تاریخ انتشار :شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۵:۳۰
کد مطلب : 80922
سطح زیادی از جنگل‌های شهرستان‌های بانه و مریوان را درختان بلوط تشکیل داده است؛ درختانی که مامن و آشیانه حیوانات زیادی از جمله پرندگانی همچون لک لک ها هستند.
درختان بلوط مامن و آشیانه پرندگانی همچون لک لک
به گزارش زیست آنلاین، شاخه های درختان بلوط، بنه و زالزالک در فصل بهار مامن و آشیانه پرندگان زیادی از جمله لک لک‌ها هستند و این روزها جوجه‌های این پرنده سر از تخم درآورده و جیک جیک آنها بر موسیقی دلنواز جنگل‌های منطقه کردستان افزوده است.

با آغاز فصل بهار دو شهرستان بانه و به ویژه مریوان به دلیل داشتن تالاب زریبار و مردمانی که عاشقانه شرایط زیستی این گونه از پرنده ها را مهیا کرده اند مقصد اصلی لک لک‌های مهاجر می‌شوند.

هشت سال از لانه سازی لک لکی روی تیرک برق روستای دره تفی از توابع شهرستان مریوان می‌گذرد، اتفاقی که باعث شد مردمان این روستا بطور خودجوش برای نجات این پرنده از برق گرفتگی اقدام به ساخت لانه‌ای برای این پرنده بر روی تیرک تلفن روستا کنند.

با این کار اهالی روستای دره تفی این لک لک لانه خود را از تیرک برق به تیرک تلفن تغییر داد و از آن سال به بعد تیرک‌هایی برای لانه سازی این پرنده ایجاد شد و همین باعث ورود لک لک‌های بیشتر و در نتیجه جذب گردشگران زیادی به این روستا شده است.

یکی از دوستداران محیط زیست و از اهالی روستای دره تفی دلیل اصلی حضور تعداد زیادی از لک لک‌ها در روستا را به نحوه برخورد مردم ربط داد و گفت: این پرنده احساس نا امنی و مورد آزار و اذیت قرار گرفتن نمی‌کند بنابراین همه ساله این روستا یکی از مقصدهای این پرنده مهاجر است.

زانا شیرزادی اضافه کرد: از دیگر دلایل حضور لک لک‌ها در مریوان وجود تالاب زریبار است چرا که خوراک مناسب این پرنده در اینجا به وفور وجود دارد و او می تواند به آسانی غذا خود را تامین کند.

وی تعداد لانه سازی لک لک‌ها در روستای دره تفی را حدود ۹۰ لانه اعلام کرد و افزود: حدود ۶۰ لانه توسط مردم ساخته شده و مابقی را خود لک لک‌ها درست کرده اند.

این دوستدار محیط زیست مریوانی اظهار داشت: مردم ۱۰ درصد از لانه را می‌سازند تا لک لک‌ها آن را تکمیل کنند و دیگر بر روی تیرک‌های برق لانه سازی نکنند.

شیرزادی یادآور شد: هزینه درست کردن یک تیرک برای لانه سازی لک لک‌ها حدود ۱۰ میلیون ریال است و اگر کمک بیشتری از سوی خیران و ادارات مربوطه بشود می‌توانیم سالانه لانه‌های بیشتری برای لک لک‌ها در روستا بسازیم.

وی گفت: لک لک‌ها جزو پرندگانی هستند که به اشیای رنگی علاقه زیادی دارند و هر جا وسیله‌ای رنگی ببینند آن را با خود به لانه‌هایشان می‌برند که گاهی اشیا حمل شده موجب آسیب و زخمی شدن و حتی گاهی مرگ جوجه‌های آنها می‌شود.

شیرزادی تاکید کرد: لک لک‌های آسیب دیده توسط مردم بطور سنتی مداوا می‌شوند ولی این نحوه درمان همیشه جواب نمی‌دهد و می‌طلبد تیم دامپزشکی در این ایام در مناطقی که پرندگان زیادی در آنجا وجود دارد، مستقر شود.

لک لک ها درختان بلوط را به عنوان آشیانه انتخاب می کنندتلفات عمده در کلنی لک لک‌ها مشاهده نشده استرئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست کردستان نیز با اشاره به اینکه وجود تلفات در بین هر کدام از حیوانات و پرندگان امری عادی است، گفت: بهار امسال تلفات عمده در گونه لک لک‌ها در استان نداشتیم.

حیدر ویسی اضافه کرد: پرندگانی که دچار آسیب و شکستگی شده باشند توسط دامپزشک مستقر در شهر مریوان مداوا می‌شوند و اگر هر گونه پرنده و حیوانی هم در استان امکان مداوای آن وجود نداشته باشد برای تیمار به پارک پردیسان تهران منتقل می شود.

وی افزود: آشیانه لک لک‌ها بیشتر بر روی درختان کهنسال بلوط، بنه یا پسته وحشی، زالزالک در جنگل های شهرستان‌های مریوان و بانه قرار دارد.

مردمان کردستان به این پرنده مهاجر حاجی لک لک یا حاجی لق لق هم می‌گویند، لک لک پرنده‌ای بزرگ با پاها و گردن دراز و منقار بلند و راست است که آهسته به پرواز در می‌آیند و در حال پرواز پاها و گردن را کشیده و اندکی رو به پایین نگه می‌دارند، آرام و کند راه می‌روند نر و ماده هم شکل هستند و روی درخت‌ها، صخره‌ها یا ساختمان‌ها آشیانه می‌سازند، لک‌لک‌ها یک تیره از راستهٔ لک‌لک سانان هستند که گونه‌های مختلفی دارند.

لک لک سفید (حاجی لک لک) ۱۰۲ سانتیمتر طول دارد و در زمره بزرگترین پرندگان کنار آبزی (خشکی - آبزی) است، رنگ آمیزی پرو بالش به گونه‌ای است که از سایر پرندگان سفید، متمایز می‌شود، نر و ماده همشکل و به رنگ‌های سیاه و سفید دیده می‌شود.

پاها و منقار بلند و قرمز رنگ و گردن دراز و کشیده، به رنگ سفید است، سر، روتنه و دم سفید و شاهپرهای اولیه و ثانویه سیاه رنگ است؛ جوان‌ها به رنگ سفید چرکی، با منقار و پاهای کمرنگ‌تر دیده می‌شوند، اغلب در کنار آب، روی یک پا می‌ایستند، با تانی راه رفته و رد پرواز، آهسته بال زده و اغلب به صورت بالباز، اوج گیری کرده و در ارتفاع بال پرواز می‌کنند، به صورت گله‌های نامنظم مهاجرت کرده و پرنده‌ای انسان گراست و عمدتاً از ماهی، دوزیستان، حشرات، نرم تنان و گاهی نیز از جوندگان کوچک و خزندگان تغذیه می‌کند.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

تیمار و رهاسازی یک لک لک در کهنوج

تبدیل لک‌لک سفید به عنوان نماد محیط زیستی استان زنجان

https://zistonline.com/vdcauona.49nwu15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما