تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 80949
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: با توجه به فصل زایش گونه های مختلف جانوری، در اثر ورود گردشگران و افراد محلی به بهانه جمع آوری گیاهان خوراکی یا دامداران در برخی از زیستگاه های حساس منطقه، حیات وحش آرامش خود را از دست می دهند و در چنین مواقعی برخی حیوانات تازه متولد شده به علت ناتوانی جسمی از مادر جدا می شوند که دراین شرایط یا تلف می شوند یا افراد سودجو آنها را زنده گیری می کنند.
از نزدیک شدن به زیستگاه حیات وحش خودداری کنید!
به گزارش زیست آنلاین، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به رسیدن فصل زاد و ولد حیات وحش از مردم خواست تا از نزدیک شدن به زیستگاه های جانوری و هر گونه آسیب به حیات وحش خودداری کنند.

فردین حکیمی افزود: اکنون به همت و تلاش دلسوزان و حامیان عرصه محیط زیست و مشارکت جوامع محلی، زیستگاه های حیات وحش استان البرز به ویژه منطقه حفاظت شده البرز جنوبی و منطقه شکارممنوع طالقان از تنوع بالای گونه های جانوری برخوردار است.

وی اظهار داشت: ازگونه های جانوری شاخص در زیستگاه های این مناطق می توان به گونه های کل و بز وحشی، قوچ و میش، خرس قهوه ای، پلنگ، گربه وحشی، کفتار، گراز اشاره کرد.

وی گفت: از بین گونه های شاخص جانوری، کل و بز وحشی به دلیل شرایط زیستگاهی مناسب و اقدامات حفاظتی محیط بانان، دارای جمعیت قابل توجهی در این مناطق است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز ادامه داد: این گونه ارزشمند همچون سایر گونه های جانوری علاوه بر تهدیدات موجود منجمله تخریب زیستگاه ها، شیوع بیماری و تصادفات جاده ای، همواره از سوی افراد ناآگاه و شکارچیان غیر مجاز در تهدید و خطر جدی قرار داشته است.

حکیمی افزود: با توجه به فصل زایش این گونه، در اثر ورود گردشگران و افراد محلی به بهانه جمع آوری گیاهان خوراکی یا دامداران در برخی از زیستگاه های حساس منطقه، حیات وحش آرامش خود را از دست می دهند و در چنین مواقعی برخی از بزغاله های تازه متولد شده به علت ناتوانی جسمی از مادر جدا می شوند که دراین شرایط یا تلف می شوند یا افراد سودجو آنها را زنده گیری می کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز ادامه داد: در صورت کشف و بازپس گیری یا تحویل آنها به محیط زیست، این جانوران بیشتر قابلیت بازگشت به زیستگاه های طبیعی را ندارند و به ناچار می بایست ادامه زندگی خود را در اسارت به سر ببرند.

حکیمی تصریح کرد: حفاظت از حیات وحش نیازمند همراهی و تعامل مردم بویژه جوامع محلی است و باید تلاش کنیم با همکاری نهادهای متولی امور فرهنگی و رسانه‌ها، شهروندان بیش از گذشته به نقش و مسئولیت خطیری که در خصوص حفاظت از تنوع زیستی بر عهده دارند، آشنا شوند.

وی ضمن قدردانی از مسئولیت پذیری شورا و دهیار روستای آغشت استان البرز، اظهار داشت: متاسفانه روز گذشته تعداد ۲ راس بزغاله که توسط افراد سودجو از زیستگاه طبیعی حیات وحش زنده گیری شده بود با حضور به موقع آنها، بزغاله ها توقیف و به اداره حفاظت محیط زیست تحویل داده شد.

این مسئول در پایان با اشاره به اینکه فعالیت های حفاظتی ماموران یگان حفاظت درفصل زایمان گونه‌های ارزشمند به ویژه بز وحشی دو چندان خواهد بود، تاکید کرد که از شهروندان انتظار داریم که در این فصل از سال در صورت مشاهده هرگونه تخلفات زنده گیری حیات وحش و یا گونه های آسیب دیده، موضوع را بلافاصله به ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان کرج یا طالقان اطلاع دهند و یا با شماره تلفن های ۳۵۳۵۳۳۸۵- ۴۴۷۲۳۰۷۳– ۰۲۶ یا شماره چهاررقمی ۱۵۴۰ تماس بگیرند.

به گزارش ایرنا، منطقه حفاظت شده البرز جنوبی حدود ۶۴ هزار هکتار و منطقه شکار ممنوع طالقان ۷۵ هزار هکتار وسعت دارد.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

عوامل تهدیدکننده جمعیت آسیب پذیر گاندوها

سازمان محیط زیست نه مجوز شکار صادر می کند نه مجوز پرورش عقرب

تنوع زیستی ضامن سلامتی بشر

حفاظت از تنوع زیستی با روش های نوین

حفاظت از تنوع زیستی با کمک مردم https://zistonline.com/vdcjhheo.uqeyxzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما