تاریخ انتشار :شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 79813
بخش برق کشور به عنوان صنعتی زیربنایی در طی چهار دهه اخیر توانسته است با توسعه طرح‎های خود در زمینه‌های مختلف، نقش مهمی را در توسعه اقتصادی و آبادانی کشور ایفا کند.
نقش صنعت برق در توسعه اقتصادی و آبادانی کشور
به گزارش زیست آنلاین، نگاهی به فعالیت‌های این صنعت در زمینه احداث شبکه‌های برق (انتقال، فوق‌توزیع و توزیع) در کشور حکایت از آن دارد که طول شبکه‌های یاد شده در سال ۵۷ و همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی به حدود ۸۱ هزار کیلومترمدار می‌رسید که با همت تلاشگران صنعت‌ برق این رقم در ابتدای دولت یازدهم به حدود ۸۱۲ هزار کیلومترمدار و هم اکنون از مرز ۹۲۳ هزارکیلومتر مدار گذشته است تا برق به دورترین نقاط مصرف برسد و مشترکان از نعمت آن برخوردار شوند.

بر این اساس در مدت زمان فعالیت دولت تدبیر و امید بیش از ۱۱۰ هزار کیلومتر مدار به طول شبکه‌های برق کشور افزوده شده است و طبق برآورد صورت گرفته شبکه‌های برق (انتقال، فوق‌توزیع و توزیع) کشور نسبت به ابتدای انقلاب ۱۱.۳ برابر افزایش پیدا کرده است.

بنابراین برق در ایران بدون در نظر گرفتن نیروگاه‌ها و پست‌های برق، در بیش از ۹۲۳ هزار کیلومتر کابل جریان دارد که این حجم شبکه برق احداث شده حدود ۱۵۴ برابر طول مرزهای زمینی ایران با کشورهای همسایه و ۷۴ برابر قطر کره زمین است.

برای اطلاع بیشتر از جزئیات اقدامات صورت گرفته خوب است بدانید طول شبکه‌های انتقال و فوق توزیع کشور در ابتدای انقلاب ۱۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مدار بوده است که تا ابتدای‌ دی‌ماه سال جاری با احداث خطوط جدید این رقم به بیش از ۱۲۵ هزار کیلومتر مدار رسیده است و در حال حاضر نیز طول خطوط جدید انتقال و فوق توزیع که با پیشرفت ۸۵ درصدی در حال ساخت و تکمیل شدن هستند به سه هزار و ۳۲۴ کیلومترمدار رسیده است.

همچنین طول شبکه‌های توزیع برق کشور نیز از ۶۸ هزار کیلومتر ابتدای انقلاب به حدود ۷۹۸ هزار کیلومتر تا ابتدای فصل زمستان سال جاری رسیده است.

بیشتر بخوانید: نگاهی بر نقاط ضعف صنعت برق در برنامه ششم توسعه در سال ۹۶https://www.zistonline.com/

تمامی خانوارهای شهری و روستایی سمنان از نعمت برق برخوردار هستندسیدمحمد موسوی‌زاده مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سمنان، ضریب نفوذ برق در این استان را ۱۰۰ درصد ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر تمامی خانوارهای شهری و روستایی سمنان از نعمت برق برخوردار هستند.

وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد شبکه‌ها و تاسیسات توزیع برق در استان سمنان پس از انقلاب اسلامی احداث و به بهره‌برداری رسیده است، ادامه داد: احداث ۱۱ هزار و ۴۲ کیلومتر شبکه هوایی و زمینی، نصب هفت هزار و ۶۶۴ دستگاه پست‌های توزیع برق با ظرفیت یک هزار و ۳۱۱ مگاولت آمپر، برق رسانی به ۴۱۴ روستا، دایر کردن دو هزار و ۴۴۹ اشتراک برق چاه‌های آب کشاورزی و نصب ۱۱۳ هزار و ۲۱۲ دستگاه سرچراغ روشنایی معابر به عنوان مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه صنعت توزیع برق استان سمنان به شمار می‌روند.

وی با اشاره به این که از شاخص های کمی برق در استان گذر کرده ایم، افزود: یکی از شاخص های بسیار مهم کیفی که منجر به کاهش هزینه ها و ارتقای کیفیت خدمت رسانی می شود، موضوع تلفات انرژی الکتریکی است که با روند کاهشی که پس از انقلاب شاهد آن هستیم به مرز هفت درصد رسیده و یک عدد قابل قبول و در سطح کشورهای توسعه یافته محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: برای حل مشکلات صنعت برق باید آینده نگری کردظرفیت داده کاوی در صنعت توزیع برق

ظرفیت داده کاوی در صنعت توزیع برقمحمودرضا حقی‌فام، استاد دانشگاه تربیت مدرس و معاون هماهنگی توزیع توانیر، به تدوین پتانسیل‌های داده کاوی در صنعت توزیع برق پرداخت که نخستین محور آن تشخیص، شناسایی و پیش بینی است و موضوعاتی، چون تشخیص استفاده غیرمجاز از برق، پیش بینی تغییرات سطح ولتاژمشترکان، تشخیص اتصال‌های کوتاه با امپدانس بالا، شناخت نقاط بحرانی و آسیب پذیر شبکه و تخمین حالت هارمونیکی را در برمی‌گیرد.

وی از دیگر پتانسیل‌های داده کاوی را خوشه بندی مشترکان برای طراحی تعرفه و طراحی روش‌های مدیریت سمت تقاضا و DR ذکر کرد و افزود: داده کاوی در حوزه بهره برداری در زمینه هایی، چون تحلیل نرخ خطا‌های گذرا و دائم، تاثیر انواع روش‌های تعمیر و نگهداری، کیفیت توان و ... کاربرد دارد.

حقی فام از دیگر ظرفیت‌های دانش داده کاوی در صنعت توزیع را نظارت و کنترل گسترده شبکه برای آمادگی در اجرای شبکه‌های هوشمند، پیش بینی بار در حوزه‌های زمانی بهره برداری تا برنامه ریزی، راه اندازی بازار‌های محلی و... برشمرد.

بیشتر بخوانید: جایگاه ایران در بخش توزیع برق دنیا مایه افتخار است https://zistonline.com/vdchx6nq.23nwzdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما