تاریخ انتشار :شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۳۰
کد مطلب : 80919
آشوراده و توسعه گردشگری منطقه یکبار دیگر در حالی به محل مناقشه تبدیل شده که سازمان محیط زیست می‌گوید سایت پشتیبان آشوراده در ساحل بندرترکمن فاقد مجوز است اما برخی می‌گویند توسعه گردشگری در مازندران به راحتی و بدون دخالت سازمان و با مجوزهای اداره کل اتفاق می‌افتد.
توقف سایت پشتیبان و پروژه گردشگری آشوراده با ورود محیط زیست
به گزارش زیست آنلاین، سازمان محیط زیست می گوید ایجاد جاده برای سایت پشتیبان آشوراده فاقد مجوز است اما گویا این اتفاق در استان همسایه توقفی نداشته و پروژه در آن محدوده در حال اجراست .

آشوراده و توسعه گردشگری منطقه یکبار دیگر در حالی به محل مناقشه تبدیل شده که سازمان محیط زیست می‌گوید سایت پشتیبان آشوراده در ساحل بندرترکمن فاقد مجوز است اما برخی می‌گویند توسعه گردشگری در مازندران به راحتی و بدون دخالت سازمان و با مجوزهای اداره کل اتفاق می‌افتد.

آذرماه سال ۱۳۹۳ و در سفر استانی رئیس جمهور بود اجرای طرح گردشگری آشوراده از سوی حسن روحانی وعده داده شد. وعده‌ای که می‌رفت پایان دو دهه متروکه بودن آشوراده شود اما به سرعت به مناقشه‌ای جدی بین دوستداران طبیعت و موافقان اجرای طرح‌های گردشگری تبدیل شد.

این مناقشات، مسئولان سازمان حفاظت از محیط زیست، میراث فرهنگی و استانداری گلستان را پای میز مذاکره نشاند تا برای انجام مطالعات و اجرای طرح گردشگری مطابق با ضوابط محیط زیست تفاهم‌نامه امضا کنند.

اما این پایان ماجرا برای اجرای طرح گردشگری آشوراده نبود و در مرداد ماه ۹۴ اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در سفر به گلستان، یکبار دیگر اجرای طرح گردشگری آشوراده را وعده داد و چند روز پس از آن، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی هم آن را (اجرای طرح گردشگری آشوراده) مصوب کرد.

حالا وعده رئیس جمهور برای اجرای طرح گردشگری آشوراده پا به سن ۶ سالگی می‌گذارد و همچنان خبری از اجرای طرح گردشگری آشوراده نیست. طرح سایت پشتیبان آشوراده که قرار بود بار ساخت و سازهای سنگین در جزیره آشوراده را در ساحل بندرترکمن به دوش بکشد با دستور سازمان حفاظت از محیط زیست متوقف است.

سایت پشتیبان آشوراده مجوز نداشتسایت پشتیبان مجوز نداشت طرح متوقف شدمعاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست دلیل توقف این طرح را نداشتن مجوز از سازمان حفاظت از محیط زیست اعلام و اظهار کرد: بر اساس درخواست استان گلستان طرح طبیعت‌گردی آشوراده بیش از ۱۰ یا ۱۲ سال در حال بررسی، مکاتبه و پیگیری است و در نهایت سال گذشته توافقاتی انجام شد.

مسئولان استان گلستان تصور می‌کردند چون سایت پشتیبان و … در داخل جزیره آشوراده نیست شروع کردند به اجرای طرح‌ها بدون اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در جریان جزئیات کار باشد

حمید ظهرابی بیان کرد: بارگذاری‌های سنگینی که در ابتدا درخواست شده بود در آشوراده اتفاق بیفتد مثل هتل، استخر، شهربازی، بازارچه و سایر فعالیت‌هایی که به ساخت و سازهای گسترده نیاز داشت، به درخواست سازمان حفاظت محیط زیست قرار شد از برنامه حذف و به شهر بندرترکمن منتقل شود.

وی افزود: مسئولان استان گلستان تصور می‌کردند چون سایت پشتیبان و … در داخل جزیره آشوراده نیست شروع کردند به اجرای طرح‌ها بدون اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در جریان جزئیات کار باشد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست تصریح کرد: متأسفانه جاده‌ای که احداث می‌کردند در حریم تالاب قرار داشت و به‌نظر می‌رسد می‌خواستند اسکله‌ای به سمت دریا ایجاد کنند؛ که هیچ‌کدام با سازمان حفاظت محیط زیست هماهنگ نشده بود.

وی اضافه کرد: وظیفه قانونی ما بود که جلوی آن را بگیریم از طریق ستاد به محیط زیست مازندران و گلستان مکتوب اعلام کردیم جلوی فعالیت بدون مجوز در حریم تالاب را بگیرند.

توسعه گردشگری آشورادهاصرار ما بر توسعه گردشگری آشورادهدر همین زمینه اما نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: روزی که کلنگ سایت پشتیبان در ساحل بندرترکمن بر زمین زده شد به استاندار وقت اعتراض کردم چراکه اعتقاد داشتم کلنگ باید در آشوراده زده می‌شد تا مالکیت استان بر آشوراده اثبات می‌شد.

جاده‌ای که در ساحل بندرترکمن و در محدوده پناهگاه حیات وحش و تالاب میانکاله احداث شده خارج از توافق سازمان محیط زیست و استانداری است
اسدالله قره خانی گفت: بحث ما در سال‌های گذشته اثبات مالکیت بر آشوراده بوده است اما کلنگ طرح در بندرترکمن زده می‌شود؛ خطای اصلی همین جا بود چرا که ما در سواحل بندرترکمن رستوران و … داشتیم اما اصرار ما بر توسعه گردشگری آشوراده بوده و هست.

وی افزود: پاسخ استاندار وقت گلستان این بود که نیروی دریایی نبود، در آشوراده مصالح نداشتیم و اسکله نداریم؛ همان زمان هم اعلام کردم برای توسعه گردشگری منطقه باید کلنگ در جزیره آشوراده زده می‌شد اما متأسفانه این کار انجام نشد و مسئولان در استانداری گلستان اعلام کردند تمام قول‌ها و مجوزها را گرفته‌ایم.

بنابر اظهارات قره خانی مسئولان استانداری گلستان در حالی مدعی هستند که مجوزهای لازم برای اجرای طرح سایت پشتیبان آشوراده از اداره کل حفاظت از محیط زیست گلستان اخذ شده که عده‌ای نامه امیر عبدوس، مدیرکل سابق محیط زیست گلستان را ارائه طریق می‌دانند نه مجوز و معتقدند صدور مجوز برای این طرح جزو اختیارات اداره کل نبوده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست گلستان اظهار کرد: توافق بین سازمان حفاظت از محیط زیست و استانداری گلستان برای اجرای طرح گردشگری در ۲۲ هکتار از اراضی آشوراده انجام و در حال طی مراحل قانونی نظیر تنظیم قرارداد و اخذ ضمانت نامه‌ها است و هنوز در آشوراده هیچ فعالیتی اتفاق نیفتاده است.

محمدرضا کنعانی افزود: جاده‌ای که در ساحل بندرترکمن و در محدوده پناهگاه حیات وحش و تالاب میانکاله احداث شده خارج از توافق سازمان و استانداری گلستان است.

وی ادامه داد: آنچه اتفاق افتاده تخریب تالاب و پناهگاه است و مطابق با قانون تالاب‌ها جرم است و دکتر کلانتری، رئیس سازمان دستور اکید بر توقف طرح تا تعیین تکلیف موضوع را داده‌اند.

مدیرکل محیط زیست گلستان با تاکید بر اینکه احداث جاده خارج از توافق بین سازمان و استانداری انجام شده است، گفت: بر اساس بررسی‌ها هیچ مجوزی برای احداث جاده مذکور صادر نشده است و صدور مجوز خارج از اختیارات این اداره کل بوده است.

وی تصریح کرد: باید موضوع آشوراده و جاده را از هم تفکیک کنیم و بازهم تاکید می‌کنم جاده خارج از توافق استانداری و سازمان است و جاده از نظر سازمان هنوز مجوز دریافت نکرده است.

وی در پاسخ به اینکه چرا ۶۰۰ متر جاده احداث شده و محیط زیست گلستان اقدامی انجام نداده است، هیچ پاسخی ارائه نکرد و اظهار بی اطلاعی از علت این امر نمود.

کنعانی در پایان خاطر نشان کرد: از طریق معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان پیگیر تعیین تکلیف موضوع هستیم و مقرر شده است تا جلسه‌ای با حضور استانداری گلستان، ادارات کل حفاظ محیط زیست گلستان و مازندران و معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، به هر تقدیر اکنون توپ توقف طرح پشتیبان آشوراده و اجرایی نشدن طرح طبیعت‌گردی آشوراده در زمین سازمان حفاظت محیط زیست و در عین حال ادامه کار در میانکاله است اما شواهد و قرائن موجود گویای بی‌تدبیری مدیران تصمیم‌گیر در استانداری گلستان در تعلل در اجرای طرح قانونی طبیعت‌گردی آشوراده و کلنگ‌زنی سایت پشتیبان به جای اجرای طرح گردشگری آشوراده مشهود است.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

سایت پشتیبان آشوراده در گلستان مجوز نداشت

توقف اجرایی شدن طرح آشوراده در صورت مشاهده تخلف

آشوراده را پایگاه ملی و بین المللی مطالعات زیست محیطی کنید

تجاوز به تالاب میانکاله با احداث جاده

https://zistonline.com/vdcgyy97.ak9zq4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما