تاریخ انتشار :سه شنبه ۴ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 81103
لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان با تغییر نام به لایحه حمایت قضایی و بیمه‌ای مأموران یگان حفاظت دستگاه‌های اجرایی امروز در صحن علنی مجلس تصویب شد. مأموران یگان حفاظت دستگاه‌های اجرایی از جمله محیط زیست و منابع طبیعی از پوشش بیمه‌ای برخوردار شده و مشخصاً سازمان محیط زیست و منابع طبیعی موظف به پرداخت هزینه درمان و جبران صدمات و خسارات به همیاران طبیعت و محافظان افتخاری و داوطلبان مردمی شد. بر اساس قانون دادسراها و دادگاه‌ها مکلفند پرونده‌های موضوع محیط بانان را خارج از نوبت رسیدگی کنند.
تصویب لایحه حمایت قضایی و بیمه‌ای از محیط بانان در مجلس و راه اندازی شعبه مستقل برای پرونده‌های آنها
به گزارش زیست آنلاین، در حالی امروز لایحه حمایت از محیط بانان و جنگلبانان پس از گذشت بیش از دو سال از زمان ارایه به مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که مدیرکل حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست از افزایش حمایت‌های قضایی و بیمه‌ای از این گروه‌ها در پی تصویب این لایحه خبر داد.

معصومه حسین‌پور، با بیان اینکه لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان با تغییر نام به لایحه حمایت قضایی و بیمه‌ای مأموران یگان حفاظت دستگاه‌های اجرایی امروز در صحن علنی مجلس تصویب شد، اظهارکرد: امیدواریم شورای نگهبان هم آن را تایید کند.

وی ادامه داد: این لایحه بیشتر بر حمایت قضایی از محیط‌بانان و بیمه‌ای تاکید دارد. بر اساس آن دستگاه‌های اجرایی مکلف می‌شوند که ماموران خود را مطابق آیین‌نامه در قبال انجام وظایف و ماموریت‌های محوله حمایت و در قبال مسائلی مثل شهادت، بیماری‌های صعب‌العلاج، نقص عضو و از کارافتادگی بر اثر وقوع حوادث حین ماموریت‌ها بیمه کنند.

مدیر کل حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در صورت تایید این لایحه از سوی شورای نگهبان هزینه‌های درمانی و جبران صدمات به محافظان افتخاری و همیاران محیط زیست پرداخت می‌شود.

لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان هشتم اسفندماه ۱۳۹۵ در هیات وزیران به تصویب رسید و در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ از سوی دولت روحانی راهی مجلس شورای اسلامی شد و بعد از دو سال انتظار امروز (سوم تیرماه ۱۳۹۸) به تصویب رسید و برای تایید به شورای نگهیان ارسال می‌شود.

با توجه به وقفه در بررسی و تصویب لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان، مطالبه اصلی آن است که مراحل قانونی برای نهایی شدن این قانون طی شود تا بخشی از مشکلات قضایی و بیمه‌ای سربازان محیط زیست حل و فصل شود.

تصویب لایحه حمایت قضایی و بیمه ای از محیط بانان
محیط‌بانان، جنگل‌بانان و ماموران یگان حفاظت بیمه می‌شوندمأموران یگان حفاظت دستگاه‌های اجرایی از جمله محیط زیست و منابع طبیعی از پوشش بیمه‌ای برخوردار شده و مشخصاً سازمان محیط زیست و منابع طبیعی موظف به پرداخت هزینه درمان و جبران صدمات و خسارات به همیاران طبیعت و محافظان افتخاری و داوطلبان مردمی شد.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی دوشنبه کلیات لایحه حمایت قضائی و بیمه‌ای از مأموران یگان حفاظت دستگاه‌های اجرایی را با ۱۶۰ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر در مجلس تصویب کردند.

ماده ۱: طبق این ماده، لایحه مأموران یگان حفاظت دستگاه‌های اجرایی از جمله محیط زیست و منابع طبیعی که در چارچوب دستورالعمل تشکیل یگان‌های حفاظت در دستگاه‌های اجرایی، تسلیح و ضابط خاص قضائی محسوب می‌شود از حیث تکالیف، وظایف و مسئولیت‌های کیفری و مدنی ناشی از به کارگیری سلاح در انجام وظایف و مأموریت‌های سازمانی خود، مشمول قانون به کارگیری سلاح، توسط نیروهای مسلح در موارد ضروری مصوب ۱۸ /۱۰/ ۱۳۷۳ می‌باشند. دستگاه‌های اجرایی مربوطه نیز از حیث تکالیف خود در قبال مأموران مزبور از جمله پرداخت دیه و جبران خسارت در موارد مقرر مشمول قانون مذکور می‌باشد.

تبصره - دادسراها و دادگاه‌ها مکلف پرونده‌های موضوع این ماده را خارج از نوبت رسیدگی کنند. این شامل دادسراها و دادگاه‌های نظامی می‌شود.

ماده ۲: دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط مکلفند مأموران یگان حفاظت دستگاه مربوطه خود اعم از کارکنان ثابت و پیمانی و قراردادی را در راستای انجام وظایف و مأموریت‌های خود در قبال شهادت، فوت، بیماری صعب العلاج، نقص عضو از کار افتادگی و حوادث بر اساس مقررات این قانون به آئین نامه اجرایی آن بیمه کنند.

تبصره‌ی یک- در مواردی که دستگاه‌های اجرایی بر اساس قوانین و حسب مورد برای انجام مأموریت‌های سازمانی از افرادی غیر از مأموران یگان حفاظت استفاده می‌کنند مانند مأموران اجرایی محیط زیست و منابع طبیعی، دستگاه مربوطه موظف است نسبت به پوشش بیمه‌ای این دسته از افراد مطابق این ماده اقدام کند.

تبصره ۲ - سازمان محیط زیست و منابع طبیعی موظف به پرداخت هزینه‌های درمانی، جبران صدمات و خسارات وارده و همیاران طبیعت و محافظان افتخاری و داوطلبان مردمی در اقداماتی مرتبط با پیشگیری و اتبای حریق جنگل‌ها و مراتع کشور می‌باشند.

ماده ۳ : آئین نامه اجرایی این قانون مشتتمل بر نحوه تأمین و پرداخت وجوه موضوع مواد ۱۳ و ۱۴ قانون به کار گیری سلاح توسط نیروهای مسلح در مواردت ضروری مصوب ۱۸ /۱/ ۱۳۷۳ به مشمولان این قانون و همچنین چگونگی پوشش بیمه‌ای آنها ظرف مدت شش ماه از تصویب این قانون توسط وزارت دادگستری با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح و حسب مورد با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط از جمله سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

ماده ۴: سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است همه ساله اعتبارات مورد نیاز اجرای این قانون را به پیشنهاد دستگاه‌های ارایی دارای یگان حفاظت در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی کند.

به گزارش ایسنا، دولت این لایحه را با نام لایحه حمایت از محیط بانان و جنگل‌بانان به مجلس ارائه کرده بود که بعد از بررسی در کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس نام آن به لایحه حمایت قضائی و بیمه‌ای از مأموران یگان حفاظت دستگاه‌های اجرایی تغییر کرد که قاضی پور نماینده ارومیه خواستار تغییر مجدد نام این لایحه شد.

رئیس مجلس در این باره توضیح داد که نمی‌توان نام لایحه را تغییر داد چون کمیسیون حقوقی این لایحه را به صورت عام کرده و مواد آن همه شامل مأموران یگان حفاظت دستگاه‌های اجرایی از جمله محیط زیست و منابع طبیعی و محیط بانان و جنگل بانان می‌شود.

راه‌اندازی شعبه مستقل در دادسراها برای پرونده‌های محیط‌بانانراه‌اندازی شعبه مستقل در دادسراها برای پرونده‌های محیط‌بانانبه دنبال تصویب لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور گفت: بر اساس قانون دادسراهای نظامی و عمومی کشور باید شعبه‌ای مستقل برای رسیدگی خارج از نوبت به پرونده‌های محیط‌بانان دایر کنند.

روز گذشته (۳ تیرماه) لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان در صحن علنی مجلس با حضور عیسی کلانتری - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون پارلمانی سازمان حفاظت محیط زیست و فرمانده یگان محیط زیست کشور مورد بررسی قرار گرفت و ضمن تغییر نام به لایحه حمایت قضایی و بیمه‌ای مأموران یگان حفاظت دستگاه‌های اجرایی به تصویب رسید.

سرهنگ جمشید محبت‌خانی - فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور- در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان چهار ماده داشت که خوشبختانه همه مواد آن با رأی قاطع مورد تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه محور اصلی لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان حمایت‌های بیمه و قضایی است، گفت: لایحه تصویب شده سازمان حفاظت محیط زیست را مکلف می‌کند که محیط‌بانان و خانواده‌هایشان را بیمه کند، همچنین محیط‌بانان به علت شهادت، جانبازی، بیماری‌های صعب‌العلاج مورد حمایت قرار می‌گیرند.

فرمانده یگان محیط زیست کشور ادامه داد: یکی از مواد لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان در مورد حمایت‌های درمانی کارکنان خارج از یگان محیط زیست است که در مواقع ضروری به دلیل کمبود نیروی محیط‌بان، در منطقه حاضر می‌شوند و به محیط‌بانان کمک می‌کنند. این گروه‌ها گاهی حین عملیات دچار حادثه می‌شوند. سازمان محیط زیست مکلف است در صورت بروز حادثه از این گروه‌ها حمایت کند.

محبت‌خانی همچنین با اشاره به تصویب ماده مربوط به حمایت از همیاران محیط زیست در جریان لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان گفت: همواره شاهدیم در برخی عملیات از جمله اطفای حریق، همیاران محیط‌بان و همیار جنگل‌بان وارد میدان می‌شوند و گاه دچار حوادثی مثل سوختگی می‌شوند. مکلف شده است که این گروه‌ها در صورت زخمی شدن مورد حمایت قرار بگیرند و هزینه‌های درمانی آن‌ها پرداخت شود.

وی تاکید کرد: بر اساس قانون حمایت از محیط‌بانان و جنگلبانان، دادسراهای عمومی و نظامی مکلف شدند که شعبه‌ای مستقل برای رسیدگی خارج از نوبت به پرونده محیط‌بانان داشته باشند.

فرمانده یگان محیط زیست کشور در پایان گفت: سازمان برنامه و بدوجه مکلف شده است که به یگان دستگاه‌های اجرایی از جمله یگان محیط زیست بودجه‌ای برای اجرای تکالیف جدید و پوشش بیمه‌ای محیط‌بانان و جنگل‌بانان اختصاص دهد. در این صورت مشکل ردیف بودجه مستقل یگان محیط زیست و منابع طبیعی حل می‌شود.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

کاهش هزینه های حفاظت از طبیعت با حمایت از محیط بانان

لایحه حمایت قضایی از محیط بانان

امیدواریم طرح حمایت از محیط بانان تصویب شود

https://zistonline.com/vdcc1sq4.2bqsx8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما