تاریخ انتشار :پنجشنبه ۸ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 80375
زیست آنلاین: درعصر حاضر دستیابی به توسعه پایدار یکی از وظایف همگانی برای تمامی صنف ها و شرکت ها و تمامی ارگان ها به شمار می رود، اما  یکی از مولفه های برجسته دستیابی به این توسعه  توجه به برندسازی سبز است.
برند سبز چیست؟
به گزارش زیست آنلاین، درعصر حاضر دستیابی به توسعه پایدار یکی از وظایف همگانی برای تمامی صنف ها و شرکت ها و تمامی ارگان ها به شمار می رود، اما  یکی از مولفه های برجسته دستیابی به این توسعه  توجه به برندسازی سبز است.
GreenBrands (برند سبز) یک برچسب زیست محیطی است که توسط SERI (موسسه تحقیقاتی پایدار اروپا در وین) توسعه یافته است و به تمام محصولات پایدار و سبز تعلق می گیرد.
 مارک ها و برند های سبز نشان از آن دارد که آن محصول به نوعی با حفاظت از محیط زیست و شیوه های کسب و کار پایدار در ارتباط است. 
به طور کلی برندهای سبز Green Brands آن دسته از برندها هستند که به دو اصل اساسی در اهداف توسعۀ خود پایبند هستند: حفظ محیط زیست و کسب‌و‌کار پایدار. و برندهايي كه ادعاي محافظت از محيط زيست داشته و مشتريان با خريد آنها، حساسيت و تعهد خود به محيط زيست را نشان مي دهند، برند سبز(Green brand) ناميده مي شوند.
این برند ها در واقع به مصرف کنندگان این آگاهی را می رسانند که همواره نیاز به حفاظت از محیط زیست باید بیش از هرچیزی اولویتمند و با اهمیت شمرده شود.

معرفی بزند های سبز

با توجه با اهمیت محیط زیست برای جوامع مختلف و در اولویت قرار گرفتن آن، بسیاری از شرکت‌ها به این قضیه به عنوان یک فرصت نگریسته و می‌خواهند که از آن استفاده کنند، از این رو از جمله فرصت‌هایی که ایجاد کرده‌اند کسب وکارهای سبز، تصویر برند سبز، همچنین تبلیغات و بازاریابی سبز می‌باشد.
در حقیقت تعداد اين برندها كه براي مشتريان حساس به حفاظت از محيط زيست عرضه مي شوند، هر روز بيشتر از گذشته شده و همواره نمونه هاي جديدي از آنها متولد مي شود. برندهاي سبز ضمن افزودن مزيتي منحصر به كالا، تصوير ذهني و جايگاه كالارا نزد مشتريان ارتقا مي دهند، به همين دليل بسياري از شركت ها در پي مطرح كردن خود به عنوان برند سبز هستند. مثلاتا سال ۲۰۰۲ در صنايع غذايي، تنها ۵ برند ادعاي سبز بودن داشتند، اما اين عدد تا سال ۲۰۰۷ به ۳۲۸ مورد افزايش يافت. 

تصویر برند سبز بر رضایت از برند سبز و اعتماد به برند سبز اثر مثبت و معنادار دارد به بیانی شفاف تر، با وجود آنکه یک نام تجاری سبز می تواند،. نقطه فروش منحصر به فردی را به یک محصول اضافه کند و در مراحل بالاتر تصویر شرکت را نیز به عنوان الگوی سبز در یک جامعه گسترش دهد اما ذکر این نکته نیز لازم است که اگر یک شرکت شیوه های سبز خود را بیش از حد بالا ببرد، می تواند مورد انتقاد نیز قرار گیرد، در حقیقت یکی از ضروریت موفقیت در کسب و کار رقابتی عصر حاضر  شناسایی عواملی است  که  بر ارزش ویژه برند سبز موثر هستند و این پروسه شاید نیاز به مطالعات کارشناسه و تحصصی داشته باشد. چراکه افزايش توجه و حساسيت عموم روي برندهاي حامي محيط زيست، به نهادينه شدن اين فرهنگ كمك مي كند، 

مشخصات یک برند سبز قدرتمند و جایگاه آن در بازاریابی اجتماعی و چالش های آن نیز یکی دیگر از اصولی است که باید مورد توجه بیشتردولت ها قرار گیرد .
همچنین علاوه بر به نقشی که برند های سبز می توانند در محافظت از محیط زیست ایفا کنند می توان گفت برای دست یابی موفقیت در تجارت جهانی با توجه به اهمیت مسئولیت های اجتماعی سازمان ها، مفهوم و اهمیت برند سبز و ضرورت گسترش آن به شکل ویژه ای مطرح می گردد. 

دسته بندی و انواع برندهای سبزموسسه تحقیقاتی اینتربرند Interbrand لیست سالانه برترین برندهای سبز سال ۲۰۱۴ را منتشر کرد.
عملكرد مناسب بر طبق اصول مراعات؛ پايدارى، شيوه در حرف، عمل و رابطه محصولات انسانى و محيط زيست، عاملي براي دسته بندي برندهاي سبز است.

بیشتر بخوانید: جشنواره بین المللی برند سبز برگزار می شودبرند سبز

صدر این لیست را برندهای خودروساز با تلاش‌های مستمر از آن خود کرده‌اند. تمرکز برندهای خودروسازی روی خودروهای الکتریکی و هیبریدی و البته تحقیقات برای بهینه‌سازی وضعیت سوخت خودروهای دیزلی و بنزینی سبب شده است تا ۲۰ درصد از این لیست ۵۰ تایی را در بر بگیرند.

برای اولین بار در این لیست جایگاه نخست را برند فورد بالاتر از تویوتا، هوندا و نیسان تصاحب کرده است. این جایگاه برای سه سالی بود که توسط تویوتا تسخیر شده بود.

جایگاه‌های بعدی را برندهای فعال در حوزه‌های تکنولوژی از آن خود کرده‌اند.

نكته قابل توجه آنكه برخي برندهاي معتبر جهانى كه با افزايش توجه به محيط زيست و همزمان حمايت از تغييرات مثبت درونى و بيرونى سازمان، تاثيرات منفى زيست محيطي محصولات و تجهيزات خود را نيز كاهش مى دهند.

زماني كه يك برند به عنوان برند سبز معرفى مي گردد، به اين معناست كه اين برند علاوه بر كيفيت، قيمت و اطمينان، داراى يك عامل برتر تجارى مدرن نيز باسد و آن، تعهد داشتن به طبيعت و اصول پايداري و تاكيد بر روى حفظ محيط زيست، به عنوان بخشي از استراتژي كسب و كار خود است.

برند سبز در کسب وکار سبزموج عظیم محیط گرایی و گرایش های سبز در چند دهه اخیر، محققین بسیاری از حوزه ها را به مطالعه و تفحص در حیطه محیط زیست و فعالیت های سبز واداشته است. بازاریابی، به عنوان علمی پیشرو از این مقوله مستثنی نبوده است و بسیاری از متغیرهای این حوزه نیز رنگ و بوی سبز به خود گرفته اند. 

مفهوم بازاريابي سبز و اتخاذ سياست هايي براي جايگاه يابي در اذهان مشتريان به عنوان سازمان و برندي حساس به حفظ حيات انساني و مسائل زيست محيطي، براي مديران و متوليان صنايع مختلف، به عنوان گامي در جهت دستيابي به مزيت رقابتي پايدار در ميان رقبا مطرح مي شود.

بازاریابی سبز

 بازاریابی سبز چیست؟برای پاسخ به این سوال  می‌‌توان به برند سبز و تصویر برند سبز اشاره داشت، تصویر برند شامل نمادهایی می‌شود که با ویژگی‌های خاصی از برند ارتباط دارند و می‌توان آن را تصویر ذهنی برند در ذهن مشتری دانست که با یک پیشنهاد پیوند دارد. علاوه بر این تصویر برند، مجموعه از ادراکات در زمینه برند است که ناشی از پیوندهای برند برای مصرف کنندگان است. بر این اساس تصویر برند سبز را نیز می‌توان این‌گونه تعریف کرد، دسته‌ای از تصورات برند در ذهن مصرف کننده که با مشارکت‌ها و نگرانی‌های زیست محیطی ارتباط دارد.

 محورهايي كه پرداختن به آنها به نهادينه شدن بحث محيط زيست بين تجار و مديران كمك مي كند متعدد هستند. اين محورها عبارتند از مباني و مفاهيم برندينگ سبز، مولفه هاي معرفي يك برند سبز، مباني ارزش گذاري برندهاي سبز، اولويت ها و ترجيحات عمومي در مقبوليت و پذيرش برند سبز، الگوسازي در برندينگ سبز و منافع حاصل از آن، چالش ها و فرصت هاي بكارگيري مفاهيم برندينگ سبز و در نهايت ارتباطات رسانه يي.
   فعالیت در حوزۀ حفاظت از محیط زیست و داشتن مسئولیت اجتماعی سازمانی برای بهبود وضعیت زندگی امری کوچک و نمایشی نیست و مطمئناً یکی از گزینه‌های مصرف‌کنندگان در سال‌های آینده برای انتخاب و خرید کالا، توجه آنها به حمایت برندها از اینگونه فعالیت‌هاست.
می‌توان به یقین گفت سهم بازار برندهای سبز در سال‌های آینده بسیار بیشتر از دیگر برندها خواهد بود. 

 


     


 

https://zistonline.com/vdccp1q4.2bqxm8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما