تاریخ انتشار :چهارشنبه ۵ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 81112
مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد، در نشست هم اندیشی با خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان با بیان اینکه یوز از گونه‌های ارزشمند ملی است، افزود: متأسفانه در مناطق حفاظت شده استان فقط ۲ قلاده نر وجود دارد و سن آنها تقربیا بالاست.
اجرای طرح تکثیر نیمه طبیعی یوز پلنگ آسیایی در اردکان یزد
به گزارش زیست آنلاین، نیره پور ملائی، از اجرای طرح تکثیر نیمه طبیعی یوز پلنگ آسیایی در استان خبر داد و گفت: این طرح با هدف تکثیر این گونه جانوری در حال انقراض در پناهگاه حیات وحش « دره انجیر» شهرستان اردکان اجرا می شود.

وی با تاکید به اینکه به دلیل نبود یوز آسیایی ماده در منطقه، زادآوری صورت نمی‌گیرد، اظهار کرد: در بازدید چند ماه گذشته کارشناسان خارجی از منطقه قرار شد برای افزایش جمعیت گونه یادشده طرح تکثیر نیمه طبیعی صورت گیرد زیرا منطقه یادشده با توجه به بازدیدهای صورت گرفته در کشور نسبت به دیگر مناطق مستعدتر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد اظهار کرد: این گونه به دلیل ویژگی‌های خاص خود مانند سایر گونه‌های دیگر نیست که در اسارت تکثیر آن انجام شود به همین دلیل در شرایط نیمه طبیعی صورت می‌گیرد.

پورملائی اضافه کرد: در این زمینه هفت جلسه در محل سازمان محیط زیست برگزار شد که در نهایت طرح یادشده مصوب و اکنون مرحله مطالعات آن در حال انجام است.

وی با بیان اینکه یوز در معرض شدید انقراض قرار دارد، تصریح کرد: قرار است پس از انجام مطالعات یک قلاده یوزپلنگ آسیایی از پارک پردیسان تهران برای تکثیر به این منطقه منتقل شود.

دره انجیر اردکان از سال ۱۳۸۱ به عنوان پناهگاه حیات وحش در زمره مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست استان یزد قرار گرفت.

مساحت آن ۱۷۵ هزار و ۳۰۲ هکتار و مهمترین مسیر دسترسی به آن جاده اصلی یزد – طبس است و این پناهگاه شامل سه منطقه ارتفاعی مهم به نام‌های «دره انجیر»، «بوزوا» و «نی باز» و دشت‌های حدفاصل آنهاست.

سابقه مشاهده نخستین یوزپلنگ در استان یزد مربوط به سال ۱۳۵۴ در منطقه «کلوت سرخابی» شهرستان مهریز است.

به دلیل نبود یوز آسیایی ماده در منطقه، زادآوری صورت نمی‌گیرد.هوبره بیشترین تخلفات صید و شکارمدیرکل حفاظت محیط زیست یزد همچنین بیشترین موارد تخلف صید و شکار در استان را مربوط به پرنده «هوبره» ذکر کرد و افزود: این پرنده یک گونه منحصر به فرد است که معمولاً اعراب حاشیه خلیج فارس به آن علاقه بسیاری دارند.

پور ملائی با بیان اینکه با شکارچیان متخلف به شدت برخورد قانونی می‌شود، تصریح کرد: حفاظت از گونه یاد شده در اولویت کار این اداره کل قرار دارد و منطقه «قرقره تپه» خاتم زیستگاه اصلی این گونه است.

پورملائی در ادامه به گونه‌های ارزشمند دیگر استان اشاره کرد و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست براساس برنامه‌ای تحت عنوان برنامه «عمل حفاظت از گونه‌های جانوری» به استان‌ها ابلاغ می‌کند که براساس این دستورالعمل و تخصیص اعتبار در استان مربوطه هزینه می‌شود.

هوبره بیشترین تخلفات صید و شکارفراموشی بازسازی معادن پس از بهره برداریبه گفته وی یکی از مهمترین مسائل استان فعالیت معادن دره زرشک و علی آباد تفت است که بر اساس قوانین مورد ارزیابی مطالعاتی زیست محیطی قرار می‌گیرد و با توجه به منطقه استراتژیک بالادست مناطق آبخیز است و شاید بر مناطق آبخیز پایین دست تأثیر داشته باشد، وزارت نیرو و سازمان محیط زیست تمرکز خود را بر این اساس قرار داده‌اند و در این زمینه مطالعات در حال انجام است و براساس شرح خدماتی که توسط وزارت نیرو تهیه خواهد شد، تصمیم گیری می‌شود.

پورملایی تصریح کرد: متأسفانه یکی از مشکلات حوزه معادن استان این است که پس از بهره برداری بازسازی و بهسازی صورت نمی‌گیرد، این مشکل در مناطق آزاد بیشتر دیده می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد خاطر نشان کرد: در این زمینه تخریب‌های زیادی صورت گرفته است که در این زمینه با نمایندگان مجلس شورای اسلامی مذاکراتی انجام شد و میزان تخریب وارده به شورای معادن گزارش شده است.

پورملایی تعداد نیروهای محیط بان استان را ۵۷ نفر برشمرد و تصریح کرد: در استان به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط بان وجود دارد در این زمینه آحاد مردم و مسئولان در راستای حفاظت از محیط زیست این اداره کل را کمک کنند.

براساس آمارهای موجود تاکنون در استان یزد ۸۰۰ گونه گیاهی، ۱۹۰ نوع پرنده، ۶۰ نوع پستاندار وحشی و ۴۰ نوع خزنده در مناطق حفاظت شده شناسایی شده‌اند.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

نصب تابلوهای هشدار دهنده مسیر تردد یوز آسیایی در سمنان/ ‌نجات جوجه فلامینگوها در دریاچه بختگان/ پرسه خرس قطبی گرسنه در سیبری

به روزرسانی پرتال تخصصی پلنگ ایرانی و تحویل ۲ قلاده توله خرس قهوه ای و یک بزغاله وحشی به محیط زیست

اجرایی شدن برنامه حفاظت از پلنگ در ایران و بوشهر به عنوان مرکز آموزش برنامه های آن

از نزدیک شدن به زیستگاه حیات وحش خودداری کنید!

افزایش فلامینگوهای دریاچه ارومیه و خطر انقراض حیوانات عظیم الجثه تا یک قرن دیگر

تنوع زیستی ضامن سلامتی بشر

https://zistonline.com/vdccisq4.2bqss8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما