تاریخ انتشار :چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۳۰
کد مطلب : 80123
با توجه به نزدیک شدن نوروز و فرا رسیدن فصل بهار، بسیاری از هموطنان مقصدی را برای سفرهای نوروزی خود انتخاب کرده و یا می کنند. در این مطلب ضمن معرفی مناطق دیدنی و جاذبه های گردشگری منطقه طالقان، به نکاتی دیگر نیز پرداخته ایم تا علاوه بر لذت از سفر، به حفظ محیط زیست منطقه کمک نماییم.
معرفی ویژگی های گردشگری منطقه طالقان
به گزارش زیست آنلاین، با توجه به نزدیک بودن ایام تعطیلات نوروز و فرا رسیدن فصل زیبای بهار، بسیاری از هموطنان مقصدی را برای سفرهای نوروزی خود انتخاب کرده و یا می کنند. برخی از آنان با مراجعه به آژانسهای گردشگری و گرفتن مشاوره از کارشناسان این دفاتر، با توجه به بودجه مقصدی را برای خود انتخاب می کنند؛ اما، برخی دیگر خود به انجام سفر مبادرت می ورزند.

اما قبل از از سفر به یک مکان چه چیزهایی را باید راجع به آن بدانیم؟آنچه مهم است موقعیت جغرافیایی مقصد است؛ اینکه در کجا قرار دارد و دارای چه نوع آب و هوایی می باشد. سپس، تاریخچه منطقه که اهمیت سفر به آنجا را مشخص می کند، آداب و رسوم و بافت فرهنگی نیز به تاریخ و جغرافیای مقصد سفر برمی گردد و در نهایت، محل اقامت، جاذبه های گردشگری و غذاهای محلی منطقه جزو بخشهای برنامه ریزی سفر قرار می گیرد. همچنین، نکته مهمی که باید به آن توجه کنیم وظایف ما نسبت به محلی است که به آن سفر می کنیم: رفتار ما با طبیعت، محیط زیست و احترام به فرهنگ اقوام؛ اینکه چگونه خود را با فرهنگ منطقه در مدت کوتاه سفرمان وفق دهیم.

در این گزارش، به معرفی منطقه طالقان، معروف به «سرزمین بلندیها»، تاریخچه و جاذبه های گردشگری آن خواهیم پرداخت.   

طالقان منطقه ییلاقی در میان کوه های البرز، از غرب کندوان، تا شرق قزوین گسترده شده است. طالقان یکی از بخشهای شهرستان ساوجبلاغ از توابع استان تهران می باشد که در شمال غرب تهران واقع شده از شمال به سلسله جبال البرز و رامسر و تنکابن و الموت، از شرق به شهرستان کرج، از جنوب به هشتگرد و ساوجبلاغ از غرب و جنوب غربی به قزوین محدود می گردد. طالقان با بهره‌مندی از رودخانه و سد زیبا تا چند روز دیگر با گل کردن شکوفه‌ها لباس سبز بهاری را به تن می کند تا گردشگران زیادی را به خود جلب کند.

بیشتر بخوانید: گردشگری چیست ؟ با انواع گردشگری و اصطلاحات آن آشنا شویدموقعیت جغرافیایی طالقانطالقان منطقه ییلاقی در میان کوه های برفگیر البرز، از غرب کندوان، تا ۴۰ کیلومتری شرق قزوین گسترده شده است. طالقان یکی از بخشهای شهرستان ساوجبلاغ از توابع استان تهران می باشد که در ۱۲۰ کیلومتری شمال غرب تهران واقع شده از شمال به سلسله جبال البرز و رامسر و تنکابن و الموت، از شرق به شهرستان کرج، از جنوب به هشتگرد و ساوجبلاغ از غرب و جنوب غربی به قزوین محدود می گردد.

طالقان در دره بزرگی در میان کوههای البرز قرار دارد. طالقان منطقه ای متشکل از حدود ۸۰ روستای کوهستانی است که طول جغرافیایی آن از شمال شرق به جنوب غرب حدود ۸۰ کیلومتر و عرض جغرافیایی طالقان حدود ۱۵ کیلومتر است و حدود ۱۳۰۰ کیلومتر مساحت دارد. طول شرقی طالقان ۵۰ دقیقه و عرض شمالی آن ۳۶ درجه و ۱۲ دقیقه است.

جغرافیای کوهستانی منطقهتاریخچه طالقانشهر طالقان از به هم پیوستن چهار محله بنام‌های شهرک، گلینک، کولج و پردسر تشکیل شده است. طالقان مرکز شهرستان طالقان از استان البرز ایران است. شهر طالقان در منطقه‌ای ییلاقی در میان رشته کوه البرز و در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی تهران قرار گرفته‌است.

از آثار باستانی منحصر به فرد در طالقان، وجود قلعه‌های زیادی می باشد که اکنون فقط آثاری از آنها باقی مانده است. وجود این قلاع در زمان جنگ‌ های داخلی اهمیت زیادی می‌یافته است. ساخت اکثر این قلعه‌ها به زمان اسماعیلیان بر می‌گردد که حسن صباح ـ رئیس اسماعیلیان ـ برای مبارزه با حکومت سلجوقی این قلعه‌ها را بنا نهاد. دژها و کیفیت جنگی قلعه‌ها، اسماعیلیان را برای نیل به مقاصد و اهدافشان یاری کرد و جای آنان را از حکام عصر، محفوظ نگاه داشت.

طالقان داری روستاهای زیادی در بخش‌های بالا طالقان و میان طالقان و پائین طالقان است که بر جاذبه گردشگری آن می‌افزاید، بخش بالا طالقان به مرکزیت روستای جوستان دارای روستاهای «آستان»، «جوستان»، «دیزان»، «گوران»، «محسن‌آباد»، «عباسک»، «کرکبود» و چندین روستای زیبای دیگر است.

میان طالقان نیز با مرکزیت شهر طالقان دارای روستاهای «شهرک»، «حسنحون»، «زبدشت»، «وشته»، «باریکان»، «پرده سر»، «سیدآباد»، «میراش» و ده‌ها روستای دیگر است.

«آرموت»، «پرگه»، «سیف بنه»، «لات مجنون»، «میر»، «اسفاران»، «انگه»، «کلارود»، «سوهان» و «نساسفلی» نیز ازجمله روستاهای پائین طالقان هستند.

زبان مردم طالقان فارسی و لهجه تاتی است. گویش‌های زبان‌ «تاتی» که گویش اهالی طالقان است، از دسته زبان‌های ایرانی شاخه شمال باختری و بازمانده‌ی یکی از گویش‌های مادی هستند، گویش‌های این زبان روزگاری از قفقاز تا شمال خراسان گسترده بود ولی امروزه با ترک‌زبان و فارسی‌زبان شدن بخشی از شمال باختری ایران تنها جزیره‌هایی از گویش‌های تاتی در منطقه به‌جامانده است.

کوچه باغهای طالقان

بزرگ‌ترین این جزیره‌ها به‌جز طالقان در شهر اشتهارد استان البرز، تاکستان، بوئین‌زهرا، استان قزوین، شهرستان دماوند دیده می‌شوند.

وضع طالقان از گذشته تا امروزوضع کنونی مردم طالقان را اوّل باید از رساله‌های مختلف با مضمون دارالامن و الامان بودن طالقان جست‌وجو کرد. هر مکان یا سرزمینی که مردم آنجا با عنصر محبت زندگی کردند از آن خاک مردمان معنوی و اثر گذار ظهور کرده اند و این مرهون آرامش و محبّت در یک محیط است که روح انسان را به تعالی و تکامل سوق می‌دهد. فرازی از یک رساله را ذکر می‌کنیم: «به خدا سوگند آن کس که شراب ناب انصاف را از دست‌های لطف و مهر نوشید، تصدیق نماید که الان خطّة طالقان من حیث الامن و الامان چشم و چراغ محروسة ایران و رشک روضة رضوان و محلّ نزول حضرت رحمان گشته و چه مشکات با برکات «الله نور السموات و الارض» مشتعل و روشن شد.»

فرق دو طالقان ایران و افغانستاناز قرائن حالی که بگذریم، از دلایل و قرائن مقالیه نمی‌توان گذاشت، بلکه می‌توان در آن دقت کرد اینکه در انتهای حدیث «ویحاً للطالقان» از امام علی(ع) سؤال می‌شود: «این الطّالقان؛ طالقان کجاست؟» حضرت فرمود: «نحو الدیلم»؛ یعنی طالقانی که نزدیک دیلم و یا دیلمان است و حال اینکه نزدیک طالقان افغانستان منطقة دیلم وجود ندارد و فقط در ایران کنار طالقان ایران منطقه‌ای به نام دیلم موجود است و.... . وقتی صحبت از ظهور حضرت می‌شود فقط از جنبه‌ها و ویژگی‌های جغرافیایی نیست بلکه مهم خصوصیات یاران آن حضرت از نظر دینی و اخلاقی است و جنبه‌های جغرافیایی ثانی می‌ باشد.

بقاع متبرکه زیادی در یک دره کوچک جمع شده است. طالقان در زمان‌ های قدیم گسترده‌تر از حال بوده است تا آنجا که طالقان تا ری و قم هم ادامه داشته و بر بخش وسیعی از ایران اطلاق می‌شده است. شاید به همین دلیل باشد که گروهی معتقدند منظور از اهل بیت(ع) از طالقان، در آن روزگار، سرزمین ایران بوده است. البته باید دلایل این قول به نحو دقیق‌تری بررسی شود. وجود امام‌زادگان بسیار در منطقه طالقان دلیل علوی بودن این منطقه است و حتّی روستایی در منتهی الیه طالقان است. به نام یَرَکْ وجود دارد. دراین روستای دور افتاده ۷۳ تن یا بیشتر امامزاده وجود دارد به طوری که در هر کوچه‌ای قدم می‌گذارید چند بقعه امام زاده می‌بینید که اینان از کشته شدگان و سادات و علویان در جنگ با کفّار بوده‌اند.

بافت مذهبی منطقه طالقانچگونگی ورود تشیّع و رسوخ آن در طالقانیکی از مهم‌ترین عناصر انتقال فرهنگ، خود انسان‌ها هستند که حامل عناصر اصلی فرهنگ هستند و باید توجّه داشت که تشکیل مدنیّت شیعی، نوعی ثبات ریشه‌دار را در فرهنگ شیعی را ایجاد نموده؛ خصلت‌های زیر مبتنی بر این اصل، موجب ظهور و بروز ویژة فرهنگ شیعی در طالقان بوده است:

۱. جنگ و گریز‌های علویان با دشمنان، حرکت به طرف کوه‌ها و قرار گرفتن در طالقان

۲. علاقة باطنی و قلبی مردم طالقان به ائمّه(ع) که از دیرباز به دلیل ایرانی‌الاصل بودن و نیز وجود عنصر مینویِ محبّت به آدم‌های آسمانی صفت در طالقانیان وجود داشته است

۳. وسعت طالقان و وجود قریه‌هایی که از قدیم تا ۸۰۰ آبادی بوده، عدم دسترسی دشمن به جهت کثرت قریه‌ها.

وجود قوم آمادها یا مردها در کنار دریای قزوین (کاسپین) که هرگز زیر بار حکومت‌های جائر آن زمان ـ حتّی حکومت اسکندر- نرفتند و حکومت‌پذیر نشدند و گویا طالقانی‌ها نیز از همین قوم باشند که البتّه نیاز به پژوهش و تحقیق و اثبات علمی و تاریخی دارد. قوت و قدرت بدنی مردان طالقانی که به قول احادیث، جوان‌مردانی چون صخره‌اند و شاید همین جوانمردان صفاتی را از همان «فتیان» در ماجرای اصحاب کهف در قرآن مجید به ارث برده باشند.

اوّلین حکومت شیعی ایران که آل بویه و دیلمان است، در نزدیکی طالقان تأسیس شد و اوّلین وزیر آنها صاحب بن عبّاد، طالقانی می‌باشد و مقرّ حکومتی آنها در اصفهان بوده است. ناگفته نماند، بنابر نقل کتاب «وفیات الاعیان» از ابن خلّکان اوّلین کسی که اصفهان را متشیّع کرد، صاحب بن عباد طالقانی بوده است.

ورود حسن صباح به منطقة طالقان و مستقر شدن در قلاعی که از پیش و در زمان‌های باستان در طالقان وجود داشته، مثل قعلة الموت ـ که نام اصلی آن آموخت یا تعلیم است، این در حالی است که اصلاً این منطقه به نام طالقان معروف بوده است چون از قرن‌ها قبل از امامان(ع) چنین نقل شده و اصل برای ما روایت است ـ کلمة الموت حروف ابجد است که از جمع آن حروف که هر حرف آن مبیّن یک عدد و مجموع آن، اعداد مبیّن تاریخ شب ورود حسن صباح به قلعه بوده است.

اینکه حسن صباح چگونه آنجا را انتخاب نمود، داستان جالبی دارد. نقل می‌کنند، وقتی حسن صباح با یارانش به نزدیک قلعه رسید برای استراحت توقف کردند. حسن صباح در حالی که استراحت می‌کرد، پیرمردی با یک پشته علف زیاد به آنها نزدیک می‌شود. پیرمرد کنار حسن صباح ایستاد، حسن صباح پرسید: پیرمرد اینجا کجاست و نام آن چیست؟ پیرمرد گفت: اینجا طالقان است و من هم طالقانی هستم. حسن صباح گفت: شنیده‌ام مردم طالقان مردمانی آگاه به شریعت هستند، می‌خواهم سؤالی از تو بکنم. سپس حسن صباح چند سؤال شرعی از پیرمرد پرسید و پیرمرد با دقّت تمام مفصّلاً شروع به جواب دادن کرد، در حالی که پیرمرد طالقانی زیر پشتة بزرگی از علف بود. وقتی پرسش و پاسخ تمام شد، حسن صباح از جای خود برخاست و به یارانش گفت: همین قلعه را برای استقرار انتخاب می‌کنیم. یارانش گفتند: چرا این قلعه؟ حسن صباح گفت: چون که چنین مردانی دارد. این پیرمرد زیر این بار بزرگ علف با من مباحثه علمی می‌کند، پس ما همین قلعه را برای قیام خود انتخاب می‌ کنیم.حال و هوای این روزهای سال متفاوت است، بسیاری در تکاپوی خرید هستند اما در این میان برخی نیز اطلاعات مکان‌های گردشگری شهرهای مختلف را رصد می‌کنند تا در ایام نوروز مسافرتی به‌یادماندنی را تجربه کنند، خبرگزاری مهر قصد دارد در گزارش‌های متعدد جاذبه‌های گردشگری استان البرز به‌ویژه شهر کرج را به هم‌وطنان عزیز معرفی کند برای این مهم یک صفحه اختصاصی با عنوان «نوروز» طراحی‌شده تا علاقه‌مندان به سفر بتوانند با مراجعه به آن جاذبه‌های گردشگری را در قالب گزارش‌های تشریحی و تصویری و فیلم مشاهده کنند.

کوچه پس کوچه های طالقانبیشتر بخوانید: بومگردی; آیا می‌توان از زمین محافظت کردجاذبه های گردشگری طالقاناین شهرستان با بهره‌مندی از رودخانه و سد زیبا تا چند روز دیگر با گل کردن شکوفه‌ها لباس سبز بهاریش را به تن می کند تا جلوه‌ای دیگر از آفرینش زیبای طبیعت خداوندی را به رخ بکشد و گردشگران را به خود بخواند. طالقان به معنای تل، بلندا و پرتگاه و یا به‌عبارتی‌دیگر کوهستان یا سرزمین بلندی‌ها است.

اگر گذری به طالقان داشته باشیم درمی‌یابیم که این نام تا چه حد برازنده طبیعت زیبای این دیار با در اختیار داشتن کوه‌های سر به فلک کشیده و استوار، تپه‌های بی‌نظیر، غارهای طبیعی و تاریخی و آبشار و کتیبه سنگی، است.

کتیبه عسلکاز دیگر جاذبه های طبیعی طالقان کتیبه گردنه عسلک طالقان است. این کتیبه در روستایی به نام گراب از روستاهای تابع شهرستان طالقان است و میراث تاریخی بازمانده از دوره قاجار است که به سنگ ‌نبشته‌ ی گردنه عسلک معروف است. کتیبه عسلک در دامنه‌ ی ارتفاعات یخچال و میش‌ چال و ۳ کیلومتری جنوب غربی گردنه‌ عسلک است. محققان معتقدند که فردی به اسم ایوب میردفتر در دوره سلطنت ناصرالدین شاه قاجار دستور ایجاد یک نهر را در اینجا داده و پس از مسائل گوناگون نهر ساخته می شود. محققان باستان شناس بعدها در طی کاوش‌ هایی که در منطقه انجام دادند به سنگ ‌نبشته و نهر مورد نظر رسیدند. این کتیبه یکی از جاذبه های دیدنی طالقان است.

شاهرود طالقانیکی از جاذبه‌های بی‌نظیر طالقان رودخانه شاهرود است که از ارتفاعات جنوبی مازندران و بخش طالقان جاری است، وجه‌تسمیه آن به معنای رود بزرگ است که در بالا طالقان به هم پیوند خورده و تشکیل رودخانه شاهرود را می‌دهند و همین امر باعث شده مسیر آبیاری آن دارای مناطق طبیعی بسیار زیبایی باشد و اوج شکوه طبیعت را در این منطقه به وجود آورد.

شاهرود رگ حیاتی این سرزمین دیر کهن است. این رود از کوهپایه‌ های شرقی شروع می شود و با ۱۰۵ کیلومتر طول به سمت غرب در جریان است و در طول مسیر بیشتر از ۱۵ رودخانه کوچک و بزرگ را که از چشمه ها و برفاب‌ها جاری می شوند با خود تا سپید رود می‌ برد و در آنجا با  آب های قزل اوزن ترکیب شده و وارد دریای خزر می شوند. آبشارهای زیادی که در این منطقه وجود دارد از جمله آبشارهایی در روستاهای زیبای اوچان، جوستان، اورازان، کرکبود، آسکان، عسلک منظره ای بسیار دل انگیز را به تصویر می کشند و چشمه آب معدنی جوستان یکی دیگر از زیبایی ها و جاذبه های دیدنی طالقان است.

شکوه شاهرود و عظمت آن اندازه‌ای است که سد طالقان بر آن بناشده تا شکوه جریان رود و استواری سد منظره‌ای بی‌نظیر را به وجود آورد سد طالقان یکی از بزرگ‌ترین سدهای ایران است که بر روی رودخانه شاهرود بناشده، رودی که در مسیر خود دره طالقان را سیراب کرده و دریاچه پشت آن با حجم ذخیره فوق‌العاده، منظره بسیار زیبایی را به وجود آورده و موجب می‌شود گردشگران جلوه طبیعی بی‌بدیلی را نظاره‌گر شوند.

سد و دریاچه طالقانبیشتر بخوانید: همه چیز در مورد خانه های بوم گردی کوههای البرزشاه البرز طالقان قله‌ و رشته‌ کوهی است که در البرز جای دارد و حدود ۴۲۰۰ متر ارتفاع آن است که مرز استان‌ های البرز و قزوین محسوب می شود، دامنه جنوبی این رشته کوه به طالقان و سمت شمال آن با دره الموت قزوین مرتبط است.

کوه های صخره ای طالقان کوه‌ های صخره‌ ای و بلند این منطقه و  یخچال های طبیعی علم کوه در محدوه روستای پراچان از دیگر نقاطی است که گردشگران را به خود جذب می کند و کوهنوردان زیادی به قصد صعود به این صخره های صبور و محکم در زمان های و فصول مختلف سال به آن جا می روند.

علم‌کوه از دیگر کوه هایی که از سمت جنوب با این منطقه ییلاقی زیبا در ارتباط است قله علم کوه با ارتفاع۴۸۵۰ متر است. این قله که بعد از دماوند دومین قله رفیع کشورمان است معروفیتش به خاطر دیواره‌ دامنه شمالی آن است  که سخت ‌ترین و فنی‌ ترین مسیرهای دیواره‌ نوردی و سنگ ‌نوردی در کشورمان را دارد و مورد توجه علاقمندان ورزش سنگ نوردی و کوه نوردی است.

آبشار طبیعی طالقانحیات وحش طالقان یکی از جاذبه های طالقان حیات وحش طالقان است که پستانداران و پرندگان وحشی زیادی در آن است مثل:  گراز، عقاب، خرگوش، شغال، کفتار، خرس، دم جنبانک، زاغچه، گرگ، کبک دری، قوش و … که کوه‌ شاه‌ البرز را زیستگاه خود قرار داده اند.

پوشش گیاهی طالقاناز نظر پوشش گیاهی این منطقه دارای پوشش گیاهی متنوعی است و باغ‌‌ هایی مثل زرشک کوهی، گردو، سیب،  زیتون، بادام کوهی، گیلاس، ریواس، گلابی، درختان چنار، تره ‌کوهی، کاسنی، آویشن، گل‌های شقایق و ده ها گونه گیاهی دیگر از گیاهان این منطقه است. همچنین به واسطه  قرارگرفتن در مجاورت کوه‌های البرز، چشمه‌ های فراوانی در این نقطه دیده می شود، و خاک حاصلخیز و رطوبت زیاد آن باعث بوجود آمدن یک پوشش گیاهی متنوع و انبوه شده است که سرسبزی و طراوت و زیبایی دل انگیز و چشم‌ نوازی به طالقان بخشیده که در نوع خود بی نظیر و منحصر به فرد است و معروفیت و شهرت زیادی برای ایرانگردان و طبیعت دوستان دارد که هر ساله آنان را به این نقطه می کشاند.

از دیگر جاذبه های این منطقه روستای زیبای میر است  که در ۴۰ کیلومتری طالقان قرار دارد. همچنین آبشار و روستای اورازان، ارژنگ قلعه، امامزاده هارون، سد و دریاچه‌ زیبای طالقان از دیگر جاذبه های دیدنی طالقان است که اگر یک بار به این منطقه سفر کنید حتما زیباترین خاطره طبیعت گردی را در دفتر خاطرات سفرهایتان ثبت خواهید کرد.

پوشش گیاهی طالقان

جاذبه‌های گردشگری طالقان آن‌قدر زیاد است که شاید حساب آن‌ها از سرانگشتان دست خارج باشد، هر آنچه یک گردشگر خوش‌ذوق به دنبال آن عزم سفرکرده، در طالقان وجود دارد. بنابراین طالقان با دستانی پر و غنی از آثار تاریخی، طبیعی و مذهبی به استقبال نوروز و گردشگران نوروزی می‌رود.

پائین طالقان، بالا طالقان و میان طالقان بخش‌های این منطقه زیبای این شهرستان است که تاریخ آن از گذشته‌های دور تاکنون دارائی تلاطم و فراز و نشیب‌های زیادی بوده و آمادها و آل کیا و مرعشیون را در خود جای‌داده است.

همچنین طالقان زادگاه مشاهیر بنامی چون جلال آل احمد، آیت‌الله طالقانی و عبدالمجید طالقانی خطاط معروف است.

قله‌های مرتفع، دریاچه و سد طالقان و رود شاهرود، چهار آبشار بی‌نظیر و روستاهای بکر و زیبا از آثار طبیعی طالقان و مقبره و امامزاده، زیارتگاه و اماکن مقدس، ۳۳ تپه باستانی و تاریخی، چهار گورستان تاریخی، ۲۰ حمام تاریخی، پنج دهانه غیرطبیعی و تاریخی و دوخانه تاریخی و کتبه سنگی از آثار تاریخی آن هستند که هریک دنیایی از جاذبه‌های گردشگری را در خود جای‌داده‌اند.

روستای «گلیرود» زادگاه آیت الله طالقانیروستای گلیرود که بالا طالقان تعلق دارد جزو روستاهای هدف گردشگری استان البرز بوده و زادگاه آیت‌الله طالقانی، از شخصیت‌های بزرگ انقلاب است خانه وی هنوز پابرجا و مورداحترام اهالی طالقان و گردشگران است در جوار منزل آیت‌الله طالقانی، یک حمام تاریخی نیز واقع‌شده که میزبان گردشگران بسیاری است.

منزل آیت الله طالقانیبازدید از خانه های کاهگلی روستای «گته دره» / برگزاری مراسم «نوروزک»روستای گته دره یکی از شرقی‌ترین روستاهای طالقان است که مسیر دسترسی به آن جاده‌ای است که در بالا طالقان از روستاهای جوستان، خچیره و سه‌راهی آسکان عبور می‌کند که تمامی این اماکن از روستاهای گردشگری هستند.

در این روستا خانه‌ها از سنگ با ملات گل بناشده و همین امر موجب هماهنگی زیبایی در بافت روستا شده است، رودخانه پر آب شاهرود از میان روستا گذشته و به زیبایی‌های آن می‌افزاید در این روستا مراسم سنتی مانند عید نوروزک برگزار می‌شود.

امامزاده هارون جوستان در بالا طالقانبنای امامزاده هارون در روستای جوستان بخش بالا طالقان واقع‌شده است، بنای این امامزاده دارای گنبد رک و پلان است که درون بنا کتیبه‌ای سنگی قرار دارد که در آن فرمان شاه‌طهماسب صفوی با خط ثلث حک‌شده و در آن آورده شده که به سبب عجز و ناتوانی و عدم تمکن مالی طالقان از دادن مالیات به حکومت وقت معاف است.

چنار کلارود در ضلع جنوب غربی امامزاده محمود روستای کلارود با قطر چهار و نیم متر و عمر ۴۵۰ سال و چنار کهن‌سال در فاصله ۴۵۰ متری ضلع شرقی روستای پرگه در پائین طالقان با محیط ۱۶ متر و عمر ۱۳۰ سال از دیگر جاذبه‌های طالقان است.

اهالی روستای «پرگه» بر این باورند که هرسال عاشورا از چند نقطه این چنار کهن‌سال خون جاری می‌شود و به همین دلیل هرسال مراسم ایام محرم در کنار این درخت برپا می‌شود.

امامزاده هارون طالقانبیشتر بخوانید: تفاوت های میان اکوتوریسم و طبیعت گردی در جایگاه گردشگریطالقان در انتظار گردشگران نوروزی آنچه گفته شد تنها بخشی از زیبایی‌های طالقان است و مابقی زیبایی‌های بالقوه این کهن دیار تنها باید در قاب چشمان نقش ببندد تا عمق و عظمت قدرت لاینهال الهی را بازگو کند طالقان با ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری مهیای میزبانی گردشگران نوروزی است تا لحظاتی بی‌نظیر را در یادها ماندگار کند.  برای اقامت در این منطقه زیبا، می توانید قبل از سفر از طریق سایتهایی که به معرفی و رزرو اقامتگاه ها مبادرت می ورزند سری بزنید و قبل از سفر، جای خود را رزرو کنید تا در هنگام سفر نگرانی کمتری داشته باشید.

مناظر بی نظیر طالقاناما، وظایف گردشگران در قبال این منطقه زیبا چیست؟چناچه نوروز قصد سفر به این منطقه را دارید، سعی نمایید از اقامتگاههای بومگردی برای اقامت استفاده نمایید تا بدین طریق از صنعت گردشگری و اشتغال زایی در منطقه حمایت نمایید.حتی المقدور، از غذاهای محلی منطقه استفاده نمایید؛ این کار به چند دلیل اهمیت دارد: اول اینکه غذاهای محلی هر منطقه مناسب آب و هوای همان منطقه است و اهالی با توجه به تجربیاتشان و تولید محصولاتی که در منطقه عمل می آید غذاهای خود را انتخاب می کنند. دوم اینکه، از مردم منطقه مقصد سفر حمایت کرده و به رشد اقتصادی آنها کمک کرده اید. سوم اینکه، تجربیات شما از فرهنگ مردم آن محل غنی می شود.چنانچه قصد طبیعت گردی و کمپینگ را دارید، حتما وسایل ایمنی مثل کمکهای اولیه، نقشه، لباس و وپوشش مناسب به همراه داشته باشید و در مناطقی که شناختی از آن ندارید بدون وجود راهنمایان محلی به گردش نپردازید.برای حفظ طبیعت و محیط زیست، به جای استفاده از ظروف یکبار مصرف، از ظروف آلومینیومی استفاده کنید؛ کیسه های مخصوص حمل زباله به همراه داشته باشید و زباله های خود را، حتی زباله تر، را به بهانه تجزیه در طبیعت رها نکنید.از روشن کردن آتش اجتناب کنید و در صورتی که روشن کردید حتما پس از استفاده از آن، آتش را خاموش نمایید و از خاموش بودن کامل آن اطمینان حاصل نمایید.از شکار خوددرای نمایید و به مناطق و حریم تحت حفاظت سازمان محیط زیست وارد نشوید و با محیط بانان منطقه همکاری نمایید. 

https://zistonline.com/vdcdsf0j.yt0zx6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما