تاریخ انتشار :سه شنبه ۴ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 81108
کشورهای عضو گروه ۲۰ به رغم بحران آب وهوایی، یارانه نیروگاه‌های سوخت زغال سنگ را سه برابر افزایش داده‌اند. سه کشور اروپای مرکزی و شرقی اروپا با مخالفت با هدف جدید تغییرات آب و هوایی در اتحادیه اروپا، اقدام جهانی برای کاهش کربن را تضعیف کردند.
افزایش یارانه زغال‌سنگ در کشورهای گروه ۲۰ و مخالفت کشورهای اروپای شرقی با کربن‌زدایی
به گزارش زیست آنلاین، طی سال‌های اخیر کشورهای عضو گروه ۲۰ یارانه اختصاصی به نیروگاه‌های سوخت زغال سنگ را به رغم نیاز فوری به کاهش انتشار آلاینده کربن که عامل بحران آب وهوایی (تغییرات اقلیمی) است، افزایش داده‌اند.

این درحالیست که اقتصادهای بزرگ دنیا یک دهه قبل متعهد شده بودند تا تمامی یارانه سوخت فسیلی را متوقف کنند.

آمارهای منتشر شده توسط پژوهشکده توسعه برونگردی نشان می‌دهد ژاپن یکی از بزرگترین حامیان مالی زغال سنگ است و این درحالیست که «شینزو آبه» نخست وزیر این کشور در ماه سپتامبر گفت: تغییرات اقلیمی می‌تواند برای تمامی نسل‌ها عامل تهدید کننده باشد و لازم است اقداماتی جهت کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی در نظر گرفته شود.

نشست سالانه کشورهای عضو گروه ۲۰ از روز جمعه در ژاپن آغاز می‌شود.چین و هند بیشترین یارانه را به زغال سنگ اختصاص می‌دهند و ژاپن در رتبه سوم قرار دارد. همچنین آفریقای جنوبی، کره جنوبی، اندونزی و آمریکا در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

به گزارش روزنامه گاردین، کارشناسان تاکید دارند: ضروری است میزان انتشار آلاینده‌ها در جهان طی دهه آینده به نصف کاهش پیدا کند تا از این طریق بتوان از خشکسالی، سیلاب، موج گرما و فقر صدها میلیون انسان پیشگیری کرد. به رغم تمام این هشدار و تعهدات، در عمل همچنان میزان انتشار آلاینده‌ها رو به افزایش است و نیروگاه‌های سوخت زغال سنگ بزرگترین عامل افزایش آلاینده‌ها در سال ۲۰۱۸ بوده‌اند.

افزایش یارانه زغال‌سنگ در کشورهای گروه ۲۰مدیریت تغییرات آب و هوایی زمین مستلزم افزایش مصرف انرژی استمحققان دریافتند مقابله با اثرات نامطلوب تغییرات آب و هوایی زمین، مستلزم مصرف انرژی بیشتری است.

به گزارش پایگاه خبری یونایتدپرس، بر اساس این تحقیقات در صورتی که اقتصادهای جهان به سرعت سوخت‌های فسیلی را با منابع تجدیدپذیر جایگزین نکنند، اثر گرمایش جهانی موجب شکل‌گیری یک چرخه بازخورد منفی خواهد شد.

محققان برای شناسایی جنبه‌های مختلف تأثیر تغییرات آب و هوایی بر میزان تقاضای انرژی، چندین مدل محتلف از جمله ۲۱ مدل آب و هوایی را با یکدیگر ترکیب کردند و به سراغ جزئیات دموگرافیک از جمله نتیجه مدل‌سازی وضعیت اقتصادی و جمعیت مربوط به پنج رویکرد مختلف جوامع بشری رفتند.

در این مدل‌سازی نحوه اثرگذاری تغییرات اجتماعی، اقتصادی و آب و هوایی بر میزان تقاضای سه نوع سوخت و چهار بخش اقتصادی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این تحقیقات یک مدل پایه توسعه یافت که در آن افزایش جمعیت و درآمد محرک اصلی افزایش تقاضا برای انرژی است.

در نتیجه این مدل‌سازی مشخص شد با اندکی افزایش دمای جهانی درمقایسه با مدل پایه، تقاضای انرژی بین ۱۱ تا ۲۷ درصد افزایش می‌یابد. این در حالی است که افزایش شدید دما موجب افزایش ۲۵ تا ۵۸ درصدی تقاضای انرژی خواهد شد. همچنین مشخص شد اروپا، چین و آمریکا بیشترین میزان افزایش تقاضا برای انرژی را خواهند داشت.

بر اساس این تحقیقات برای ارائه یک راهکار موثر برای مقابله با آثار نامطلوب تغییرات آب و هوایی لازم است زیرساخت‌های توسعه اقتصادی در کشورهای در حال توسعه نیز مورد توجه قرار گیرد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

مخالفت کشورهای اروپای شرقی با هدف کربن‌زدایی تا ۲۰۵۰مخالفت کشورهای اروپای شرقی با هدف کربن‌زدایی تا ۲۰۵۰پنجشنبه گذشته، سه کشور اروپای مرکزی و شرقی اروپا با مخالفت با هدف جدید تغییرات آب و هوایی در اتحادیه اروپا، اقدام جهانی برای کاهش کربن را تضعیف کردند.

سران اتحادیه اروپا در نشست بروکسل امیدوار بودند که تمام اعضای اتحادیه برای کربن‌زدایی تا سال ۲۰۵۰ میلادی تعهد دهند اما در پایان، تنها ۲۵ کشور از ۲۸ کشور بر آن تعهد باقی ماندند.

مجارستان، لهستان و جمهوری چک از حمایت از برنامه استراتژیک اتحادیه اروپا برای سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ خودداری کردند. این طرح از سوی بروکسل مطرح شده بود و در هفته‌های اخیر، پشتیبانی قابل توجهی کسب کرده بود.

در نتیجه این مخالفت، هدف نهایی "کاهش گازهای گلخانه‌ای به صفر تا ۲۰۵۰" از پیش‌نویس نهایی حذف شد و جای آن را پی‌نوشتی با این مضمون گرفت: اکثریت کشورهای عضو اتحادیه باید تا سال ۲۰۵۰ به هدف کاهش گازهای گلخانه‌ای دست یافته باشند.

عدم پذیرش این هدف، ضربه‌ای به توافق‌نامه پاریس است که هدف آن جلوگیری از روند افزایش میزان گرمایش جهانی، محدود کردن آن روند به زیر دو درجه سانتیگراد و تلاش برای رساندن آن به یک و نیم درجه سانتیگراد است.  

بنابر این گزارش،‌ برای همراه کردن همه کشورهای اروپایی با هدف اقلیمی اتحادیه اروپا، باز هم تلاش خواهد شد. ریاست این نشست‌ها دوره‌ای است و پیگیری موضوع این نشست در پایان این ماه به فنلاند سپرده می‌شود. دولت فنلاند به مقابله با تغییرات آب و هوایی بسیار تمایل دارد و اخیرا خود را به هدفی حتی بلندپروازانه‌تر برای کاهش میزان تولید گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۵ متعهد ساخته است. با این حال، احتمال اضافه شدن آن هدف به دستورکار استراتژیک اتحادیه اروپا، در این مقطع از دست رفته است.

گروه‌های مدافع محیط زیست با ابراز خشم به این خبرها واکنش نشان دادند و سران اتحادیه اروپا را به برگزاری یک نشست اضطراری در پاییز برای توافق بر روش‌های کلیدی مقابله با تغییرات اقلیمی فراخواندند.

سباستیان منگ، مشاور رویه‌های اقلیمی صلح سبز اتحادیه اروپا، گفت: سخنان پوچ نمی‌تواند خانه‌ای را که زیر گل ولای مدفون شده، دوباره بسازد یا به کشاورزی که محصولش را به خاطر خشکسالی از دست داده است، خسارت پرداخت کند. مرکل و مکرون نتوانستند لهستان را متقاعد و دیگران را با خود همراه کنند. با توجه به مردمی که در خیابان‌ها خواستار اقدام مقامات هستند و با وجود هشدارهای دانشمندان مبنی بر آن‌که فرصت دارد با سرعت از دست می رود، دولت‌های ما این امکان را داشتند که اروپا را در روندی سریع برای کربن زدایی کامل، رهبری کنند؛ ولی خرابش کردند.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت،‌ اگرچه نسخه ساده شده نهایی نتوانست دولت‌های مخالف را با خود همراه کند اما افزایش تعداد دولت‌های عضو در حمایت از هدف ۲۰۵۰ در هفته‌های اخیر و حمایت ۲۵ کشور از آن، نشانگر افزایش چشم‌گیری نسبت به هشت کشوری است که در ماه مارچ از این هدف حمایت می‌کردند.

در پی اعتراضات گسترده از جمله اعتراضات مدارس در سراسر قاره اروپا و اقدامات گروه «شورش علیه انقراض» در ماه‌های اخیر، تغییرات آب و هوایی در صدر دستور کارهای سیاسی در اروپا قرار گرفته است. احزاب سبز نیز در ماه مه در انتخابات اروپا دستاوردهای قابل توجهی کسب کرده‌اند.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

آیا تغییرات آب و هوایی  در جمعیت موش های صحرایی تاثیر گذار است؟

میزان گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۵۰ به صفر می رسد؟

رویکرد سودآور برای از بین بردن متان جو

بریتانیا رکورد دو هفته بدون زغال سنگ را زد

نخستین هفته بدون زغال سنگ در انگلیس

https://zistonline.com/vdch6zn6.23nzvdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما