تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 80192
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد گفت: فعالیت های معدن کاری در استان یزد خسارات فراوانی را به منابع طبیعی این استان وارد کرده است. همچنین معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان تاکید کرد: با اشاره به اهمیت جنگل ابر، باید از هرگونه ساخت‌وساز در «جنگل‌ابر» جلوگیری شود.
خسارات معدن کاری و ساخت و سازها به منابع طبیعی و جنگلها
به گزارش زیست آنلاین، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد با اشاره به تخریب‌های ناشی از فعالیت‌های معدنکاری در عرصه‌های طببیعی استان، برآورد خسارت‌های وارده در این بخش را حدود ۹۷۲ میلیارد تومان اعلام کرد.

 محمدرضا آخوندی در آستانه هفته درختکاری در جمع خبرنگاران با بیان این‌که میزان خسارت برآورد شده معادن به عرصه‌های منابع طبیعی استان حدود ۹۷۲ میلیارد تومان است، اظهار کرد: وسعت این تخریب‌ها که تنها مربوط به معادن دارای مجوز بهره‌برداری بوده بالغ بر ۷۵ هزار هکتار بوده است که جهت احیای آنها باید ۹۷۲ میلیارد تومان هزینه کرد.

وی خاطرنشان کرد: ۹۸ درصد از مساحت ۷.۴۲ میلیون هکتاری استان را عرصه‌های منابع طبیعی به خود اختصاص داده و این در حالی است که تنها در هشت ماهه نخست امسال برای یک میلیون و ۸۰ هزار هکتار از این عرصه‌ها جهت عملیات معدنکاری استعلام درخواست شده است.

آخوندی با اشاره به ظرفیت‌های بالای کمی و کیفی معادن در استان یزد، خاطرنشان کرد: با این وجود تنها با ۱۳۴ هزار هکتار از استعلام‌های مذکور یعنی ۱۱ درصد از آنها از سوی اداره کل منابع طبیعی استان موافقت شده است.

وی متذکر شد: اگر تنها ۱۰ درصد از این ۱۳۴ هزار هکتار عرصه‌های واگذار شده به معادن باعث تخریب عرصه‌های زیست محیطی شود، می‌توان در یک محاسبه ساده میزان خسارت وارد به تنها پوشش گیاهی در استان را که ۳۶ درصد از آن اراضی بیابانی است را برآورد کرد.

این مسئول در ادامه پاسخگویی به استعلام‌های بخش معدن را براساس قوانین و آیین‌نامه‌های موجود ذکر کرد و گفت: بعضاً معادن این موافقت‌ها را پس از رد استعلام در استان از طریق مراجع بالاتر در سازمان جنگل‌های کشور اخذ می‌کنند.

وی با بیان این که واگذاری عرصه‌های منابع طبیعی تا سطح ۵۰ هکتار برای طرح‌های کشاورزی و تا سطح ۲۰ هکتار برای بخش‌های غیرکشاورزی برعهده استان است، گفت: منابع طبیعی تنها یکی از دستگاه‌های پاسخگو به استعلام در حوزه‌های مرتبط است و سایر ارگان‌ها و دستگاه‌ها نیز برای واگذاری عرصه‌ به معادن و سایر بخش‌ها اعلام بلامانع بودن کنند.

آخوندی درباره طرح کمربند سبز یزد اظهار کرد: اجرای این طرح که از سال ۸۰ در استان آغاز شده، تاکنون در سه فاز با مشارکت شهرداری‌های یزد و شاهدیه اجرا شده و تاکنون ۳۰۰ هکتار درختکاری توسط اداره کل منابع طبیعی و ۳۰۰ هکتار توسط شهرداری‌های مذکور انجام شده است.

وی با بیان این که نگهداری از فضای سبز به مراتب از هزینه‌های ایجاد آن بیشتر است، عنوان کرد: در مجموع اجرای ۱۱۰۰ هکتار از این طرح هنوز باقی مانده که هر چند بخش‌هایی از آن در حریم شهر قرار گرفته ولی اجرای مابقی نیز نیازمند اعتبار و البته آب زیادی است که متاسفانه به دلیل مشکل کم‌آبی عملاً متوقف شده است.

مدیر کل منابع طبیعی استان با تاکید بر این که حتی سهمیه منابع طبیعی استان از آب پساب شهر نیز کفایت ادامه طرح را نمی‌دهد، بیان کرد: معتقدیم برداشت آب از منابع آب زیرزمینی حتی برای توسعه فضای سبز عین بیابان‌زایی است.

خسارات معدن کاری به منابع طبیعی

وی درباره میزان مشارکت مردمی در حوزه منابع طبیعی گفت: خوشبختانه تمام طرح‌های مرتبط با بخش منابع طبیعی اعم از طرح‌های بین‌المللی منارید و ترسیب کربن تا پارک‌های بین راهی و طرح‌های مرتع‌داری از طریق مزایده و مناقصه به بخش‌های مردمی و خصوصی واگذار شده است.

آخوندی با اشاره به تخصیص ۱۵.۹ میلیارد تومان در سال جاری به طرح‌های آبخیزداری استان، گزارشی در این باره ارائه کرد و گفت: براساس تفاهم نامه با استانداری یزد قرار است ۱۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی به طرح‌های حوزه آبخیزداری استان تخصیص یابد و امیداریم تا قبل از پایان سال مالی جاری این امر محقق شود.

بیشتر بخوانید: معدن بوکیست آب شرب شاهرود را از بین می برد لزوم جلوگیری از ساخت‌وساز بتنی در جنگل‌ ابرمعاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سمنان با اشاره به اهمیت جنگل ابر گفت: از هرگونه ساخت‌وساز در جنگل‌ابر جلوگیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر حشمت‌الله عسگری در جلسه رسیدگی به درخواست‌های دهیاری روستای ابر شاهرود از جنگل ابر به عنوان یک سرمایه و منطقه جنگلی مهم در استان اظهار کرد: جنگل‌ابر نه تنها در استان که در سطح ملی نیز از حساسیت و اهمیت ویژه برخوردار است.

وی بر لزوم معرفی بیشتر این جنگل منحصربه فرد تاکید و تصریح کرد: معرفی جنگل ابر و دیگر جاذبه‌های طبیعی استان باید در سطح ملی و بین‌المللی با جدیت دنبال شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سمنان با اشاره به محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در مناطق حفاظت شده و از جمله جنگل ابر خاطرنشان کرد: در جنگل ابر باید پیکره جنگل به عنوان یک میراث و سرمایه ملی حفظ شود و از هرگونه ساخت و ساز با سازه‌های بتونی و.. در آن جلوگیری شود. ضمن اینکه در صورت نیاز به ساخت سازه باید مطابق قوانین به‌صورت محدود سازه‌هایی سازگار با طبیعت در آن بنا شود.

وی با بیان اینکه پرداختن به جنگل ابر توقعاتی برای مردم و گردشگران ایجاد کرده افزود: باید برای جاذبه‌های گردشگری استان طرح‌های جامع و کارشناسی شده تدوین شود تا در این حوزه رویکرد تقاضا محوری را جایگزین رویکرد عرضه محوری کنیم.

وی بر ضرورت استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حوزه گردشگری تاکید و تصریح کرد: کمک به فعالیت بخش خصوصی به تقویت سرمایه‌گذاری در این حوزه کمک شایانی می‌کند.

عسگری بر ضرورت توجه بیشتر به مردم و جوامع محلی تاکید کرد و گفت: باید به جای نام بیشتر به‌دنبال نان و اشتغالزایی برای مردم بومی منطقه باشیم .

وی نقش مردم محلی حاشیه مناطق جنگلی در حفاظت از جنگل‌ها و از جمله جنگل را مهم خواند و افزود: طرح حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی بدون مشارکت مردم، امکان پذیر نیست .

معاون استاندار سمنان ادامه داد: برای افزایش مشارکت مردم باید ظرفیت‌های اقتصادی منطقه شناسایی و با مردم به اشتراک گذاشته شود تا مردم محلی نیز از منافع منطقه منتفع شوند .

وی با اشاره به اقبال گردشگران به مناطق جنگلی پیشنهاد کرد: مناطقی از جنگل با توافق مقامات محلی به‌عنوان سایت گردشگری تعیین و با حفظ الزامات کامل زیست محیطی و برنامه‌ریزی کارشناسانه مورد استفاده قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: معرفی زیباترین جنگلهای ایران https://zistonline.com/vdcj8veo.uqeyhzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما