تاریخ انتشار :پنجشنبه ۶ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 81120
یکی از آلوده‌کننده‌ترین صنعت‌های محیط زیست، صنعت پوشاک است که در مرحله تولید، فروش و حتی مصرف خسارت‌های جبران ناپذیری را به محیط زیست و طبیعت وارد می‌کند. به همین دلیل برخی از شرکت‌های فعال در این حوزه به سمت تولید پوشاک سازگار با محیط زیست حرکت‌ کرده‌اند.
چند نکته راجع به صنعت پوشاک و مد پایدار
به گزارش زیست آنلاین، با استناد به برخی منابع، صنعت مد و پوشاک جزو پنج صنعت اول آلوده‌کننده و دومین صنعت آلوده کننده محیط زیست پس از صنایع نفتی است. بیش از ۸۰۰۰ ماده شیمیایی مضر در این صنعت کاربرد دارند که مقصد نهایی تمام آن‌ها جایی نیست جز خاک و آب‌های زیر زمینی و آب‌های‌ جاری. همچنین حدود ۱۰ درصد از گازهای گلخانه‌ای در دنیا توسط صنعت پوشاک تولید می‌شود. تمام این‌ها، برندهای جهانی پوشاک در دنیا را مجبور کرده است که اهداف «مد پایدار» را هر چند به صورت نمادین، دنبال کنند. تولید کفش از زباله‌های پلاستیکی اقیانوس‌ها و جعبه‌های پوشاکی که با کاشت آن‌ها گیاه سبز می‌شود حکایت از این موضوع دارد.

مطالبه عمومی مردم در سراسر دنیا، بسیاری از شرکت‌های بزرگ تولید پوشاک در جهان را به سمت تولید لباس‌هایی سازگار با محیط زیست یا «مد پایدار» سوق داده است. برای درک بهتر مفهوم «مد پایدار» می‌توانید دوران کودکی خود را تصور کنید. زمانی‌که مادرتان لباس‌هایی با اندازه‌های بزرگتر برایتان می‌خرید تا بتوانید سال‌ها از آن استفاده کنید و حتی پس از اینکه لباس‌ها عمر مفید خود را می‌کردند تبدیل به وسیله قابل استفاده دیگری در خانه می‌شدند. این دقیقا همان چیزی است که «مد پایدار» دنبال می‌کند.

«مد پایدار» چیست؟ برای درک بهتر مفهوم «مد پایدار» می‌توانید دوران کودکی خود را تصور کنید. زمانی‌که مادرتان لباس‌هایی با اندازه‌های بزرگتر برایتان می‌خرید تا بتوانید سال‌ها از آن استفاده کنید و حتی پس از اینکه لباس‌ها عمر مفید خود را می‌کردند تبدیل به وسیله قابل استفاده دیگری در خانه می‌شدند. این دقیقا همان چیزی است که «مد پایدار» دنبال می‌کند.

زمانی که بشر متوجه افزایش سرعت رشد مصرف و پیشی گرفتن آن از تجدیدپذیری منابع شد، موضوع پایداری در صنعت شکل گرفت. پایداری در تولید یعنی اقدام جدی برای زنده نگه داشتن زمین و در نتیجه بقای انسان. به همین ترتیب «مد پایدار» به معنای تولید و استفاده از پوشاک با کمترین تاثیر منفی بر محیط زیست است. یکی از اصلی‌ترین رویکردهای این مد ضدیت با مصرف‌گرایی است همچنین توجه به حقوق نیروی کار، حفظ سلامتی افراد و محیط زیست و حیات‌ وحش از اولویت‌های «مد پایدار» است.

مد پایدار

  ۱۳ نکته درباره آلودگی‌های صنعت پوشاک در ادامه به ۱۳ نکته درباره آلودگی‌های صنعت پوشاک و وظیفه ما به عنوان مصرف‌کنندگان اشاره شده است:

*حدود ۱۰ درصد از گازهای گلخانه‌ای در دنیا توسط صنعت پوشاک تولید می‌شود.

*برای کشت پنبه (از جمله مواد اولیه پوشاک) نیاز به آب و سم‌پاشی است. پنبه از جمله محصولاتی است که بیشترین نیاز آبی را دارد به طوری‌که یک کیلو پنبه ۲۰ هزار لیتر آب مصرف می‌کند.

*از ۱۶ درصد از آفت‌کش‌های جهان برای تولید پنبه استفاده می‌شود همچنین کارگرهایی که در زمین‌های پنبه مشغول فعالیت هستند در تماس مستقیم با این سموم قرار دارند و بعضا دچار اختلالات ژنتیکی شده‌اند.

*رنگرزی پارچه‌ها که در مرحله دوم تولید پوشاک اتفاق می‌افتد، اغلب به‌صورت شیمیایی است. پس از رنگرزی پارچه‌ها گنداب آن‌ها به سمت رودخانه‌ها و خاک رها و تبدیل به تهدیدی علیه سلامت انسان و سایر موجودات زنده می‌شود.

*هنگام شست‌ و شوی  لباس‌ها میکروفیبرهای پلاستیکی از آن‌ جدا می‌شود که به زمین و رودخانه‌ها بازمی‌گردد و در نهایت به غذای ماهیان و انسان‌ها تبدیل می‌شود و به هم خوردن چرخه طبیعی اکوسیستم را در پی دارد.

*«مد پایدار» به معنای تولید و استفاده از پوشاک با کمترین تاثیر منفی بر محیط زیست است. یکی از اصلی‌ترین رویکردهای این مد ضدیت با مصرف‌گرایی است همچنین توجه به حقوق نیروی کار، حفظ سلامتی افراد و محیط زیست و حیات‌ وحش از اولویت‌های «مد پایدار» است.

*شاید تصور تهیه چرم گیاهی از پوست پرتقال، تولید کفش از پلاستیک‌های داخل اقیانوس‌ها و بسته بندی پوشاکی که با کاشت آن‌ها گیاه سبز می‌شود سخت باشد اما برندهای جهانی چند سالی است که چنین روش‌هایی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

* در حال حاضر «مد پایدار» در دنیا طرفداران زیادی دارد و حتی سلبریتی‌ها نیز در مراسم‌های بین‌المللی همچون اسکار و کن  لباس‌هایی با روش‌های تولیدی «مد پایدار» به تن می‌کنند.

*موضوع پایداری مد در ایران بسیار نوپا است و هنوز از طرف تولیدکنندگان پوشاک در کشور و عموم مردم پذیرفته نشده است. برای بازیافت پارچه و پلاستیک و به کارگیری مجدد آن برای تولید پوشاک ابتدا باید به فناوری آن دسترسی داشته باشیم که متاسفانه در ایران چنین فناوری وجود ندارد. از طرف دیگر در کشور ما تصور مردم در مواجهه با کلمه بازیافت کمی کدر است.

*یکی از راهکارهایی که مد پایدار ارائه می‌دهد کم ولی با کیفیت خریدن و به بهترین شکل استفاده کردن از پوشاک است.

*«کمد کپسولی» نیز یکی دیگر از راهکارهایی است که «مد پایدار» ارائه می‌دهد. «کمد کپسولی» یعنی لباس‌هایی با مدهای طولانی بخریم که بیشترین کاربرد را دارند.

* از دیگر راهکارهای «مد پایدار» بازیافت و ایجاد تغییرات جزیی در لباس‌هایی است که دیگر نمی‌خواهیم از آن‌ها اسفاده کنیم.

*یکی دیگر از راهکارهای همزیستی با محیط زیست از طریق پوشاک، تجارت اشتراک‌گذاری (ری‌شیر) است. از طریق این تجارت می‌توان لباس‌هایی را که فقط یک بار استفاده شده‌اند مانند لباس‌های مجلسی به بقیه افراد کرایه داد همچنین تجارت «دست دوم» در حال حاضر در دنیا وجود دارد و بسیاری از افراد آن را دنبال می‌کنند.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

بازیافت بطری‌ های پلاستیکی در صنعت مد

مد و پوشاک به محیط زیست آسیب می زند؟

آلوده‌ترین صنعت دنیا بعد از نفت

بلایی که صنعت پوشاک بر سر زمین می‌آورد

نکاتی درباره آسیب‌های زیست محیطی تولید پوشاک

بررسی انواع زباله و ماهیت آنها

انواع روشهای دفع و بازیافت زباله- بخش اول

انواع روشهای دفع و بازیافت زباله- بخش دوم

پسماند طلای کثیف

https://zistonline.com/vdcbg8bw.rhb85piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما