تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب : 80154
مساله مشارکت بهره‏‬‌برداران هم‬‬‬ چنان حفره و ابهام بزرگ قانون توزیع عادلانه آب است. در پیش‏‬‌نویس قانون نه تنها این مشکل حکمرانی آب برطرف نشده بلکه از واگذاری این شبکه‌ها به بخش خصوصی صحبت به میان آمده است.
مشارکت بهره‏‬‌برداران حفره و ابهام بزرگ قانون توزیع عادلانه آب
به گزارش زیست آنلاین، داریوش مختاری، کارشناس گفت: اصلاح قانون توزیع عادلانه آب برای مدت ۱۰ سال اخیر در دستور کار شرکت مدیریت منابع آب ایران بوده اما با این زمان طولانی، هیچ‌گونه پیشرفتی حتی روی کاغذ برای اصلاح این قانون به عمل نیامده و هم‌چنان همان قانون و ده‌ها و بلکه صدها اشکال فنی (محتوایی و شکلی) به آن وارد است که در متن پیش‏‌نویس نیز دیده می‌شود.

پیش‌نویس قانون جامع حلال مشکلات آب نیستمختاری، با تاکید به این مساله که این پیش‏‬‬‬‬‬‬‬‌نویس بدون هرگونه بازنگری لازم برای حل و فصل حقوقی مساله مشارکت بهره‏‬‌برداران منابع آب است، اظهار کرد: مساله مشارکت بهره‏‬‌برداران هم‬‬‬ چنان حفره و ابهام بزرگ قانون توزیع عادلانه آب است. در پیش‏‬‌نویس قانون نه تنها این مشکل حکمرانی آب برطرف نشده بلکه از واگذاری این شبکه‌ها به بخش خصوصی صحبت به میان آمده است.

بیشتر بخوانید: وزارت نیرو متولی توزیع عادلانه آب استپیش‌نویس قانون جامع حلال مشکلات آب نیست

خصولتی‬ ‏کردن شبکه‌های آبیاری و زهکشی بسیار خطرناک و نگران‏‬‬‬‬‬‬‬‬ کنندهحوزه مدیریت منابع آب، کشاورزی و منابع طبیعی افزود: خصولتی‬ ‏کردن شبکه‌های آبیاری و زهکشی بسیار خطرناک و نگران‏‬‬‬‬‬‬‬‬ کننده است. شبکه‌های آبیاری و زهکشی یک سرمایه عمومی هستند که سپردن آن به یک بخش خصوصی هرگز پذیرفتنی نیست و کاملاً غیرقانونی است یا دست کم ‬ می‌توان گفت چنین واگذاری‌هایی شِبه غیرقانونی است. خصوصی‏‬ سازی شبکه‌های آبیاری و زهکشی، هرگز مشارکت بهره‏‬‌برداران منابع آب قلمداد نمی‌شود و اساساً ارتباطی با مساله مشارکت ذی‌نفعان و حقابه‬ بران این شبکه‌ها ندارد.

وی ابراز کرد: برای نمونه در استان هرمزگان، هم‏‬ اکنون وظیفه بهره‏‬‌برداری و نگه‬‬‬‬‬‬‌داری شبکه‌های آبیاری و زهکشی شبکه میناب در یک گستره ۱۱ هزار هکتاری به بخش خصوصی (شرکت میناب‌رود) سپرده شده است. بخش خصوصی نیز اعتبارات عمرانی مربوط به تعمیر و نگه‌داری شبکه و توزیع آب را از شرکت آب منطقه‏‬‌ای هرمزگان دریافت می‌کند. ولی کماکان مشارکتی اتفاق نیفتاده است.

وی با بیان این‬‬‬‌که مشارکت بهره‏‬‌برداران منابع آب زمانی دست‏‬ یافتنی است که مشخصاً واگذاری مالکیت، بهره‏‬‌برداری و نگهداری از شبکه‌ها به حقابه‏‬ بران انجام گیرد، تصریح کرد: در زمینه ابهام در مشارکت بهره‏‬‌برداران منابع آب، می‌توان به نمونه‏‬‌ای دیگر در استان فارس اشاره‬ کرد که شرکت آب منطقه‏‬‌ای به‌دنبال تشکیل گروه‌های مردمی بهره‏‬‌برداری و نگه‌داری برای ۷۲ پروژه کنترل سیلاب و تغذیه مصنوعی ساخته‏‬ شده در دو دهه اخیر است.

وی تاکید کرد: برای این واگذاری، ده‌ها کاستی قانونی وجود دارد؛ اگرچه بناست با شیب ملایم و در ظرف قوانین فعلی گام‌هایی برداشت ولی بهتر است با به‌روزرسانی قانون توزیع عادلانه آب، زمینه قانونی برای واگذاری کامل و جامع این پروژه‌ها به بهره‏‬‌برداران منابع آب فراهم شود.

بیشتر بخوانید: ضرورت اصلاح سیاست‌های کلی آبخصولتی‬ ‏کردن شبکه‌های آبیاری و زهکشی بسیار خطرناک و نگران‏‬‬‬‬‬‬‬‬ کننده

متن قانون "آب و نحوه ملی‏‬ شدن آن"به‌گفته وی، متن قانون "آب و نحوه ملی‏‬ شدن آن" نیز با اشتباهات فراوان برای یک مدت طولانی (۱۳۴۲ تا ۱۳۴۶) تهیه شد و نهایتاً یک متن هیدرولوژیک به جای یک متن حقوقی مستحکم، سرنوشت منابع آب و حقوق نسل‌های آینده را تحت تأثیر قرار داد. پیش‏‬‌نویس قانون جامع آب نیز به‌طور یک‌جانبه صرفاً توسط فن‏‬‌سالاران دولتی تهیه شده است که از همین جا باید گفت امکان اجرایی‏‬ شدن آن فراهم نخواهد شد و گره‌ای از مشکلات فراگیر بخش آب باز نخواهد کرد و اتفاقاً به مشکلات موجود دامن می‌زند.

چندی پیش نیز علی اکبری - عضو کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع طبیعی مجلس شورای اسلامی - گفت: قانون توزیع عادلانه آب مربوط به سال ۱۳۶۱ است و اکنون نیازمند اصلاح است. در ادامه به آن اشاره شده است.

بیشتر بخوانید: مسأله آب یک ‌بعد نداردقانون توزیع عادلانه آب نیازمند اصلاح

قانون توزیع عادلانه آب نیازمند اصلاح استعضو کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: قانون توزیع عادلانه آب مربوط به سال ۱۳۶۱ است و اکنون نیازمند اصلاح است.

علی اکبری امروز ، ۹ اسفندماه در دومین اجلاس ملی مدیریت و کارآفرینی کشور با رویکرد مدیریت جهادی در اصفهان اظهار کرد: در مبانی اسلامی ایرانی عبادت با خدمت به خلق یکسان در نظر گرفته شده است و اگر از خدمت تقدیر نشود، خدمتگذاری از بین می‌رود.

وی با بیان این‌که «اساس توسعه با عبور از بحران به دست می‌آید»، تصریح کرد: کارآفرینان و جوانان باید بدانند برای رسیدن به موفقیت باید بحران‌های پیش رو را در نظر داشته و آن‌ها را بپذیرند.

وی گفت: متاسفانه قبل و بعد از انقلاب خطاهایی در حکمرانی آب در بخش قانون‌گذاری، مصرف و توزیع آب صورت گرفته است. در ابتدای انقلاب اراضی بسیاری را واگذار و چاه‌های زیادی حفر کرده‌ایم که اکنون مشکل‌زا شده‌اند. متاسفانه نمی دانستیم که به جای توسعه در عرض باید راندمان کار را بالا ببریم.

به گزارش ایسنا، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع طبیعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آب در زندگی انسان همواره نقش تعیین کننده‌ای داشته است. روز گذشته در مجلس شورای اسلامی انتقال آب خزر به فلات مرکزی مطرح و با چالش‌هایی بساری مواجه شد که دقایقی مجلس را به تعطیلی کشاند.

وی با بیان این‌که «متاسفانه در فرآیند مدیریت دقت لازم را نداشته‌ایم»، اظهار کرد: در فراز بعدی سازمان آب منطقه‌ای که نگاه کلان و جامع داشتند، به سازمان‌های آب منطقه‌ای استانی تبدیل و به ارائه مجوزهای اضافه در این راستا اقدام کردند که مشکلات بسیاری ایجاد شد.  در دوره‌های بعدی حق نظاره‌ها برداشته شد و منافع بلند مدت همه به خطر افتاد.

وی تاکید کرد: باید بازنگری جدی صورت گیرد و نگاه به آب به عنوان ارزشمندترین کالای موجود برای بشر تغییر کند.

https://zistonline.com/vdchkzn6.23nvmdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما