تاریخ انتشار :دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۰۳
کد مطلب : 80095
شرکت‌های فعال در حوزه تجدیدپذیر در شرایط سخت تحریم آمادگی دارند

دریافت فرآورده‌ های نفتی در ازای تولید برق تجدیدپذیر

زیست آنلاین: معاون وزیر نیرو گفت: در شرایط سخت تحریم تحمیلی که امکان صادرات نفت محدود شده است لازم است تا از آمادگی شرکت‌های متعدد که فعال در حوزه تجدیدپذیر هستند، استفاده کرد٬ اکنون بسیاری از شرکت‌های تجدیدپذیر تقاضا دارند که در ازای تولید برق تجدیدپذیر و دریافت پول نقد، نفت و فرآورده‌های نفتی را دریافت کنند که این مساله نیز علاوه بر فراهم ساختن زیرساخت‌ها می‌تواند بسیاری از مشکلات را نیز برطرف کند.
دریافت فرآورده‌ های نفتی در ازای تولید برق تجدیدپذیر
به گزارش زیست آنلاین، مراسم اختتامیه یازدهمین نمایشگاه انرژی تجدیدپذیر، بهره‌وری و صرفه‌جویی انرژی باموضوع با موضوع اولین همایش ملی تجلیل از فعالان صنعت انرژیهای تجدید پذیر، توسط بزرگترین پیمانکار داخلی احداث نیروگاههای خورشیدی شرکت نیرو نویان قشم nnq برگزار گردید. 

سیدمحمد صادق‌زاده، معاون وزیر نیرو در این مراسم با اشاره به حمایت‌های مجلس شورای اسلامی برای توسعه تجدیدپذیرها اظهار کرد: در شرایط سخت تحریم تحمیلی که امکان صادرات نفت محدود شده است لازم است تا از آمادگی شرکت‌های متعدد که فعال در حوزه تجدیدپذیر هستند، استفاده کرد چراکه اکنون بسیاری از شرکت‌های تجدیدپذیر تقاضا دارند که در ازای تولید برق تجدیدپذیر و دریافت پول نقد، نفت و فرآورده‌های نفتی را دریافت کنند که این مساله نیز علاوه بر فراهم ساختن زیرساخت‌ها می‌تواند بسیاری از مشکلات را نیز برطرف کند.

تجدیدپذیرها، ارزان‌ترین روش تأمین انرژی در ایرانوی افزود: می‌توانم قاطعانه اعلام کنم که مجلس شورای اسلامی یکی از بی‌سابقه‌ترین حمایت‌ها را از توسعه این انرژی داشته است که این مساله نیز در مقایسه با کشورهای دنیا امری بی‌نظیر است. حتی در کشور آلمان نیز که کشوری پیشرو در توسعه تجدیدپذیرها شناخته می‌شود، از حیث زمان و هزینه‌های انجام شده برای توسعه قابل قیاس با ایران نیست، در واقع بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، تجدیدپذیرها ارزان‌ترین روش تأمین انرژی در ایران و تمام دنیا هستند.

معاون وزیر نیرو در ادامه اظهار کرد: این روزها  مجلس شورای اسلامی یکی از بی‌سابقه ترین حمایت‌ها را از توسعه انرژی‌‌ تجدیدپذیر داشته است و به طور کلی سه گام اصلی را برای توسعه انرژی های تجدید پذیر در دستور کار خود قرار داده است، که به شرح زیر می باشد: 

طرح اول مطرح شده اصلاح الگوی مصرف انرژی که به قانون تبدیل شده است و توانسته تأثیرات بسیار زیادی را در توسعه تجدیدپذیرها بگذارد به گونه‌ای که تنها یک ماده آن منشأ تمام تغییرات در انرژی تجدیدپذیر بوده است.

صادق زاده تصریح کرد: بر اساس ماده ۶۱ این قانون دولت موظف شده تا از تمام تولیدکنندگان غیردولتی انرژی تجدیدپذیر را به صورت بلندمدت خریداری کند که این مساله مترقی‌ترین روش توسعه تجدیدپذیرها بوده است.

بیشتر بخوانید: صنعت تجدید پذیر باید از مظلومیت بیرون بیایدحمایت بلندمدت بسیاری از مشکلات صنعت تجدیدپذیرها را برطرف کرده است

حمایت بلندمدت بسیاری از مشکلات صنعت تجدیدپذیرها را برطرف کرده استوی با بیان اینکه کلمه بلندمدت بسیاری از مشکلات صنعت تجدیدپذیرها را برطرف کرده، خاطرنشان کرد:  بر اساس ماده ۶۱ این قانون دولت موظف شده تا از تمام تولیدکنندگان غیردولتی انرژی تجدیدپذیر را به صورت بلندمدت خریداری کند، از این رو کلمه بلندمدت سبب شد که در آئین‌نامه اجرایی ۲۰ سال تضمین قید شود و همین مساله دغدغه تولیدکنندگان را کاهش داده و به عنوان مترقی‌ترین روش توسعه تجدیدپذیرها محسوب می شود.

معاون وزیر نیرو بیان کرد: گام دومی که مجلس شورای اسلامی در این حوزه برداشت قانون حمایت از صنعت برق بود. به‌گونه‌ای که بر اساس ماده ۵ منابع مالی طرح تأمین شد و این در شرایطی است که در تمام دنیا روش استفاده از مالیات سبز به عنوان بهترین روش شناخته شده است.

صادق‌زاده با بیان اینکه در ایران نیز از همین روش یعنی استفاده از عوارض برق برای تأمین سرمایه تجدیدپذیرها استفاده می‌شود، گفت: این منبع یک منبع مطمئن و منطقی برای توسعه تجدیدپذیرها است که همین مساله نیز تأثیرات بسیار زیادی را در توسعه این صنعت بر جا گذاشته است.

وی قدم سوم مجلس شورای اسلامی در این حوزه را استناد به ماده ۸ قانون اصلاح الگو مصرف دانست و افزود: ساختار توسعه تجدیدپذیر که همان اساسنامه ساتبا بود مشخص کرد که همین مساله نیز اثرات منحصر به فردی را در تجدیدپذیرها داشت و یک استحکام محکمی را در بدنه این صنعت به وجود آورد.

بیشتر بخوانید: حلقه مفقوده رشد و توسعه تجدیدپذیر ها کجاستهیچ خلع قانونی در صنعت تجدیدپذیر وجود ندارد

هیچ خلع قانونی در صنعت تجدیدپذیر وجود نداردمعاون وزیر نیرو تصریح کرد: این سه گام اساسی را که مجلس برای توسعه تجدیدپذیرها برداشت موجب ایجاد نظام در این صنعت شد؛ به‌گونه‌ای که اکنون می‌توانیم اعلام کنیم که هیچ خلع قانونی در این صنعت وجود ندارد اما لازم است در حوزه نظارت اقداماتی صورت گیرد زیرا اقدامی که سال گذشته در راستای کسر ۵۰۰ میلیارد تومان از بودجه تجدیدپذیرها صورت گرفت موجب عقب‌نشینی بسیاری از سرمایه‌گذاران شد.

وی با بیان اینکه انرژی تجدیدپذیر امروز یک انرژی لوکس نیست و اقتصادی‌ترین روش تأمین انرژی در دنیا به حساب می‌آید، گفت: امروز هزینه‌های تجدیدپذیر در کشور ما به چهار تا پنج سنت کاهش یافته است که باید این مساله مورد توجه قرار گیرد.

 

 

https://zistonline.com/vdcbsgbw.rhbg9piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما