تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 80432
زیست آنلاین: به دلیل کاهش شدید منابع آبی و تنش های محیطی در سالهای اخیر، برای ادامه حیات نیازمند استفاده از راهبرد تغییر الگوی کشت هستیم و این راهکار با کیفی سازی محصولات کشاورزی موجب توسعه اقتصادی نیز می شود.
تغییرات دمایی الگوی کشت را دگرگون می کند
به گزارش زیست آنلاین، کشاورزی یکی از مهمترین بخش های اقتصادی در بسیاری از مناطق جهان است که نقش مهمی در روند توسعه ایفا می کند ، اما این حوزه مهم و تاثیر گذار در سالهای اخیر با چالش جدی کم آبی و افزایش شدید دما مواجه شده است که برای عبور از این وضعیت، نیازمند برنامه ریزی های جدید و استفاده از روش های نوین علمی است.

 هنگامی که برف و باران در بضی مناطق کاملا گرم و خشک پدیدار می شود، به عنوان یک پدیده تعجب برانگیز برای افرادی که در آن منطقه زندگی می کنند برشمرده می شود.

مارک مولر، کشاورزی در لوآ (یک ایالت در شمال ایالات متحده آمریکا، در قسمتهای غربی رودخانه می سی سی پی) می گوید که احساس می کند که در حافظه اخیر این تغییرات کمی بیشتر غیر قابل پیش بینی شده است.

مولر در خصوص تغییرات شدید آب و هوایی گفت: "من از آب و هوای سرد و برف غافل گیر نمی شوم." اما نکته مهم در آن است که این تغغیرات بسیار نامنظم اتفاق می افتد.

البته واضح است که این امر با گرم شدن کره زمین همراه است و فارغ از اینکه آیا علت آن به دست انسان است یا منشا طبیعی دارد! من اعتقاد دارم که این واقعیت زندگی است و ما باید این تغییرات را بپذیریم و به دنبال راهکاری برای کشت و کشاورزی خود باشیم.

در صورت افزایش میانگین دمای هوای یک منطقه به بیش از ۲ درجه سانتی‌گراد، بسیاری از شاخصه‎های کشاورزی در منطقه موردنظر تغییر می‌کند در این صورت تغییر الگوی کشت در آن ضروری می‌شود.

جاستین گلیسن، متخصص و اقلیم شناس ، تأیید کرد که تغییرات اقلیمی و دمایی شدت یافته  و این منجر به تغییر فصلی الگوهای بارش شده است.

گلیسن گفت: آنچه که ما در ۳۰ سال گذشته با آن رو به رو بودیم  بارش بارانی بود که در اوایل فصل رشد و در اوایل بهار رخ می دهد و این درست زمانی بود که کشاورزان میخواهند به کارهای میدانی پرداخته و شروع به کشت کنند."

بیشتر بخوانید: تاثیر تغییر اقلیم در کشاورزی ایرانافزایش بخار آب به شکل مستقیم موجب افزایش بارندگی شده است

شکل بالا نشان می دهد که افزایش بخار آب به شکل مستقیم موجب افزایش بارندگی شده است و می توان گرم شدن کره زمین و افزایش گرمایش را مهم ترین عامل برای حجم تبخیر بالا برشمرد.

بالا رفتن دمای هوا در یک منطقه، شاخصه‌های مهم کشاورزی همچون نوع گونه‌های گیاهی، تاریخ و میزان کاشت محصول و شرایط آبیاری مزارع را تغییر می‌دهد. توان مقاومت گیاهان در برابر افزایش دما از جمله اساسی‌ترین ملاک‌های تصمیم‌گیری برای تغییر دادن الگوی کشت در مناطق مختلف است.

گلیسن اظهار داشت: "ما شاهد یک الگوی پایدارتر بوده ایم." اما گرمایش الگوهای نامنظمی برای ما ایجاد کرده است.

او گفت که این دوره های مرطوب و خشک طولانی مدت ناشی از جریان های جت (یک باند باریک و متغیر از جریانهای بسیار قوی که عمدتا در اقیانوس اطلس محاصره شده است. به طور معمول دو یا سه جریان جت در هر نیمکره شمالی و جنوبی وجود دارد.) است. و گذر از هوای سردتر به گرمتر و یا برعکس، به طور معمول جریان جت را فعال تر می کند.

بیشتر بخوانید:  اصلاح الگوی کشت راهکار خروج از چالش‌ های کشاورزی تغییرات دمایی

یکی از کشاورزان جنوب شرقی یمن نیز اظهار داشت: پس از یک زمستان که میزان قابل توجهی برف را در سراسر منطقه گسترانیده است، همه تولیداتش را از آن زمان به بعد در حال رکود قرار داده است و اظهار داشت که ایجاد این آب و هوای سرد و زمستانی کشت او را با چالش های فراوانی مواجه کرده است. در حالی که بیشتر سال ها در زمان پاییز گویی زمستان رخ می دهد.

 به دلیل کاهش شدید منابع آبی و تنش های محیطی در سالهای اخیر، برای ادامه حیات نیازمند استفاده از راهبرد تغییر الگوی کشت هستیم و این راهکار با کیفی سازی محصولات کشاورزی موجب توسعه اقتصادی نیز می شود. /منبع:  agupdate

 

https://zistonline.com/vdcgxt97.ak9zw4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما