تاریخ انتشار :پنجشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : 80590
برگزاری سومین نشست از سلسله نشست‌های توسعه نیروگاه‌های برق تجدیدپذیر در پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی

بررسی چالش‌ها و راهکارهای تامین مالی پروژه‌های نیروگاهی‌ برق تجدیدپذیر

زیست آنلاین: سومین نشست از سلسله نشست‌های توسعه نیروگاه‌های برق تجدیدپذیر، با موضوع “بررسی چالش‌ها و راهکارهای تامین مالی پروژه‌های نیروگاهی‌ برق تجدیدپذیر” در تاریخ چهارشنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ از ساعت ۹ الی ۱۲ در محل سالن همایش های پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی برگزار گردید.
بررسی چالش‌ها و راهکارهای تامین مالی پروژه‌های نیروگاهی‌ برق تجدیدپذیر
به گزارش زیست آنلاین، در این نشست، ابتدا جناب آقای مهندس عسگری از سازمان بورس به تبیین سازوکارهای تامین مالی پروژه های حوزه انرژی و به ویژه پروژه های نیروگاهی فتوولتاییک پرداخته و ساختار بورس انرژی و صندوق سرمایه گذاری پروژه را تشریح کردند. ایشان در میزگرد تخصصی این نشست نیز مطالب قبلی را تکمیل و راهکارهای ممکن جهت را جذب سرمایه برای احداث نیروگاه های تجدیدپذیر را توضیح دادند.

در بخش دوم نشست، میزگردی تخصصی با حضور جناب آقای دکتر مجید زندی، مدیر گروه مهندسی انرژیهای تجدیدپذیر، جناب آقای مهندس زعفرانچی معاون بخش غیردولتی ساتبا، جناب آقای مهندس موسوی عضو هیات مدیره انجمن انرژی های تجدیدپذیر ایران ، جناب آقای سلیمیان نماینده سازمان سرمایه گذاری خارجی و جناب آقای عسگری مدیر بازار برق  بورس انرژی ایران تشکیل شد و جنبه های مختلف تامین  مالی پروژه‌های نیروگاهی‌ برق تجدیدپذیر به چالش کشیده شد.

آقای مهندس موسوی به عنوان نماینده بخش خصوصی به برخی از مهم ترین مشکلات بخش خصوصی در تامین سرمایه برای نیروگاه های تجدیدپذیر اشاره کرده و مواردی مانند عدم پرداخت مطالبات مالکان نیروگاههای تجدیدپذیر طبق قرارداد خرید تضمینی برق را از مهم ترین مشکلات فعالان این حوزه دانست. وی همچنین عدم اعطای تضمین سرمایه به سرمایه گذاران خارجی و دشواری های اخذ این گارانتی را از دیگر دلایل بسیار مهم در عدم استقبال سرمایه گذراان خارجی برای حضور در حوزه انرژی کشور برشمرد. به اعتقاد ایشان، دولت باید ترتیبی اتخاذ کند تا قرارداد خرید تضمینی برق به عنوان ضمانت تامین سرمایه توسط بانک های عامل داخلی قابل پذیرش باشد.

آقای مهندس زعفرانچی ضمن تایید مشکلات موجود در عدم پرداخت  مطالبات مالکان نیروگاههای تجدیدپذیر طبق قرارداد خرید تضمینی برق، عنوان کردند که پایین بودن قیمت برق دلیل اصلی ناتوانی وزارت نیرو در پرداخت بدهی های خود است. ایشان اعتقاد داشتند که بهتر است در روند افزایش تعرفه برق خانگی به ویژه برای مشترکان پرمصرف تسریع شود و مجلس شورای اسلامی باید در این زمینه همکاری موثری داشته باشد.

بررسی چالش‌ها و راهکارهای تامین مالی پروژه‌های نیروگاهی‌ برق تجدیدپذیر

آقای دکتر زندی نیز با اشاره به اینکه منابع پرداخت خرید تضمینی برق تجدیدپذیر به طور مستقیم در قالب عوارض از مردم گرفته می شود اشاره کردند که سهم ۵۰ درصد برق تجدیدپذیر از محل مذکور، آنگونه که گاها توسط برخی از دولتمردان عنوان می شود، هیچ مبنای تعیین شده ای در بودجه نداشته و تخصیصی برای برق تجدیدپذیر و برق روستایی به صورت تفکیک شده در قانون نیامده است و لذا نباید مشکلی برای پرداخت حق خرید تضمینی برق تجدیدپذیر توسط صندوق مربوطه وجود داشته باشد.

آقای مهندس سلیمیان نیز با اشاره به سازوکارهای مختلف جذب سرمایه خارجی در کشور اشاره کردند که متاسفانه در سال ۱۳۹۷ تنها برای ده درصد از متقاضیان فاینانس خارجی در حوزه انرژی های تجدیدپذیر تامین سرمایه شده و کل مبلغ جذب شده در این حوزه کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار بوده است. وی نوسانات ارزی در سال گذشته و خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام و تبعات بین المللی آن را از مهم ترین موانع جذب سرمایه خارجی در سال ۱۳۹۷ دانست.

آقا مهندس عسگری نیز با اشاره به سازوکارهای مختلف جذب سرمایه از طریق بورس، سه روش جذب سرمایه خطرپذیر، صندوق سرمایه گذاری پروژه و پیش فروش برق نیروگاه های سبز را برای تامین مالی نیروگاه های تجدیدپذیر مطرح نمودند. البته ایشان اعتقاد داشتند که نوسانات ارزی می تواند جذابیت سرمایه گذاری در هر یک از سه روش فوق را به شدت کاهش دهد.

در بخش بعد، شرکت کنندگان در نشست پرسش های خود از حاضرین در میزگرد را مطرح کردند.

در پایان مهندس محسن فرزان، دبیر اجرایی نشست، با جمع بندی مطالب نشست اظهار داشت که این سلسله نشست ها برای تبیین مشکلات حوزه نیروگاه های تجدیدپذیر و اثرگذاری در توسعه و تقویت این صنعت در کشور ادامه خواهد یافت.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

آلمان بیش از ۵۰ درصد برق از انرژی های تجدید پذیر تولید کردمعرفی انواع انرژی تجدیدپذیر استان اصفهان قطب صادراتی برق تجدید پذیر تغییر اقلیم برای تولید انرژی های تجدیدپذیر یک فرصت است سرمایه گذاری کالج کالیفرنیا  برای تولید ۱ مگاواتی انرژی خورشیدی طولانی ترین توربین بادی در حال ساخت تخمین ۴۰۰ میلیون دلاری برای ساخت نیروگاه خورشیدی راهنمایی برای خرید پنل های خورشیدی   https://zistonline.com/vdcbgsbw.rhbg9piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما