تاریخ انتشار :چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 80897
کردستان علیرغم داشتن ظرفیت های فراوان معدنی و کشاورزی، در حوزه صنعت، سرمایه گذاری و در کل اقتصاد همواره جزو استان های آخر کشور است ولی در مواردی هم گوی سبقت را از دیگر استان ها ربوده است. از جمله این موارد تولید زباله در این استان است که از میانگین کشوری بالاتر است و هر چند امروزه در دنیا وجود زباله دیگر تهدید به شمار نمی رود بلکه فرصتی است که می توان با تبدیل آن به کود و انرژی ثروت آفرینی کرد.
معضلات مدیریت پسماند در کردستان
به گزارش زیست آنلاین، زباله که امروزه در دنیا از آن به عنوان طلای کثیف نام برده می شود، با استفاده از تکنولوژی هایی قابلیت تبدیل به گنجی ارزشمند و ثروت آفرین را دارد اما هنوز هم در کردستان به صورت سنتی دفن می شود و شیوه جمع آوری آن نیز همچنان با مشکلاتی مواجه است.

حال نه تنها از این گنج و ثروت در کردستان استفاده بهینه نمی شود بلکه با دپوی نامناسب و دفن غیراصولی آن مشکلات فراوانی برای محیط زیست ایجاد کرده و بارها در شهرهای مختلف موجب اعتراض مردم و دوستاداران طبیعت و محیط زیست شده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سنندج به منظور بررسی بیشتر وضعیت زباله در کردستان بویژه مرکز این استان میزگردی با حضور معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج و دو تن از فعالان محیط زیست استان برگزار کرد تا دیدگاه های خود در خصوص چگونگی دفن و بازیافت زباله را مطرح کنند.

مردم کردستان سه برابر سرانه جهانی زباله تولید می کنندمعاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست کردستان به میزان تولید زباله در شهرها و روستاهای استان اشاره کرد و گفت: از جمعیت یک میلیون و ۶۰۳ هزار و ۱۱ نفری استان، ۷۰.۸ درصد شهری ۲۹.۲ درصد روستایی است که روزانه یک هزار و ۴۳ تُن زباله در شهرها و ۲۱۹ تُن هم در روستاهای استان تولید می شود.

اقبال حمیدی اضافه کرد: میزان تولید سالیانه زباله در مناطق شهری این استان ۳۸۱ هزار تُن و در مناطق روستایی نیز ۸۰ هزار تُن است.

وی با اشاره به اینکه سرانه تولید زباله در کردستان نسبت به کشور بالا است، افزود: سرانه تولید زباله در کردستان ۹۲۱ گرم است و این آمار در کشور ۷۰۰ گرم و در جهان ۳۰۰ گرم به ازای هر نفر است.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست کردستان با بیان اینکه در جهان بیش از ۷۰ درصد زباله بازیافت می شود، اظهار داشت: میزان بازیافت زباله در ایران حدود ۲۰ درصد و در کردستان کمتر از ۱۰ درصد است.

حمیدی یادآور شد: از ۲۰ درصد بازیافت زباله در ایران حدود ۸ تا ۱۰ درصد آن تفکیک از مبدا است که در کردستان هنوز تفکیک زباله در مقصد انجام می شود که از لحاظ زیست محیطی مورد پذیرش نیست.

وی گفت: زباله هایی که به جایگاه دفن زباله انتقال داده می شوند هم به لحاظ حمل و نقل و هم عملیات دفن هزینه هایی بر شهرداری در شهرهای استان تحمیل می کند.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست کردستان افزود: اگر تفکیک از مبدا زباله انجام شود عملا زباله ای که به محل جمع آوری منتقل می شود زباله تر است که اینگونه هم از تعداد ماشین آلات و هم حجم زباله و در نتیجه هزینه ها تحمیل شده به شهرداری ها کاسته می شود.

حمیدی اظهار داشت: از دیدگاه زیست محیطی نباید نگاه تهدیدی به زباله داشت بلکه آن را باید فرصت دانست و با تفکیک آن از مبدا می توان نهایت استفاده و بهره وری را از این طلای کثیف برد.

وی افزود: وقتی متولیان امر درب منازل اقدام به جداسازی زباله کرده و سپس آن را تحویل دهند حمل و نقل و بازیافتش هم با هزینه کمتری انجام می شود.

سرانه تولید زباله در سنندج ۸۶۰ گرم استرئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج نیز با اعلام اینکه ۵۶ هزار و ۷۹ تُن زباله در ۶ ماهه دوم سال گذشته در این شهر جمع آوری شد، گفت: میزان زباله جمع آوری شده در شهرداری منطقه یک ۱۳ هزار و ۹۵۰ تن، منطقه دو ۱۳ هزار و ۴۸۵ و منطقه سه هم ۱۶ هزار و ۱۸۲ تن و بهاران ۱۲ هزار و ۴۶۲ تن بوده است.

سیروان غفوری اظهار داشت: بطور متوسط روزانه ۳۸۰ تن زباله در شهر سنندج تولید می شود که این آمار هم متغیر است و در برخی از روزها تا حدود ۴۰۰ تُن و گاهی هم کمتر از ۳۰۰ تُن تولید می شود.

وی اضافه کرد: زباله روستاهای اطراف تا شعاع ۲۰ کیلومتری شهر سنندج هم به جایگاه محل دفن زباله این شهر منتقل می شود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج سرانه تولید پسماند در این شهر را ۸۶۰ گرم به ازای هر نفر اعلام کرد و یادآور شد: دلیل این مساله به فرهنگ مصرف مردم بر می گردد که باید از طریق آموزش در این رابطه فرهنگ سازی کنیم.

غفوری با اشاره به اینکه میانگین فاصله زمانی دو نوبت جمع آوری زباله در شهر سنندج هشت ساعت است، تاکید کرد: در اکثر شهرهای ایران یک روز در میان یا هر شب زباله برداشت می شود ولی در سنندج چون هم میزان تولید زباله بالاست و هم نیرو کاری زیادتری در این مجموعه مشغول بکار هستند اکثر محلات هر شب و نقاط پر ازدحام روزی دو مرتبه برداشت زباله انجام می شود.

وی به تعداد خودروهای حمل زباله در سنندج اشاره کرد و گفت: ۴۲ دستگاه خودرو سنگین و پنج دستگاه خودرو سبک نیسان و ۱۵۶ چرخ دستی برای حمل زباله های کوچه های باریک که امکان تردد خودرو در آن امکان پذیر نیست، در اختیار داریم.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج با اشاره به اینکه درصد جمع آوری مکانیزه زباله نسبت به کل جمع آوری در سطح این شهر بسیار کم است، اضافه کرد: ۶، ۷ خودرو مکانیزه جمع آوری زباله داریم که در مجموع جمع آوری مکانیزه زباله در سنندج ۱۶ درصد است.

آلودگی شیرابه بسیار خطرناکاستآلودگی شیرابه زباله بسیار خطرناک استمعاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست کردستان وجود زباله گردها را به ضرر محیط زیست دانست و گفت: این افراد با پاره کردن نایلون زباله ها و جداسازی موادی که بدردشان می خورد و می توانند آن را به فروش برسانند منجر به خروج شیرابه زباله های تر به خارج از سطل های زباله کوچه ها و محلات و آلودگی محیط می شوند.

حمیدی با اشاره به اینکه آلودگی شیرابه زباله ها خیلی خطرناک است، افزود: این اقدام زباله گردها به ویژه در ایام گرم سال علاوه بر آلودگی محیط زیست بیماری های ناشی از وجود زباله در محیط زندگی مردم را نیز افزایش می دهد.

وی اضافه کرد: گاهی برخی اهالی رسانه هم با مشاهده این زباله گردها اقدام به بزرگنمایی و صحیح جلوه ندادن این اقدام می کنند و عده ای وضعیت بد اقتصادی و نبود غذا و خوراک را نتیجه این کار می دانند در حالیکه هستند افرادی که با خودروهای مدل بالا زباله گردی می کنند.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست کردستان با بیان اینکه ۲۸ پارامتر در مکانیابی جایگاه زباله دخیل است، یادآور شد: مکان یابی جایگاه زباله در شهری همچون مریوان که میانگین میزان بارندگی آن بالاست، کار بسیار سختی است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات و دغدغه های مردم مریوان مربوط به محل جایگاه دفن زباله آن است، افزود: تاکنون چندین مکان برای جمع آوری زباله این شهر و انتقال آن از روستای عصرآباد انتخاب شده که در این بین تنها یک محل معارض مردمی نداشته است.

حمیدی اضافه کرد: تاییدیه محل جدید دفن زباله مریوان گرفته شده و اقدامات اولیه و زیرسازی و احداث سقف شیرابه و فنس کشی آن نیز انجام شده است.

منکر مشکلات جایگاه دفن زباله سنندج نیستیمرئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج با اشاره به اینکه اکثر جایگاه های دفن زباله در ایران مشکل دارد، اظهار داشت: منکر مشکلات جایگاه دفن زباله این شهر نیستیم و در چند سال اخیر اقدامات مطلوبی برای ساماندهی این جایگاه انجام گرفته است.

غفوری اضافه کرد: شیرابه زباله جزو معضلات اصلی و چندین ساله جایگاه دفن زباله سنندج است که به کمک مهندسین مشاور و از اعتبارات سد ژاوه استفاده کردیم و حدود ۴۰ میلیارد ریال هزینه شد تا انتهای شیرابه با خط لوله ای به تصفیه خانه شهر سنندج متصل شود.

وی با اشاره به اینکه فقط مرحله ای باقی مانده که این شیرابه وارد تصفیه خانه شود، افزود: به دلیل افزایش جمعیت شهر سنندج، تصفیه خانه این شهر در حال ارتقا است و پایان سال جاری را برای انتقال شیرابه به تصفیه خانه به ما وعده داده اند.

غفوری دبی شیرابه زباله سنندج را کمتر از ۱۰ لیتر بر ثانیه اعلام کرد و یادآور شد: با توجه به فصل و میزان بارندگی حجم شیرابه زباله ها هم تغییر می کند.

وی در ارتباط با فنس کشی محوطه جمع آوری زباله اظهار داشت: اعتبار کافی برای فنس کشی نداریم، تنها کاری که می توانیم انجام دهیم ریختن روزانه حدود ۵۰۰ تن خاک بر روی زباله هاست که پنج سال پیش این اقدام هم حتی انجام نمی شد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج با اشاره به اینکه ۳۸۵ تا ۴۲۰ نفر نیرو مشغول به جمع آوری زباله در شهر سنندج هستند، یادآور شد: بحث تفکیک کاغذ و مقوا به بخش خصوصی واگذار شده است.

تفکیک زباله باید رعایت شودمکانیابی جدید جایگاه دفن زباله در سنندجغفوری با اشاره به اینکه مشکل حقوقی جایگاه زباله سنندج در کیلک تا حدی مرتفع شده است، گفت: مطالعه مکانیابی جدید جایگاه زباله این شهر آغاز شده و پایان اردیبهشت امسال شرکت مجری آن مشخص می شود.

وی افزود: جایگاه زباله ظرفیتی دارد بنابراین ناگزیر به تعریف جایگاه جدید هستیم و برای انجام مطالعات لازم در این رابطه مشاورین واجد شرایط و معتبر کشوری ورود پیدا کرده و بکارگیری شده اند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج با بیان اینکه اکثر شهرهای ایران درگیر زباله گردها هستند، اظهار داشت: تاکنون ۴۰۰ وانتی و موتور سه چرخ زباله گرد در سنندج شناسایی شده اند که شبانه روز اقدام به پاره کردن کیسه های زباله و افزایش کار نیروهای جمع آوری پسماند می کنند.

غفوری تاکید کرد: اگر ساز و کارهای خاص تعریف و تفکیک از مبدا آغاز شود تعداد زباله گردها هم پایین می آید و ساماندهی این افراد هم انجام می شود.

وی یادآور شد: سازماندهی و صدور کارت شناسایی برای زباله گردها با اجرای طرح سرمایه گذاری در حوزه پسماند محقق می شود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج افزود: وقتی کیلوی پت ۴۵۰۰ تومان در بازار به فروش می رسد مثل دلار بالا و پایین می رود لذا برای زباله گردها صرف اقتصادی دارد.

غفوری اظهار داشت: با چند نفر زباله گرد تاکنون صحبت کردم حتی تعدادی از آنها دارای مدرک دانشگاهی هستند و به دلایل مختلف در این زمینه مشغول بکار شدند.

مصوبه مربوط به زباله های حریم سد وحدت اجرا نشده استعضو انجمن زیست محیطی «شنه ی نوژین» سنندج گفت: به دلیل ارتباطی که با مردم داریم می توانیم به آموزش و اطلاع رسانی آنها بپردازیم که تاکنون هم فعالیت هایی در این حوزه داشته ایم.

کیان صولی یکی از فعالیت ها این انجمن را پاکسازی محیط زیست اعلام کرد و افزود: کوه آبیدر از مکان های طبیعی گردشگری موجود در سطح شهر سنندج است که در طول سال تعداد زیادی از مردم اوقات فراغت و روزهای تعطیل خود را در آنجا می گذرانند.

وی اضافه کرد: یکی از نقاطی که در کوه آبیدر زباله زیادی در آن جمع می شود اطراف زیارتگاه خضر زنده است که خادم آن به تنهایی به جمع آوری زباله ها می پردازد.

این فعال محیط زیست سنندجی اظهار داشت : این خادم زیارتگاه توانسته آن محدوده را کنترل و از پخش زباله در طبیعت جلوگیری کند اما ناگفته نماند کمبود سطل زباله در این منطقه یکی از دلایل پخش زباله ها در این محدوده است.

صولی یادآور شد: یکی دیگر از محلات موجود در سنندج که جمعیت زیادی در آن ساکن هستند شهرک بهاران است که نیاز به افزایش تعداد سطل های زباله دارد تا بتوان از پخش زباله ها جلوگیری کرد.

وی در رابطه با دیگر فعالیت های این انجمن گفت: هر جا که شاهد وجود آلودگی های زیست محیطی باشیم آن را به ارگان های مربوطه اطلاع می دهیم به عنوان مثال یکی از شرکت های ساختمانی در حال تخلیه نخاله در رودخانه بود که شهرداری را در جریان این اقدام قرار دادیم.

صولی اظهار داشت: یکی از نقاط بحرانی از نظر زباله در شهر سنندج اطراف سد وحدت یا قشلاق است و با اینکه سه سال از مصوبه فرمانداری در این رابطه می گذرد و طی آن مصوبه اداره حفاظت محیط زیست و شرکت آب منطقه ای مکلف به انجام اقدامات لازم شدند، اما کاری تاکنون انجام نشده است.

این فعال محیط زیست سنندجی یادآور شد: شرکت آب منطقه ای باید پیمانکاری برای جمع آوری زباله ها تعیین می کرد که این اتفاق نیفتاده است.

صولی با اشاره به اینکه این سد نوار ساحلی یک کیلومتری دارد که طبق مصوبه پیمانکار باید هفته ای دو بار آن را پاکسازی می کرد، تاکید کرد: اعتباری که برای این کار نیاز است در مقایسه با دیگر اعتبارات این شرکت هزینه ناچیزی است.

وی با بیان اینکه اداره حفاظت محیط زیست هم به عنوان ضابط قانونی عمل نکرده است، افزود: در نوار ساحلی این سد شاهد انباشت زباله هستیم که با افزایش بارندگی ها به زیر آب رفته و پوشیده می شود.

این فعال محیط زیست سنندجی با اشاره به اینکه این سد منبع اصلی تامین آب شرب شهر است و باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد، گفت: در آینده نیز قرار است طرح های گردشگری، شیلات و ورزشی در حاشیه سد وحدت اجرایی شود.

صولی افزود: ما از اداره حفاظت محیط زیست هم انتظار داشتیم که به عنوان ضابط قضایی علیه یکی از ارگان های کم کار اعلام جرم کند اما آنگونه که اطلاع پیدا کردیم بر اساس توافقی که صورت گرفته است دستگاه ها اختلافات را در استانداری حل می کنند.

جذب سرمایه گذاری ۷۰ میلیارد ریالی در حوزه پسماند سنندجرئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج در ارتباط با وعده سرمایه گذاری در طرح تبدیل زباله به انرژی که در سال ۹۶ داده شد، گفت: تا مرحله عقد پیش قرارداد این طرح هم پیش رفتیم و سرمایه گذار اجرای آنرا منوط به تاییدیه برجام کرد و در صورت عدم پذیرش برجام قادر به وارد کردن دستگاه های مورد نیاز نخواهم بود که به همین دلیل این طرح اجرایی نشد.

غفوری اظهار داشت: بر اساس بررسی های انجام شده این طرح اگر به اجرا در می آمد به طور مستقیم برای ۲۰۰ نفر اشتغال ایجاد می کرد.

وی افزود: بتازگی توانستیم سرمایه گذاری در حوزه پسمانده با میزان اولیه سرمایه گذاری ۷۰ میلیارد ریال جذب کنیم که قرار است خط سورتینگ ۲۵۰ تُنی راه بیاندازد و کود کمپوست آلی گرانوله تولید کند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج اضافه کرد: برای اجرای این طرح در مرحله نخست ۱۵ نقطه را به عنوان ایستگاه جمع آوری زباله شناسایی و انتخاب کردیم و در مراحل بعدی تا ۳۰ نقطه هم احتمال افزایش دارد.

غفوری یادآور شد: ایستگاه های تفکیک از مبدا ایجاد می شود و وانت بارهای مخصوص با کارت های شناسایی اقدام به جمع آوری زباله در نقاط تعیین شده می کنند و این موارد در قرارداد این سرمایه گذار ذکر شده است.

وی با اعلام اینکه برنامه این سازمان تحت پوشش قراردادن کل شهر در اجرای این طرح است، گفت: نحوه واگذاری این طرح بدین گونه است که در ۱۵ سال از اجرای آن ۷۵ درصد سود خالص متعلق به سرمایه گذار و مابقی شهرداری و بعد از طی این مدت تمام آن به شهرداری تعلق می گیرد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج افزود: با راه اندازی این واحد جدید در کنار مرکز دفن زباله کنونی سنندج می توانیم میزان استفاده از کود شیمیایی در کشاورزی استان را نیز کاهشو کود آلی و طبیعی جایگزین کنیم.

معضلات مدیریت پسماند در کردستاناختصاص ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای مدیریت پسماندمعاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست کردستان کل زباله های تولیدی در استان میزان زباله های بیمارستانی در طول سال را ۹۱۵ تن اعلام کرد ولی رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج هم عنوان کرد: میزان تولید زباله بیمارستانی در این شهر ۲۰۰ تا ۳۰۰ تُن در سال است.

اقبال حمیدی اظهار داشت: بحث جایگاه های زباله در کل کشور با مشکلاتی مواجه است ولی این نافی مسئولیت محیط زیست در این خصوص نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه قانون باید رعایت شود، افزود: به دلیل اینکه شهرداری ها مشکلات مالی دارند و اعتبارات کمی هم در اختیار دارند تا حدودی مراعات وضعیت آنها را می کنیم.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست کردستان اعلام کرد: مواد ۱۹، ۱۸، ۱۶، ۷ و ۲۳ پسماند صراحتا وظایف را مشخص کرده و اگر مدیریت پسماند در جایگاه و یا حمل و نقل زباله کار را اصولی انجام دهد طبق این مواد قانونی می توانیم برخورد کنیم.

حمیدی یادآور شد: براساس مواد ۲۰، ۲۱ و ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی هم می توانیم علیه شهرداری اعلام جرم کنیم که تاکنون برای شهرداران قروه و مریوان این اقدام انجام شده است.

وی اضافه کرد: بر طبق ماده ۲۰ قانون هوای پاک شهرداری ظرف مدت سه سال زمینه تبدیل پسماند به کود وانرژی را فراهم کند و حتی در برنامه پنجم توسعه عنوان شده که تا پایان برنامه چیزی به نام پسماند نماند.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست کردستان گفت: امسال یک هزار میلیارد تومان برای مدیریت پسماند در کشور اختصاص یافته که این اعتبار در اختیار سازمان همیاری شهرداری ها قرار داده می شود.

حمیدی افزود: شهرداری ها برآورد هزینه کنند تا مشکلاتی که در جایگاه زباله دارند با اختصاص این اعتبار بر طرف و از بحران خارج شوند.

وی تاکید کرد: داشتن استاندارد خاص و فنس کشی، پوشش روزانه، مدیریت شیرابه و تصفیه خانه حداقلی یا پمپاژ به روی زباله از حداقل های زیست محیطی که جایگاه های دفن زباله باید آن را داشته باشند.

انجمن های محیط زیست در کارگروه پسماند استان حضور ندارندفعال محیط زیست سنندجی هم اظهار داشت: چند سالی است که هیچ انجمن محیط زیستی در کارگروه پسماند حضور پیدا نمی کند و این ضعف بزرگی است در حالیکه اگر به این انجمن ها بهای بیشتری داده شود شاهد رفع بسیاری از مشکلات زیست محیطی خواهیم بود.

صولی افزود: آخرین باری که در جلسات کارگروه پسماند شرکت کردیم سال ۹۶ بود و از آن سال تاکنون بجای اینکه حضور ما پررنگ تر شود نه تنها کمرنگ تر بلکه حذف هم شده ایم.

وی یادآور شد: طبق قانون کشوری سمن ها باید در این کارگروه حضور داشته باشند اما گویا دردسر محسوب می شوند.

این فعال محیط زیست سنندجی گفت: از آنجا که یکی از رسالت های صدا و سیما و رسانه ها فرهنگ سازی است ولی تاکنون با سمن ها در راستای اطلاع رسانی و ترویج فرهنگ زیست محیطی همکاری نداشته اند.

صولی اضافه کرد: بارها از صدا و سیمای مرکز استان درخواست کرده ایم پیام های زیست محیطی را به شکل تیزر، کلیپ و زیرنویس پخش کنند ولی این کار انجام نشد.

 اطراف مرکز دفن زباله سنندج را درخت می کاریمرئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج اظهار داشت: وقتی مرکز دفن زباله کیلک در سال ۷۰ به عنوان جایگاه زباله سنندج انتخاب شد تمام ارگان ها مرتبط در آن زمان این مکان را مورد تایید قرار دادند.

وی در رابطه با شکایت مردم ساکن نزدیک این مرکز گفت: دستگاه هایی همچون فرمانداری، منابع طبیعی، مرکز بهداشت، محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی و هر ارگان مرتبط آن را به عنوان مکان مناسب دفن زباله تایید کرده است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج افزود: اما شکایتی صورت می گیرد و واحد حقوقی ما ممکن است نتوانسته باشد آن را به نتیجه برساند و حکمی صادر شود.

وی در رابطه با تلاش ها برای افزایش استاندارهای این مرکز یادآور شد: با توجه به هزینه های فنس کشی در نظر داریم اطراف مرکز دفن زباله سنندج را درخت کاری کنیم.

غفوری اضافه کرد: در این راستا از انجمن های زیست محیطی کمک می خواهیم که هر سال بخشی از این درختکاری را انجام دهیم.

وی گفت: معتقدم وقتی یک مکان آلوده شده مکان دیگری را آلوده نکنیم و باید به استانداردسازی مکان فعلی بپردازیم.

واحد بیوکمپوست سنندج مجوز زیست محیطی نداردواحد بیوکمپوست سنندج مجوز زیست محیطی نداردمعاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست کردستان یکی دیگر از مشکلات مربوط به پسماند در سنندج را نزدیکی جایگاه واحد بیوکمپوست شهرداری با روستای سرینجیانه اعلام کرد و گفت: این واحد در فاصله ۵۰۰، ۶۰۰ متری روستای سرینجیانه واقع شده در حالیکه می بایست در یک هزار و ۵۰۰ متری مناطق مسکونی ساخته می شد.

وی اظهار داشت: ناگفته نماند این واحد بیوکمپوست مجوز زیست محیطی ندارد و محل آن در گذشته کارخانه آسفالت بوده که تجهیزات مورد نیاز تولید کود آلی حاصل از تخمیر زباله را در این مکان مستقر کردند.

حمیدی افزود: برای تولید این کود از روش هوادهی استفاده می شود و ۵۶ روز طول می کشد تا زباله به کود تبدیل شود.

وی اضافه کرد: از آنجا که مجوز زیست محیطی ندارد فروش آن هم به طور رسمی انجام نمی شود در کل در آنجا فقط هزینه ای برای تولید می شود و آلودگی مضاعفی هم بوجود می آید.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج در رابطه با واحد بیوکمپوست گفت: کود کمپوست تولیدی ما از لحاظ تمام پارامترها جواب می دهد فقط عیب بزرگ آن این است که در آن خرد شیشه وجود دارد.

غفوری با اشاره به اینکه وجود خرده شیشه در این کود به دلیل اجرا نشدن تفکیک از مبدا زباله در شهر سنندج است، افزود: با این وجود تعدادی از کشاورزان منطقه خواهان استفاده از این کود هستند که در اختیار آنها قرار داده می شود.

وی گفت: یک هزار و ۸۰۰ کود از واحد تولید کود بیوکمپوست سنندج تولید شد که ۲۰۰ تُن را یک نفر خریداری کرد و مابقی که یک هزار و ۶۰۰ تن بود رایگان در اختیار کشاورزان منطقه قرار داده شد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج افزود: از سال گذشته آموزش و فرهنگ سازی در مدارس را شروع کردیم و ۵۰ تا ۶۰ درصد مدارس ابتدایی سطح شهر را پوشش دادیم که آموزش ها در مورد انواع پسماند و رعایت تفکیک بود.

کردستان جایگاه دفن پسماند ویژه نداردمعاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست کردستان هم گفت: جایگاه زباله مشمول ارزیابی است و از نظر فاصله هشت تا ۱۰ کیلومتر بهترین فاصله یک مرکز با شهر است.

حمیدی اظهار داشت: مکانیابی جدید بسیار سخت اما چند بار هم مکان های جدیدی انتخاب شد که با مخالفت مردم محلی و برخی انجمن ها مواجه شد.

وی اضافه کرد: اگر موارد استاندارد در جایگاه زباله همچون فنس کشی، مدیریت شیرابه و دفن اصولی و تفکیک از مبدا صورت گیرد تا میزان ۶۰ درصد هم از زباله هایی که به محل دفن کنونی منتقل می شود کاهش می یابد.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست کردستان افزود: مردم، زیستگاه، حیات وحش و زباله از جمله خط قرمزها برای اداره حفاظت محیط زیست است و بر آن تاکید خاصی دارد.

حمیدی گفت: با اینکه جایگاهی در زمینه پسماند ویژه در بیجار در نظر گرفته و در سال ۸۶ مطالعات آن تایید شد ولی به دلیل مخالفت های مردمی راه اندازی آن متوقف شد لذا عملا جایگاه پسماند ویژه در استان نداریم.

وی در رابطه با انباشت زباله ها در نوار ساحلی سد وحدت اظهار داشت: اقدامات قانونی را در این رابطه انجام داده و علیه شرکت آب منطقه ای به عنوان متولی حریم سد اعلام جرم کرده ایم.

با توجه به گفته های مهمانان این میزگرد و آمارهای ارائه شده میزان تولید زباله در کردستان بویژه شهر سنندج از میانگین کشوری بسیار بالاتر است و این میزان بالا در کنار نبود تفکیک از مبدا زباله و میزان محدود بازیافت زباله کنترل و دفن آن را هم با مشکلاتی مواجه کرده است.

بسیاری از مردم از نقش مهمی که می توانند در حفظ محیط زیست خود داشته باشند آگاهی ندارند و اگر از عواقب و مشکلات زیست محیطی اطلاع پیدا کنند با جان و دل به گفته کارشناسان این حوزه گوش فرا داده و به آنها جامه عمل می پوشانند.

مسئولین این حوزه نیز باید به اقدامات مشترکی به صورت همزمان در این زمینه بپردازند که شامل فرهنگ سازی برای کاهش تولید زباله، تلاش و سرمایه گذاری برای آغاز تفکیک از مبدا زباله و گسترش بازیافت است.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

انواع روشهای دفع و بازیافت زباله- بخش اول

انواع روشهای دفع و بازیافت زباله- بخش دوم

بررسی انواع زباله و ماهیت آنها

پسماند طلای کثیف

https://zistonline.com/vdcbzwbw.rhbg9piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما