تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۳۰
کد مطلب : 80425
زیست آنلاین: کارشناسان معتقدند که شرایط خشکسالی و تغییرات آب و هوایی، دلیل اصلی کاهش قطعی تولید سبزیجات و میوه هستند.
تولیدات میوه و سبزیجات کاهش شدیدی خواهند داشت
به گزارش زیست آنلاین، بخش کشاورزی به علت ارتباط بسیارنزدیک با منابع طبیعی و شرایط آب و هوایی تاثیرات زیادی را از تغییر اقلیم می پذیرد.

در واقع تغییر اقلیم با تاثیر بر روی الگوی بارش، الگوی کشت، تغییر در میزان ، CO ۲آب قابل دسترس گیاه و تغییرات دمایی می تواند بر روی عملکرد محصولات کشاورزی اثر بگذارد. درنتیجه کشاورزان کشورهای درحال توسعه نیازمند تعدیل با اقلیمی هستند که در حال تغییر است و این تغییر در آینده افزایش خواهد داشت. عملیات زراعی، الگوی کشت، و استفاده از ارقام زراعی در بسیاری از مناطق بایستی تغییر یابد. بطور کلی میتوان گفت که اثرات منفی و مثبت تغییرات اقلیمی بستگی به نوع گیاه، عرض جغرافیایی و عملیات زراعی دارد.

همان گونه که پیش تر ذکر شد، تغییرات آب و هوایی ناگهانی بر روی میزان تولید محصولات تاثیر بسزایی دارد و علاوه بر آن گلدهی و بارور شدن محصولات نیز متاثر از آن است.

تأخیر در طول فصل رشد، طوفان های طولانی مدت، باران های شدید و ناگهانی، تغییر دمای شدید در طول روز نیز از دیگر عواملی هستند که  بر گلدهی و رشد میوه ها و دانه های گرده تاثیر می گذارند.

یکی از مقامات بخش کشاورزی هند گفت که وضعیت خشکسالی در ماهاراشترا (منطقه ای بزرگ در غرب هند که در جنوب شرقی بمبئی واقع شده است.) بزرگترین عاملی است که تولید میوه و سبزی را کاهش داده است و محصولات کشاورزی عمده مانند چیلی، پیاز، گوجه فرنگی و سیب زمینی را تحت تاثیر قرار می دهد.

بیشتر بخوانید: تاثیر تغییر اقلیم در کشاورزی ایرانتاثیر تغییر اقلیم در کشاورزی ایران

علاوه براین کمبود آب کاهش ۵۹ درصدی محصولات را نسبت به سطح متوسط تولید در گذشته ثبت کرده است. یک مقام مسئول گفت: یکی از مهمترین نیازهای کاشت محصولات، آبی است که از طریق باران تامین می شود. کاهش شدید باران در ماهاراشترا رطوبت موجود در خاک را نیز با کاهش قابل توجهی رو به رو کرده است.

مدیر تولید بخش کشاورزی این منطقه، به TOI گفت: "بسیاری از کشاورزان به دلیل شرایط ناسازگار بازار در محصولات خود تغییر ایجاد می کنند و محصولات دیگری در زمین خود جایگزین کرده و کشت می کنند.

این امر موجب شده است تا قیمت بعضی از محصولات تغییر کرده و بسیار افزایش یابد، در حالی که قیمت ها در سال های دیگر پس از روی آوری کشاورزان به آن محصول و تغییر و جایگزینی آن در زمین های خود به پایین ترین سطح خود می رسد.

رئیس انجمن تولید کنندگان سبزیجات هند گفت: در یک سال گذشته تغییر در درجه حرارت، تاثیر بسزایی  بر محصولات میوه ها و سبزیجات گذاشته است. "زمستان در سال ۲۰۱۸-۱۹ بسیار شدید بود، به نحوی که در ماه فوریه دما به پایین ترین حد خود رسید و موجب شده بود تا سطح خاک با ورقه هایی از یخ احاطه شود که این امر نیمی از سبزیجات و میوه ها و محصولات کشاورزی را از بین برد.حرارت ماه مارس نیز غیر قابل تحمل است و به نظر می رسد  دمای هوا در حال گذر از ۴۰ درجه سانتیگراد باشد./ منبع: indiatimes

https://zistonline.com/vdciw5av.t1aur2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما