقلیمی آماده ایم

بحران‌ های زیست‌ محیطی، آلودگی خاک و آلودگی صوتی

بحران‌ های زیست‌ محیطی و آلودگی های آب

بحران‌ های زیست‌ محیطی و آلودگی های هوا

https://zistonline.com/vdcdnf0j.yt0fk6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما