تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 81143
سرتیم نمایندگان اتحادیه اروپا در حوزه محیط زیست، با اشاره به هدف سفر این هیأت به خوزستان و اجرای پروژه زیست محیطی در خصوص مدیریت هوا و آب، گفت: مدت زمان اجرای این پروژه سه سال و در جهت همکاری مشترک اتحادیه اروپا با وزارت نیرو در زمینه مدیریت منابع آب و سازمان محیط زیست در زمینه آلودگی هوا و پسماند است.
همکاری اروپا در اجرای پروژه های زیست محیطی مدیریت پسماند و آلودگی هوا در ایران
به گزارش زیست آنلاین، آنیتا ریچ در جلسه کارگروه پسماند که روز یکشنبه (۹ تیر) با حضور هیأت نمایندگان اتحادیه اروپا در حوزه محیط زیست، در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به سفر به خوزستان در قالب تفاهم‌نامه همکاری بین ایران و اتحادیه اروپا اظهار کرد: کارشناسان این هیأت اروپایی از سه کشور اتریش، آلمان و فنلاند هستند و در جریان این سفر و بازدیدها، سازمان حفاظت محیط زیست، نهادها و سازمان‌های مرتبط دیگر اطلاعات خوبی در اختیار ما قرار گذاشتند.

وی با اشاره به هدف سفر این هیأت اروپایی به خوزستان و اجرای پروژه زیست محیطی در خصوص مدیریت هوا و آب، گفت: مدت زمان اجرای این پروژه سه سال و در جهت همکاری مشترک اتحادیه اروپا با وزارت نیرو در زمینه مدیریت منابع آب و سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه آلودگی هوا و پسماند است. همچنین تأمین مالی این پروژه توسط اتحادیه اروپا و سازمان محیط زیست آلمان انجام می‌شود.

ریچ تصریح کرد: انتخاب خوزستان به عنوان استان پایلوت در زمینه آلودگی هوا و پسماند قابل درک است زیرا طبق آن چیزی که متوجه شدم خوزستان ستون اقتصاد ایران است و می‌تواند منفعت زیادی برای مردم داشته باشد البته همراه با خود چالش‌های زیادی نیز خواهد داشت.

بازدید هیات اروپایی از خوزستانسرمایه‌گذاری خارجی، مدیریت محیط زیست خوزستان را سرعت می‌بخشداستاندار خوزستان با اشاره به سفر نمایندگان اتحادیه اروپا در حوزه محیط زیست به خوزستان، گفت: در بحث مدیریت آب، خاک، هوا و مسائل زیست محیطی اقدامات زیادی انجام شده است اما اگر شرایط به گونه‌ای باشد که از ظرفیت‌ها، تجارب و سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی استفاده کنیم، می‌توانیم به روند کار سرعت بیشتری ببخشیم.

غلامرضا شریعتی در جلسه کارگروه پسماند که امروز (یکشنبه، ۹ تیر) با حضور هیأت نمایندگان اتحادیه اروپا در حوزه محیط زیست در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: امیدواریم این رفت و آمدها و ارتباطات بر توسعه فرهنگی، اجتماعی و زیست‌محیطی مناطق مختلف تأثیرگذار باشد.
وی با اشاره به بحث پسماندهای شهری افزود: اروپاییان در این زمینه به خوبی و با موفقیت عمل کرده‌اند و امیدواریم از تجربیات آنها بهره ببریم. امیدوارم بر اساس نقشه راهی که در آینده تدوین می‌شود حرکت کنیم تا شرایط بهتری در خوزستان فراهم شود.
استاندار خوزستان گفت: خوزستان علاوه بر این‌که اسکله اقتصاد کشور محسوب می‌شود، در بخش کشاورزی نیز تولیدکننده بیشترین محصولات کشاورزی کشور است. خوزستان در تولید گندم، محصولات کشاورزی و شکر رتبه نخست در کشور را دارد. علاوه بر آن وجود صنایع و بنادر، به خوزستان جایگاه خاصی داده است.
شریعتی ادامه داد: خوزستان به علت استعدادها و ظرفیت‌های بی‌شماری که دارد، دارای ظرفیت زیادی است و شاید کمتر نقطه‌ای از جهان این همه ظرفیت داشته باشد. خوزستان منابع عظیم نفت، گاز و پتروشیمی، بنادر دریایی و رودخانه‌ای را دارد.
وی ادامه داد: بیش از ۷۰ درصد نفت کشور در این استان تولید می‌شود. همچنین بزرگترین سدها در خوزستان احداث شده‌اند؛ ظرفیت ذخیره سدهای خوزستان معادل نیمی از ظرفیت سدهای کشور است.
استاندار خوزستان ادامه داد: تولید برق در خوزستان حدود ۲۰ درصد تولید برق کشور است. همچنین بخش عظیمی از جنگل‌های کشور در خوزستان قرار دارد.
استاندار خوزستان بیان کرد: وظیفه داریم این خاک را حفظ کنیم. با توجه به این‌که خاک نیز برای ما از نعمت‌های خدادادی دارد و امنیت غذایی ما را تأمین می‌کند، وظیفه ما بیشتر اهمیت می‌یابد.
شریعتی با اشاره با عوامل آلاینده در استان بیان کرد: علاوه بر پسماند شهری، آنچه خوزستان را تهدید می‌کند، مسائل نفت و فلرهای نفتی است که این موضوع در دستور کار است.
وی عنوان کرد: سال گذشته با حضور رئیس‌جمهور قراردادی امضا شد تا ۳.۵ میلیارد دلار هزینه شود و از سوزاندان بیش از ۹۰ درصد فلرهای نفتی جلوگیری شود و این میزان، به عنوان خوراک صنایع پتروشیمی مصرف شود.
استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: برخی مواقع پتروشیمی کمتر از ظرفیت اسمی کار می‌کند در حالی که خوراک آنها در حال سوختن است. این در حالی است که باید این مواد را به ارزش افزوده و ثروت تبدیل کنیم و مانع آلودگی محیط زیست نیز شویم.
وی بیان کرد: یکی از موارد دیگر که موجب آلودگی محیط زیست خوزستان می‌شود، بحث ریزگردها است؛ پنج کانون فعال ریزگرد در خوزستان وجود دارد که کانون جنوب‌شرق اهواز یک کانون فوق حاد است. تلاش ما جهت کنترل این کانون با جدیت ادامه دارد. در سال‌های اخیر نیز کارهای مهمی در این زمینه انجام شده است و همچنان ادامه دارد.
شریعتی گفت: زمانی که دخالت‌های بشری به علت استعدادهای زیاد منطقه بیشتر می‌شود، احتمال تخریب محیط زیست در این استان نیز افزایش می‌یابد. با وجود همه مسائل باید در حفظ محیط زیست نیز کوشا باشیم و توسعه پایدار ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: در بعضی مواقع به علت تصمیمات بخشی‌نگر در مسائل مختلف خوزستان، محیط زیست دچار تنش‌های زیادی شده که ما در زمینه تعادل‌بخشی تلاش می‌کنیم.
استاندار خوزستان با اشاره به سفر هیأت اروپایی به خوزستان جهت بررسی و همکاری در حوزه محیط زیست، بیان کرد: در خصوص مسائل محیط زیست از پیشنهادات این هیأت استفاده می‌کنیم البته محیط زیست خوزستان از کشورهای منطقه و همسایه نیز متأثر است که در این زمینه رایزنی‌های زیادی انجام شده تا شرایط بهبود یابد.
وی بیان کرد: نکته دیگری که مطرح شده، کمک به مدیریت منابع آب است. با توجه به این‌که ۳۰ درصد آب‌های شیرین کشور در خوزستان قرار دارد، این موضوع ضرورت استفاده از تجربیات این هیأت اروپایی در خصوص منابع آب و حفظ این منابع را بیش از پیش می‌کند.
شریعتی تصریح کرد: ما در حوزه‌های مختلف بیکار ننشسته‌ایم. در بحث‌های نفتی و حفظ مسائل زیست محیطی در منابع آب کار کرده‌ایم و تمام صنایع را موظف کرده‌ایم تا خروجی خود را مطابق با شرایط زیست محیطی کنند.
وی افزود: در زمینه مسائل پسماند خانگی و شهری کار کرده‌ایم و تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز را با تکنولوژی روز دنیا و با تجهیزات آلمانی افتتاح کرده‌ایم. این تصفیه‌خانه می‌تواند روزانه ۱۰۰ هزار مترمکعب از فاضلاب خانگی را تصفیه کند. همچنین کار فاینانس تصفیه‌خانه فاضلاب غرب اهواز انجام شده است اما به دلیل اعمال تحریم‌های آمریکا با مشکل مواجه هستیم. اگر مشکل برطرف شود، فاضلاب خانگی کل اهواز تصفیه و سپس وارد رودخانه می‌شود.
استاندار خوزستان ادامه داد: همچنین تصفیه‌خانه‌های فاضلاب پنج شهر خرمشهر، آبادان، شادگان، بندر امام و ماهشهر با پیشرفت ۸۰ درصدی در حال احداث هستند که ظرف شش تا هشت ماه دیگر افتتاح می‌شوند.
وی عنوان کرد: روند فاینانس تصفیه‌خانه پنج شهر بهبهان، اندیمشک، شوش، ایذه و بستان نیز در حال انجام است که روند آن به علت اعمال تحریم‌های آمریکا کند شده است. اگر کار انجام شود در بحث حفاظت از منابع آب کمک بسیار مؤثری خواهد داشت. زیرا این شهرها، شهرهایی هستند که رودخانه‌های پرآب ما از آنها می‌گذرند و فاضلاب‌هایی که تصفیه نمی‌شوند، در این رودخانه‌ها دفع می‌شوند.
شریعتی گفت: همچنین در آینده‌ای نزدیک نخستین کارخانه Bio co۲ کشور که برای کاهش گازهای گلخانه‌ای است و از فرآیند تولید خمیرمایه استحصال می‌شود، در خوزستان افتتاح خواهد شد.

وی تصریح کرد: در بحث مدیریت آب، خاک، هوا و مسائل زیست محیطی اقدامات زیادی انجام شده است اما اگر شرایط به گونه‌ای باشد که از ظرفیت‌ها، تجارب و سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی استفاده کنیم، می‌توانیم به روند کار سرعت بیشتری ببخشیم.

سایت دفن زباله اهواز سلامت شهروندان را به‌شدت تهدید می‌کندسایت دفن زباله اهواز سلامت شهروندان را به‌شدت تهدید می‌کندسرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان این‌که محل دفن زباله اهواز با چالش‌ها و بحران‌های اساسی مواجه است، گفت: وضعیت این سایت به‌طور قطع بهداشت و سلامت شهروندان اهوازی را به شدت تهدید می‌کند.

به گزارش ایسنا منطقه خوزستان، محمدجواد اشرفی در جلسه کارگروه پسماند که روز یکشنبه (۹ تیر) با حضور هیأت نمایندگان اتحادیه اروپا در حوزه محیط زیست، در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به اهداف سفر این هیأت اظهار کرد: اتحادیه اروپا در ارتباط با موضوعات مختلف با جمهوری اسلامی تفاهم‌نامه منعقد کرده است و این هیأت اروپایی در راستای مسائل زیست محیطی در خوزستان حضور دارند.
وی افزود: این هیأت در جریان سفر خود از کانون‌های گرد و غبار شرق اهواز، کانون‌های ایجاد آلودگی در بخش گرد و غبار و صنعت و سایت پسماند دفن زباله اهواز بازدید کردند و در جریان اقدامات انجام شده قرار گرفتند. همچنین در جلساتی در خصوص آلودگی محیط زیست و کارگروه پسماند شرکت کردند.
اشرفی عنوان کرد: یکی از اهداف سفر هیأت اروپایی، بررسی موضوعات، ارائه راهکارها و انتقال دانش نوین اروپا به ایران در زمینه کنترل و مدیریت آلودگی هوا و پسماند و مخصوصاً پایش آلودگی‌ها در چنین مراکزی است.
سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به وضعیت سایت دفن زباله اهواز، بیان کرد: علی‌رغم تلاش‌ها و فعالیت‌های انجام شده در سایت صفیره، اما محل دفن زباله اهواز با چالش‌ها و بحران‌های اساسی مواجه است.
وی گفت: وضعیت این سایت به طور قطع بهداشت و سلامت شهروندان اهوازی را به شدت تهدید می‌کند.
اشرفی عنوان کرد: وقوع آتش‌سوزی‌های متعدد، وقوع انفجار به دلیل عدم وجود سیستم قوی در مدیریت پسماند و آتش‌سوزی به دلیل وجود افراد دوره‌گرد و سودجو در اطراف این سایت و موضوعات مختلف فنی و اجتماعی موجب شده به ویژه در فصل گرما شاهد آتش‌سوزی‌های متعدد در این سایت باشیم.
سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: وقوع این آتش‌سوزی‌ها علاوه بر انتشار دود و بوی نامطبوع و تهدید سلامت مردم، شرایط روحی نامناسبی برای شهروندان اهوازی ایجاد می‌کند.
اشرفی بیان کرد: تفکیک زباله به صورت نیمه مکانیزه و متمایل به سنتی در این سایت انجام می‌شود که نیاز به ارتقا و توسعه دارد.
وی تصریح کرد: بیان این مشکلات به معنای نادیده گرفتن تلاش‌های مجموعه شهرداری اهواز نیست. شهرداری اهواز با چالش‌های مالی و عدم توانمندی در زمینه‌های فنی مواجه است که این موارد موجب شده تاکنون سرمایه‌گذاری خوبی در زمینه بازیافت و تفکیک زباله که سرمایه ملی محسوب می‌شود، انجام نشود.
سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: وضعیت دفن پسماند شهری اهواز فوق بحرانی است. در حال حاضر دفن زباله در اهواز به صورت سنتی انجام می‌شود که باعث شرمندگی ما بین مردم می‌شود.
وی افزود: سلول دفن زباله این سایت به ارتفاع ۱۴ متر رسیده که این وضعیت استاندارد نیست. عملاً تنها کار دفن زباله انجام می‌شود و دفن زباله بهداشتی نیست.
اشرفی عنوان کرد: مدیریت پسماند اهواز جزو مطالبات مردم است که اگر اقدامات لازم در بازه زمانی مقرر انجام نشود، این مطالبه مردم را از طریق مراجع قضائی پیگیری می‌کنیم زیرا نمی‌توانیم بیشتر از این زمان اجازه دهیم که سلامت مردم تحت تأثیر مشکلات درون سازمانی قرار بگیرد.

سرانه تولید زباله در اهواز بیش از ۲.۵ برابر استاندارد جهانی استسرانه تولید زباله در اهواز بیش از ۲.۵ برابر استاندارد جهانی استمدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز با بیان این‌که در هر شبانه‌روز هفت تن زباله عفونی و ۱۰ تن زباله بیمارستانی در اهواز تولید می‌شود، گفت: سرانه تولید زباله در اهواز بیش از ۲.۵ برابر استاندارد جهانی است.

محمدرضا قنواتی در جلسه کارگروه پسماند که امروز (یکشنبه، ۹ تیر) با حضور هیأت نمایندگان اتحادیه اروپا در حوزه محیط زیست، در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: سرانه جهانی تولید زباله، روزانه ۳۰۰ گرم است در حالی که این رقم در اهواز ۷۰۰ گرم یعنی بیش از ۲.۵ برابر استاندارد جهانی است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز گفت: ۶۹ درصد زباله‌ها در اهواز، تر و ۳۱ درصد آن خشک است. همچنین تولید زباله در اهواز روزانه ۷۷۰ تن است که با زباله تولیدی در شهرهای اطراف، به ۹۵۰ تن در روز می‌رسد.
قنواتی افزود: همچنین در هر شبانه‌روز هفت تن زباله عفونی و ۱۰ تن زباله بیمارستانی در اهواز تولید می‌شود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر از ۷۷۰ تن زباله تولیدی در شهر اهواز، یک درصد آن در کارخانه پردازش با ۱۱۰ کارگر پردازش می‌شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز عنوان کرد: روزانه مساحتی به وسعت ۹ میلیون مترمربع در اهواز رفت و روب می‌شود. همچنین روزانه توسط ۲۰۰ دستگاه ماشین‌آلات کار حمل زباله انجام می‌شود. حمل زباله و رفت و روب توسط ۲ هزار و ۶۹۷ نفر انجام می‌شود.
وی عنوان کرد: ۲۰۰ دستگاه ماشین حمل پسماند اهواز، به سامانه جی پی‌اس مجهز هستند. این سامانه حرکت ماشین در طول مسیر و در سطح منطقه و حرکت در معابر محله را هم نشان می‌دهد.
قنواتی با اشاره چالش‌های این سازمان، تصریح کرد: دو چالشی که در اهواز وجود دارد مواد زیرسرندی و مواد ریجکت (مواد آلی و ریجکت) هستند. اکنون در برخی شهرهای کشور کارخانه زباله‌سوز ۲۰۰ تنی وجود دارد و ما هم می‌توانیم با هزینه کمی مانند این کارخانجات داشته باشیم اما عمده گرفتاری ما در خصوص مواد ریجکت (۳۰۰ تنی) است. عمده آتش‌سوزی ما ناشی از زباله‌های ریجکت است زیرا دفع زباله را با مشکل مواجه کرده است. یکی دیگر از مشکلات، بحث تأمین اعتبار است که برای احداث هر سلول زباله باید ۷ میلیارد تومان هزینه شود.
وی با اشاره به برنامه‌های اجرا شده در سال ۹۷ در حوزه پسماند، گفت: انتخاب پیمانکار جدید برای کارخانه تفکیک از مبدا، بازسازی کارخانه، ارتقای ۲ متری ارتفاع سلول مهندسی، انتخاب پیمانکار جمع‌آوری مکانیزه زباله، انجام مقدمات اجرای طرح تفکیک از مبدا، انتخاب پیمانکار و برنامه‌ریزی برای این طرح از اقدامات انجام شده هستند.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز با اشاره به برنامه‌های سال جاری گفت: احداث ساختمان اداری در سایت دفن زباله صفیره و اجرای پایش تصویری و نصب دوربین برخی از اقدامات پیش‌بینی شده در بودجه سال ۹۸ هستند که برخی از این برنامه‌ها در حال اجرا است.
وی عنوان کرد: پروژه‌هایی با مشارکت بخش خصوصی پیش‌بینی شده که شامل ۱۴ بسته سرمایه‌گذاری با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان است. احداث شهرک بازیافت تولید کمپوست برای پسماندهای اهواز، احداث سایت بازیافت پلاستیک، احداث سایت بازیافت قطعات الکترونیکی و احداث سایت بازیافت آلومینیوم برخی از این پروژه‌ها هستند که توجیه اقتصادی دارند.
قنواتی ادامه داد: در بحث پسماند، ۱۵ مورد فرصت سرمایه‌گذاری در اهواز وجود دارد که احداث نیروگاه برق، استحصال گاز متان برای تولید برق، بازیافت نخاله ساختمانی و احداث شهرک بازیافت با هدف ساماندهی ۲۵۰ انبار ضایعاتی شناسایی شده برخی از این موارد هستند.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

بحران‌ های زیست‌ محیطی و آلودگی های هوا

انواع آلودگی محیط زیست چیست؟

«جشن رنگ پاشان» تقلیدی به قیمت تخریب محیط زیست

طرح مقدماتی کاهش آلودگی هوا جایگزین طرح جامع نمی‌شود

منابع آلودگی هوا در ایران چیست؟

آلودگی هوا موجب مرگ سالانه سه میلیون نفر

پسماند طلای کثیف

انواع روشهای دفع و بازیافت زباله- بخش اول

انواع روشهای دفع و بازیافت زباله- بخش دوم

بررسی انواع زباله و ماهیت آنها

https://zistonline.com/vdcgwq97.ak9qt4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما