تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 80156
رئیس پژوهشکده مواد و انرژی این پژوهشگاه با اعلام این خبر گفت: در جهت تعیین میزان موفقیت پنل خورشیدی در طول دوره ماموریت در فضا، از پنل  خورشیدی ماهواره سها که متشکل از سلول‌های گالیوم آرسناید است، به‌عنوان نمونه، آزمایش استفاده شده که نتایج آزمایش‌ها موفقیت‌آمیز بوده است و به این‌ترتیب، اطمینان لازم برای استفاده از این محصول در هر ماهواره‌ای را فراهم می‎سازد.
آزمون طول عمر اولین پنل خورشیدی در کشور با موفقیت انجام شد
به گزارش زیست آنلاین، سعید اصغری، رئیس پژوهشکده مواد و انرژی در خصوص تولید پنل  خورشیدی در این پژوهشکده گفت: از آنجا که ساخت و پرتاب یک ماهواره با هزینه‌ها و ریسک زیاد همراه است، تلاش برای ساخت و توسعه محصول با قابلیت اطمینان و طول عمر بالا، مطابق با استانداردهای جهانی در صنعت فضایی، بیش از سایر صنایع اهمیت دارد. از این رو، پژوهشکده مواد و انرژی پژوهشگاه فضایی ایران مستقر در اصفهان، در راستای افزایش قابلیت اطمینان محصولات، فعالیت جدی دارد و به‌خصوص تولید پنل خورشیدی فضایی با طول عمر بالا در برنامه طراحی و ساخت محصولات این پژوهشکده گنجانده شده است.

وی افزود: ترکیب کیفیت محصول در ابتدای ساخت، افت نامحسوس پس از انجام آزمون‌های کیفی و همچنین تضمین توان محصول در انتهای عمر با توان بالاتر از مقدار الزامات ماهواره، می‌تواند این محصول را به‌عنوان محصولی شاخص در مجموعه فعالیت‌های فضایی کشور مطرح کند.

بیشتر بخوانید: بعد از عمر مفید پنل های خورشیدی چه اتفاقی برای آنها خواهد افتاداهمیت پنل های خورشیدی در ماهواره‌ها

اهمیت پنل های خورشیدی در ماهواره‌هااصغری راجع به اهمیت پنل های خورشیدی در ماهواره‌ها گفت: توجه به اطلاعات آماری در ماموریت‌های فضایی در جهان، نشان‌دهنده قابلیت اطمینان ذاتی پایین پنل های خورشیدی ماهواره است، مطالعات در این خصوص نشان می‌دهد که در یک بازه زمانی مورد مطالعه، ۳۸ درصد از موارد شکست یا بروز مشکل در سیستم‌های ماهواره‌ای، به دلیل خرابی ناشی از پانل‌های خورشیدی است. در واقع، پانل خورشیدی متشکل از قطعات بسیار حساسی است که در بدترین شرایط محیطی قرار می‌گیرند.
به گفته وی، مواردی از قبیل سیکل‌های حرارتی بسیار زیاد، گستره دمایی بالا، برخورد ذرات پرانرژی و انواع آسیب‌های محیطی مانند خوردگی، این جز ماهواره را به‌عنوان اولین کاندیدای آسیب‌های محیطی در مجموعه المان‌های ماهواره مطرح می‌کند.

رئیس پژوهشکده مواد و انرژی توضیح داد: شکست یک پنل  خورشیدی می‌تواند به دو صورت شکست کامل به‌معنای وجود اختلال در یک جز پنل و از دست رفتن توان آن به‌طور کلی و یا شکست بر اثر کاهش توان رخ دهد، بنابراین اتخاذ تمهیدات خاص جهت رفع مشکلات احتمالی و افزایش طول عمر آن الزامی است.

وی در خصوص تست طول عمر پنل  خورشیدی ساخته شده در پژوهشکده مواد و انرژی گفت: برای تعیین میزان موفقیت پنل خورشیدی در طول دوره ماموریت در فضا، از پنل  خورشیدی ماهواره سها که متشکل از ۹۰ سلول گالیوم آرسناید است، به‌عنوان نمونه آزمایش استفاده شده است. این پانل خورشیدی تمامی آزمون‌های ارتعاشی، خلا حرارتی و سیکل حرارتی را در مجموعه آزمون‌های کیفی با موفقیت پشت سر گذاشته است.

طول عمر تجهیزات خورشیدییکی از مسائلی که برای سرمایه گذاران در حوزه خورشیدی بسیار مهم و حائز اهمیت میباشد طول عمر تجهیزات در زمان بهره بری میباشد. در این گزارش طول عمر تجهیزات اصلی یک نیروگاه خورشیدی مورد بررسی قرار گرفته شده است. یکی از مسائلی که برای سرمایه گذاران در حوزه خورشیدی بسیار مهم و حائز اهمیت میباشد طول عمر تجهیزات در زمان بهره بری میباشد.

 با در نظر گرفتن نکات فنی مختلف می توان طول عمر این تجهیزان را به شرح زیر دانستپنل‌ها:این سلول ها مربع های نازک دیسک ها یا فیلم هایی از جنس نیمه هادی هستند که ولتاژ و جریان کافی را در زمان قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید تولید می کند. پنل‌ها خورشیدی متداول به دو نوع مونو کریستال و پلی کریستال تقسیم می‌شوند.

طول عمر مفید این تجهیزات ( تجیزات دارای استاندارد های بین المللی ) با توجه به شرایط محیطی و نوع پنل تقریبا بین ۲۰ تا ۲۵ سال میباشد و معولا شرکت ها نیز این محصولا را برای ۲۰ سال گارانتی میکنند. البته پنل ها یی با گارانتی های متفاوت وجود دارد که خیلی مورد توجه قرار نمیگیرند.

اینورتر:وسیله ایست که جریان مستقیم (DC) را به جریان متناوب (AC) برای مصرف، تبدیل می کند.اینورترهای خورشیدی به دو نوع منفصل از شبکه و متصل به شبکه تقسیم می‌شوند. در نوع متصل به شبکه، برق تولیدی از پنل خورشیدی به طور مستقیم به اینورتر وارد می‌شود. بنابراین این اینورتر با اینورترهای معمولی متفاوت است. زیرا برق تولید شده از پنل به دلیل تاثیرات شرایط محیطی مانند تغییرات تابش نور خورشید همیشه در حال تغییر است. پس اینورتر با یک توان ورودی یکنواخت روبرو نیست و در نتیجه باید الگوی خاصی برای تبدیل برق مستقیم به برق متناوب داشته باشد.

این محصولات در شرایط استفاده طبق استاندارد بالای ۱۰ سال طول عمر دارند و حتی در خصوص ساخت نیروگاهی توصیه میشود پس از اتمام این مدت زمان اقدام به تعویض اینورتر شود.

هرچند بسیاری از کارشناسان مدعی هستند که این دستگاه نیاز به سرویس ندارند اما نباید نکات فنی نگهداری را نادیده گرفت چرا که این نکات فنی به شدت بر کاهش طول عمر این دستگاه ها تاثیر میگذارد.

باتری:باتری‌ انرژی اضافه تولید شده توسط سیستم PV را جمع کرده و آن را در شب یا وقتی انرژی ورودی دیگر وجود ندارد استفاده می‌کند. باتری می‌تواند سریع دشارژ شوند و جریان زیادی تولید ‌کنند که می‌تواند توسط منبع شارژ تولید شود. بنابراین پمپ‌ و موتور می‌تواند به‌طور متناوب کار کند.

طول عمر مفید این قطعه در صورت رعایت نکات شارژ و دشارژ تا ۵ سال وجود دارد اما موارد مختلفی نیز هستند که طول عمر باتری را کاهش میدهند و حتما باید استاندارد های زمان استفاده را مورد توجه قرار داد.

شارژ کنترلر:شارژ کنترلر وظیفه شارژ باتری ها را از منبع پنل خورشیدی بر عهده دارد. در حقیقت شارژ کنترلر همان شارژر باتری است اما شارژ کنترلر خورشیدی غیر از اینکه باید الگوی شارژ یک باتری را رعایت نماید ( شایان ذکر است که شارژ کنترلر باتری سرب اسیدی با باتری لیتیمی متفاوت است و این به دلیل تفاوت الگوی شارژ شدن این دو باتری است) باید خود را با توان متغیر یک پنل خورشیدی نیز وفق دهد. از این منظر شارژ کنترلر خورشیدی نیز نسبت به یک شارژ کنترلر معمولی گرانتر است.

طول عمر مفید این دستگاه نیز در شرایط استفاده طبق استاندارد بالای ۱۰ سال براورد شده است و نیاز به سرویس ندارد اما نکات فنی در خصوص نگهداری این دستگاه وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند.

اصغری تصریح کرد: از آنجا که آزمون محیطی طول عمر پانل، مستلزم قرارگیری در معرض حرارت به مدت طولانی است، با افزایش محدوده دما و با استفاده از فاکتورهای شتاب‌دهی، زمان انجام آزمون از ۳ سال به ۱۲ روز کاهش یافته است و با اندازه‌گیری توان پنل در زمان‌های مختلف و رسم نمودار توان نسبت به زمان، میزان افت توان آن در طول عمر مداری ۳ ساله ماهواره سها محاسبه شده است.

بیشتر بخوانید: بهینه ترین پنل خورشیدی دنیاطول عمر پنل خورشیدی چقدر است؟

طول عمر پنل خورشیدی چقدر است؟شرکت کیوسرا پس از آزمودن یک سولار پنل به این نتیجه رسید که این پنل هنوز ۹۰درصد عملکرد اولیه ی خود را دارد. بسیاری از افراد معتقدند که طول عمر سلولهای خورشیدی ۲۵ سال است، در حالیکه برخی مدلهای قدیمی بیش از این نیز عمر کرده اند. 

به گزارش برق نیوز، شرکت کیوسرا پس از آزمودن یک سولار پنل ۳۰ به این نتیجه رسید که این پنل هنوز ۹۰درصد عملکرد اولیه ی خود را دارد.
 

https://zistonline.com/vdcjmveo.uqeyizsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما