تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 80952
از سال ۱۹۷۲ میلادی تاکنون "پنجم ژوئن" روز جهانی محیط زیست محسوب می‌شود که هر سال یک موضوع مهم زیست‌بومی را شعار محوری خود قرار می‌دهد تا تاکیدی خاص بر نگرانی محیط زیستی در آن دوران باشد.
تاکید بر"شکست آلودگی هوا" در روز جهانی محیط زیست
به گزارش زیست آنلاین، حدود ۱۵۰ کشور در سراسر جهان در فعالیت‌های روز جهانی محیط زیست شرکت دارند.

امسال نیز موضوع روز جهانی محیط زیست در ۲۰۱۹ با شعار "آلودگی هوا را شکست دهید" انتخاب شده که فراخوانی عمومی برای غلبه بر این بحران جهانی است.

بنابر گزارش جدید سازمان ملل متحد، این شعار که از سوی چین به عنوان کشور میزبان برای برگزاری مراسم امسال، انتخاب شده همه ما را دعوت می کند تا به طور جدی به این موضوع بپردازیم که چطور می‌توانیم با اعمال تغییراتی در زندگی روزمره‌مان به کاهش میزان آلودگی هوایی که تولید می‌کنیم و نیز کاهش نقش آن در گرمایش زمین و در نهایت کاهش اثرات آن بر سلامت خودمان کمک کنیم.

این سازمان که پنجم ژوئن را به عنوان این روز برگزیده هشدار می‌دهد که حفاظت از محیط زیستِ انسانی و بهبود شرایط آن موضوع مهمی است و بر سلامت و رفاه جوامع بشری و رشد اقتصادی آنها در سراسر جهان اثرگذار است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در این باره تاکید کرد: وقت آن رسیده که قاطعانه وارد عمل شویم. پیام من به همه دولت‌ها شفاف است: تعیین مالیات بر آلودگی، پایان دادن به یارانه‌های سوخت فسیلی و توقف احداث کارخانه‌های جدید زغال سنگ. ما به اقتصاد سبز نیاز داریم نه اقتصاد خاکستری.

در پیام دبیرکل سازمان ملل به مناسبت این روز همچنین آمده است: آلودگی هوا سالانه دست کم جان هفت میلیون انسان را می گیرد، به رشد کودکان آسیب می زند، به اقتصادها خسارت وارد می کند و در عین حال در بروز شرایط بحرانی اقلیمی در سراسر دنیا موثر است.

همچنین براساس گزارش نشریه "بیزینس استاندارد"، آلودگی هوا چه در بیرون و چه در داخل خانه‌ها قاتل خاموشی است که منجر به مرگ زودهنگام دست کم هفت میلیون نفر در سال می‌شود و ۶۰۰ هزار نفر از این قربانیان را کودکان تشکیل می ‌دهند.

دیوید بوید، استادیار دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا در این باره می‌گوید: بیش از شش میلیارد نفر در جهان که یک سوم آنها را کودکان تشکیل می‌دهند به طور مستمر هوای بسیار آلوده تنفس می‌کنند که زندگی، سلامت و رفاه آنها را به طور جدی به خطر می‌اندازد.

بنابراین گزارش همچنین در هر ساعت ۸۰۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند و بسیاری از آنها سال‌ها پس از تحمل رنج بیماری‌هایی چون سرطان، امراض تنفسی یا بیماری‌های قلبی که مستقیما با استنشاق هوای آلوده در ارتباط هستند، قربانی می‌شوند.

عدم استفاده از آفت کشها و سموم کشاورزی برای حفاظت از حشراتحمایت از تنوع زیستی و زیستگاه‌های طبیعی و حفاظت از حشراتدویچه‌وله نیز در گزارش محیط زیستی خود به مناسبت این روز بر ضرورت حمایت از تنوع زیستی و زیستگاه‌های طبیعی و نیز حفاظت از حشرات تاکید کرده است.

در این گزارش آمده است: سازمان‌های مدافع محیط زیست و نهادهای وابسته به آنها با برنامه‌های متنوع می‌کوشند آگاهی زیست محیطی عموم مردم جهان را ارتقا دهند. فعالیت‌های مخرب انسانی بیش از هر عامل دیگری تنوع زیستی و ثبات و تعادل محیط زیست را در معرض تهدید قرار داده است.

حشرات بیش از نیمی از گونه‌های مختف حیوانات را تشکیل می‌دهند. زمین زیستگاه میلیون‌ها گونه مختلف از حشرات است. بقای این جانواران کوچک در تعادل زندگی ما انسان‌ها و زندگی دیگر جانداران اهمیت بزرگی دارند. برای نمونه آنان به گرده‌افشانی گیاهان، کنترل آفات‌ها، تصفیه آب و باروری زمین کمک می‌کنند. در دهه‌های گذشته از تنوع زیستی حشرات به شکل فاجعه‌باری کاسته شده است.

در این گزارش تاکید شده است: با دقت بیشتر در خرید موادغذایی می‌توانیم به حشرات یاری برسانیم. یک عامل مهم خرید محصولات ارگانیک است. در کشت محصولات ارگانیک کمتر از کودهای سمی و آفت‌کش‌ها استفاده می‌شود و این امر به رشد گیاهان خودرو کمک می‌کند. این گیاهان هم حشرات بسیاری را به خود جذب می‌کنند، هم تضمینی برای امنیت زیستی و غذایی آنها هستند. نکته مهم خرید مواد غذایی از بازارهای محلی و فصلی و کاهش در مصرف گوشت است.

به گزارش ایسنا، امروزه در اکثر نقاط دنیا تقریبا کسی از پیامدهای سوء آلودگی هوا در امان نیست و طبق هشدار سازمان ملل از هر ۱۰ سکنه زمین، ۹ نفر در حال حاضر هوای آلوده تنفس می‌کنند.

با این حال بسیاری از کارشناسان معتقدند راه‌های بسیاری برای مقابله با این معضل جهانی با تغییر در الگوی زندگی روزانه وجود دارد و تک تک ما با جدی گرفتن عواقب این بحران می‌توانیم با مطالعه و پیگیری‌های بیشتر و مستمر تا حد زیادی در کنترل و بهبود شرایط فوق تاثیرگذار باشیم.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

چالشها و موانع تشکیل مدارس طبیعت

با وجود قوانین کاهش آلودگی دستیابی به آسمان پاک به یک رویا تبدیل شده است

کلیدی‌ترین راهکار حفظ محیط زیست مشارکت مردم است

از نگاه یک سازمان جهانی چالش‌های "شهر سالم" چیست؟

نیاز ضروری به آموزش مسائل زیست‌محیطی به دانش آموزان

کاهش آلاینده‌ها و پسماند؛ آسمان آبی، زمین سبز

هشدار سازمان محیط زیست نسبت به بزرگترین خطر قرن بیست و یکم

https://zistonline.com/vdcdxn0j.yt0zk6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما