تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : 80202
مدیر کل دفتر بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: همه ما در قبال حفظ منابع زیستی مسئول هستیم و باید کاری کنیم که نسل‌های آینده از آن استفاده کنند و برای آیندگان پاسخی داشته باشیم.
حفاظت از محیط زیست نیازمند همکاری جدی آحاد مردم
به گزارش زیست آنلاین، رحمان وهاب‌زاده در حاشیه دوره آموزشی ارزیابی عملکرد که پیش از ظهر امروز با حضور کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، گفت: امروز متاسفانه در حوزه محیط زیست بعد از ۴۰ سال عملکرد خوبی نداشتیم و علیرغم راه اندازی دولت الکترونیک و میز خدمت همچنان حقوق شهروندی و خواسته‌های مردم برآورده نشده است.

 وی افزود: درسال‌های گذشته به دلیل برنامه‌ریزی نادرست درمنابع زیستی به چالش‌های زیستی زیادی برخورد کردیم ما شاهد از بین رفتن تالاب‌ها و گیاهان ارزشمند هستیم و نمونه آن تالاب ها و از همه مهم‌تر دریاچه ارومیه است که یک تهدید جدی برای استان‌های مجاور و کشورهای همسایه است پس مطالبه تمام آحاد مردم به‌حق است. 

وهاب‌زاده با بیان اینکه در سالی که گذشت ما از نظر منابع مالی با محدودیت‌هایی مواجه بودیم ، اظهارکرد: باز هم با این حال بازدهی خوبی داشتیم و نیازمند همکاری جدی آحاد مردم برای حفاظت از محیط زیست هستیم .

به گفته وی، همه ما در قبال حفظ منابع زیستی مسئول هستیم و باید کاری کنیم که نسل‌های آینده از آن استفاده کنند و برای آیندگان پاسخی داشته باشیم.

وهاب‌زاده با اشاره به این اینکه مردم هم محور توسعه  و هم محور تخریب هستند، تصریح کرد: در بحث حقوق شهروندی ما وظیفه‌ای بالاتر از حد معمول داریم زیرا افرادی که به ما مراجعه می کنند، افرادی خاص هستند و ما باید سیستمی طراحی کنیم که به‌راحتی بتوانند از آن استفاده کنند.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان محیط زیست، مدیر کل دفتر بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان گفت: شاخص‌های ارزیابی را باید در سال جدید ارتقا دهیم تا بتوانیم به ارباب رجوع خدمات بهتری ارائه دهیم.

بیشتر بخوانید: کاشت درخت، تعامل سازنده انسان و زمینمجتمع‌های آموزشی به مدارس سبز تبدیل می‌شوند

مجتمع‌های آموزشی به مدارس سبز تبدیل می‌شوند رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، هدف‌گذاری این سازمان را هدایت تمامی فضاها و مجتمع‌های آموزشی به سمت مدارس سبز عنوان کرد.
مجتمع‌های آموزشی به مدارس سبز تبدیل می‌شوند
مهراله رخشانی‌مهر روز سه‌شنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا درباره اهداف و رویکردهای مدارس سبز توضیح داد: صرفه‌جویی در مصرف انرژی با استفاده از لامپهای کم مصرف، طراحی فیزیکی کلاسها برای استفاده کمتر از نور مصنوعی و مدیریت پسماندها و زباله‌ها در اینگونه، دنبال می شود. 
وی افزود: رویکرد حرکت به سمت مدارس سبز برای خیرین مدرسه‌ساز نیز تشریح شده و اکنون در مهاباد استان آذربایجان غربی یکی از خیرین در حال ساخت مدرسه‌ای با ویژگی‌های مدارس سبز است.
وی با اشاره به تاثیر مستقیم معماری مدارس بر یادگیری دانش آموزان، ادامه داد: تمامی مجامع علمی اذعان دارند که علاوه بر نظارت مستقیم بر نحوه ساخت مدارس و عمر مفید فضاهای آموزشی، باید معماری مدرسه نیز مورد توجه قرار گیرد.
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: سال گذشته ۱۰ هزار کلاس درس تحویل وزارت آموزش و پرورش شد و برای اینکه معماری مدارس متناسب با پیشرفت‌ها در دنیا تغییر کند، همایش مدارس ایرانی - معماری ایرانی چند سالی است که طراحی و برگزار می‌شود.
رخشانی‌مهر اضافه کرد: این همایش هر سال در تهران برگزار می‌شد اما امسال تصمیم گرفته شد ۱۴ تا ۱۶ اسفندماه به دلیل معماری خاص استان یزد در این منطقه برگزار شود و مهندسان معمار، بدنه کارشناسی از سازمان نوسازی مدارس، دانشجویان، استادان و جامعه مهندسین مشاور گردهم آمده و با تعامل و همفکری آنها در آینده شاهد معماری مدارس اسلامی - ایرانی با رعایت الگوهای بومی باشیم. 
وی به تاثیر مثبت برگزاری همایش مدرسه ایرانی - معماری ایرانی در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: طراحی و ساخت مجتمع‌های آموزشی از جمله دستاوردهای این همایش است که به نام حیات‌های طیبه و به عنوان یکی از راهکارهای لازم‌الاجرای سند زیر نظام فضا و تجهیزات اکنون در برخی نقاط کشور به مرحله اجرا درآمده است.
رخشانی‌مهر اضافه کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی و شرایط خاص کشور در حوزه انرژی و به منظور حفاظت محیط زیست و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و نو و کاهش آلودگی هوا رویکرد مجتمع‌های آموزشی را به سمت ایجاد مدارس سبز برده ایم.
به گفته وی از ابتدای سال ۹۷ سیاست‌گذاری برای ایجاد سه مدرسه سبز در استان‌های سیستان و بلوچستان، تهران و زنجان آغاز شده است و برای سال آینده نیز هفت استان درگیر طراحی معماری و بخش‌های سازه‌ای مدارس سبز خواهند بود.

بیشتر بخوانید: پارادایم آموزش و ترویج شبکه ای و تکثرگرا منابع طبیعیمجتمع‌های آموزشی به مدارس سبز تبدیل می‌شوند

بهترین راه حل محافظت از محیط زیست چیست؟پژوهشگران "دانشگاه استنفورد" باور دارند که می‌توان با تلفیق روش‌های طبیعی و صنعتی، به کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و محافظت از محیط زیست کمک کرد.
محافظت از به گزارش افکارنیوز، منابع طبیعی مانند جنگل‌ها و تالاب‌ها می‌تواند در کند کردن تغییرات اقلیمی مؤثر باشد، اما پژوهشگران "دانشگاه استنفورد" (Stanford University) آمریکا باور دارند که این روش، تنها بخشی از مشکلات مربوط به تغییرات اقلیمی را حل می‌کند و هنوز برای رسیدن به این هدف مهم باید کار‌های بسیاری انجام شوند.

طبیعت، سلاحی قوی برای مقابله با تغییرات اقلیمی به شمار می‌رود. در واقع، راه حل‌های طبیعی مانند کاهش جنگل‌زدایی و تغییر روش‌های کشاورزی می‌توانند به کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای کمک کنند. پژوهشگران دانشگاه استنفورد عقیده دارند که راه‌حل‌های طبیعی می‌توانند به کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی کمک کند و اثرات منفی گرم شدن زمین را برطرف سازد.
 
"کریس فیلد" (Chris Field)، از پژوهشگران این پروژه گفت: جهان در حال حاضر به نقطه‌ای رسیده که نمی‌تواند از آسیب‌های تغییر اقلیمی دوری کند، اما کاهش انتشار هر تن دی‌اکسید کربن، میزان آسیب‌های آینده را کاهش خواهد داد.

"کریستینا اندرسون" (Christa Anderson)، از پژوهشگران این پروژه گفت: راه‌حل‌های طبیعی نمی‌توانند برای ما زمان بخرند. اگر مصرف منابع طبیعی به همین شکل ادامه پیدا کند، شکاف‌های بیشتری در حوزه صنعت و انرژی پیش خواهد آمد.

فیلد افزود: من هم فکر می‌کنم که راه‌حل‌های طبیعی، نمی‌توانند از تغییرات اقلیمی پیشگیری کنند، اما سهم قابل توجهی در مقابله با این چالش دارند و می‌توانند سرعت انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را با سرعت بیشتری کاهش دهند.

نکته مهم اینجاست که سرعت انتشار گاز‌های گلخانه‌ای باید کاهش یابد و استفاده از راه‌حل‌های طبیعی در این زمینه، کارآمد خواهند بود. این روش‌ها می‌توانند با آسیب‌های ناشی از تغییرات اقلیمی مقابله کنند و سازگاری بیشتری از خود نشان دهند، اما باید روشی مورد استفاده قرار گیرد که ترکیبی از چند راه‌حل طبیعی باشد و آسیب‌ها را به حداقل برساند.

اندرسون ادامه داد: اگرچه ما می‌دانیم چگونه راه‌حل‌های طبیعی مانند کاشت و پرورش درختان را به کار ببریم، اما در این میان با موانع که در حوزه فناوری نیستند از جمله چالش‌های نهادی و سیاسی روبه‌رو هستیم.

وی افزود: برای مقابله با این مشکل، راه‌حل‌های بسیاری وجود دارد که توقف جنگل‌زدایی، بهترین نمونه آنهاست. به کارگیری سیاست‌های جدید و مدیریت جدی و همچنین تلفیق روش‌های طبیعی و صنعتی، می‌تواند به پیشرفت این روش کمک کند و تاثیر قابل توجهی در کاهش جنگل‌زدایی داشته باشد.

https://zistonline.com/vdcb55bw.rhbggpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما