تاریخ انتشار :پنجشنبه ۶ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 81126
افزایش شدید دما در نتیجه انتشار گازهای گلخانه ای در فرانسه، افزون بر اعتراض ها به سیاست های نظام سرمایه داری در این کشور، «امانوئل مکرون» رییس جمهوری فرانسه را با چالشی مضاعف مواجه کرده است. بر اساس پیشنهادهای جدید، فرانسه سال ۲۰۵۰ را برای نابودی کامل دی اکسید کربن هدفگذاری کرده و متعهد شده تا سال ۲۰۳۵ به کاهش ۵۰ درصدی وابستگی خود به انرژی هسته ای نزدیک شود و تمام نیروگاه های برق زغال سنگ خود را در سه سال تعطیل کند.
تشدید انتقادها به دولت مکرون به دلیل ناتوانی در پیشگیری از نشر گازهای گلخانه ای
به گزاش زیست آنلاین، در طول بیش از هفت ماه اعتراض های مردمی در فرانسه، انتشار گازهای گلخانه ای و تغییرات اقلیمی در کنار مسائل اقتصادی همچون افزایش مالیات های سوخت بارها و بارها در تظاهرات و تجمع های مردم فرانسه از مسائل جدی و مورد توجه معترضان بوده است؛ چالشی که نه تنها در داخل که در کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز به عنوان یک ضرورت اساسی در معرض نقد جدی قرار دارد.

به گزارش فرانس ۲۴، شورای عالی محیط زیست فرانسه که به عنوان یک نهاد مشورتی مستقل در ماه نوامبر ۲۰۱۸ تشکیل شده و شامل ۱۱ کارشناس است، در نخستین گزارش خود اعلام کرد که میزان انتشار گازهای گلخانه ای در این کشور در فاصله سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ فقط ۱.۱ درصد کاهش یافته که کمتر از پیش بینی ۱.۹ درصدی بوده است.

طبق گزارش این شورا، میزان کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از صنعت حمل و نقل و ساختمان ها در فرانسه در طول این سال ها کمتر از میزان برنامه ریزی شده است.

این نهاد مشورتی تاکید کرد که دولت فرانسه باید تلاش های خود را برای بازگشت به مسیر ادامه دهد.

فرانسه به عنوان هدایت کننده توافقنامه پاریس ۲۰۱۶ برای محدود کردن میزان گرمایش کره زمین بود و پارلمان این کشور در زمان حاضر درباره یک لایحه انرژی برای به صفر رساندن میزان انتشار گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۵۰ بحث می کند.

مجلس ملی فرانسه این هفته درباره اهداف کاهش انتشار دی اکسید کربن در این کشور بحث خواهد کرد.

اما محققان زیست محیطی می گویند که جدای از اهداف جسورانه اما دور، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، تغییری در رفتار مصرف کنندگان انجام نمی دهد و تصمیمات سختی را برای جانشینان خود باقی می گذارد.

«کورین لو کر» (Corinne Le Quere) رئیس فرانسوی - کانادایی این شورا تاکید کرد: تا زمانی که اقدام روی تغییرات اقلیمی در حاشیه سیاست های عمومی باقی بماند فرانسه تا سال ۲۰۵۰ به خنثی سازی کربن دست نخواهد یافت.

«ژان فرانسوا ژولیارد» (Jean-François Julliard) رئیس هیات مدیره سازمان غیردولتی مدافع محیط زیست« گرین پیس» (Greenpeace) فرانسه گفت: "گفت وگوها در مورد ضرورت های آب و هوایی کافی نیست. امانوئل مکرون و دولت او باید به صورت جدی شروع به حل این مشکل کنند."

گزارش شورای عالی محیط زیست فرانسه نشان دهنده شکست فرانسه در دستیابی به اهداف اقلیمی در جهت کاهش تبعات ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای) است که در ۱۰ سال گذشته کاهش نیافته است.

در این پیوند، همچنین روز دوشنبه هفته جاری، گروه های زیست محیطی فرانسه لایحه پیشنهادی به مجلس ملی این کشور درباره کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه های را بیش از حد مبهم خوانده و اعلام کردند: موعدی که برای کاهش انتشار این آلاینده ها هدفگذاری شده، بسیار دیرهنگام است.

بر اساس پیشنهادهای جدید، فرانسه سال ۲۰۵۰ را برای نابودی کامل دی اکسید کربن هدفگذاری کرده و متعهد شده تا سال ۲۰۳۵ به کاهش ۵۰ درصدی وابستگی خود به انرژی هسته ای نزدیک شود و تمام نیروگاه های برق زغال سنگ خود را در سه سال تعطیل کند.

گروه های زیست محیطی می گویند کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه ای تا اواسط قرن بسیار دیر است.

مفهوم خنثی سازی کربن به معنای کاهش شدید انتشار گازهای گلخانه ای است، اما فرانسه به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته دنیا از بزرگترین آلاینده های محیط زیست محسوب می شود و باید راهی برای خنثی سازی انتشار آن پیدا کند.

بخش های کشاورزی و صنایع، بخش بزرگی از خروجی اقتصادی فرانسه را تشکیل می دهد که کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در این بخش ها می تواند تقریباً" غیرممکن باشد.

پیش نویس لایحه ارائه شده از سوی دولت فرانسه قصد دارد شرایط اضطراری آب و هوا را به همان شیوه که مجلس عوام انگلیس در ماه گذشته انجام داد، اعلام کند.

در مهر سال ۹۷( اکتبر ۲۰۱۸)، در نشست وزرای محیط زیست ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا که در جهت پیشبرد برنامه کاهش گازهای گلخانه‌ای و مونوکسیدکربن فراوری شده توسط خودروها تشکیل شد، فرانسه، هلند و لوکزامبورگ خواهان کاهش فرآوری گازهای گلخانه‌ای به میزان ۴۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ میلادی شدند.

اختلاف فرانسه و آلمان، صنعتی ترین کشورهای اروپایی بر سر میزان کاهش گازهای گلخانه‌ای همچنان پرونده پروژه پیشنهادی کمیسیون اروپا را معلق نگاه داشته است.

در عین حال، ماه گذشته دولت فرانسه از کمیسیون جدید اتحادیه اروپا خواست به منظور کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن تلاش کند تا معافیت جهانی مالیاتی سوخت جت‌های مسافربری لغو شود.

«فرانسوا دو روژی» وزیر محیط زیست فرانسه در یک گفت وگوی تلویزیونی اظهار کرد: «طبق کنوانسیون ۱۹۴۴، بر نفت سفید در هیچ کشوری در دنیا مالیات بسته نمی‌شود؛ اما این کنوانسیون زمانی مطرح شد که تغییرات آب و هوایی و یا گازهای گلخانه‌ای مشکل ما نبود».

با توجه به تبعات گرمایش زمین ناشی از انتشار گازهای گلخانه و بدنبال بازگشت موج گرما به فرانسه، اداره هواشناسی این کشور روز دوشنبه برای بیش از نیمی از مناطق این کشور از جمله منطقه پاریس وضعیت هشدار “نارنجی” صادر و در عین حال رئیس جمهوری فرانسه تاکید کرد: همه بخش های دولت برای مقابله با گرمای شدید هوا بسیج شده اند.

محکومیت دولت فرانسه به دلیل اهمال در مبارزه با آلودگی هوا محکومیت دولت فرانسه به دلیل اهمال در مبارزه با آلودگی هوایک دادگاه اداری در فرانسه دولت این کشور را به دلیل اهمال در برابر  آلودگی هوا مقصر شناخت.

یک مادر حدودا ۵۰ ساله و دخترش که در نزدیکی یکی از اتوبان‌های منطقه سن اوئن در حومه پاریس زندگی می‌کردند، از دولت فرانسه به دلیل ابتلا به مشکلات تنفسی ناشی از آلودگی هوا شکایت کردند.

دادگاه اداری مونترو در نزدیکی پاریس دولت فرانسه را در بیماری این دو نفر مقصر شناخت. این مرجع قضایی در حکم خود اعلام کرد که تمهیدات به کار گرفته شده از سوی دولت برای مقابله با آلودگی هوا در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ با وظایف قانونی و به‌ویژه مقررات آیین‌نامه‌های اروپایی همخوانی نداشته است.

با این همه، دادگاه درخواست دو شاکی برای پرداخت ۱۶۰ هزار یورو خسارت را رد کرد. استناد این محکمه اداری این است که نمی‌توان بین بیماری تنفسی شاکی‌ها و آلودگی هوا ارتباط مستقیم تشخیص داد.

منطقه ایل دو فرانس که پاریس مرکز آن است، یکی از آلوده‌ترین مناطق فرانسه به شمار می‌رود.

پیش از فرانسه، دیوان حقوق بشر اروپا سوییس را به دلیل اهمال در مقابله با گازهای آلاینده یک کارخانه که منجر به مرگ یک شهروند این کشور شده بود، به دلیل نقض حق حیات، محکوم کرده بود.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

بحران‌ های زیست‌ محیطی و آلودگی های هوا

آیا برای اجتناب از فجایع اقلیمی آماده ایم 

دولت چگونه می تواند آسیب های اقلیمی را کاهش دهد؟

منابع آلودگی هوا در ایران چیست؟

آلودگی هوا موجب مرگ سالانه سه میلیون نفر

معاینه فنی راهکاری موثر برای کاهش آلودگی هوا  

https://zistonline.com/vdch-zn6.23nzidftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما