تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 80641
ششمین کنفرانس انرژی بادی ایران در ۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ توسط انجمن علمی انرژی بادی ایران در سالن همایش‌های پژوهشگاه نیرو برگزار گردید. در این کنفرانس ضمن بررسی چالش‌های پیش رو، راهکار‌های توسعه این صنعت در کشور با توجه به شرایط اقتصادی کنونی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
بررسی چالش‌های صنعت انرژی های بادی و خورشیدی
 به گزارش زیست آنلاین، در سالهای اخیر انرژی بادی در جهان شاهد رشد چشمگیری بوده است و پیش بینی می شود با ادامه رشد سرمایه گذاری در این صنعت، این روند در سالهای آتی ادامه یابد.

کنفرانس انرژی بادی ایران تنها همایشی است که همه فعالان صنعت انرژی بادی را اعم از مسئولین دولتی، قانون گذاران، سرمایه گذاران، مجریان و مشاوران گرد هم می آورد و به صورت واقع بینانه به این بخش می‌پردازد.

افزایش ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر به ۸۰۰ مگاوات تا تابستان ۹۸معاون وزیر نیرو و رئیس ساتبا از افزایش ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر به ۸۰۰ مگاوات تا پیک تابستان ۹۸ خبر داد.

سیدمحمد صادق‌زاده در ششمین کنفرانس انرژی بادی ایران که دیروز (دوشنبه) در سالن همایش‌های وزارت نیرو برگزار شد، با بیان اینکه در حال حاضر ۷۱۰ مگاوات نیروگاه انرژی‌های تجدیدپذیر در حال بهره‌برداری است، اظهار کرد: هم‌اکنون ۶۰ تا ۷۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در مراحل پایانی است و تا پیک تابستان ۹۸ به ۸۰۰ مگاوات خواهیم رسید. ۳۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر نیز در حال احداث است که به تدریج تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به این‌که از سال ۱۳۹۵ که سیاست‌های جدید خرید تضمینی برق گذاشته شد، بخش خصوصی وارد حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر شد، گفت: در آن مقطع حضور سرمایه‌گذاران در عرصه انرژی‌های تجدیدپذیر رونق گرفت و استفاده ویژه‌ای به جهت سرمایه‌گذاری خارجی و ورود فناوری‌های نوین روز جهان در این راستا انجام شد.
او افزود: وزارت نیرو نیز باید وظایف خود در این خصوص را به خوبی انجام دهد و بوروکراسی را به حداقل برساند، کما اینکه هم اکنون نیز صدور پروانه‌های احداث در کمتر از یک هفته و خرید قرارداد تضمینی در حداقل زمان ممکن انجام می‌شود.
صادق زاده تصریح کرد: از مجموع ۷۱۰ نیروگاه تجدیدپذیر که امروز در دست بهره برداری است، هیچ گزارشی حکایت از مشکلات فناوری در این عرصه وجود ندارد و در سال‌های اول تا سوم (سال اول حدود ۲۰ درصد، سال دوم حدود ۴۰ درصد و سال سوم حدود ۶۰ درصد) رشد اتفاق افتاد.
وی با اشاره به تحریم‌ها، گفت: با وجود تحریم‌ها رشد در بخش نیروگاه‌های تجدیدپذیر متوقف نشده و این در حالی است که رشد بیش از اندازه سابق نیز به دلیل مشکلات تأمین مالی به مصلحت نبود.
رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) اظهار کرد: افزایش عوارض برق تا سقف ۱۰ درصد و تخصیص درآمد عوارض برق از خزانه به صورت اختصاصی به سازمان ساتبا قوانین بسیار خوبی در این زمینه بود.

وی ادامه داد: از مبالغی که از عوارض برق در سال ۹۶ صرف انرژی‌های تجدید پذیر شده بود، ۲۳۰ میلیارد تومان از محل خزانه در اختیار سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر قرار گرفت و عملاً تا ۲۸ اسفند سال ۹۷ هیچ بدهی به شرکت‌ها از بابت انرژی‌های تجدیدپذیر نداریم و تنها باید بدهی‌های سال ۹۸ پرداخت شود.

صادق زاده گفت: در زمان کنونی به دنبال احداث ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه هستیم و باید به دنبال منابع مالی جدید باشیم.
وی استفاده از هزینه سوخت مصرف نشده، صادرات برق تجدیدپذیر، کاهش هزینه‌های تولید برق تجدیدپذیر با بهینه سازی طراحی و نصب نیروگاه‌ها و تأمین تجهیزات نیروگاه‌ها در داخل کشور را از جمله راهکارهای ایجاد منابع مالی جدید در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر عنوان کرد.
وی در پایان با ابراز امیدواری از این که در سال ۹۸ نقش دولت در توسعه انرژی‌های نو کم‌تر و نقش بخش خصوصی پررنگ‌تر شود، گفت: امیدواریم بیش از هر سال در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر توفیق داشته باشیم.

توسعه نیروگاههای بادی در راستای توسعه تجدیدپذیرهاتشکیل کمیته مستقل حل مسائل حقوقی انرژی‌های تجدیدپذیرمعاون حقوقی رئیس جمهور هم تشکیل کمیته مستقل حل مسائل حقوقی انرژی‌های تجدیدپذیر در مجموعه دولت را پیشنهاد داد.

بنا بر اعلام وزارت نیرو، لعیا جنیدی هم اظهار کرد تأمین مالی، تأمین مالی از محل صندوق، مشکلات مربوط به زمین، عدم شفافیت مربوط به اجاره بها، الزامات محیط زیستی، صدور سند مالکیت از جمله موارد حقوقی است که باید در یک کمیته مستقل حقوقی زیر نظر دولت حل شود.

۷۴۳ شهر مشمول پروژه‌های نیروگاه‌های سولار می‌شود۱۵ هزار پروژه و ۲۵۰ مگابیت مزرعه خورشیدی در دست تجهیز برای فعالیت در حوزه سلولار است؛ بدین معنا که تمام استان‌های ایران و حدود ۷۴۳ شهر به جز گیلان که امکان و ظرفیت کمتری برای فناوری در حوزه سولار دارد، مشمول طرح‌های پروژه نیروگاهی سولار می‌شود.

به گزارش ایسنا، کامران دور اندیش - مدیر عامل و مدیر استراتژیک شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی سولار - امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان این که برای آمادگی نصب و راه‌اندازی پنل و نیروگاه خورشیدی به همکاری با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور نیاز داشتیم و این تفاهم‌نامه می‌تواند در این راستا بسیار کمک‌رسان باشد اظهار کرد: علاوه بر این با وزارت جهاد کشاورزی قرارداد تولید برق به صورت خورشیدی را برای ۱۲۴ هزار چاه آب منعقد کرده‌ایم و باید پاسگاه‌های نیرو انتظامی نیز در دستور کار این شرکت قرار بگیرد که به زودی قرارداد این طرح نیز منعقد خواهد شد.

به گفته وی، گسترش و به کارگیری نیروهای آموزش دیده مختص شهر و استان خاصی نیست و با توجه به نیاز هر پروژه افراد مشغول به کار می‌شوند، در فراخوانی که منتشر کرده‌ایم، ۳۵۰ نفر اعلام آمادگی کردند که در حوزه سولار با ما همکاری داشته باشند.

توسعه صنعت تجدیدپذیر اشتغال پایدار ایجاد می کندبه‌کارگیری ۳۰۰۰ نفر در حوزه سلولاروی با بیان این‌که در بعد آموزش نیاز به ۱۶ هزار نیرو داریم که حداقل بتوانیم در ابتدای کار ۳۰۰۰ نفر به کار بگیریم تصریح کرد: در ۱۵ هزار پروژه نیاز زیادی به نیروی آموزش دیده است اما فعلاً تعداد نیروها ۳۰۰۰ نفر است که قرار شده مهارت آموزی با کمک سازمان فنی و حرفه‌ای انجام شود اما اجرای پروژه‌ها توسط شرکت سولار باشد.

او با اشاره به نیازمندی‌های صورت گرفته در حوزه نیروگاه‌های سولار گفت: با عقد این تفاهم نامه، امسال ۳۰۰۰ نفر در پروژه‌های مختلف مشغول به کار خواهند شد و باقی نیروهای تربیت شده برای صد هزار پروژه پیش‌بینی شده است و مورد نیاز کشور در سال‌های آتی به کار گرفته می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که حمایت‌های دولتی و تسهیلات خود اشتغالی برای مهارت آموختگان در نظر گرفته شده است تا بتوانند به صورت مستقل و در هر شهر شرکت تعاونی خود را تشکیل دهند ابراز کرد: از برخی از نیروهای متخصص در ایجاد اتاق‌های فکر برای حل بحران ایده متناسب با ظرفیت اقلیمی و شرایط طبیعی متنوع کشور استفاده خواهد شد.

هم‌چنین در این نشست، محمدحسن محبیان - رئیس هیأت مدیره شرکت سولار - با اشاره به اهمیت انرژی خورشیدی سولار ابراز کرد: استفاده از انرژی‌های پاک و اهمیت حرکت حد بیشتر به سمت تجزیه‌پذیرها لزوم تربیت نیروی انسانی در این حوزه را نشان می‌دهد چراکه با طراحی و اجرای نیروگاه‌های سولار چند مگابیتی و یا حتی در اشل‌های کوچک‌تر، می‌توان ضمن رفع نیازهای یک مجموعه موجب درآمدزایی شد و طبق برنامه وزارت نیرو مازاد تولید از این نیروگاه‌ها خریداری شود.

همچنین علیرضا حاتم‌زاده - معاون آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور - با بیان این‌که ظرفیت دولت در همکاری و حمایت در خصوص اجرای بخش‌های عملی و کارگاهی در حوزه آموزش بسیار است گفت: ۷۰۰ مرکز و ۵۰۰۰ کارگاه فنی و حرفه‌ای در کشور در این راستا وجود دارد و از چیزهای که قابل تحریم نیست، می‌توان به مهارت اشاره کرد لذا این مسئله بسیار مورد توجه قرار دارد.

وی با اشاره به این‌که منابع تجدیدپذیر در مقایسه با سایر کشورهای جهان به میزان مناسبی در اختیار ماست، گفت: اگر از این منابع استفاده شود و توسعه بر اساس آن‌ها شکل بگیرد، محیط زیست صیانت می‌شود.

او افزود: استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به توسعه یافتگی مناطقی مانند سیستان و بلوچستان به لحاظ اقتصادی و امنیتی کمک خواهد کرد.

جنیدی با بیان اینکه در یک دهه گذشته توسعه انرژی‌های بادی شروع خوبی داشته است، یادآور شد: این سهم از انرژی بادی نسبت به کل برق تولیدی کشور کافی نیست.
وی با اشاره به افزایش فشار تحریم‌ها در یک سال گذشته گفت: در حالی که توافقاتی انجام شده بود و ۱۴ نفر در یک پیمان بودند یک نفر از پیمان خارج شد که این امر در هیچ نظام حقوقی و اخلاقی تأیید شده نیست.
معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به این‌که بخش خصوصی برای حل مشکلات حقوقی علاج‌هایی پیدا کرده است، اما حل این مشکلات کمیته‌ای مستقل می‌خواهد تا مشکلات خاص این حوزه را حل کند، گفت: باید کمیته‌ای متشکل از کارشناسان فنی، مالی، حقوقی و مالی تشکیل شود و دولت نیز آماده است تا سهم جدی در این امر داشته و مشکلات این حوزه را آسیب شناسی کند.

تولید دوسوم انرژی‌های جهان از انرژی‌های نو تا سال ۲۰۵۰رئیس انجمن علمی انرژی بادی ایران هم از تولید دو سوم انرژی‌های جهان از انرژی‌های نو تا سال ۲۰۵۰ خبر داد.

سیدهاشم اورعی با بیان این‌که تا سال ۲۰۵۰، میزان ۴۵ درصد تقاضای جهانی، انرژی الکتریکی می‌شود و دو سوم انرژی‌های کل در سال ۲۰۵۰ توسط مزارع بادی و خورشیدی تأمین خواهد شد، گفت: در ۳۰ سال آینده استفاده از انرژی‌های فسیلی کاهش و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر افزایش خواهد یافت.
استاد دانشگاه صنعتی شریف در تشریح روند تقاضای انرژی در سه دهه آتی در جهان، گفت: تقاضای انرژی در سال ۲۰۱۵ برابر ۴۰۰ هگزاژول، در سال ۲۰۳۰ برابر ۴۷۰ هگزاژول و در سال ۲۰۵۰ به میزان ۴۵۰ هگزاژول خواهد رسید و این نشان دهنده این است که تقاضای انرژی در سال ۲۰۳۰ به حداکثر خواهد رسید.
وی ادامه داد: در طول سال‌های آینده بهره‌وری انرژی افزایش یافته، کربن‌زدایی بیشتر صورت خواهد پذیرفت و استفاده از منابع تجدیدپذیر افزایش قابل توجهی خواهد داشت.
وی گفت: تا سال ۲۰۵۰ عمق نفوذ برق در جهان به شدت افزایش خواهد یافت و تولید برق ۱۶۰ درصد خواهد شد و سهم سوخت‌های فسیلی از ۸۱ درصد به ۵۱ درصد خواهد رسید.
اورعی با اشاره به این‌که روند سرمایه گذاری انرژی بادی در اروپا در سال ۲۰۱۸ شامل ۱۷ میلیارد یورو در خشکی و ۱۰ میلیارد یورو دریایی بوده است، گفت: در سال ۲۰۱۸ بیش از ۶۰ درصد سرمایه‌گذاری اروپا در بخش انرژی متعلق به انرژی بادی بوده و ۱۹۰ مزرعه بادی در ۲۲ کشور به مرحله FID رسیده است.
وی بازنگری در مدل توسعه، اقتصاد اقلیمی، ایجاد اشتغال صنعتی، جلوگیری از مهاجرات، ضریب ایمنی در مناطق مرزی کشور را از جمله مواردی که باید درباره انرژی‌های بادی در ایران مدنظر قرار داد عنوان کرد و گفت: با توجه به روند قابل توجه اروپا در بخش انرژی‌های نو در سال ۲۰۱۸، بانک‌ها و مؤسسات مالی آمادگی کامل را برای ارائه تسهیلات مالی جهت توسعه این انرژی را دارند.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

تأملی کوتاه بر آینده الگوهای مصرف را تغییر خواهد داد بهره‌وری انرژی تنها راه نجات دنیای انرژیآلمان بیش از ۵۰ درصد برق از انرژی های تجدید پذیر تولید کردمعرفی انواع انرژی تجدیدپذیر استان اصفهان قطب صادراتی برق تجدید پذیر تغییر اقلیم برای تولید انرژی های تجدیدپذیر یک فرصت است سرمایه گذاری کالج کالیفرنیا  برای تولید ۱ مگاواتی انرژی خورشیدی طولانی ترین توربین بادی در حال ساخت تخمین ۴۰۰ میلیون دلاری برای ساخت نیروگاه خورشیدی راهنمایی برای خرید پنل های خورشیدی ظرفیت انرژی خورشیدی در ایالات متحده دوبرابر شده است https://zistonline.com/vdcizqav.t1au52bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما