تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 80943
دادستان شهرستان بندرترکمن از اعلام جرم علیه رئیس سازمان محیط زیست کشور در رابطه با طرح گردشگری آشوراده خبر داد. این در حالیست که به دنبال انتشار این خبر مبنی بر احضار مدیر کل دفتر ارزیابی زیست‌محیطی سازمان محیط زیست به دادگاه، این مقام مسئول در سازمان محیط زیست تاکید کرد: هیچ احضاریه‌ای به دست من نرسیده است.
اعلام جرم علیه رئیس سازمان محیط زیست و بی خبری مدیرکل ارزیابی‌ زیست‌محیطی از این شکایت
به گزارش زیست آنلاین و به نقل از قوه قضائیه، علیرضا مزیدی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بندرترکمن از اعلام جرم علیه رئیس سازمان محیط زیست کشور در خصوص طرح گردشگری آشوراده خبر داد و گفت: قرار بود در قالب یک طرح در آشوراده اقداماتی انجام شود و مجوزات از محیط زیست اخذ شده بود و قراردادی نیز میان سازمان محیط زیست کشور و استانداری گلستان انعقاد شده بود تا در قالب آن قرارداد یکسری اقدامات انجام شود و در چند هکتار اقداماتی در خصوص گردشگری صورت گیرد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بندرترکمن خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استاندار گلستان تغییر کرد این طرح متوقف شد، اما در خصوص بخشی از قرارداد مذکور که تخلف صورت گرفته بود دستور توقف از ناحیه دادستانی صادر شد.

وی تصریح کرد: این تخلف که از ناحیه پیمانکار صورت گرفته بود خارج از قرارداد مذکور بوده که دستور توقف صادر شد که در ادامه مجوزات لازم را اخذ کردند، اما عملاً در حال حاضر اقدامی انجام نمی‌شود.

شکایت از طرح گردشگری آشورادهاز ماجرای شکایت و احضار به دادگاه برای آشوراده خبری ندارمبه دنبال انتشار اخباری مبنی بر احضار مدیر کل دفتر ارزیابی زیست‌محیطی سازمان محیط زیست به دادگاه، این مقام مسئول در سازمان محیط زیست تاکید کرد: هیچ احضاریه‌ای به دست من نرسیده است.

هفته پیش خبری از سوی ستاد مردمی نجات آشوراده در اختیار رسانه‌های مختلف قرار گرفت، مبنی بر اینکه به دنبال شکایت این ستاد از مدیر کل ارزیابی زیست‌محیطی سازمان محیط زیست، این مدیر به دادگاه احضار شده است. علیزاده مدیر روابط عمومی سمنا (ستاد مردمی نجات آشوراده) در گفت‌وگویی که با ایسنا داشت، در مورد دلیل این اتفاق این طور عنوان کرد که از سازمان محیط زیست درخواست کرده بودیم که گزارش ارزیابی زیست‌محیطی را در اختیار ما قرار دهد، اما مدیر کل ارزیابی زیست‌محیطی سازمان محیط زیست طی نامه‌ای با محرمانه خواندنش از ارسال این طرح اجتناب کرد .

همزمان با باز نشر این خبر، حمید جلالوندی مدیر کل ارزیابی زیست‌محیطی سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با ایسنا، از احضار به دادگاه اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: من از ماجرای شکایت و احضار به دادگاه خبر ندارم و الان از طریق شما در جریان این خبر قرار گرفتم.

روز گذشته این مقام مسئول در پیگیری مجدد ایسنا، اعلام کرد: که هیچ احضاریه ای به دست او نرسیده است و تاکید کرد حتی برای اطمینان از دفتر حقوقی سازمان محیط زیست هم سئوال کردم تا مطمئن بشوم که آیا احضاریه‌ای در کار هست یا خیر؟

جلالوندی در پاسخ به این پرسش که چرا دفتر شما از ارسال این طرح ارزیابی زیست‌محیطی آشوراده به ستاد مردمی نجات آشوراده اجتناب کرده است، گفت: بعد از مطرح شدن موضوع احضار من به دادگاه، ماجرای درخواست طرح را در ستاد مرکزی و اداره کل محیط زیست استان گلستان پیگیری کردم و متوجه شدم ستاد نجات آشوراده، به منظور دریافت طرح ارزیابی زیست‌محیطی آشوراده، ابتدا به آقای کلانتری رئیس سازمان محیط زیست نامه نوشتند، رئیس سازمان هم این نامه را به استان مربوطه ارجاع داده بود.اداره کل محیط زیست استان گلستان هم درخواست کرده بود که این گروه طی معرفی یک نماینده نسبت به دریافت طرح ارزیابی زیست‌محیطی آشوراده اقدام کند. نماینده ستاد نجات آشوراده این طرح را از استان دریافت و امضا کرده کرده است.

وی با تاکید بر اینکه ستاد نجات آشوراده قبل از ارسال نامه به دفتر ارزیابی زیست‌محیطی سازمان محیط زیست، گزارش ارزیابی زیست‌محیطی را از اداره کل محیط زیست استان دریافت کرده بوده است، گفت: اسناد آن هم موجود است که این گروه نسخه‌ای از گزارش ارزیابی زیست‌محیطی آشوراده را در اختیار داشتند و باز هم از سازمان محیط زیست درخواست ارائه طرح کردند. نمی‌دانم علت چنین کاری چیست اما در خوش‌بینانه‌ترین حالت فکر می کنم که شاید خواستند ببینند دو گزارشی که از اداره کل استان گلستان و ستاد مرکزی می‌گیرند، یکی هست یا نه؟.

مدیر ارزیابی زیست‌محیطی سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه گزارش ارزیابی زیست‌محیطی آشوراده در اختیار کارشناس رسمی دادگستری هم قرار دارد، در این باره تصرح کرد: از سازمان محیط زیست به دلیل موافقت با اجرای طرح آشوراده شکایت کرده است، دادگستری هم برای داوری دراین باره، کارشناس تعیین کرده است، که کلیه اطلاعات مربوط به طرح آشوراده در اختیار کارشناس دادگستری هم هست.

جلالوندی در پاسخ به این پرسش که چرا در نامه به ستاد نجات آشوراده «محرمانه بودن گزارش ارزیابی زیست‌محیطی» را دلیل اجتناب از ارسال گزارش برای این ستاد، مطرح کرده‌اید، گفت: خلاصه گزارش پروژه، شروط مجوز و پاور پوینتی که شامل اصلی‌ترین مسائل (که با استناد به آن مجوز صادر شده است)، روی سایت سازمان محیط زیست قرار می‌گیرد اما بر اساس بخشنامه چند سال قبل دفتر حراست سازمان محیط زیست، به لحاظ قانونی نمی‌توانستیم طرح را در اختیار آنها قرار دهیم. هر چند متوجه شدیم ستاد آشوراده گزارش ارزیابی را از استان دریافت کرده بود.ضمن اینکه ما فقط یک نسخه از گزارش داریم و ممکن است گروه‌های مختلف از جمله دانشجویان، استاتید دانشگاه‌ها و فعالان محیط زیست بخواهند گزارش در اختیار آنها قرار گیرد ولی در این زمینه ما با محدودیت مواجه هستیم.

به گزارش ایسنا، ستاد مردمی نجات آشوراده (سمنا) یک کمپین متشکل از بیش از ۲۰۰ سازمان مردم‌نهاد، فعالان محیط زیست مستقل، اساتید دانشگاه و … است.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

توقف اجرایی شدن طرح آشوراده در صورت مشاهده تخلف آشوراده را پایگاه ملی و بین المللی مطالعات زیست محیطی کنید تجاوز به تالاب میانکاله با احداث جاده طرح گردشگری آشوراده در ایستگاه محیط‌ زیست تکرار سرنوشت آشوراده در دنا طرح گردشگری آشوراده بدون آسیب زیست محیطی اجرا می شود سایت پشتیبان آشوراده در گلستان مجوز نداشت https://zistonline.com/vdcdsn0j.yt0zo6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما