تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 80648
در پی امضای سند اقدام مشترک وزارت‌خانه‌های نیرو و فناوری اطلاعات با رویکرد تحول دیجیتال، شرکت توانیر برای نخستین بار در تابستان امسال پایلوت کنترل بار مصرفی مشترکان برق را به کمک اینترنت اشیا(IOT) در سه شرکت توزیع برق اجرایی می‌کند.
پایلوت کنترل بار مصرفی مشترکان برق به کمک اینترنت اشیا
به گزارش زیست آنلاین، مدیر کل دفتر مدیریت مصرف و امور برق مشترکان شرکت توانیر در نشستی با موضوع اینترنت اشیا درخصوص برنامه‌ها و اقدامات صنعت برق در حوزه تحول دیجیتال و مدیریت مصرف برق، سند برنامه اقدام مشترک وزارت‌خانه‌های نیرو و فناوری اطلاعات و ارتباطات را از نتایج خوب نشست اینترنت اشیا و در راستای توسعه کاربرد فناوری‌های نوین ICT در صنعت آب و برق با رویکرد تحول دیجیتال عنوان کرد.

هادی مدقق، کاربرد اینترنت اشیا در حوزه مدیریت مصرف برق، حذف قبوض کاغذی و توسعه طرح فهام و اجرای آن در بخش خانگی را از دیگر موضوعات این نشست برشمرد.

در ادامه شقایق یوسفی از دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین توانیر به تبیین روش‌های نوین مشارکت مشترکان در مدیریت بار و مصرف انرژی مبتنی بر اینترنت اشیا از سوی این شرکت پرداخت که شامل برنامه کنترل مستقیم بار(DLC) و برنامه خرید بار منفی از تجمیع کننده‌ها ست.

وی قیمت‌گذاری زمان استفاده، کاهش قطع بار صنایع و بخش‌های کشاورزی و اداری، طرح ذخیره عملیاتی، کنترل سیستم بار و بسته ۰۹۸ را از دیگر برنامه‌های مدیریت بار و مصرف انرژی عنوان کرد.
وی نتایج بهره‌گیری از برنامه کنترل مستقیم بار روی ۲۸۰ هزار آبگرم‌کن خانگی را ۳۳۰ مگاوات صرفه‌جویی سالانه برشمرد و این برنامه را روی سایر ادوات مصرفی از قبیل پمپ‌های آب، سیستم‌های سرمایشی و غیره قابل اجرا دانست.

یوسفی با اشاره به شناسایی ده‌ها شرکت فعال کشور در حوزه اینترنت اشیا از سوی شرکت توانیر، از توانمندی شرکت‌های داخلی در ساخت ادوات و سیستم‌های کنترلی بومی در این عرصه خبر داد و اجرای پایلوت در ساختمان‌های سه شرکت توزیع برق تهران بزرگ، خراسان شمالی و غرب مازندران با ادوات بومی را از جمله اقدامات انجام شده ذکر کرد.

وی ادامه داد: نسخه نخست آن ساخت دستگاه کنترل کننده CEEM با امکان قطع و وصل و تنظیم دمای کولر و اتصال به اینترنت از طریق سیم کارت و نسخه دوم با قابلیت طراحی و ایجاد سامانه برای کنترل بارهای سرمایشی و استقرار سرور مورد نظر در شرکت توزیع با قابلیت تنظیم از راه دور چیلرهای گازی است که به تعداد ۴۵۰ عدد در این سه شرکت نصب شده و انرژی صرفه‌جویی شده آن در تابستان، بیش از ۷۴ مگاوات ساعت است و آئین نامه‌ای با عنوان برنامه پاسخگویی بار هوشمند اینترنت اشیا (IOT) برای آن طراحی شده است.

به‌گزارش ایسنا، وی در ادامه چگونگی مشارکت بخش خانگی و تجاری کوچک با واسطه نهاد تجمیع کننده Aggregator را تشریح و از تدوین آئین نامه مربوط به آن خبر داد و افزود: اجرای این برنامه در قالب پروژه پایلوت در تابستان ۹۸ از سوی یک تیم در پژوهشگاه نیرو در حال پیگیری است.

اینترنت اشیا

اینترنت اشیا چیست؟اینترنت اشیا، سیستمی از کامپیوترها، ماشین‌های محاسبه، دستگاه‌های دیجیتال و مکانیکی، انسان‌ها و حیوانات است که هر کدام با یک کد مستقل و به عنوان یک وسیله‌ی متمایز، در شبکه حضور دارند و سهم قابل توجهی از تبادل اطلاعات و رفتار و رابطه میان آنها، بدون دخالت و نظارت مستقیم انسان انجام می‌شود.

چگونه اینترنت اشیا هزینه‌ها را کاهش می‌دهددر گزارش verdantix می‌گوید که مدیران انرژی ۸۴ درصد تمرکز خود را صرف بهبود فرآیند ضبط داده‌ها، تجزیه‌وتحلیل و گزارش به‌صورت مهم و خیلی مهم برای شرکت‌های خود می‌کنند، درواقع تلاش این مدیران برای بهتر شدن زیرساخت‌ها و بهبود مجموعه و صرفه‌جویی در انرژی است تا آسایش و بهره‌وری را به شرکت‌های خود بیاورند.

این روند هوشمند باعث می‌شود تا ساختمان غنی از داده پدید آید. به‌طور مثال حس‌گرهای پیشرفته نقش بسیار مهمی در تبدیل کردن داده به ساختمان‌های هوشمند را بازی می‌کند چراکه ضبط اطلاعات، داده‌ها، ارتباطات و در بعضی مواقع تجزیه‌وتحلیل نحوه مصرف و ذخیره انرژی باعث استفاده و برنامه‌ریزی درست و هوشمند برای شرکت می‌شود.

رشد دستگاه‌های صنعتی و شخصی متصل به اینترنت روزبه‌روز تکامل میابد که در مقابل ۵۰ سال اخیر استفاده از دستگاه‌های سنجش و انتقال داده یک انقلاب در این زمینه است، ازجمله این موارد بی‌سیم شدن بسیاری از دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای کنترل وسایل و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها می‌باشد.

کاهش هزینه‌های برق با اینترنت اشیا

کاهش هزینه‌های برق با اینترنت اشیابرای کاهش هزینه‌های برق می‌توان به حس‌گرهای هوشمندی اشاره کرد که بر روی دستگاه‌های برقی نصب‌شده و در هرکجا که نیاز باشد از برق استفاده می‌کند و در صورت عدم استفاده هیچ انرژی الکتریکی هدر نمی‌رود، رشد تعداد این دستگاه‌ها تعداد ۵۰ میلیارد در ۵ سال آینده در اروپا و آمریکا است!

برای ساختمان‌ها دستگاه‌هایی شامل حس‌گرهای زیست‌محیطی برای دما، رطوبت و دی‌اکسید کربن و همچنین حس‌گرهای میزان مصرف آب و کنترل مصرف هزینه‌های آب، گاز، برق است که از این حس‌گرها می‌توان برای اندازه‌گیری پیشرفته انرژی، تجزیه‌وتحلیل کیفیت استفاده از آن‌ها و درنهایت کنترل وضعیت مصرف و برنامه‌ریزی در جهت بهره‌وری کرد.

 اغلب این حس‌گرهای مجهز به مدارهای قطع کننده و مدار رله هستند و توانایی ارسال اطلاعات به نرم‌افزار کنترل‌کننده دارند تا صرفه‌جویی در انرژی راحت شده و با استفاده از این اتوماسیون کنترل و نظارت ساده شود.

ارائه این دستگاه‌ها باعث ایجاد بازدهی بالا در تعمیرات و نگهداری شده و همچنین سبب بالا رفتن بهره‌وری و قابلیت اطمینان در ساخت‌وساز و مدیریت انرژی می‌شود.

اما داشتن سنسورهای متصل و کنترل در سراسر زیرساخت‌های فیزیکی تنها بخشی از معادله است زیرا نیاز به یک سیستم محاسباتی نرم‌افزاری و همچنین ساخت اتوماسیون‌های مدیریت توان دارد. همانند یک پلت فرم واحد که تمام آنچه نیاز دارید در آن موجود است و سطح اشتراک‌گذاری و همکاری تیمی در عملیات بسیار راحت و پربازده است. این عنوان سکوی پرشی در جهت تسهیل و مدیریت انرژی است و اساساً یکپارچه کردن فن‌آوری‌های جدید و قدیمی باعث بینش بهتر و به‌نوبه خود عملکرد بهتر است.

با استفاده از این دستگاه‌ها چشم‌انداز مطمئنی نسبت به آینده پدید میاید زیرا دستگاه‌های هوشمند می‌توانند به‌صورت خودکار خطاها را پیدا کنند و به‌صورت یکپارچه آن را کاربران اطلاع دهند که این مسئله می‌تواند از تأخیر و پشت‌گوش‌اندازی مسئولیت‌ها به‌طور کامل پیشگیری کند.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

اینترنت اشیاء در ایران و چالش‌هایی که با آن روبه‌روست​

استفاده از اینترنت اشیا در کنتورهای هوشمند گاز

کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب با اینترنت اشیاء

اینترنت اشیاء؛ حامی محیط زیست در کشاورزی هوشمند تا بستر آب اقیانوس ها

 

 

https://zistonline.com/vdcfcvdc.w6dxjagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما