تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : 80979
زیست آنلاین: با وجود آنکه معادن گینه، درآمدهای مالیاتی زیادی را برای دولت فراهم آورده  و هزاران شغل ایجاد کرده است، آسیب های بسیار زیادی را نیز برای ساکنین گینه به همراه داشته است که مهم ترین و بارز ترین آن؛ آسیب به منابع آبی است که ساکنین برای مصارف خود از آن استفاده می کنند.
تخریب های زیست محیطی معادن گینه
 به گزارش زیست آنلاین، معدن کوارتز گینه، به عنوان یکی از فقیرترین کشورهای جهان، بسیار پررونق شده است، به طوری که از سال ۲۰۱۵، دولت آلفا کاند، رئیس جمهور گینه، این کشور را به یک صادر کننده بزرگ جهانی تبدیل کرده و اکثریت آلومینیوم جهان را  تولید می کند. بوکسیت موجود در گینه اکنون نیز بخش بزرگی از آلومینیوم مورد استفاده در سراسر جهان را در بخش های صنعتی مانند تولیدات ماشین و هواپیما و محصولات مصرفی مانند قوطی های نوشیدنی و قلع تولید می کند. به بیان بهتر می توان گفت، گینه، دارای بزرگترین ذخایر بوکسیت جهان است، با چندین شرکت دیگر که برای شروع صادرات آماده می شوند، ممکن است به زودی بزرگترین تولید کننده جهان شوند.

اما با وجود آنکه رونق بوکسیت گینه، درآمدهای مالیاتی زیادی را برای دولت فراهم می کند، هزاران مشاغل ایجاد کرده است و سود قابل توجهی برای شرکت های استخراج کننده معدن و سهامداران به وجود آوده است؛ اما آسیب های بسیار زیادی را نیز برای ساکنین گینه به همراه داشته است، مهم ترین و بارزترین آن، آسیب به منابع آبی است که ساکنین برای مصارف خود از آن استفاده می کنند، معدن کاری های پی در پی در گینه، دسترسی جوامع به آب برای نوشیدن، شستشو و پخت و پز را به شکل قابل توجهی کاهش می دهد. زنان که عمدتا مسئول تامین آب هستند مجبورند به منظور به دست آوردن آب به مدت طولانی مسافت های بسیار طولانی را طی کنند؛ علاوه بر آن گرد و غبار ایجاد شده کارکنان بهداشتی و مردم را نگران می کند که کاهش کیفیت هوا سلامت و محیط آنها را تهدید می کند.

یکی از معضلات اصلی کشاورزان و ساکنان گینه از دست دادن زمین های کشاورزی و کشت و کار آن ها است، ده ها تن از کشاورزان از ۱۶ روستا که زمین های آن ها  در نزدیکی معادن، بنادر و جاده های معدن واقع شده اند، توضیح دادند که چگونه شرکت های معدنکاری زمین های زراعتی را بدون جبران کافی یا پرداخت های مالی تحت تاثیر فعالیت های خود قرار داده اند؛ آن ها اظهار دارند معادنی که روستاهای آن ها را محاصره کرده اند، به نابودی معیشت آن ها پرداخت اند.

کاهش دسترسی به آب

کاهش دسترسی به آب مطالعات نشان می دهد که معدن بوکسیت تاثیر زیادی بر هیدرولوژی چشم انداز اطراف دارد. شماری از ساکنان به سازمان حقوق بشر گفته اند که به اعتقاد آنها، معادن سطوح و کیفیت آب را در رودخانه ها، جریان ها و چاه های محلی که برای شستن، پخت و پز و نوشیدن، استفاده می شود، کاهش داده است و دسترسی به آب هزاران نفر از مردم را تهدید می کند.

آسیب به منابع طبیعی آب به این معناست که روستاییان برای مدت طولانی مجبور هستند تا آب مورد نیاز و مورد استفاده خود را با تانکر ها بیاورند.

یکی از نمایندگان جامعه محلی گفت: بحث آب، موضوع ساده‌ای نیست، برای مثال  "برخی از روزها آب موجود در مخازن کثیف است." "بنابراین ما باید آب تمیزی که برایمان مانده است را حفظ کنیم و منتظر تحویل و تعویض تانکر بعدی باشیم".

علاوه بر آن، کمبود آب به این معنی است که زنان و دخترانی که عمدتا مسئول دریافت آب هستند، مجبور به راه رفتن فاصله های طولانی تر از حد معمول هستند. یک زن از یک روستا در نزدیکی  بندر کنسرسیوم می گوید که از ساعت ۴ صبح تا ۵ بعد از ظهر برای فراهم کردن آب تمیز در حرکت است و تازه هنگامی که او به آب می رسد، باز هم ممکن است با معادن آلوده ای رو به رو شود.

کیفیت هوا کاهش یافته است

کیفیت هوا کاهش یافته استتعداد زیادی از ساکنان منطقه Boké شرح داده اند که چگونه گرد و غبار تولید شده توسط معدن و حمل و نقل بوکسیت، زندگی آن ها  را مختل کرده است. روستاییان معتقدند که معادن هم اکنون آن ها را در معرض بیماری های تنفسی قرار داده و نگرانی در مورد اثرات بهداشتی درازمدت هم وجود دارد، یک پزشک متخصص درمورد وضعیت معادن گینه می گوید: "هنگامی که زمین ها با گرد و خاک پوشانده شود، حتی اگر بیماری به سرعت نشان داده نشود، قطعا بعدا می تواند ظاهر شود و مشکلاتی به همراه داشته باشد.

پزشکان و کارکنان بهداشتی این منطقه نیز به سازمان حقوق بشر گفتند، عدم وجود داده های نظارت بر کیفیت هوا،  توسط شرکت های استخراج معدن و قابل اعتماد نبودن  آمار سلامت محلی، توجه به شرایط موجود، امکان پذیر نیست.

در حال حاضر، بسیاری از مردم نگران هستند که کاهش کیفیت هوای ناشی از فعالیت های معدنی، منجر به نتایج منفی سلامت و بروز گسترده ای از بیماری ها از جمله بیماری های تنفسی شود. یک کارمند بهداشتی که در روستایی واقع در گینه کار می کند، به تازگی گفته است "من فکر نمی کنم که انسان ها بتوانند با معدن همزیستی کنند." دولت گینه تنها تعداد کمی از اندازه گیری های کیفیت هوا را برای هر شرکت در هر سال انجام می دهد، اما اندازه گیری و پایش های مستمر و آنلاین کیفیت هوا یک نیاز ضروری در این منطقه به شمار می رود و دولت باید نظارت بهتری در این زمینه داشته باشد./ منبع: hrw

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

خسارات معدن کاری و ساخت و سازها به منابع طبیعی و جنگلها

معدن بوکیست آب شرب شاهرود را از بین می برد

 

 

 

https://zistonline.com/vdccooq4.2bqxm8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما