تاریخ انتشار :پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 81072
نصب چهار عدد تابلو هشدار دهنده محل تردد یوز پلنگ آسیای در راه‌های مواصلاتی استان با رویکرد پیشگیری از تصادفات این گونه در دستور کارقرار گرفت./ تلاش برای نجات جوجه‌های فلامینگو در بخش شرقی تالاب بختگان با همکاری محیطبانان و جوامع محلی ادامه دارد./ یک خرس قطبی گرسنه، صدها کیلومتر دورتر از زیستگاه طبیعی خود در قطب شمال، خسته و آواره در شهر اصلی صنعتی روسیه، "نوریلسک" واقع در شمال سیبری مشاهده شده است.
نصب تابلوهای هشدار دهنده مسیر تردد یوز آسیایی در سمنان/ ‌نجات جوجه فلامینگوها در دریاچه بختگان/ پرسه خرس قطبی گرسنه در سیبری
به گزارش زیست آنلاین، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: نصب چهار عدد تابلو هشدار دهنده محل تردد یوز پلنگ آسیای در راه‌های مواصلاتی استان با رویکرد پیشگیری از تصادفات این گونه در دستور کارقرار گرفت.

امیر عبدوس، ضمن اشاره به نصب تابلوهای بزرگ هشدار عبور حیوانات وحشی و نادر در راه‌های مواصلاتی استان سمنان، تاکید کرد: چهار عدد تابلو هشدار دهنده برای پیشگیری تصادفات جاده‌ای یوزپلنگ در محور میاندشت-عباس آباد یکی از محورهای اصلی و پرتردد کشور و جاده ترانزیتی و مواصلاتی تهران- مشهد در شهرستان میامی که مسیر تردد یوزها محسوب می‌شود، نصب شد.

وی افزود: در سال‌های اخیر محور میاندشت عباس آباد که کریدور ارتباطی و مهاجرت حیات وحش بین زیستگاه‌های توران شاهرود، خوش ییلاق و میاندشت است، به علت چهار باند شدن و فراهم شدن امکان افزایش سرعت خودروها به قتلگاه گونه‌های نادر کشورمان همچون یوزپلنگ تبدیل شده لذا به سبب افزایش تصادفات جاده‌ای و مرگ و میر حیات وحش خصوصاً گونه در معرض انقراض یوزپلنگ ایرانی در این محل تابلو نصب شد.

نصب چهار عدد تابلو هشدار دهنده محل تردد یوز پلنگایمن‌سازی محور میاندشتمدیرکل محیط زیست استان سمنان، در گفتگو با خبرنگار مهر  گفت: هفت قلاده یوزپلنگ محور میان دشت طی سال های٨٩ تا ٩٧ تلف شده اند که آمار بالایی به نسبت کل جمعیت این گونه نادر در معرض انقراض است لذا این امر ضرورت اجرای طرح ایمن سازی این کریدور، برای حفظ باقیمانده‌های تنوع زیستی کشورمان را نشان می‌دهد.

عبدوس بیان کرد: طرح ایمن سازی محور میان دشت در کنار نصب تابلو شاهد اجرای فنس کشی دو سوی جاده در چهار هزار متر مسیر خواهد بود که با اعتبارات ملی معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور هم اکنون این امر آغاز شده است.

وی با بیان اینکه پیشنهاد کاهش سرعت در طول ۳۰ کیلومتر از این مسیر به کمیسیون ایمنی راه‌های استان سمنان برای دریافت مجوز لازم توسط پلیس راهنمایی و رانندگی، از جمله اقدامات اولیه در راستای حفاظت از حیات وحش در این محور است، تاکید کرد: نصب دوربین‌های کنترل سرعت و نیز نور شب در این محور در زمره دیگر پیشنهادات است.

‌نجات جوجه فلامینگوها در دریاچه بختگانطی روزهای گذشته صدها جوجه فلامینگو در بخش شرقی دریاچه بختگان به علت افت سطوح آب در نمکزارهای این دریاچه گیر افتادند که دوستداران طبیعیت و محیط بانان این روزها عملیات امداد و نجات و انتقال جوجه ها را آغاز کرده اند و این عملیات ادامه دارد.

رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست استان فارس با بیان اینکه تلاش برای نجات جوجه‌های فلامینگو در بخش شرقی تالاب بختگان با همکاری محیطبانان و جوامع محلی ادامه دارد گفت: با توجه به بارندگی‌های اواخر سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ و آبگیری برخی نقاط در بخش شرقی تالاب بختگان طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت گمان می‌رفت جمعیت فلامینگوی جوجه آور در تالاب بختگان لانه سازی و جوجه آوری کنندکه با توجه به پیش بینی‌ها، پایش تالاب به صورت مستمر توسط نیروهای اجرایی واحدهای محیط زیست حاشیه تالاب و با کمک جوامع بومی منطقه انجام شد.

نجات جوجه فلامینگوها در دریاچه بختگان

لیلا جولایی چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: با افزایش دمای هوا و خشک شدن بخش‌های آبگیری شده تالاب، کلنی جوجه‌ها به سمت غرب تالاب و تعدادی نیز به مزارع حاشیه تالاب مهاجرت کردند.

وی افزود: به منظور مدیریت وضعیت بحرانی با همکاری دوستداران طبیعت و محیط بانان عملیات امداد و نجات جوجه‌های فلامینگو در چند مرحله انجام شد، در مرحله اول تعدادی از جوجه‌ها که به مزارع و روستاها پناه آورده بودند زنده گیری شدند و به نزدیکترین آبگیر منتقل شدند و پس از آن در محل تجمع اولیه کلنی ها اقدام به حفر کانال شد تا با بالا آمدن سطح آب زیستگاه موقتی شکل گیرد.

جولایی ادامه داد: همچنین کلنی هایی که با هدایت والدین در تالاب در حال حرکت هستند، زیر نظر کارشناسان و محیط بانان قرار گرفتند و به صورت مستمر پایش می‌شوند تا در صورت ضرورت عملیات انتقال انجام پذیرد.

رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست استان فارس اضافه کرد: پایش تالاب بختگان و رصد فلامینگوهای نابالغ تا اواسط شهریور ماه ادامه خواهد داشت و تلاش کارشناسان محیط زیست فارس این است که تلفات احتمالی پرندگان نابالغ را به حداقل برسد.

تالاب بختگان یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های آبی کشور است و از مهم‌ترین زیستگاه‌های جوجه آوری گونه فلامینگو است که در سال‌های اخیر به دلایل مختلفی از جمله خشکسالی و بهره برداری بی رویه از منابع آب زیرزمینی خشک شده است و از رودخانه کر که منبع اصلی تأمین آب آن است هیچ گونه ورودی دریافت نمی‌کند.

تخصیص حق آبه بختگان یکی از راهکارهای اصلی برای حفاظت و احیا این تالاب است.

این تالاب در شرق فارس واقع شده است.

خرس قطبی در منطقه سیبریپرسه خرس قطبی گرسنه در منطقه مسکونی سیبرییک خرس قطبی گرسنه، صدها کیلومتر دورتر از زیستگاه طبیعی خود در قطب شمال، خسته و آواره در شهر اصلی صنعتی روسیه، "نوریلسک" واقع در شمال سیبری مشاهده شده است.

این خرس قطبی ماده با ظاهری ضعیف و بیمار روز سه‌شنبه، در حالی در حومه شهر "نوریلسک" سیبری دیده شد که با حالتی محزون و پاهایی گِلی دراز کشیده و هر از چند گاهی در جست‌وجوی غذا اطراف را بو می‌کشیده است.

طبق گفته‌های مقامات زیست محیطی محلی "نوریلسک"، این نخستین خرس قطبی است که در بیش از ۴۰ سال اخیر در شهر دیده است.

این خرس هم‌چنان تحت نظر مقامات پلیس و نیروهای اضطراری برای حصول اطمینان از امنیت آن و ساکنان منطقه در اطراف یک کارخانه پرسه می‌زند.

خرس ماده ابتدا در عصر روز یک‌شنبه در یک منطقه صنعتی در شمال شرق مرکز نوریسک مشاهده شده بود.

یک تیم از متخصصان روز چهارشنبه قرار بود برای بررسی وضعیت این حیوان و تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت آن اعزام شوند.

یک متخصص محلی حیات وحش اظهار کرده که مشخص نیست چه چیزی این خرس را به شهر کشانده است، هر چند بعید است به سادگی گم شده باشد. او هم‌چنین گفته که چشم‌های این خرس قطبی خیس بوده و ممکن است به دلیل مشکلات بینایی نتواند به خوبی ببیند.

ساکنان محلی شهر "نوریلسک" که به دلیل تولید نیکل شهرت دارد، برای عکس‌برداری از این خرس از خانه‌های خود خارج شده بودند که پلیس از نزدیک شدنشان به این حیوان ممانعت به عمل آورد.

اخیرا بحران اقلیمی به زیستگاه‌های یخی دریایی که مختص خرس‌های قطبی است آسیب وارد کرده و آن‌ها را برای یافتن غذا روی خشکی‌ها مجبور به پیشروی به زمین‌ها و نزدیک شدن آن‌ها به انسان‌ها کرده است.

به نوشته روزنامه گاردین، همچنین در اوایل سال جاری میلادی (۲۰۱۹) و زمانی که ده‌ها قلاده خرس قطبی گرسنه برای یافتن غذا به مناطق مسکونی دورافتاده شمال روسیه پیشروی کرده و سعی در ورود به خانه‌ها و ساختمان‌های عمومی داشتند، در این مناطق وضعیت اضطراری اعلام شد.

 

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

اجرایی شدن برنامه حفاظت از پلنگ در ایران و بوشهر به عنوان مرکز آموزش برنامه های آن

از نزدیک شدن به زیستگاه حیات وحش خودداری کنید!

افزایش فلامینگوهای دریاچه ارومیه و خطر انقراض حیوانات عظیم الجثه تا یک قرن دیگر

تنوع زیستی ضامن سلامتی بشر

  https://zistonline.com/vdchivn6.23nzqdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما