تاریخ انتشار :پنجشنبه ۶ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 81122
سایت پالایشگاه زیستی تولید بیودیزل (گازوئیل زیستی) با ظرفیت ۴۰۰ لیتر در روز در استان البرز راه اندازی شد. این سایت می‌تواند الگویی برای مدیریت پایدار ضایعات، تولید حامل‌های انرژی زیستی، حفاظت از محیط زیست و بهبود سلامت انسان باشد.
 راه‌اندازی سایت پالایشگاه تولید گازوئیل زیستی با روغن پسماند خوراکی
به گزارش زیست آنلاین، با حمایت ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سایت پالایشگاه زیستی تولید بیودیزل (گازوئیل زیستی) از روغن پسماند خوراکی در قالب تفاهم‌نامه‌ای با پردیس کشاورزی منابع طبیعی دانشگاه تهران راه‌اندازی شد.

ایران با ۸۱ میلیون جمعیت روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر گازوئیل (یا نفت گاز) مصرف می‌کند؛ کشوری که مردم ساکن در کلان‌شهرهای آن از آلودگی شدید هوا رنج می‌برند و طبق آمار رسمی این آلودگی‌ها روزانه تعداد قابل توجهی از شهروندان ایرانی را به کام مرگ می‌کشد. بیماری‌های تنفسی، قلبی و عروقی، عدم توسعه مغزی کودکان و ده‌ها عارضه دیگر نتیجه مصرف روزافزون سوخت‌های فسیلی نظیر گازوئیل در ایران است.

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف توسعه استفاده از فناوری‌های زیستی برای کمک به ارتقای زندگی مردم، اقدامات مختلفی را با نهادهای مختلف آغاز کرده است که یکی از این اقدامات با همکاری گروه ترویجی دوستداران محیط زیست و پردیس کشاورزی منابع طبیعی دانشگاه تهران، رقم خورده است. ذیل این همکاری سه‌جانبه، سایت پالایشگاه زیستی تولید بیودیزل (گازوئیل زیستی) از روغن پسماند خوراکی راه‌اندازی شد.

این تفاهم‌نامه می‌تواند به «فرهنگ‌سازی کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و آگاهی به اثرات جبران‌ناپذیر آنها بر محیط زیست و سلامت انسان» و «معرفی سوخت‌های جایگزین دوستدار محیط زیست به جای سوخت فسیلی در کشور» بینجامد.

کیفیت بنزین تولید ایران کم‌نظیر استمدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: نه تنها در بحث کمیت، بلکه در بحث کیفیت نیز بنزینی را تولید می‌کنیم که کیفیت آن در دنیا کم نظیر است.

به گزارش ایسنا، علیرضا صادق‌آبادی صبح دیروز که در پالایشگاه ستاره خلیج فارس میزبان جمعی از اعضای فراکسیون نفت و نیروی مجلس شورای اسلامی بود، به دفاع از عملکرد وزیر نفت پرداخت و گفت: ۵۰ درصد حیات پارس جنوبی به ستاره خلیج فارس وابسته است.

وی درباره پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: کار شبانه روزی در تمام ارکان وزارت نفت ما را از تنگنا نجات داد، این در حالی است که دشمنان در تحریم‌های جدید به دنبال صفر کردن صادرات نفت و میعانات گازی ما هستند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ضمن تقدیر از عملکرد پالایشگاه‌های کشور در استمرار عملیات تولید، تاکید کرد: ذخیره نفت و بنزین در کشور مشابه ذخیره ارزی است و ما علاوه بر تأمین نیاز روزانه در حال ذخیره سازی هستیم.

وی میزان گوگرد موجود در بنزین تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس را کمتر از ۰.۵ پی پی ام و بالاتر از استانداردهای یورو ۵ عنوان کرد.

کیفیت بنزین تولید ایران کم‌نظیر استبنزین با کیفیت یورو در بندرعباس توزیع می‌شودوی ادامه داد: از بهمن ماه به دلیل درخواست نماینده محترم استان هرمزگان، در این استان نیز بنزین و نفت‌گاز یورو توزیع می‌شود چرا که امروز هرمزگان بیش از ۵۰ درصد بنزین و ۳۰ درصد نفت‌گاز کشور را تولید می‌کند.

تغییر ماهیت فاز چهارممعاون وزیر نفت با اشاره به اقدامات مهندسی و رفع گلوگاه‌های فازهای ۱، ۲ و ۳ پالایشگاه ستاره خلیج فارس، اظهار کرد: در روندی افزایشی ظرفیت پالایش ستاره خلیج فارس را از ۳۶۰ به ۴۸۰ بشکه میعانات گازی خواهیم رساند.

وی تشریح کرد: در ابتدا به دنبال ساخت فیزیکی فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس بودیم اما با توجه محدودیت منابع مالی و محدودیت زمان ساخت فاز چهارم به صورت نرم افزاری را در دستور کار قرار دادیم.

صادق با بیان اینکه آهن روی آهن گذاشتن افتخار نیست و همگان در پایان به رقم تولید نگاه می‌کنند، افزود: این کارِ نرم افزاری و عقل افزاری، ظرفیت فازهای موجود را از ۱۲۰ به ۱۸۰ هزار بشکه در روز خواهد رساند.

وی ضمن تاکید بر حساسیت میعانات گازی در معادلات انرژی کشور، بیان کرد: اگر ستاره خلیج فارس تولید نداشته باشد، تولید پارس جنوبی متوقف می‌شود و اگر تولید پارس جنوبی متوقف شود، تمام پتروشیمی‌ها تعطیل خواهند شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اضافه کرد: حساسیت نفت خام هم برای ما کم نیست و ما با طرحی به دنبال افزایش صد هزار بشکه‌ای در این بخش هستیم.

وی اقدامات وزیر نفت را مورد ستایش قرار داد و گفت: در فضایی که وزیر را محکوم به عدم اراده در پالایشگاه‌سازی می‌کنند، شاهد چنین شرایط درخشانی هستیم، حال باید از منتقدان پرسید که اگر اراده می‌کردیم دیگر وضعیت پالایشگاه سازی چگونه رقم می‌خورد.

صادق آبادی تولید گازوئیل کشور را ۱۱۵ میلیون لیتر در روز و مصرف آن را ۹۵ میلیون لیتر در روز عنوان کرد و افزود: در بنزین نیز ۱۰۵ میلیون لیتر در روز تولید و ۹۵ میلیون لیتر در روز مصرف داریم.

قانونی برای کنترل مصرف نیستوی ادامه داد: سیاست‌گذار حساسیتی بر افزایش مصرف ندارد و این به دلیل تأمین سوخت از داخل است چراکه تولید داخلی بنزین نه بر واردات و نه بر صادرات اثری ندارد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اظهار کرد: این میزان مصرف با این تعداد خودرو سازگاری ندارد و این عدد را می‌توان در گینس به عنوان آماری منفی ثبت کرد.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

تولید سنتز سوخت بیودیزل از روغن سویا

استفاده از بیودیزل تولیدشده از روغن پسماند، راهکاری برای رفع آلودگی هوا

تبدیل روغن ضایعاتی رستوران‌ها به سوخت

منابع انرژی آینده چه شکلی هستند؟

 

https://zistonline.com/vdcdxf0j.yt0fx6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما