تاریخ انتشار :يکشنبه ۲ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 81094
مدیر عامل موسسه تخصصی مطالعات پلنگ آسیایی، از به روزرسانی پرتال تخصصی پلنگ ایرانی و افزایش امکانات این پرتال برای کاربران خبر داد. همچنین، رئیس اداره محیط زیست اندیکا از تحویل دو قلاده توله خرس به اداره محیط زیست شهرستان و رییس اداره حفاظت محیط زیست اشنویه از تحویل یک راس بزغاله وحشی توسط دوستداران حیات وحش و محیط زیست به این اداره خبر دادند.
به روزرسانی پرتال تخصصی پلنگ ایرانی و تحویل ۲ قلاده توله خرس قهوه ای و یک بزغاله وحشی به محیط زیست
به گزارش زیست آنلاین، آرزو صانعی، مدیر عامل مؤسسه تخصصی مطالعات پلنگ آسیایی، اعلام کرد: پرتال تخصصی پلنگ ایرانی که در سال ۱۳۹۱ با هدف اصلی ثبت مشاهدات و تجربیات محققان، افراد مطلع، کارشناسان و علاقمندان در ارتباط با پلنگ ایرانی توسط این مؤسسه و با حمایت برنامۀ کمک‌های کوچک تسهیلات محیط زیست جهانی برنامۀ عمران سازمان ملل متحد تأسیس شده بود، اخیراً بر اساس مفاد برنامۀ ملی عملیاتی حفاظت و مدیریت پلنگ در ایران به روز رسانی شده است.

وی افزود: این پرتال که تنها سامانه جامع ثبت اطلاعات مربوط به پلنگ در کشور می‌باشد، تا کنون بیش از ۱۶۰۰ نفر از مشاغل مختلف و متنوع در آن به صورت داوطلبانه ثبت نام کرده‌اند که این موضوع ظرفیت قابل توجهی را برای اجرای امور مشارکتی در خصوص مباحث تحقیقاتی و حفاظتی مربوط به این گونه ایجاد کرده است.

صانعی با اشاره به اینکه، پیشتر نیز قریب به ۶۰۰ نفر از اعضای این پرتال طی سری اول و دوم کارگاه‌های آموزشی مهارتی منطقه‌ای پلنگ ایرانی آموزش‌هایی را در ارتباط با مباحث تخصصی دریافت کرده‌اند، ادامه داد: بهره مندی از ظرفیت‌های این پرتال، یکی از موضوعات لحاظ شده در برنامه ملی عملیاتی پلنگ ایرانی است که در سال ۱۳۹۴ توسط سازمان حفاظت محیط زیست برای اجرا ابلاغ شده است.

وی افزود: بر این اساس، به روزرسانی این سامانه از زمستان سال گذشته در جریان بوده است و امکانات جدیدی به آن افزوده شده است.

صانعی اعلام کرد: از ویژگی‌های کنونی پرتال می‌توان به امکان طبقه بندی مخاطبین در گروه‌های مختلف بر اساس زمینه‌های فعالیت تخصصی، میزان آشنایی با مباحث گونه محور و توانمندیها و شرایط کاربران در اثرگذاری بر موضوعات حفاظتی و تحقیقاتی، همچنین امکان بحث و تبادل نظر در گروه‌ها، دریافت شیوه نامه‌ها و مطالب تخصصی متناسب با هر گروه، ثبت اطلاعات و مشاهدات، امکان ارزیابی نحوه اجرا و عملکرد برنامه‌های بیمه‌ای مربوط به پرداخت خسارات دام، امکان استفاده از اپلیکیشن پرتال برای سهولت در ثبت اطلاعات گونه محور، همچنین فروشگاه محصولات فرهنگی موسسه و محصولات صنایع دستی بومی که با هدف اشتغال زایی بر اساس شیوه‌های معیشتی محلی و همسو با اهداف حفاظتی تهیه می‌شود، اشاره کرد.

مدیر عامل مؤسسه تخصصی مطالعات پلنگ آسیایی ادامه داد: این موسسه پس از این توجه ویژه ای به ارائه آموزش‌ها و اطلاعات تخصصی به کاربران این پرتال و اجرای اقدامات مشارکتی در راستای امور حفاظتی، تحقیقاتی و پایش مربوط به پلنگ ایرانی در چارچوب برنامۀ ملی عملیاتی حفاظت و مدیریت پلنگ در ایران خواهد داشت.

صانعی افزود: اگرچه طیف وسیعی از افرادی که در پرتال ثبت نام می‌کنند در گروه‌های مربوطه پذیرفته می‌شوند، افراد کاملاً غیر مرتبط با موضوعات گونه محور نیز به سایر صفحات این موسسه جهت دریافت اخبار و خبرنامه‌ها راهنمایی می‌شوند. همچنین علاوه بر اینکه پیش از این از اطلاعات ثبت شده در پرتال تخصصی پلنگ ایرانی به عنوان داده‌های مکمل برای موضوعات مطالعاتی مانند بررسی دوره‌ای حداقل میزان تلفات پلنگ و علل تلفات، استفاده شده است، در پرتال به روزرسانی شده کنونی، موضوعات متنوع‌تری با هدف مطالعه، پایش و همچنین ارزیابی عملکرد برخی برنامه‌های حفاظتی موضوعی نیز در نظر گرفته شده است.

وی در پایان گفت: ظرفیت‌های کنونی این پرتال و اجرای موفق طراحی مبتکرانه آن، که در حوزه حیات وحش و در موسسه تخصصی مطالعات پلنگ آسیایی انجام شده بود، حاصل ماه‌ها تلاش بی وقفه و همراهی متخصصان ایرانی در گروه IT دست اندرکار و پشتیبانی مداوم مدیریت گروه سایت و پرتال‌ها در این موسسه از سال ۱۳۹۱ تا کنون است.

صانعی ادامه داد افراد مرتبط با موضوع مانند علاقمندان بومی، طبیعت گردان و کوهنوردان مرتبط با زیستگاه‌های پلنگ ایرانی، متخصصان حیات وحش و یا رشته‌های مرتبط، کلیه افراد اجرایی در سازمان حفاظت محیط زیست و ادارات تابعه، کلیه معلمان و محصلان در مقاطع مختلف تحصیلی پیش از دیپلم و همچنین سایر علاقمندان می‌توانند در صورت تمایل از طریق آدرس www.Persian-leopard.com در پرتال تخصصی پلنگ ایرانی ثبت نام کنند.

تحویل 2 قلاده توله خرس قهوه ای به اداره محیط زیست اندیکاتحویل ۲ قلاده توله خرس قهوه ای به اداره محیط زیست اندیکارئیس اداره محیط زیست اندیکا از تحویل دو قلاده توله خرس به اداره محیط زیست شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی یوسفی قندعلی گفت: توله خرس ها در محل مناسب نگهداری می شوند تا آمادگی لازم برای رها سازی در طبیعت را به دست آورند.

وی توضیح داد: طی گزارش دوستداران حیات وحش منطقه تازه شهرستان اندیکا مبنی بر زنده گیری دو قلاده توله خرس سرگردان در آن محل بعد از حضور رئیس اداره حفاظت محیط زیست اندیکا در محل و بررسی و تحقیقات صورت گرفته با توجه به شیر خوار بودن آنها، احتمال مرگ مادر و نداشتن توان حفظ و بقا در طبیعت برای نگهداری و پرورش در فضای مناسب از قبل تعبیه شده، انتقال داده شدند.

یوسفی بیان کرد: خرس قهوه‌ای در حالت عادی در شب فعالیت می‌کند. در تابستان بیش از ۱۸۰ کیلوگرم چربی ذخیره می‌کند که او را قادر می‌سازد در طول زمستان که خیلی سست می‌شود مقاومت کند. با این حال آن‌ها زمستان‌خواب نیستند و به آسانی بیدار می‌شوند.

رئیس اداره محیط زیست اندیکا گفت: هم نر و هم ماده این حیوان در زمستان در غار یا لانه به سر می‌برند. خرس قهوه‌ای بسیار گوشه‌گیر است، با این حال ممکن است آن‌ها در تعداد زیادی به دور منبع غذایی بزرگ، در کنار هم جمع شوند و یک سلسله مراتب اجتماعی را بر پایه سن و اندازه‌شان تشکیل دهند.

دوستدار حیات وحش یک بزغاله وحشی به محیط زیست اشنویه تحویل داددوستدار حیات وحش یک بزغاله وحشی به محیط زیست اشنویه تحویل دادرییس اداره حفاظت محیط زیست اشنویه گفت: یک راس بزغاله وحشی توسط دوستداران حیات وحش و محیط زیست به این اداره تحویل داده شد.

فاروق سلیمانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این بزغاله کوهی در مرز ایران و عراق و در منطقه «مندان و میرآباد» توسط دوستداران محیط زیست این شهرستان پیدا شده بود.

وی با قدردانی از این اقدام دوستداران محیط زیست این شهرستان افزود: این افراد این بزغاله را به مدت ۱۰ روز نگهداری و تیمار کرده بودند و پس از اطمینان از سالم بودن این حیوان، آن را به اداره محیط زیست تحویل دادند.

وی ادامه داد: بلافاصله تیم دامپزشکی و کارشناسان حیات وحش در اداره حضور یافتند و پس از اطمینان از سلامت این بزغاله وحشی، وی را به اداره کل حفاظت محیط زیست استان تحویل دادند.

سلیمانی گفت: این نوع بزغاله وحشی در ارتفاعات و کوهستان‌های سخت گذر این شهرستان و در زیستگاه‌های خاصی زندگی می‌کند و نیازمند حمایت و حفاظت است.

امسال دوستداران طبیعت در این شهرستان چند قطعه پرنده کمیاب را نیز برای بازگرداندن به طبیعت به این اداره تحویل داده‌اند.

اشنویه با داشتن کوهستان‌های مرتفع و مراتع ییلاقی یکی از زیستگاه‌های انواع پرندگان و حیات وحش در جنوب آذربایجان غربی به شمار می‌رود.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

نصب تابلوهای هشدار دهنده مسیر تردد یوز آسیایی در سمنان/ ‌نجات جوجه فلامینگوها در دریاچه بختگان/ پرسه خرس قطبی گرسنه در سیبری

اجرایی شدن برنامه حفاظت از پلنگ در ایران و بوشهر به عنوان مرکز آموزش برنامه های آن

از نزدیک شدن به زیستگاه حیات وحش خودداری کنید!

افزایش فلامینگوهای دریاچه ارومیه و خطر انقراض حیوانات عظیم الجثه تا یک قرن دیگر

تنوع زیستی ضامن سلامتی بشر

https://zistonline.com/vdcbagbw.rhb89piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما