تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۶:۰۰
کد مطلب : 81038
سرو ابرکوه جاذبه‌ای منحصر به فرد است که در طول عمر خود شاهد حوادث تلخ و شیرین تاریخی زیادی بوده و گویی در نخستین لحظه با بیننده زبان به سخن می‌گشاید و حکایت عمر طولانی خود را همراه با ترنم مرغانی که در شاخسار پرپیچ و خمش لانه نهاده‌اند، بازگو می‌کند. با توجه به مشاهده شپشک آرد آلود بر روی یکی از شاخه های این اثر طبیعی - ملی طرح بیولوژیک برای پیشگیری از شیوع این آفت، توسط محیط زیست یزد انجام شد.
اجرای طرح بیولوژیک علیه آفت شپشک در سرو ۴۵۰۰ ساله ابرکوه
به گزارش زیست آنلاین، سرپرست اداره حفاظت از محیط زیست ابرکوه می گوید: برای مبارزه بیولوژیک با آفت شپشک « آردآلود» و نیز حفظ درخت سرو ۴۵۰۰ ساله این شهرستان از وجود حشره، یک هزار عدد کفشدوزک « کریپتو» Cryptolaemus montrouzieri در محیط این گونه نادر گیاهی جهان در منطقه رهاسازی شد.

حسن تیموری افزود: این طرح توسط کارشناسان و متخصصان اداره کل محیط زیست استان یزد اجرا شد.

وی اظهار کرد: با توجه به مشاهده شپشک آرد آلود بر روی یکی از شاخه های این اثر طبیعی - ملی این طرح برای پیشگیری از شیوع آفت انجام شد.

وی ادامه داد: کفشدوزک، شپشک خوار و دشمن طبیعی شپشک آرد آلود است و با تغذیه از شپشک جمعیت این آفت را کنترل خواهد کرد.

پیشتر فرماندار ابرکوه به ایرنا گفته بود: یکی از آثار موجود زنده جهان درخت سرو ۴۵۰۰ ساله است و این درخت به دلیل قدمت آن، قابلیت ثبت جهانی را دارد.

محمد کاظمی نسب افزود: این گونه گیاهی یکی از نمادهای آثار طبیعی جهان است و گردشگران داخلی و خارجی علاوه بر بازدید دیگر آثار تاریخی از این آثر طبیعی بازدید می کنند.

وی با تأکید بر ثبت جهانی سرو این شهرستان اظهار کرد: چاپ تصاویری از آن روی اسکناس یا لباس گروه‌های ورزشی ضروری است.

به گزارش ایرنا، یکی از ۱۴۳ اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی شهرستان ابرکوه که در فهرست میراث ملی نیز ثبت شده، سرو یادشده است که به دلیل قدمت و اهمیت این اثر، ثبت جهانی آن ضروری به نظر می‌رسد.

این‌گونه گیاهی که یکی از قدیمی ترین موجود زنده جهان محسوب می‌شود، با گذشت ۴۵ قرن همچنان شاداب و سرسبز است و در عرصه بیابانی استان یزد، مقاوم و استوار ایستاده و جهانیان را شگفت‌زده کرده است.

سرو ابرکوه از مهمترین جاذبه‌های طبیعی ایران و استان یزد است و در طول سال به خصوص در تعطیلات نوروزی و تابستان مسافران و گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور از این جاذبه طبیعی دیدن می‌کنند.

«الکساندر روی» دانشمند روسی عمر این درخت را چهار تا چهار هزار و ۵۰۰ سال تخمین زده است.

قدیمی ترین درخت جهان

سرو ابرکوه جاذبه‌ای منحصر به فرد است که در طول عمر خود شاهد حوادث تلخ و شیرین تاریخی زیادی بوده و گویی در نخستین لحظه با بیننده زبان به سخن می‌گشاید و حکایت عمر طولانی خود را همراه با ترنم مرغانی که در شاخسار پرپیچ و خمش لانه نهاده‌اند، بازگو می‌کند.

حمدالله مستوفی در کتاب نزهت‌القلوب که به سال ۷۴۰ هجری قمری تألیف کرد، درباره این درخت نوشت: در ابرکوه سروی است که شهرتی جهانی دارد، چنانچه سرو کشمیر و بلخ شهرتی داشته، اکنون این از آن بلندتر و بزرگ‌تر است.

برخی مورخین معتقدند نهال این درخت را «یافت» پسر نوح ترس کرد و این درخت از نوع سروهای مدیترانه‌ای است و ارتفاع آن ۲۵ متر و دور تنه آن ۱۱.۵ متر است.

سرو ابرکوه شانزدهم تیرماه ۱۳۸۶ به شماره ۳ و به عنوان سومین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ثبت شد و همچنین به‌عنوان یک اثر طبیعی در سال ۱۳۸۲ در شورای عالی حفاظت محیط زیست ثبت شد.

صادق مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که بهمن‌ماه سال گذشته به ابرکوه سفرکرده بود به ایرنا گفت: درخت سرو ۴۵۰۰ ساله ابرکوه قابلیت ثبت جهانی را دارد و سال ۱۳۹۸ با توجه به ثبت جهانی راه آهن شمال به جنوب کشور در دستور کار است و سرو ابرکوه در موقع خود ثبت جهانی خواهد شد.

وی همچنین در جریان بازدید از سرو کهن‌سال این شهر با تبیین قابلیت‌های ثبت جهانی این جاذبه طبیعی، گفت: برای ثبت جهانی آثار کشورها، سهمیه مشخص‌شده که سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) آن را تعیین می‌کند، اما در عین حال برای ثبت جهانی این درخت تلاش خواهد شد.

مونسان افزود: ثبت این درخت در فهرست آثار جهانی با توجه به قدمت آن علاوه بر مزایایی که برای کشور دارد، زمینه رونق هرچه بیشتر صنعت گردشگری در شهرستان ابرکوه را فراهم می‌کند.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفر ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد و در مسیر جاده اصلی یزد - شیراز قرار دارد و فاصله این شهر تا شیراز ۳۰۰ کیلومتر و تا اصفهان ۲۸۰ کیلومتر است.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

ثبت جهانی سرو ۴۵۰۰ ساله ابرکوه به کجا رسید؟

تلاش برای ثبت جهانی کهنسالترین موجود زنده ایران

مسن‌ترین موجود زنده ایران

ثبت ملی بیش از ۹۰ درخت کهنسال در کشور

پیرترین درختان روی زمین

https://zistonline.com/vdcjoyeo.uqevtzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما