تاریخ انتشار :دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 80813
سخنگوی سابق صنعت برق با اشاره به اینکه ۱۰۰ میلیارد کیلو وات ساعت برق در بخش خانگی مصرف می‌شود، اظهار داشت: از این مقدار ۴۰ میلیارد کیلووات ساعت را پر مصرف‌ها مصرف می‌کنند که این به معنای دریافت ۶ هزارمیلیارد تومان یارانه انرژی در این بخش است.
انتقاد حقی فام از توزیع نامناسب یارانه انرژی در کشور
به گزاش زیست آنلاین، محمود رضا حقی فام، سخنگوی سابق صنعت برق  با اشاره به اینکه ۱۰۰ میلیارد کیلو وات ساعت برق در بخش خانگی مصرف می‌شود، افزود: از این مقدار ۴۰ میلیارد کیلووات ساعت را پر مصرف‌ها مصرف می‌کنند که این به معنای دریافت ۶ هزارمیلیارد تومان یارانه انرژی در این بخش است.

وی با بیان اینکه صنعت برق ایران بصورت یارانه‌ای است، گفت: این یارانه به همه بخش‌های از جمله کم مصرف و پرمصرف پرداخت می‌شود.

این کارشناس صنعت برق هزینه تمام شده هر پرکیلووات ساعت برق را بدون محاسبه قیمت انرژی برای تولید برق، ۹۶ تومان اعلام کرد و ادامه داد: با درنظر گرفتن هزینه سوخت در تولید برق این رقم به بیش از ۳۰۰ تومان می‌رسد که بطور متوسط فقط ۶۶ تومان آن از مردم دریافت می‌شود.

برق و یارانه انرژی

حقی فام فاصله هزینه تمام شده تولید برق از هزینه دریافتی را بسیار معنادار دانست و گفت: این نوع نظام تعرفه‌ای عادلانه نیست، زیرا در نظام عادلانه تعرفه پرمصرف‌ها باید هزینه تمام شده قیمت برق را پرداخت کنند.

وی توزیع یارانه در کشور را نا مناسب دانست و افزود: این روند سبب کاهش درآمد صنعت برق و درنتیجه آن کاهش بازدهی شبکه برق شود که ادامه آن نیز تضعیف صنعت برق و در نهایت اعمال خاموشی را در پی دارد.

به گزاش برق نیوز، این کارشناس صنعت برق با اشاره به اینکه تولید صنعت برق کشور درحالت حداکثری قرار دارد، ادامه داد: سالانه بیش از ۵ درصد رشد مصرف در کشور وجود دارد که تامین برق این رشد یعنی احداث ۵ هزارمگاوات نیروگاه با صرف هزینه‌ای معادل ۵ میلیارد دلار که این رقم قابل توجه در وزارت نیرو وجود ندارد و همین موضوع درنهایت سبب خاموشی برای همه اقشار جامعه می‌شود.

انتقاد حقی فام

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

بی عدالتی محض در توزیع یارانه پنهان برق

علت جهش ناگهانی پیک مصرف برق کشور چیست

صرفه جویی در مصرف آب و برق به سود دولت و مردم است

یارانه پنهان انرژی نزدیک به بودجه کل کشور است

حذف یارانه انرژی در سراسر جهان، گامی منطقی در اجرای سیاست های صحیح انرژی 

کارنامه صنعت برق در سال ۹۷

 

https://zistonline.com/vdcjtoeo.uqeyvzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما