تاریخ انتشار :يکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 80875
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان به وسعت ۲۰ هزار هکتاری تالاب انزلی اشاره کرد و گفت: بدلیل مشکلات فراوان و مخاطراتی که این تالاب بین المللی را تهدید می کند، ۴۰ تا ۴۵ درصد تالاب خشک است.
خشکی بیش از ۴۰ درصدی تالاب انزلی
به گزارش زیست آنلاین، قربانعلی محمدپور شنبه شب در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان در رشت افزود: مشکل تالاب انزلی جدی است؛ رودخانه های زرجوب و گوهر رود و بیشتر در حوزه بالا دست  و رودخانه هایی که به تالاب انزلی منتهی می شوند، بحث رسوبات را داریم ضمن اینکه فرسایش خاک در بالا دست این تالاب وجود دارد.

وی اظهار داشت : در حال حاضر درمحدوده ۵۰ هکتاری یک شرکت علم و فناوری از استان اصفهان، کاهش عمق لجن را در تالاب انزلی آغاز کرده است.

 وی با تاکید بر اینکه  این پروژه تا کنون جواب داده  ، گفت: پروژه در مرحله اول توفیقاتی داشته و در ۵۰ هکتار عمق متوسط کاهش ۲۵ سانتیمتری لجن تالاب انزلی را داشته ایم و اکنون این میزان به ۳۰ سانتیمتر رسیده است.

محمدپور گفت: اقدامات زیست محیطی  در حال انجام  و این اقدامات زیر نظر دانشگاه ها و آزمایشگاه های معتبر است که امیدواریم بعد از این مرحله وارد مرحله ۱۵۰ هکتاری و سپس این طرح را در وسعت یکهزار و ۲۰۰ هکتاری  تالاب انجام دهیم.

تالاب انزلی در سال ۱۹۷۵ در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید اما به دلیل تخریب و دخالت‌های انسانی در سال ۱۹۹۳ به عنوان تالابی که نیازمند احیاست، در فهرست مونترو (در خطر نابودی) به ثبت رسیده و تلاش‌ها برای خروج تالاب از این فهرست ادامه دارد. با توجه به مشکلات به وجود آمده در تالاب انزلی، اقداماتی برای حفاظت و احیای این تالاب ارزشمند صورت گرفته و بنا به درخواست دولت جمهوری اسلامی ایران، آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا)، پشتیبانی خود را در اجرای پروژه‌های مطالعه مدیریت یکپارچه برای حفاظت از اکوسیستم تالاب انزلی و پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی در دو فاز عملیاتی کرده است.

گیلان دارای بیش از ۳۰ هزار هکتار پهنه تالابی است که افزون بر ۲۴ هزار هکتار آن (۸۰ درصد) در قالب سه تالاب (انزلی ، امیرکلایه و بوجاق ) تحت عنوان کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است. این پهنه‌ها زیستگاه بیش از ۳۰۰ گونه پرنده به خصوص پرندگان مهاجرند که هر ساله به تعداد هزاران قطعه، بخشی از چرخه زندگی خود را در این استان سپری می‌کنند. تالاب‌های استان، زیستگاه مناسب بیش از ۶۰ گونه ماهی را فراهم ساخته‌اند، ضمناً این تالاب‌ها به عنوان بخشی از محیط زیست، قسمتی تفکیک ناپذیر در زندگی معیشتی حاشیه نشینان و مردم محلی هستند که در صورت تخریب یا زهکشی تالاب ها، با مشکلات عدیده معیشتی و اجتماعی روبرو خواهند شد.

خشکی بیش از ۴۰ درصد از تالاب انزلیپرداخت بیش از ۵۰۹ میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز از پرداخت  بیش از ۵۰۹ میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید خبر داد.

به گزارش ایرنا، فرهاد دلق پوش افزود: سال گذشته ۴۵۹ مورد مصوبه در کارگروه رفع موانع تولید  در استان داشته ایم که ۵۵ درصد آنها اجرایی شده است.

وی سرمایه ثابت و سرمایه در گردش واحدهای صنعتی با نرخ بهره بالا، مالیات بر ارزش افزوده ، عدم انتقال تخفیف در سهم کارفرمای واحدهای صنعتی، نبود عزم جدی از سوی شرکت های سرمایه گذاری شبه دولتی همچون شستا  و محدودیت های زیست محیطی ناشی از شرایط خاص اقلیی استان را از مهمترین مشکلات و تنگناهای حوزه صنعت عنوان کرد.

وی بهره مندی از ظرفیت شرکت دولتی و شبه دولتی  را  برای رونق تولید موثر خواند و گفت: اگر بتوانیم به صنایع نساجی که در استان زمینگیر هستند، کمک کنیم؛ می توانیم به اشتغال پایدار کمک کنیم .

دلق پوش با اشاره به اینکه بانک های خصوصی در رونق  تولید نقشی نداشته اند ، خاطر نشان کرد: باید  با توجه به شرایط کنونی و جنگ اقتصادی که درگیر هستیم، در رونق تولید نقش بیشتری ایفا کنند.

بیش از سه هزار و یکصد واحد صنعتی در گیلان فعال است.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

آسیب‌های ناشی از سد لاسک بر تالاب انزلی

مصائب یک تالاب: میخ آخر بر تابوت انزلی

تلاش کارشناسان ایرانی و ژاپنی در اجرای طرح اکولوژیک تالاب انزلی

مدیریت زیست بومی برای ۱۴ تالاب کشور/عدم تامین آب در برخی تالابها/نفع جوامع محلی از خدمات تالابها

زیباترین و مهم ترین تالاب های بین المللی ایران

 

https://zistonline.com/vdchm6n6.23nvqdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما