تاریخ انتشار :جمعه ۷ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 81129
محیط زیست و منابع طبیعی به عنوان یکی از سرمایه های طبیعی و حیاتی بشر است. حفاظت محیط زیست به اقداماتی گفته می شود که به حفظ آن کمک کند. این اقدامات می تواند به صورت انفرادی، گروهی، از طریق دولت ها انجام شود. کشورهای مختلفی برای حفظ محیط زیست خود اقداماتی انجام داده اند.
ده نکته باریک‌تر از مو برای حفظ محیط زیست
به گزارش زیست آنلاین، در این مطلب، به چند نکته ساده اشاره خواهیم کرد که به آسانی قابل انجام است و با همین چند روش و اصلاح الگوی مصرف می توان در مصرف انرژی صرفه جویی کرد.

شیر را ببندیدموقع مسواک زدن یا شستن دست‌ها، لازم نیست آب پیوسته جریان داشته باشد. نتیجه یک پژوهش در دانشگاه اولدنبورگ نشان می‌دهد که نبستن شیر در حین نظافت دست و دندان، به بهای هدر رفتن ۱۲ لیتر آب آشامیدنی‌ تمام می‌شود.

شیر آب را ببندیددوش بگیرید؛ وان قدغنحمام کردن در وان یعنی مصرف دستکم ۱۴۰ لیتر آب اما وقتی دوش می‌گیرید، در هر دقیقه تنها ۲۰ لیتر آب استفاده می‌شود. اداره فدرال حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی آلمان محاسبه کرده که پرهیز از وان گرفتن، می‌تواند به صرفه‌جویی ۳۰۰ یورو در بودجه سالانه یک خانوار چهار نفری منجر شود. شما کدام را انتخاب می‌کنید؟

تهویه هواخیلی از افراد فکر می‌کنند نیمه باز بودن همیشگی پنجره به گردش هوای تازه در اتاق و خانه کمک می‌کند اما درست آن است که هر دو سه ساعت یک مرتبه، پنجره‌ها کاملا گشوده شوند؛ آن هم تنها برای چند دقیقه و نه بیشتر. صندوق جهانی طبیعت (WWF) اعلام کرده که ترک عادت نیمه بسته گذاشتن پنجره‌ها در فصول سرد سال، موجب صرفه‌جویی در مصرف ۳۰۰کیلوگرم مونوکسید کربن می‌شود. چیزی معادل ۷۰ یورو هزینه.

بدرود با باطریاداره فدرال محیط زیست آلمان توصیه می‌کند که مردم حتی‌المقدور از دستگاه‌هایی استفاده کنند که به باطری نیاز ندارند. انرژی مورد استفاده برای تولید باطری‌های غیرقابل شارژ، ۴۰ تا ۵۰۰ برابر بیشتر از آن چیزی است که پریز برق در اختیار می‌گذارد. می‌دانید که قیمت یک باطری AA در مقایسه با هزینه انرژی الکتریکی، حدود ۳۰۰برابر گران‌تر است؟

دکمه را بزنیددکمه را بزنیدتلویزیون با فشردن دکمه کنترل از راه دور به طور کامل خاموش نمی‌شود. پریزهای چند اتصاله هم همینطور. آنها را باید بطور کامل خاموش کرد. آلمانی‌ها مردم مقتصدی هستند و اداره محیط زیست به شهروندان می‌گوید بدانید و آگاه باشید که در وضعیت "استند بای" مصرف برق ادامه می‌یابد.

هر قابلمه‌ای دری داردصندوق جهانی طبیعت توصیه می‌کند که در زمان پخت و پز، حتما در قابلمه‌ را بگذارید. به این ترتیب تا ۶۵درصد در مصرف گاز یا برق صرفه‌جویی خواهید کرد. روشن است که وقتی در قابلمه را نمی‌گذارید، بخش بزرگی از حرارت هدر می‌رود. اندازه قابلمه هم باید درست انتخاب شود. فراموش نکنید انتخاب قابلمه‌ای که بزرگتر از شعاع صفحه اجاق باشد، اتلاف انرژی است.

هر قابلمه دری داردکتری برقی یا اجاق؟می‌خواهید چای دم کنید یا پاستا و ماکارونی بپزید؟ توصیه اداره حفاظت محیط زیست آلمان این است که از کتری برقی برای جوش آوردن آب استفاده کنید. هم آب سریع‌تر جوش می‌آید و هم انرژی کمتری به نسبت اجاق خوراکپزی مصرف می‌شود. اداره یاد شده مثال می‌زند که جوش آوردن روزانه یک لیتر آب در کتری برقی یعنی پرهیز از تولید سالانه۹۰ کیلوگرم دی اکسید کربن و قناعت در ۴۰ یورو پول.

کتری برقی به جای اجاقوداع با سشوارخانه‌ای هست که در آن سشوار نباشد؟ این وسیله جدانشدنی از مناسک حمام، یکی از پر مصرف‌ترین دستگاه‌های برقی است. اداره حفاظت محیط زیست آلمان توصیه می‌کند که دستکم در تابستان و روزهای آفتابی، موها را با جریان هوا خشک کنید. فاصله گرفتن از سشوار، هم از نظر مالی سودبخش است و هم از نظر سلامتی موها.

لیوان‌‌ بنوش و بروقهوه نوشی در راه و در حال حرکت عمومیت یافته؛ اما عاشقان قهوه باید بدانند لیوان‌های یک بار مصرف و دور انداختنی مشکلی جدی برای محیط زیست و زباله‌زایی است. اگر عادت دارید در مسیر قهوه بنوشید، بهتر است لیوان ثابت و مخصوصی تهیه کنید. اینطوری هم به جیب خودتان کمک کرده‌اید و هم به سطل‌های آشغال رحم.

لیوان بنوش و بروکیسه پلاستیکی ممنوعسازمان حفاظت محیط زیست آلمان می‌گوید سرانه ۶۵ کیسه پلاستیکی در چرخه مصرف این کشور بالا و غیرضروری است. می‌دانید تجزیه این کیسه‌ها در طبیعت ده‌ها سال زمان می‌خواهد؟ بهتر نیست از همین امروز وقتی خرید می‌روید، یک سبد حصیری، کوله پشتی یا کیسه‌ای پارچه‌ای همراه ببرید تا سهمی در کاهش مصرف پلاستیک ایفا کنید؟

سبد به جای کیسه پلاستیکی

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

چند نکته راجع به صنعت پوشاک و مد پایدار

بحران‌ های زیست‌ محیطی و آلودگی های هوا

بحران‌ های زیست‌ محیطی و آلودگی های آب

 

https://zistonline.com/vdcao6na.49n6u15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما