تاریخ انتشار :جمعه ۷ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 81128
متخصصان می‌گویند که گاز کربنیک می‌رود تا به ماده‌ خام مورد استفاده در تولیدات صنعتی تبدیل شود، برای مثال در تولید سیمان یا متانولی که به عنوان سوخت خودرو به کار رود. در چین نخستین تاسیسات تولید متانول در دست ساخت است.
تبدیل قاتل محیط زیست به ماده باارزش با بازیافت گاز کربنیک
به گزارش زیست آنلاین، شرکت "بازیافت بین‌المللی کربن" در ایسلند در امر استفاده مفید از گاز کربنیک پیشتاز است. این شرکت از سال ۲۰۱۵ سالانه چهار هزار تن متانول (الکل چوب) تولید می‌کند. این ماده شیمیایی به طور معمول به صورت فسیل و از گاز طبیعی به وجود می‌آید، اما در این مورد از ترکیب اکسیژن و گاز کربنیک. در این میان از گاز کربنیک نیروگاه انرژی زمین‌گرمایی در مجاورت شرکت استفاده می‌شود. بخار مملو از گاز کربنیک از نیروگاه بلند می‌شود و اکسیژن از راه الکترولیز آب به دست می‌آید. این کار تنها با برق اکولوژیک صورت می‌گیرد چون ایسلند کشوری است که برقش را به طور کامل از نیروی آب و گرمای زمین تامین می‌کند.

بندیکت استفانسون، یکی از مدیران "بازیافت بین‌المللی کربن"، در کنفرانسی بین‌المللی درباره بازیافت گاز کربنیک در آخن آلمان گفت که در این میان این شرکت در حال کار روی پروژه‌هایی بزرگتر برای استفاده از گاز کربنیک است. استفانسون گفت: «ما کارمان را گسترش داده‌ایم. در حال حاضر می‌توانیم از گاز کربنیک کارخانه‌های شیمیایی، فولاد و سیمان هم استفاده کنیم. تاسیسات ما در آینده ۱۰ تا ۲۰ برابر امروز خواهد بود و می‌توانیم تا ۱۰۰ هزار تن متانول در سال تولید کنیم.»

متانول برای تاکسی‌های چینینخستین تاسیسات بزرگ از این دست قرار است در چین ساخته شود و کارش را تا دو سال دیگر آغاز کند. استفانسون در این باره گفت: «ما در چین پروژه‌های دیگری هم داریم. ما در آنجا با شرکت‌هایی کار می‌کنیم که اکسیژن به عنوان تولید جانبی در اختیارشان هست. ما این اکسیژن را همراه با گاز کربنیک تاسیسات می‌گیریم و از آن سوختی با درصد پایین گاز کربنیک تولید می‌کنیم.»

استفانسون در ادامه گفت که یکی از مشتری‌های شرکت "بازیافت بین‌المللی کربن" خودروسازی چینی "جیلی" است که تا کنون ۳۰ هزار تاکسی ساخته با موتورهایی که به عنوان سوخت، متانول مصرف می‌کنند و هم‌اکنون در چین از آنها بهره‌برداری می‌شود. به گفته استفانسون، جیلی تصمیم دارد خودروهایی نیز با موتور متانولی بسازد که مصرف‌کنندگان معمولی بتوانند از آنها استفاده کنند.

تولید ابرهای پلی اورتان بر پایه گاز کربنیکتولید ابرهای پلی اورتان بر پایه گاز کربنیکشرکت‌های مختلفی نیز در نروژ هستند که علاقه زیادی به این فن‌آوری جدید نشان می‌دهند. پرفسور والتر لایتنر، مدیر کنفرانس آخن، گفت که "تحولی بسیار جالب" در رابطه با استفاده از گاز کربنیک پیش روی همه است، زیرا آنچه تولید می‌شود می‌تواند بازار داشته باشد.

والتر لایتنر به عنوان یک نمونه دیگر از ابرهای پلی اورتان تولیدی توسط شرکت "کووسترو" نام می‌برد. ابرهایی که تولید می‌شوند برای مثال در ساخت تشک به کار می‌روند. لایتنر می‌گوید افتخار می‌کند که دانشگاه آخن در پیشرفت این فن‌آوری سهیم بوده است.

گمان می‌رود که بازیافت گاز کربنیک در آینده توسعه زیادی پیدا کند. کریستوف گورتلر، شیمیدان و از شرکت کووسترو در لورکوزن آلمان، در آخن گفت: «چشم‌انداز ۱۰ سال آینده این است و من این را کاملا مطمئنم که ما ده‌ها هزار تن محصولات و موادی را در بازار خواهیم دید که با بازیافت گاز کربنیک تولید شده‌اند.»

صنایع ساختمان‌سازی، آلاینده بزرگ در عرصه محیط زیستصنایع ساختمان‌سازی که سالانه میلیاردها تن سیمان و بتون تولید می‌کند به عنوان یکی از عاملان بزرگ آلودگی محیط زیست شناخته شده است. در طول فرآیند کار صنایع ساختمان‌سازی مقدار بسیار زیادی گاز کربنیک تولید می‌شود.

فولکر زیک، پرفسور انرژی‌شناسی در آمریکا، می‌گوید میزان گاز کربنیک تولیدی این صنایع در حدود ۷ تا ۸ درصد کل گاز کربنیکی است که در دنیا تولید می‌شود.

در مورد صنایع ساختمان‌سازی هم تلاش می‌شود تا گاز کربنیک تولیدی آن بازیافت شود. پرفسور زیک مثال تولید سیمان را می‌آورد و می‌گوید: «برای تولید سیمان ترکیبی از مواد معدنی گوناگون را داغ می‌کنند، از جمله سنگ آهک را. از این سنگ آهک گاز کربنیک متصاعد می‌شود. اما من می‌توانم این روند را درست به همین صورت برگردانم و ماده چسبنده در بتون را در نهایت دوباره به شکل سنگ آهک تولید کنم. این روند را بازگرداندن به فرآیند می‌گوییم. طبیعتا پتانسیل زیادی برای استفاده از گاز کربنیک وجود دارد.»

به گفته پرفسور زیک، شرکت‌هایی آمریکایی و کانادایی وجود دارند که بتون و سیمان را به طریقی که گفته شد تولید کرده و می‌کنند و در هاوایی جاده‌ای را با استفاده از چنین موادی ساخته‌اند.

به گزارش دویچه وله، در ضمن ایسلندی‌ها سوختی را که از ترکیب گاز کربنیک و اکسیژن به دست می‌آورند "Vulcanol" می‌نامند، چون این سوخت از جزیره‌ای آتشفشانی می‌آید. می‌شود تصور کرد که از این سوخت در آینده در آلمان هم استفاده شود. در حال حاضر خودروها مجازند سوختی که تا سه درصد متانول داشته باشد را استفاده کنند. برخی ناظران می‌گویند شاید یک روز این سوخت، سوخت اصلی خودروها بشود.


جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

تشدید انتقادها به دولت مکرون به دلیل ناتوانی در پیشگیری از نشر گازهای گلخانه ای

بحران‌ های زیست‌ محیطی و آلودگی های آب

چگونه بازار کربن باعث افزایش تنوع زیستی و کند کردن تغییرات اقلیمی می شود

رویکرد سودآور برای از بین بردن متان جو

روش های جلب مشارکت در تامین مالی طرح های مشمول مکانیسم توسعه پاک (POA)

https://zistonline.com/vdcjoveo.uqev8zsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما