تاریخ انتشار :جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 81018
مدیرکل محیط زیست گیلان، به مناسبت هفته محیط زیست در نشست خبری با اصحاب رسانه در حاشیه تالاب امیر کلایه، گفت: ورود رسوبات به دریای خزر و کاهش تراز آبی این دریا سبب شده، که اکثر تالاب‌های استان گیلان وضعیت مناسبی نداشته باشند.
کاهش ۱.۲متری تراز آب دریای خزر با ورود رسوبات
به گزارش زیست آنلاین، قربانعلی محمدپور با اشاره به وضعیت نامطلوب تالاب های این استان و ضرورت اقدامات لازم برای احیای آنها، گفت: ورود رسوب سبب کاهش ۱.۲ متری تراز آبی دریای خزر شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه احیا، حفظ و ارتقای محیط زیست از اولویت‌های این سازمان برای انجام پروژه‌ها است، افزود: کاهش ۱.۲ متری تراز آبی دریای خزر روی تالاب‌های شمال کشور تاثیرات منفی بسیاری گذاشته است.

محمدپور ضمن به وضعیت تالاب انزلی و عمق رسوبات این تالاب اشاره کرد و گفت: در حال حاضر از ۹ رودخانه استان گیلان رسوبات و آلودگی های ناشی از ورود فاضلاب صنعتی، انسانی و رسوبات ناشی از پسآب کشاورزی وارد این تالاب می شود، که یک فاجعه زیست محیطی محسوب می شود.

قربانعلی محمدپوراجرای طرح بایوجمی خطری برای محیط زیست و جانداران نداردوی احیای تالاب انزلی را یک پروژه ملی عنوان و تصریح کرد: مواد استفاده شده برای پاک‌سازی تالاب انزلی از ماده دی‌اکسید تیتانیوم است که هیچ خطری برای محیط زیست و جانداران این تالاب ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به حاشیه‌های ایجاد شده در زمینه احداث سد لاسک، بیان کرد: ممکن است پروژه سد لاسک همانند هر پروژه دیگری مخاطراتی نیز به همراه داشته باشد، اما این موضوع کاملاً کارشناسی شده و مزایایی چون ایجاد اشتغال در منطقه و کاهش ورود رسوبات به تالاب انزلی را به همراه خواهد داشت.

محمدپور با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست از مهمترین اولویت‌های این سازمان محسوب می شود، اظهار کرد: وقتی طرحی مصوبه دولتی دارد یعنی تمام کارهای کارشناسی آن انجام شده است.

وی در ادامه با اشاره به مسائل مختلفی که درباره انتقال پسماندهای پتروشیمی مطرح شده است، افزود: وقتی انجام یک پروژه مغایرتی با ضوابط قانونی ندارد چرا باید مانع تراشی کنیم این در حالی است که نظارت سازمان محیط زیست در اجرای این پروژه وجود داشته و در صورت بروز هر گونه تخلفی با آنها برخورد قانونی خواهد شد.

محمدپور با بیان اینکه اقدامات خوبی در حوزه تالاب امیر کلایه انجام شده است، اظهار کرد: برای احیای تالاب‌های استان گیلان باید از بودجه‌های اختصاص یافته و اجرای بندهای مختلف شیوه‌نامه ساماندهی تالاب‌ها استفاده کنیم، تا سبب رونق هر چه بیشتر گردشگری در این مناطق شود.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

افزایش نگرانی‌ها نسبت به تالاب انزلی با سدسازی

اعتراض جمعی از فعالان محیط زیست به ساخت سد «لاسک»

 تاوان ظلم به تالاب انزلی را خواهیم داد

 مجوزی برای ساخت سد در بالادست تالاب انزلی صادر نشده است

آسیب‌های ناشی از سد لاسک بر تالاب انزلی

خشکی بیش از ۴۰ درصدی تالاب انزلی

https://zistonline.com/vdch6vn6.23nzzdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما