تاریخ انتشار :چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۶:۰۰
کد مطلب : 80899
روز گذشته صدور مجوز ساخت سد لاسک توسط سازمان حفاظت محیط زیست، مورد انتقاد سازمان جنگل‌ها قرار گرفت به طوری‌که رئیس شورای عالی جنگل اظهار کرد که سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس ارزیابی‌های خود اقدام به صدور مجوز کرده است و ما به سازمان محیط زیست گفتیم که هرگونه فعالیت در حوزه جنگل باید همراه با ارزیابی زیست محیطی باشد چون سبب تخریب رویشگاه‌های جنگلی می‌شود.
انتقاد در مورد چگونگی صدور مجوز «ساخت سد لاسک»
به گزارش زیست آنلاین، به دنبال انتقاد رئیس شورای عالی جنگل‌ از سازمان حفاظت محیط زیست در مورد چگونگی صدور مجوز «ساخت سد لاسک» مدیر کل دفتر ارزیابی زیست‌محیطی سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه همه سدها مشمول ارزیابی زیست‌محیطی هستند، گفت: از سازمان جنگل‌ها در مورد سد لاسک در همه مراحل استعلام شده و این دستگاه به جز مخالفت بدوی، مخالفت جدی با ساخت سد لاسک نداشته و تنها خواستار پرداخت خسارت ۴۶ میلیارد تومانی ناشی از تخریب جنگل شده است.

روز گذشته صدور مجوز ساخت سد لاسک توسط سازمان حفاظت محیط زیست، مورد انتقاد سازمان جنگل‌ها قرار گرفت به طوری‌که رئیس شورای عالی جنگل اظهار کرد که سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس ارزیابی‌های خود اقدام به صدور مجوز کرده است و ما به سازمان محیط زیست گفتیم که هرگونه فعالیت در حوزه جنگل باید همراه با ارزیابی زیست محیطی باشد چون سبب تخریب رویشگاه‌های جنگلی می‌شود. سازمان جنگل‌ها در مرحله اول با احداث سد لاسک مخالفت کرد و به همین دلیل این سد را به مکان دیگری که آسیب کمتری داشته باشد، منتقل کردند ولی به هر حال مطالعات اولیه و اقدامات لازم برای احداث سد انجام شده بود و گزارش‌های آن در مرحله نهایی به سازمان جنگل‌ها ارسال شد، این در حالیست که نظر سازمان جنگل‌ها باید در همان مطالعات جانمایی و مراحل ابتدایی لحاظ می‌شد.

در این باره حمید جلالوندی - مدیر کل دفتر ارزیابی زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط زیست- در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه سازمان جنگل‌ها یک دستگاه مستقل است و می‌تواند موافقت یا مخالفت خود را با اجرای هر پروژه‌، مستقل از سازمان‌های دیگر از جمله سازمان جنگل‌ها اعلام کند،اظهارکرد: سازمان جنگل‌ها به عنوان متولی قانونی صیانت از جنگل می‌توانست با ساخت سد لاسک مخالفت کند بنابراین این ادعا که چون سازمان حفاظت محیط زیست مجوز ساخت سد لاسک را داده ، سازمان جنگل‌ها هم مجبور به صدور مجوز شده است، ادعای درستی نیست و فرافکنی به حساب می‌آید.

وی با اشاره به اینکه سازمان جنگل‌ها می‌تواند بر اساس وظایف و اختیارات قانونی با تخریب جنگل و قطع درخت مخالفت کند، تصریح کرد: طبق قانون اگر سازمان جنگل‌ها مجوز ندهد، تخریب جنگل رخ نمی دهد. اینکه برخی سعی دارند، بحث ساخت سد لاسک را به سازمان حفاظت محیط زیست برگردانند کار درستی نیست. هر چند که این سازمان بیش از هر دستگاهی با اجرای طرح سد لاسک مخالف بود. به همین علت همه تلاشش را برای کاهش تخریب ناشی از این پروژه انجام داد.

جلالوندی با بیان اینکه کاهش ارتفاع سد، کاهش تخریب عرصه جنگل از ۳۳۵ هکتار به ۹۴ هکتار، کاهش تعداد رودخانه‌های درگیر سد از دو رودخانه به یک رودخانه، کاهش جاده دسترسی به سد از دو جاده به یک جاده، کاهش تعداد روستاهایی که زیر آب می‌رود، کاهش خسارت ناشی از مخزن و … توسط سازمان محیط زیست و در نتیجه ارزیابی طرح زیست محیطی انجام شده است، گفت: این بررسی‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست انجام و اعمال شده و نمی‌دانم چرا شورای عالی جنگل طوری مطرح کرده که انگار کاهش سطح تخریب با تلاش سازمان جنگل‌ها بوده است؟

مخالفت با تخریب جنگل یا طلب مبلغ خسارتوی با اشاره به اینکه در شش سالی که سازمان حفاظت محیط زیست روی موضوع ارزیابی زیست‌محیطی سد لاسک کار می‌کرد، نماینده سازمان جنگل‌ها نیز در همه جلسات مربوط به تخریب جنگل حضور داشت، گفت: سازمان جنگل‌ها با ساخت سد لاسک مخالفت نکرده و تنها برآورد خسارت ناشی از تخریب جنگل را به وزارت نیرو ارائه داده است. طبق بند ب ماده ۱۲ قانون بهره‌وری کشاورزی سازمان جنگل‌ها می‌تواند در قبال قطع درختان و تخریب جنگل بر اثر اجرای پروژه‌ خسارت طلب کند.

مدیر کل دفتر ارزیابی زیست‌محیطی سازمان محیط زیست تاکید کرد: تا حالا نامه‌ای از سوی سازمان جنگل‌ها مبنی بر مخالفت با ساخت سد لاسک دریافت نکرده‌ایم. سازمان جنگل‌ها نه تنها در مورد سد لاسک بلکه در عمده پروژه‌ها مثل شفارود شاید در ابتدا مخالفت کند ولی بلافاصله موضوع برآورد خسارت را مطرح می‌کند. اتفاقاً در مورد سد لاسک که سازمان حفاظت محیط زیست کاهش عرصه تخریب جنگل را پیگیری می‌کرد، برای سازمان بازرسی این سئوال پیش آمده بود که چرا سازمان حفاظت محیط زیست به موضوع صیانت از جنگل‌ها ورود کرده است، در حالی‌که جنگل‌ها متولی خاص خود را دارند.

سد لاسکیا مبلغ خسارت یا مجوزجلالوندی تاکید کرد: سازمان جنگل‌ها متولی قانونی حفظ جنگل‌هاست و نمی‌تواند اعلام کند که چون سد لاسک مجوز محیط زیستی داشته ما هم موافقت کردیم. سازمان جنگل‌ها می‌تواند اعلام کند که ما خسارت نمی‌گیریم و مجوز هم نمی‌دهیم. در مورد کلیه پروژه‌هایی که در آن تخریب جنگل مطرح باشد بلافاصله از سازمان جنگل‌ها استعلام می‌کنیم ضمن اینکه در جلسات بررسی صدور یا عدم صدور مجوز هم از نماینده منابع طبیعی دعوت می‌کنیم. دقت داشته باشیم که اگر نظر سازمان جنگل‌ها منفی باشد اصلاً مجوز صادر نمی‌شود.

وی با اشاره به صدور مجوز تخصیص مجوز برای سد لاسک توسط وزارت نیرو گفت: وزارت نیرو به عنوان مسئول تامین نیاز آبی شهروندان اعلام کرده است که برای تامین آب شرب مردم منطقه لاسک راهی جز ساخت سد نیست. بررسی‌های سازمان حفاظت محیط زیست هم همین را تایید کرد. ما هم در سازمان حفاظت محیط زیست دلمان نمی‌خواهد سدی ساخته شود اما نمی‌توانیم از دسترسی مردم به آب شرب بهداشتی جلوگیری کنیم.

سدها از کوچک تا بزرگ باید مجوز محیط زیست را بگیرندبه گزارش ایسنا، با توجه به اینکه رئیس شورای عالی جنگل به روال صدور مجوز ساخت سدهای کوچک در مناطق هیرکانی نیز انتقاد داشت و گفته بود که در حال حاضر در پنج نقطه از جنگل‌های هیرکانی قرار است سدهای کوچک بدون ارزیابی‌های زیست محیطی احداث شود، مدیر کل دفتر ارزیابی زیست‌محیطی سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه هیچ پروژه عمرانی، صنعتی و خدماتی بدون مجوز محیط زیست اجرا نمی‌شود، گفت: همه سدها اعم از کوچک و بزرگ نیاز به مجوز سازمان حفاظت محیط زیست دارند اما در مورد سدهای بزرگ حتماً باید مطالعات ارزیابی زیست محیطی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه طبق دستورالعمل شورای عالی محیط زیست مجوز سدهای کوچک (با حجم مخزن کمتر از ۴۰۰ هکتار و با ارتفاع کمتر از ۱۵ متر) توسط ادارات محیط زیست استان‌ها صادر می‌شود، گفت: اگر رقم مربوط به مخزن و ارتفاع سد بیش از این اعداد باشد بررسی گزارش ارزیابی و صدور مجوز توسط ستاد مرکزی سازمان محیط زیست صورت می‌گیرد. اگر سد کوچک باشد اداره کل هم این توانمندی را دارد که در مورد آن اظهار نظر کند.

جلالوندی تاکید کرد: پروژه‌های مشمول ارزیابی زیست‌محیطی که ۵۴ عنوان است توسط شورای عالی محیط زیست به ریاست رئیس جمهوری به تصویب رسیده است و این طور نیست که سازمان حفاظت محیط زیست خودش تشخیص دهد و اعلام کند که من پروژه‌ای را ارزیابی می‌کنم و پروژه دیگری را ارزیابی نمی‌کنم. ضمن اینکه این فهرست موضوع تازه‌ای نیست و از ۲۰ سال پیش تعیین و اعلام شده است.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

الزام مجری سد لاسک به رعایت مسائل زیست محیطی

افزایش نگرانی‌ها نسبت به تالاب انزلی با سدسازی

اعتراض جمعی از فعالان محیط زیست به ساخت سد «لاسک»

 تاوان ظلم به تالاب انزلی را خواهیم داد

 مجوزی برای ساخت سد در بالادست تالاب انزلی صادر نشده است

آسیب‌های ناشی از سد لاسک بر تالاب انزلی

خشکی بیش از ۴۰ درصدی تالاب انزلی https://zistonline.com/vdcdnj0j.yt0zn6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما